Nybörjare och tvekar?

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
sthlm
Hoj
Husa fs650e
Man är fan korkad om man rekommenderar en 1000cc RR/sporthoj till nybörjare. Som nybörjare tycker man till och med att det är bra drag i körskolans 45hästars om man petar ner ett par pinnar och vrider på.

Vad är poängen med att köpa en så fet motorcykel när man är ett par säsonger från att behärska den och utnyttja all kraft?

Vad är argumentet? Det är min/din drömhoj? Visst det är väll ok, men vafan, dröm lite till. Ta ditt förnuft till fånga. Statistiken är ju dräpande. Nybörjare och ringrostiga hojåkare är överrepresenterade, Sug på karamellen, inse att de flesta hojar är rätt snabba. Börja i rätt ände, hur svårt ska det vara. Först lär man sig köra. I takt med att du utvecklas rör du dig uppåt i klasserna. Vafan, du kanske till och med rör dig nedåt när du faktiskt inser att det är väldigt få platser förutom motorvägspåfarten du utnyttjar den effekt du betalar en markant högre premie för..

Du konstaterar ju själv att marginalerna som hojåkare är små. Varför göra dem mindre genom sitt val av motorcykel?

Jag känner att jag har vissa svårigheter med att få fram mina argument på ett vettigt sätt. I all välmening kan jag bara tycka att det är korkat :/
 

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Ort
piteå
Hoj
Harley bygge
Ut och kör med dig istället, det är ju torrt här (Luleå) för tillfället. Ditt inlägg låter precis som att det är skrivet på skoj för att skapa debatt.

men det kanske finns fler luleå? han verkar ju bo i västernorrland.
mig veteligen finns det inget luleå neråt i landet :va :confused:

eller så kanske han skolkade på geografi lektionerna :rolleyes:
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hur ny o fin cykel man har kommer man alltid omkörd av en äldre gammal rappelhög med betydligt lägre kubik, och "fantastiska" siffor på pappret, med en långt mer erfaren och ödmjuk hojpilot...:)
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Har haft ett antal tunga hojar och KK i måånga år, måste faktiskt ge TS lite stöd för att K8:an ändå kan vara en vettig första hoj förutsatt att även ägaren är vettig och sakta lär sig nyttja hojen.
Kontentan är att K8:eek:rna har MYCKET goda köregenskaper och är lätt vilket gör att hanterandet av hojen blir lätt och det är samtidigt en sak som kan vara farligt då risken alltid finns att föraren tror att han behärskar att ta en kurva i en hastighet han i praktiken inte bemästrar. Skulle dock vilja hävda att de flesta nybörjare kan bli kortlivade på en 1000cc sporthoj och detta pga att det finns en överrepresentation av "tok" som väljer att köra just den typen av hoj och det beror ju inte på själva hojen då den i sig är säkrare än flertalet andra hojar.

Sedan står det säkert en massa "bra" i instruktionsboken till TS K8:a, själv har jag inte ens läst min:D

Det viktigaste är ändå körteknik och trafikvett, frågan är hur TS lär sig detta praktiskt i trafiken samtidigt som han nyttjar mer än en bråkdel av K8:ans prestanda. Då vi har samma hoj så vore det kul att träffas och platsen är lämpligen på Hedenbasen där du kan nyttja lite mer av motorn i din K8:a:tummenupp TS! Vilken färg har du på din hoj? Foton?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag tycker det är bra att du tar upp däckinkörning här. Detta är något som får alldeles för lite uppmärksamhet i dagens MC-svergie, och som antagligen ligger bakom många oförklarliga olyckor. Det, i kombination med avsaknad av grundläggande kunskaper i motorcykelkörande, den sorts kunskaper som man ofta kan snappa upp på egen hand genom att läsa instruktionsböcker, eller kanske baksidan på tidningssidor som man hittar på stan.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du verkar inte tänka till speciellt mkt varje gång du trycker på ny tråd-knappen...
Får jag fråga varför du tjatar så inneihelvete mkt om din förbannade K8a?
Fortfarande inte sett en enda jävla bild på dig me din underbara hoj och du har fortfarande, som du själv skriver, ingen erfarenhet av andra hojar direkt.
Hur kan du då veta att din hoj är så jävla bra för alla?
Fanns det inte en film på honom där han körde omkull utanför handlaren???
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
skulle fullfölja inkörningen av mitt nya bakdäck
Vad är det som gäller där? Jag är själv lite osäker på den punkten. Vissa påstår att 50 mil och max 5000 rpm är det som gäller för att få ett däck inkört enligt tillverkarens rekommendationer. Har du läst något annat?
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Vad är det som gäller där? Jag är själv lite osäker på den punkten. Vissa påstår att 50 mil och max 5000 rpm är det som gäller för att få ett däck inkört enligt tillverkarens rekommendationer. Har du läst något annat?

