Nybörjare och tvekar?

Solid snake

Guest
Du verkar inte tänka till speciellt mkt varje gång du trycker på ny tråd-knappen...
Får jag fråga varför du tjatar så inneihelvete mkt om din förbannade K8a?
Fortfarande inte sett en enda jävla bild på dig me din underbara hoj och du har fortfarande, som du själv skriver, ingen erfarenhet av andra hojar direkt.
Hur kan du då veta att din hoj är så jävla bra för alla?
Är det inte så att den hojen är testvinnare? Isf är väl den hojen bäst oavsett vad andra tycker?
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Nejdå tror inte folk har glömt hur det är att vara nybörjare, alla har ju varit det någon gång dock brukar majoriteten låta bli att uttala sig som om de var experter och komma med tips/förklaringar till andra om hur man bör köra mm förrän man har fått lite erfarenhet.

Nu kanske det är någon som startar dessa trådar seriöst, mitt intryck var att det är ett "troll" som bara vill göra sig lite lustig.

Jag håller med om att det är trist ifall SuzukiLover är ett "troll", vilket jag inte tror. Jag läste bara om en "färsking" som just börjat sin resa mot kunskaperna och känner sig rätt lycklig med det.

Kanhända finns det brister i dessa tips/förklaringar men det är tråkigt att redan de första inläggen snarare går ut på att håna detta istället för att förklara eller bemöta det på ett seriöst sätt.

Over and out, nu kan ni spåra ur bäst fan ni vill...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du kanske är besserwisser i din kommentar, vet inte, men läge B är för övrigt ett mycket roligt läge eftersom effekten distribueras emot de höga varven och ger då en kick i varje växel. :yoparty :tummenupp

"...effekten distribueras emot de höga varven och ger då en kick i varje växel"

Jag har inte åkt riskok på massa år nu.. Men av vad jag vet om gixxerns lägen så lär du växla bara aaaaaaaningen för tidigt om du "får en kick på varje växel".
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Det är väl onödigt att rapportera sitt eget inlägg? :va :D

Gjorde jag...?! :D :tummenupp

"...effekten distribueras emot de höga varven och ger då en kick i varje växel"

Jag har inte åkt riskok på massa år nu.. Men av vad jag vet om gixxerns lägen så lär du växla bara aaaaaaaningen för tidigt om du "får en kick på varje växel".

Vet inte riktigt hur du menar, men upplevelsen av att spärren släpper förstärker alltså accelerationskänslan... :)
 
Last edited:

Mesktomten

Med lem
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Genarp
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00, Honda CBR 900 RR -98
Jag har rapporterat det här inlägget, för du tänker tydligen ingenting före du trycker på skicka knappen. Visa lite respekt för medlemmarna här på Sporthoj!

Eller så är det just det han gör... För vissa är det säkert den perfekta förstahojen, men eftersom den majoritet som hänger här inte vill "ta det lugnt" kan det kanske vara lite väl mycket fläsk i en modern litermoppe.

Kul för dig om du lyckas lägga band på dig själv och hantera pållarna i Gixxern, men för de flesta här skulle nog en 250-raket räckt gott och väl som förstahoj!

Sen måste jag hålla med wonderwizard om att man inte kör bättre för att man läser om vilken olja motorn ska smörjas med...
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Hmmmmmm. Fanns det inte en länk till nåt föräldraforum för ett tag sedan där det diskuterades bästa barnvagn?? Bugaboo nånting..........
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vet inte riktigt hur du menar, men upplevelsen av att spärren släpper förstärker alltså accelerationskänslan... :)

Jag menar att B-lägets funktion är att mjuka upp gasresponsen i kurva för att lättare få bra kräm utan släpp ut ur kurva. Men att man vid acceleration ska landa den nya växeln ovanför spärren oavsett!


