Nybörjare och tvekar?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Blunda och sätt dig på en R1000.
Å sen en RD 350.
Ingen skillnad.

Det är precis det jag menar ;)

Same shit första gången man sätter sig på en hoj. De känns "stora". Att det sen skiljer i effekt är en annan femma. Jag talar om den fysiska storleken.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Du verkar inte tänka till speciellt mkt varje gång du trycker på ny tråd-knappen...
Får jag fråga varför du tjatar så inneihelvete mkt om din förbannade K8a?
Fortfarande inte sett en enda jävla bild på dig me din underbara hoj och du har fortfarande, som du själv skriver, ingen erfarenhet av andra hojar direkt.
Hur kan du då veta att din hoj är så jävla bra för alla?

För helvette Andreas. Har du lingonvecka eller vaere om?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
"Det är förhållandevis vanligt med avvikande tal, som av andra kan uppfattas som monotont, mekaniskt eller formellt. Karakteristiskt för personer med AS är ett mycket pedantiskt sätt att tala. De tenderar ofta att tala långt mer formellt än vad som är lämpligt i sammanhanget" :rolleyes:

:rofl :rofl

Jag körde runt på en K7 ett par mil förra året och det var absolut ingen nybörjarhoj. Eller visst. Den har riktigt bra bromsar, riktigt bra chassie och en riktigt bra motor, 0 - 280 på under 350 m. Det känns inte riktigt nybörjarvänligt. Det räcker med ett litet felsteg, eller att man slinter lite med gashanden för att det ska gå alldeles för fort och göra riktigt ont. Det kallar inte jag nybörjarvänligt. Men sjukt roligt.

peppe44

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
kawazaki zrx 1200s
Orkade inte läsa alla inlägg så jag hamnar kanske helt fel i mitt inlägg. Håller med om att man ska följa sin dröm och köpa den hoj man vill ha. Däremot tror jag att alla borde gå en extra kurs. Det är nog få här som kan hantera sin hoj till fullo, speciellt som nybörjare. Om inte annat är det förbannat roligt att köra bana att man dessutom utvecklas och kan uttnytja hojen bättre gör ju inte saker och ting tråkigare. Alla kan gasa utav helvete med en gsx när det går rakt fram. Är man dessutom nybörjare tycker jag definitivt man behöver fundera på varför man ska köpa en gsxr utan att kunna uttnytja hälften. Skit i instrukionsboken och ta en kurs.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag blir också lite osäker nu... Jag fick med instruktionsbok, men den var på tyska och jag fattar ingenting :va Kan det vara så att jag bara får köra med min hoj i Tyskland?

Efter många om och men hittade jag till sist startknappen på hojjen. Hastighetsmätaren hittade jag också och nu går allt som på räls. Kör dock fortfarande bara på ettan eftersom jag inte vet var växelreglaget sitter. Det kvittar iofs. Känns säkert att bara köra på ettan. Dessutom kommer kopplingen att räcka länge! :tummenupp

hm.. jag fick inte med nån instruktionsbok till min FZR 600.. känns ju väldigt osäkert att köra nu efter att ha läst den här tråden.. :skrämd =)

att rekommendera 1000cc eller mer till nybörjare :tummenupp men bara om de lovar att köra i shorts, t-shirt och flip-flops!

fler härliga trådar som dessa får dagen på jobbet att gå mycket snabbare :D

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
På tal om vädret, det var någon som nämnde det här, kom just precis ut med kittet på och skulle fullfölja inkörningen av mitt nya bakdäck och just när jag kommer ut börjar det regna... Jahapp... då var det bara att gå in igen, regn + nypolerad hoj = ingen höjdare! Positivt dock att de väntar bra väder tills imorgon... :yoparty

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hum...sicken tråd.

Jag har snart 400 mil jag med, har inte gjort annat än spakat enduro i konstiga miljöer (is & fulldubb, berghällar, snorhal lera, etc) i ett halvår innan jag tog kortet nu i maj, och jag har nästan bott på cykeln sedan dess.
Inte fasen inbillar jag mig att jag har en aning om vad jag pysslar med, varesig i skogen, crossbanan eller på asfalten.

