Nybörjare och tvekar?

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig av mina upplevelser av att vara nybörjare och börja köra tung sporthoj.

Jag är som sagt nybörjare. Före jag köpte min första hoj hade jag bara provkört några tunga hojar innan och det var 5 år sedan jag tog tung mc kortet, så jag var rejält ringrostig. Men min första hoj blev en Suzuki GSX-R 1000 av årsmodell 2008.

Hur gör man då när alla rekommenderar en annan hoj än den man innerst inne vill ha? Väljer den man innerst inne vill ha! Jag valde det och det har varit ett fantastiskt beslut och varje dag trivs man bättre med det beslutet. Man behöver inte gå några extra kurser och man behöver inte vara någon "expert" för att hantera en Suzuki GSX-R 1000 sporthoj. Jag valde ändå att läsa på ordentligt före jag satte mig på hojen, mycket p.g.a. att jag kände mig ringrostig och ville känna mig säker på hojen ända från början. Jag tog ut kunskap ur ett 10-tal böcker om hojåkning. Det här upplevde jag bara som kul och lärorikt. Handboken innehåller också många viktiga varningstexter. Det ger en säkerhet i synnerhet när man märker att hojen reagerar precis så som den ska, så när man sätter sig på hojen så vet man vad man ska tänka på och vad som är bra att träna. Jag har nu kört ca 400 mil i både höghastighet och storstadstättrafik situationer och kommit upp till en nivå då friheten och ron med hojen är total. Jag är långt ifrån fullärd, men jag vill betona att om du är nybörjare och tvekar så är det fantastiskt kul att börja köra tung sporthoj! I början kan det kännas lite ovant, man är inte riktigt van vid den starka responsen och hojen kan upplevas lite tung och så, men efter ett tag så lär man sig att lita på konstens regler. Jag har idag varit ute med hojen i strålande solsken och åkt på min egen bana. (jag har några st. olika banor som jag valt ut i trafiken) En dag som denna med en gixxer, finns det en större njutning?!

Så gå din egen väg, ge ditt stora MC intresse den näring som behövs! Jag kan också passa på och rekommendera just Suzuki GSX-R 1000 k8 om du är osäker på vilken tung sporthoj du vill ha. Jag har gjort det några gånger förr här, men eftersom jag är så nöjd med hojen vill jag än en gång betona att hojen är alltså lättåkt, ger möjligheten att successivt vandra upp i effekt genom de olika effektlägena och mina erfarenheter av hojen är att den är välbalanserad och har fantastiska vägegenskaper. En sådan hoj är bra att börja på när man är nybörjare. Dessutom har alla experter i min omgivning, med mycket större erfarenheter av andra hojar, gett väldigt gott betyg åt hojen.

Ta stor hänsyn till och visa respekt för riskerna, framförallt värna alltid om säkerheten och din egen och andras trygghet! Låt inga distraktioner komma i vägen för möjligheten att utöva en fantastisk kul hobby! :tummenupp
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jasså ännu en tråd om din fantastiska hoj, va konstigt..
Hur ser dedär K8orna ut egentligen?
Kan du inte lägga upp en bild så man får se?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
och hojen kan upplevas lite tung och så.........

Första hojjen känns väl alltid stor och tung. Min första var en 650. Jag är 193 cm lång, men hojjen kändes ändå gigantisk! Det var fan lite läskigt i början!

Kan tänka mig att en k8 känns aningen större......
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
De som nu hävdar sitt stora kunnande och erfarenhet, snälla förstör inte den här tråden också p.g.a. det... Visa lite respekt också, det är många nybörjare här som vill ta steget ut till att börja åka tung sporthoj...
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Finns väl fler fina hojar än Suzuki. Körde hem en zx9:a åt en blivande sporthojjare i helgen 15 mil. Gick kanon. Drar snällt från tomgång, ett j-a ös från 8000 rpm, fin-fina bromsar, inga tendenser till nervositet ens i 270. Kände inte av ryggen efter hemkomsten och ingen träsmak. Kort sagt en utmärkt hoj att övningsköra med.
 

sportbike

Guest
Första hojjen känns väl alltid stor och tung. Min första var en 650. Jag är 193 cm lång, men hojjen kändes ändå gigantisk! Det var fan lite läskigt i början!

Kan tänka mig att en k8 känns aningen större......

Blunda och sätt dig på en R1000.
Å sen en RD 350.
Ingen skillnad.
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Finns väl fler fina hojar än Suzuki. Körde hem en zx9:a åt en blivande sporthojjare i helgen 15 mil. Gick kanon. Drar snällt från tomgång, ett j-a ös från 8000 rpm, fin-fina bromsar, inga tendenser till nervositet ens i 270. Kände inte av ryggen efter hemkomsten och ingen träsmak. Kort sagt en utmärkt hoj att övningsköra med.