Någon som faktiskt vet får dementera om fel!
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Det finns några paranoida ideér här om mig som att jag är ett s.k. "troll" och bara gillar Suzuki. De härstammar alltså från någon person som är betydligt yngre än ni är, tänk på det när ni hakar på det spåret. Sedan måste jag också poängtera att jag gillar hojar av många olika märken, tror absolut inte att Suzuki är det ända bra märket bland hojar. Jag har bra upplevelser och intryck av hojar av andra märken oxå, Honda, Kawasaki, Yamaha, Ducati med flera är mycket intressanta märken för mig...! :tummenupp
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Du verkar inte tänka till speciellt mkt varje gång du trycker på ny tråd-knappen...
Får jag fråga varför du tjatar så inneihelvete mkt om din förbannade K8a?
Fortfarande inte sett en enda jävla bild på dig me din underbara hoj och du har fortfarande, som du själv skriver, ingen erfarenhet av andra hojar direkt.
Hur kan du då veta att din hoj är så jävla bra för alla?

Har du inte fått någon semester i år eller vad är det frågan om?
Senaste tiden har dina inlägg enbart varit fulla av galla utan något som helst innehåll egentligen.

Och jepp, jag vet att det är fullt frivilligt vilkas inlägg man vill läsa osv, dock svårt att undkomma stycken av nästan enbart negativ klang.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag håller med om att det är trist ifall SuzukiLover är ett "troll", vilket jag inte tror. Jag läste bara om en "färsking" som just börjat sin resa mot kunskaperna och känner sig rätt lycklig med det.

Kanhända finns det brister i dessa tips/förklaringar men det är tråkigt att redan de första inläggen snarare går ut på att håna detta istället för att förklara eller bemöta det på ett seriöst sätt.

Over and out, nu kan ni spåra ur bäst fan ni vill...

Du har nog missat hans hundra andra trådar om sin fina K8a..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tycker det låter som vilken hoj som helst,allt man skaffar är väl perfekt i början annars skulle man väl ha svårt att motivera för sig själv att man skaffade just den med alla kostnader och värdeminskning.

Har perfektat mig igenom ett antal hojar/hojtyper och just nu är det nya R6an som är det mest optimala för mig(tro fan jag tycker så med tanke på vad det kostar!)men att det kommer andra är jag lika säker på.

Om du nu är så gammal att du har KK och denna hojen så gå lite smc-kurser och lär dig något i praktiken isf. försöka läsa dig till det,verkligheten är inte som i teorin på gatan.

Hoj på dig! (jävla regnande för övrigt!)

Henrik
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Har du inte fått någon semester i år eller vad är det frågan om?
Senaste tiden har dina inlägg enbart varit fulla av galla utan något som helst innehåll egentligen.

Och jepp, jag vet att det är fullt frivilligt vilkas inlägg man vill läsa osv, dock svårt att undkomma stycken av nästan enbart negativ klang.

Jag har spytt galla över personer som anser att det är okey att köra av folk från banan och över en person som tjatar om sin k8a hela tiden, något mer jag spytt galla över?
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Har du inte fått någon semester i år eller vad är det frågan om?
Senaste tiden har dina inlägg enbart varit fulla av galla utan något som helst innehåll egentligen.

Och jepp, jag vet att det är fullt frivilligt vilkas inlägg man vill läsa osv, dock svårt att undkomma stycken av nästan enbart negativ klang.

Bra kommentar, ös på bara så att vi får lite mer balanserade inlägg här! :)
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Det finns några paranoida ideér här om mig som att jag är ett s.k. "troll" och bara gillar Suzuki. De härstammar alltså från någon person som är betydligt yngre än ni är, tänk på det när ni hakar på det spåret.
De härstammar inte från någon, jag har fått den uppfattningen själv.

Det sätt du har skrivit dina inlägg på, de trådar du har startat mm har gett mig intrycket att du var någon som bara ville röra om lite på forumet. Om det inte är så ber jag om ursäkt.

Dock kan man tycka att du kanske bör skaffa dig lite mer erfarenhet innan du börjar komma med tips på hur man ska köra eller kommer med råd om hur man ska hantera en 1000cc hoj.

