Nybörjare och tvekar?

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig av mina upplevelser av att vara nybörjare och börja köra tung sporthoj.

Jag är som sagt nybörjare. Före jag köpte min första hoj hade jag bara provkört några tunga hojar innan och det var 5 år sedan jag tog tung mc kortet, så jag var rejält ringrostig. Men min första hoj blev en Suzuki GSX-R 1000 av årsmodell 2008.

Hur gör man då när alla rekommenderar en annan hoj än den man innerst inne vill ha? Väljer den man innerst inne vill ha! Jag valde det och det har varit ett fantastiskt beslut och varje dag trivs man bättre med det beslutet. Man behöver inte gå några extra kurser och man behöver inte vara någon "expert" för att hantera en Suzuki GSX-R 1000 sporthoj. Jag valde ändå att läsa på ordentligt före jag satte mig på hojen, mycket p.g.a. att jag kände mig ringrostig och ville känna mig säker på hojen ända från början. Jag tog ut kunskap ur ett 10-tal böcker om hojåkning. Det här upplevde jag bara som kul och lärorikt. Handboken innehåller också många viktiga varningstexter. Det ger en säkerhet i synnerhet när man märker att hojen reagerar precis så som den ska, så när man sätter sig på hojen så vet man vad man ska tänka på och vad som är bra att träna. Jag har nu kört ca 400 mil i både höghastighet och storstadstättrafik situationer och kommit upp till en nivå då friheten och ron med hojen är total. Jag är långt ifrån fullärd, men jag vill betona att om du är nybörjare och tvekar så är det fantastiskt kul att börja köra tung sporthoj! I början kan det kännas lite ovant, man är inte riktigt van vid den starka responsen och hojen kan upplevas lite tung och så, men efter ett tag så lär man sig att lita på konstens regler. Jag har idag varit ute med hojen i strålande solsken och åkt på min egen bana. (jag har några st. olika banor som jag valt ut i trafiken) En dag som denna med en gixxer, finns det en större njutning?!