Det står i instruktionsboken till däcken! :rolleyes:
 

_rills_

Guest
vilken tur att man köpte "moped" för inte fick jag med nån instruktionsbok till min inte. :gnissla
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
På tal om vädret, det var någon som nämnde det här, kom just precis ut med kittet på och skulle fullfölja inkörningen av mitt nya bakdäck och just när jag kommer ut börjar det regna... Jahapp... då var det bara att gå in igen, regn + nypolerad hoj = ingen höjdare! Positivt dock att de väntar bra väder tills imorgon... :yoparty

Du SuzukiLover....bryr mig inte om tråden på så sätt o kan ju bara påpeka att alla är på dig för att du låter som den "nördiga killen"..som det fanns åtminstone 1 av i varje klass i skolan. Det kanske du förstår.

Men skit i det nu....jag är mer intresserad av hur gammal du är, vore även nice om du kunde lägga upp en bild på dig. Du är ju påväg att bli kändis snart :tummenupp
 
Last edited:

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
Det spelar ingen roll vad man köper för hoj. man tappar ändå intresset för den inom en snar framtid. jag köpte min drömhoj till förstahoj pimpad ducati monster.
som var rena drömmen första månaden sen ville jag ha mer krut då jag inte kom ifatt jappsarna. hittade min nya drömmhoj R1:a fighter gick som fan och va perfekt för mig efter en/halv sesong på den sen vill jag återigen byta. husa 650 blir det för att ha något lättare och mer busigt. nästa år kanske det blir byte igen. man jagar ständigt nya körupplevelser. iaf jag.

skulle man motstå frestelsen av att köpa 1000cc som första hoj och ist börja med en 600 så sparar man det goda till sist. tyngd osv,att större hoj är farligare är bullshit enl mig.
 

fommo

Kalv på grönbete
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Bonneville 2008
Har inte läst SuzukiLovers andra trådar så jag frånhåller mig sarkasmen som det flödar rätt gott om i denna tråd.
Däremot är ämnet intressant. Jag håller precis på med kortet och trots sent på säsongen är ju planen att knipa kortet i år i alla fall. Ska iväg och kika på Triumph Bonneville imorrn. Har kollat lite andra hojar, men Bonnie både ser och känns så otroligt skön. Har någon här erfarenhet av den? Jag har ju av naturliga skäl inte fått köra den och jag är tveksam till att Triumh Center låter mig låna den för att åka en sväng.
Kan det va en juste nybörjarhoj?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hur farlig en hoj är hur man kör den. En gubbe som sa till mig, och han lever än idag!

Ville bara flika in det. Och att körskolerna lär ut för att man ska klara av uppkörningen. Jävlar va vis man är.

Btw. Suzukilover du kan ju läsa min signatur.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vadå sent på säsongen?? vi har knappt kommit till MITTEN, hatar folk som dödar sommaren i förtid! ska du inte tända adventsljusen också?


Har inte läst SuzukiLovers andra trådar så jag frånhåller mig sarkasmen som det flödar rätt gott om i denna tråd.
Däremot är ämnet intressant. Jag håller precis på med kortet och trots sent på säsongen är ju planen att knipa kortet i år i alla fall. Ska iväg och kika på Triumph Bonneville imorrn. Har kollat lite andra hojar, men Bonnie både ser och känns så otroligt skön. Har någon här erfarenhet av den? Jag har ju av naturliga skäl inte fått köra den och jag är tveksam till att Triumh Center låter mig låna den för att åka en sväng.
Kan det va en juste nybörjarhoj?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top