Intressant! För mig stod det mellan Kawasaki och Suzuki, jag tror att zx9an kan vara en riktigt bra hoj (har en polare som har en sån), jag har dock inte provkört just den... Men jag har provkört en annan Kawasaki och den var läcker! Mums! :tummenupp

Och framförallt! Kör i läge B! :mattias

Du kanske är besserwisser i din kommentar, vet inte, men läge B är för övrigt ett mycket roligt läge eftersom effekten distribueras emot de höga varven och ger då en kick i varje växel. :yoparty :tummenupp

Fan måste nog sälja R1:an det är tydligen GSXR1000 man ska ha :D

fast det ska man inte tänka på då kan man ju bli distraherad och kanske kör av vägen.

Provkör en vettja! :yoparty
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
De som nu hävdar sitt stora kunnande och erfarenhet, snälla förstör inte den här tråden också p.g.a. det... Visa lite respekt också, det är många nybörjare här som vill ta steget ut till att börja åka tung sporthoj...



Men snälla nån..

att sedan hävda att man kör lugnare & bättre för att man läst instruktionsboken !!


vilket skämt
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Ja, det är gott om besserwissers här som glömt att de också varit nybörjare, kanske så sent som förra säsongen. ;)

GSXR är inget för mig, men det är ju perfekt om du träffat rätt från början. Svårt med förstahoj annars, det är ju oftast inte förrän man kört ett par säsonger som man vet vad man vill ha.
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Men snälla nån..

att sedan hävda att man kör lugnare & bättre för att man läst instruktionsboken !!


vilket skämt

Jag har rapporterat det här inlägget, för du tänker tydligen ingenting före du trycker på skicka knappen. Visa lite respekt för medlemmarna här på Sporthoj!
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Ja, det är gott om besserwissers här som glömt att de också varit nybörjare, kanske så sent som förra säsongen. ;)

GSXR är inget för mig, men det är ju perfekt om du träffat rätt från början. Svårt med förstahoj annars, det är ju oftast inte förrän man kört ett par säsonger som man vet vad man vill ha.

Jepp!! :tummenupp Jag var medveten om att det kan vara svårt att träffa rätt med första hojen, men jag såg även till möjligheterna och ville ta chansen. Jag samlade på mig ganska många intryck av olika hojar före jag bestämde mig, t.ex. var jag säker på att en del hojar var alltför stora för mig, Hayabusa var bara ett exempel på en sån. Då blev det också lite färre alternativ vilket gjorde det lättare att välja. :)
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Ja, det är gott om besserwissers här som glömt att de också varit nybörjare, kanske så sent som förra säsongen. ;)
Nejdå tror inte folk har glömt hur det är att vara nybörjare, alla har ju varit det någon gång dock brukar majoriteten låta bli att uttala sig som om de var experter och komma med tips/förklaringar till andra om hur man bör köra mm förrän man har fått lite erfarenhet.

Nu kanske det är någon som startar dessa trådar seriöst, mitt intryck var att det är ett "troll" som bara vill göra sig lite lustig.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag har rapporterat det här inlägget, för du tänker tydligen ingenting före du trycker på skicka knappen. Visa lite respekt för medlemmarna här på Sporthoj!

Och du tar inte åt dig vad andra säger, det finns en kille som avled nyligen här på forumet, trots att alla försökt prata honom till rätta.

jag har även försökt "prata ner" andra här på forumet, men efter xx månader, så startar samma person en "kraschade hojen" tråd

Läser man dina tidigare trådar, så är det svårt att se dig som seriös, jag har det iaf.


Jag vill INTE läsa en tråd i minneslunden om dig sedan.
 

Solid snake

Guest
Jag har rapporterat det här inlägget, för du tänker tydligen ingenting före du trycker på skicka knappen. Visa lite respekt för medlemmarna här på Sporthoj!
Det är väl onödigt att rapportera sitt eget inlägg? :va :D



Humor iaf, han tycker inte som dig och då ska du rapportera och ha dig.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag har rapporterat det här inlägget, för du tänker tydligen ingenting före du trycker på skicka knappen. Visa lite respekt för medlemmarna här på Sporthoj!

Du verkar inte tänka till speciellt mkt varje gång du trycker på ny tråd-knappen...
Får jag fråga varför du tjatar så inneihelvete mkt om din förbannade K8a?
Fortfarande inte sett en enda jävla bild på dig me din underbara hoj och du har fortfarande, som du själv skriver, ingen erfarenhet av andra hojar direkt.
Hur kan du då veta att din hoj är så jävla bra för alla?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top