Kör lungt och bra så att du får lära dig hojjen bättre och sen kan du börja komma med tips till andra.

"Man behöver inte gå några extra kurser och man behöver inte vara någon "expert" för att hantera en Suzuki GSX-R 1000 sporthoj." Beror ju lite på vad du menar med att hantera en hoj, att lyckas ta sig fram på hojjen är en sak men tog du kortet för 5 år sen och knappt har kört hoj sen dess så är jag lite tveksam till att du kan "hantera" din hoj, skulle faktist rekomendera dig att gå just en vidareutbildning. Ja man kan absolut köpa en sporthoj som första hoj men tro inte du lär dig något vettigt genom att läsa varningstexterna i instruktionsboken.
 

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
Handboken innehåller många viktiga varningstexter. Det ger en säkerhet i synnerhet när man märker att hojen reagerar precis så som den ska, så när man sätter sig på hojen så vet man vad man ska tänka på och vad som är bra att träna.

...SuzukiLover, - du är min idol :) Får mig att tänka på sketchen "Gubben i lådan" där bl.a. Robert Gustavsson är med (som Carl Bildt)...
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Eller så är det just det han gör... För vissa är det säkert den perfekta förstahojen, men eftersom den majoritet som hänger här inte vill "ta det lugnt" kan det kanske vara lite väl mycket fläsk i en modern litermoppe.

Kul för dig om du lyckas lägga band på dig själv och hantera pållarna i Gixxern, men för de flesta här skulle nog en 250-raket räckt gott och väl som förstahoj!

Sen måste jag hålla med wonderwizard om att man inte kör bättre för att man läser om vilken olja motorn ska smörjas med...

Vet inte riktigt vilka trafikskolor folk går i isåfall, låter som att budskapet inte gått fram, är inte säkerheten en nyckelaspekt i förarutbildningen? Hur som helst, vi som är ägare av tung sporthoj ska alltid betona säkerhetsaspekten och det gjorde jag faktiskt i mitt inlägg. Så det tycker jag inte är att föra nybörjare bakom ljuset... Det är inte bara mitt ansvar som inspirerad utövare av MC intresset, en stor del av ansvaret ligger även hos läraren under förarutbildningen och självklart ligger det största ansvaret hos föraren själv.

Handboken innehåller många viktiga varningstexter. Det ger en säkerhet i synnerhet när man märker att hojen reagerar precis så som den ska, så när man sätter sig på hojen så vet man vad man ska tänka på och vad som är bra att träna.

...SuzukiLover, - du är min idol :) Får mig att tänka på sketchen "Gubben i lådan" där bl.a. Robert Gustavsson är med (som Carl Bildt)...

Hehe... Nu är du också rapporterad. Hoppas du skärper till dig framöver...
 
Last edited:

Mesktomten

Med lem
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Genarp
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00, Honda CBR 900 RR -98
Vet inte riktigt vilka trafikskolor folk går i isåfall, låter som att budskapet inte gått fram, är inte säkerheten en nyckelaspekt i förarutbildningen? Hur som helst, vi som är ägare av tung sporthoj ska alltid betona säkerhetsaspekten och det gjorde jag faktiskt i mitt inlägg. Så det tycker jag inte är att föra nybörjare bakom ljuset... Det är inte bara mitt ansvar som inspirerad utövare av MC intresset, en stor del av ansvaret ligger även hos läraren under förarutbildningen och självklart ligger det största ansvaret hos föraren själv.

Nja... Om du betonade säkerheten eller ej kommenterade jag överhuvudtaget inte. Däremot så kvittar det om du tittar på motorcyklar eller bilar, för nyblivna kortägare (framförallt unga killar) har en tendens att köra "bättre" än vad de egentligen gör. Om man då sitter på en 250cc-hoj är det ju trots allt mindre risk att man gasar sig för hårt ur rondellen än om man åker runt med 200 stora starka mellan benen.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top