Däremot börjar man komma till insikt med hur klurigt det faktiskt är, och vad mycket man har att lära..

Sporthoj eller inte, allt är för snabbt om man inte hanterar dem med respekt, så även min lilla tvåtakts 300:a.

/J

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En liten fundering i all välmening - "skulle fullfölja inkörningen av mitt nya bakdäck"....ummm...jag lär ha missat någon form av instruktion när jag fick mina nya michelin monterade.

Skriver man lite sådana saker (lite som att man läser manualen och dess varningstexter, och hintar om att det är "safe" att då spaka literhoj) så får man kanske räkna med att folk tar en för "troll".

:)

/J

krokodilracing

Brum Brum
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Hornet -07, Aprilia Pegaso 650 -96
Skulle inte förvåna mig om man såg på löpet imorrn att dom haffat nån seriemördare uppåt landet. Hela tråden skrämmer mig.

Regnar som fan här med, ja tar hojjen, de e smutsig som sjutton å går finfint för de...

Mesktomten

Med lem
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00, Honda CBR 900 RR -98
En liten fundering i all välmening - "skulle fullfölja inkörningen av mitt nya bakdäck"....ummm...jag lär ha missat någon form av instruktion när jag fick mina nya michelin monterade.

Skriver man lite sådana saker (lite som att man läser manualen och dess varningstexter, och hintar om att det är "safe" att då spaka literhoj) så får man kanske räkna med att folk tar en för "troll".

:)

/J

Japp! Man kränger på ena kanten av däcket och så kör man med hojen lutad tills det att även andra ändan har hoppat över (under?) fälgkanten...

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Ja det har ju spårat ut en del här :rolleyes:

Nåja, jag är för att köpa den förstahoj man vill (inget val då jag köpte mig en R1 -03 när jag tog kortet 2005 och enbart hade moppeerfarenhet innan dess).. Det var det bästa, roligaste (men säkert det dummaste) jag någonsin gjort. Alla skrek på en här på SH.com men vafan, jag gör väl som jag vill!?

Efter förra sommaren bytte jag den mot en KTM 660, dels för att jag "kommit så långt" i min körning att jag körde mer och mer vid mina gränser så det började kännas farligt (hmm, ja jag har så bra självkänsla :D ).. Men mest för att jag ville busa mer och det kostar ju en del att klota plastraketerna.. (att jag inte hunnit mer än 100 mil på 660:n och inte börjat busa än är väl mitt eget fel? :huvet )...

Nu orkar jag inte skriva mer, och jag vet ej vart jag vill komma mer än att det känns för jävligt att köra 3 somrar på riktig supersport för att komma till insikt att man inte är redo för den än :gnissla

Bah, slut!

Kör på och försiktigt så går det säkert hur bra som helst :tummenupp

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
På tal om vädret, det var någon som nämnde det här, kom just precis ut med kittet på och skulle fullfölja inkörningen av mitt nya bakdäck och just när jag kommer ut börjar det regna... Jahapp... då var det bara att gå in igen, regn + nypolerad hoj = ingen höjdare! Positivt dock att de väntar bra väder tills imorgon... :yoparty

"kittet på", hmmm, nu blir jag nyfiken.

Bifogat

• 900013237.jpg
    900013237.jpg
    38.1 KB · Visningar: 65

makkanR1

E tillbaka
Gick med
10 May 2006
Hoj
xt 660 -07 till salu!
Nu tycker jag lite synd om din mamma faktiskt! inget illa menat förstås! :dummer allt enligt instruktionsboken!

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
Hmm, vad är en "K8á" ?? En bult? En mutter?

Jag är "Nhybhorjhare" på allt detta facksnack.

Sluta klanka på A.no, han har dåligt väder idag, kanske därför han e sur :pannkyss

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Har hört att K8:eek:r har ett fabrikationsfel som kan få svingen att lossna om man kör fortare än 64km/h på läge B. Jag hade nog inte vågat ge mig ut i trafiken med en sån...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln