Nybörjare söker utrustning, vad tror ni om detta?

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Tja.

Jag ska köpa min första MC och är på jakt efter utrustning. Jag mer eller mindre "vet" att jag kommer suga så jag vill gärna ha bra grejer som är säkra men som oxå är snygga...så efter mkt googlande och div. så har jag kommit fram till denna listan. Vad tror ni?

Finns det nåt bättre bland det jag listat som man ska satsa på istället? Ekonomi spelar viss roll kan jag tillägga och skinnställ är inte aktuellt.

1. Hjälm - Fått bra recensioner enligt det jag läst, prisvärd oxå. Säkerligen inte den bästa men borde funka bra?
http://www.lazerhelmets.com/en/catalog/motorcycling-1/full-face-2/product/aikido-2--69

2. Ryggskydd - Vunnit tester bla bla bla...alla som hänger här vet väl allt om detta?
http://www.mc-boden.se/sortiment/snoskoter-klader/skydd/halvarssons-track-ryggskydd

3. Stövlar - Dessa är snygga tycker jag och jag vill inte ha höga modeller utan en sån här är snygg och borde funka bra tycker man?
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=457094#params:nid=457103&t=Info

Eller ska man ta den "vattentäta"? Hur vattentäta är stövlar egentligen? Det skiljer 500:- mellan dessa.
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=457094

4. Handskar - Jag har testat massa handskar på den lokala MC butiken och jag fastnade för en Richa handske som känns bra, ingen aning om den är bra eller anus så den här punkten kanske är lite meningslös. Riktigt knogskydd bör man iaf ha kanske? Jag vill iaf ha en kort modell, inte en som går upp över halva armen (överdrift). Eller fyller det nån funktion att ha en lång version annat än att det skyddar från väder och vind?

5. Jacka - Jag var mest inne på denna, snygg och funktionell verkar det som. Satt bra med, även de inbyggda skydden.
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=1210

Eller ska man återigen satsa på den "vattentäta"? Denna kostar 500:- mer men jag har inte testat denna.
http://www.mc-boden.se/sortiment/jacka/textiljackor/lindstrands-jericko

6. Byxa - Återigen snygg och ser ut som en "vanlig byxa" så man kan gå på stan utan att se ut som ett miffo.
http://www.mc-boden.se/sortiment/byxa/textilbyxor/lindstrands-jet-bla

Sen angående underställ, bör man ha det? Jag har ett från Ullared men det är bomull och lär inte ventilera så bra i värmen så det kanske är rekommenderat att köpa ett "riktigt" anpassat för mc-åkning?

Vad gäller regnställ så snålar jag nog och köper Biltemas tvådelade som fått "bra" recensioner av många här på forumet. Tanken är att jag ska använda hojen till att åka till o från jobbet (2 mil landsväg och 2 mil motorväg) samt nöjeskörning.

Hit me! Jag kan fan ingenting så alla tips emottages tacksamt.

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Vad har du för budget?

Underställ i bomull är kanon när det är lite kyligt. Ullared eller lantmännen, spelar ingen roll.

Vattentäta stövlar, typ Gore-Tex är regntäta men det är inga gummistövlar. Men du kan köra många mil i ösregn och kliva ur med torra fötter. Ska du ändå köpa allväderskläder så är det väl lika bra att ha regntäta stövlar? Surt att glömma fötterna menar jag... Lika med handskar, särskilt om ekonomin inte tillåter att man har flera par.

Passa dig för att köpa billig skit, bara för att det är billigt. Det blir inte så billigt i sista ändan, när du måste köpa en liter bensin för att bränna upp skiten eftersom det inte fungerar, och dessutom måste köpa något annat som gör det.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ang Halvarsson Track ryggskyddet.
Lägg några hundringar till och ta Buckler istället så du får ett tvättbart överdrag.
Halvarssons ryggskyd skyddar säkert galet bra men de är skitvarma och man svettas som en gris med dem på.

Vill också rekomendera dig att testa Sharks hjälmar innan du bestämmer dig, tjejens har grymt bra kvalite!

R5+1

Guest
Skiter du pengar eller...?

Det råd jag kan ge dig (om inte svaret på frågan längst upp är JA) är att köpa begagnat eller billigt till en början. Dyrt betyder inte automatiskt att du kommer trivas i utrustningen.

Det är ett ärligt råd från en som förlorat mycket läropengar genom åren.

Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
bra stövlar tycker jag är viktigt.
dvs med skydd mot att bocka foten i riktningar den inte är ämnad för...
en del räserstövlar finns ju med gore-tex membran t.ex.

sen passar ju inte alla ryggskydd alla, prova, det måste sitta bra på dig !
likadant med hjälmen, har du varit runt och provat ??
dem där byxorna är säkert helt OK, OM DU KOMPLETTERAR MED SKYDDEN !!

Blir det en skinnjacka till dedär sen eller ?

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Bollox: Ca 10-15K. Angående stövlarna så är jag lite tveksam till hur täta de Cube WR verkligen är. Säkert inte lika bra som nån goretex historia men tanken är inte att jag medvetet ger mig ut i ösregn så därför tvekar jag lite och undrar ifall det räcker liksom?

Eviln: Ang. hjälm så skulle jag få den där för 1.595:- vilket är ett lågt pris? Kanske inte för just DEN hjälmen men det finns ju hjälmar för 10.ooo :confused: Jag ska iaf titta på Sharks, tack för tipset. Ang. ryggskyddet så har det präntats in lite efter all läsning att Track är bäst så jag har lite svårt att inte köpa det. Men ja jag har läst att alla skriver att det är skitvarmt, ska dock testa det du tipsar om :tummenupp

R5+1: Nej men jag har en dyr bil som jag säljer, den kostar ca 200.ooo så en del av pengarna ska användas till MC, lite till lägenhetsrenovering och resten till bröllop :huvet De ryggskydd jag testat har iaf suttit bäst i storlek M men jag ska ha det i åtanke iaf om jag ändrar mig :)

-=[P-son]=-: Jag har provat jacka, byxor, hjälm, handskar och ryggskydd. Det enda jag inte provat är stövlarna och hittills känns ju det som jag länkat till bra, när jag provat alltså men som jag skrev innan så är jag lite tveksam ang. stövlar för jag vill ju inte ha nåt som blir pissblött så fort det dyker upp ett moln.

Skinnjacka ska jag inte ha, jag tänkte hoppa det och bara ha textiljackan. Ang. byxorna så får det naturligtvis bli en med skydd :)

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
När det går mot kallare tider kommer du ångra att du köpte korta handskar, kallt blött septemberregn i 100 blås kan få vem som helst att vilja ta bussen nästa gång. Ser ingen anledning att inte köpa handskar m krage, den går utanpå jackan, är inte i vägen, värmer inte, men håller bort värsta kylan.

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Snygga grejor, men skulle du vilja åka på häcken i +50 i dom?
Sikta mer åt skinn, tror att alla som har åkt på häcken kan skriva under...

Hjälm: Är inte dom i plast? Sikta på ett bätter material. Passform - Viktigt!
Ryggskydd: Bra, kolla Knox.
Stövlar: Ser lite "klena" ut. Korta, skenben!
Jacka/Byxor: Kör skinn!

/M

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Oj, för 10-15k får man mycket som är bra. Har du lite tur så kika hos de närmaste handlarna efter utgående produkter. Man får ofta 50% rabatt då. Jag köpte mitt Lindstrands-ställ för i runda slängar 4000:- Helt vattentätt. Kanonställ. Graffiti-jacka och GI-pants

Jag köpte till Halvarssons hängslen och ryggskydd att sätta i jackan. Nu blir det säkert många BU-rop men jag tycker det känns bra. Jag har dock inte klotat i det, än. Men det ska nog mycket till om inte det ska sitta kvar. STR (Lindstrands) Max Tour stövel (Kolla bara så du kan ha stöveln under byxorna om du ska ha allväderskläder), Hjälm Arai eller Shoei, en bra hjälm ryms lätt i budgeten om du shoppar lite bland utgångna kläder. Och ett par sköna Gore-Tex handskar, för under en tusing. Klart, och glöm Biltemas regnställ, direkt.

Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Vill höja ett finger för Lazer hjälmarna .,. min första hjälm var en LAZER, en av de dyrare oxo , men urtagbar inredning, Kolfiber/glasfiber.

allt bra så långt. dock "Töjde" den sig något kopiöst i inredningen. och när jag 1 år senare ville köpa andra kindkuddar. fick jag svaret att det inte gick längre.. general agenten i sverige tog inte in dem längre ,

så nu har jag en Hjälm för nästan 5000 kr som jag inte kan använda. har letat som satan utomlands men hittar inget.

nu åker jag med en Suomy Spec Extreme grymt skön lätt som en fjäder men bullrig som fan :)

vad det gäller handskar, vet inte vad det var för handskar du tittade på .. men sattsa på skinn. och om där e knogskydd eller ej e skit samma risken e större att du kommer sätter i handflatan vid en ev vurpa !

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Dani: I mitt tycke så skulle jag säga att det som får godkänt i den listan du gjort är ryggskyddet.

Hjälmen skall du inte snåla på, lägg på nån tusing och köp en sjysst hjälm som sitter som gjutet.

Skor/stövlar vill du ha höga, tro mig. De där är säker balla men skyddar jävligt dåligt den dag du kör omkull och får hojen över dig, been there done that och jag är glad att jag körde med höga stövlar med skydd över skenbenen.

Handskar vill du ha med krage, då klarar du regn och blåst klart bättre.

Byxor/jacka - Skinn! Om du mot förmodan inte vill ha skinn så satsa på t.ex. goretex med skydd, dock ej inbyggt ryggskydd.

Du vet ju själv hur jag skrivit på HPC om utrustning och mina tankegångar när jag tog kortet och nu sitter jag där med ett helställ, två hjälmar (en budget som suger getpung i jämförelse med min Arai), 3 par handskar (allväders, race och billiga "race") alla är med krage och jag skulle aldrig köpa utan, vill inte ha stenskott på handleden. Sen har jag två jackor i goretex, en kortare som sommarväder och en allväders för vår och höst.

Ett tips är att prova kläder här i Sverige och sen beställa från t.ex. FC-moto... jag köpte helställ och hjälm för mindre pengar inkl frakt än vad bara stället kostar här i Sverige.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Ett tips är att prova kläder här i Sverige och sen beställa från t.ex. FC-moto... jag köpte helställ och hjälm för mindre pengar inkl frakt än vad bara stället kostar här i Sverige.
Ja, gynna inte de Svenska handlarna för allt i världen. Bättre de lägger ner sina verksamheter så vi kan skicka alla pengar utomlands istället.

Jag har inga problem med att handla småsaker på ebay och sånt, men när du säger man ska utnyttja de lokala handlarna genom att prova sina kläder där och sen beställa utomlands tycker jag är fult.

Men dina råd är bra såklart, och alla har rätt till sin åsikt.

En liten detalj bara. Racingstövlar (Med massa bra och fina skydd som går högt upp på smalbenet, där de flesta skinnställ också har ett hårt skydd, men man ska ju ha kaka på kaka) går inte alltid ihop med allväderskläder, det får helt enkelt inte plats innanför, och man ser ut som en Dansk turist i skidbacken om man trycker in byxorna innanför stövlarna. Och ryggskydd får inte heller alltid plats innanför byxlinningen. Därför jag, om TS köper liknande kläder som jag har, (Jag har racingställ också - rubb och stubb, men jag tyckte jag läste någonstans att TS inte ville ha skinnställ) rekommenderar korta stövlar och ryggskydd i jackan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Snygga grejor, men skulle du vilja åka på häcken i +50 i dom?
Sikta mer åt skinn, tror att alla som har åkt på häcken kan skriva under...

Hjälm: Är inte dom i plast? Sikta på ett bätter material. Passform - Viktigt!
Ryggskydd: Bra, kolla Knox.
Stövlar: Ser lite "klena" ut. Korta, skenben!
Jacka/Byxor: Kör skinn!

/M
Håller med! Varför ska man köpa mc-kläder som är snygga att gå runt med på stan för? :va Var sak har sin plats, jag köper inte en kostym som ska funka att skruva hoj med också, eller ett par mc-stövlar som funkar på stranden. Köp riktiga skyddskläder, helst i skinn, som klarar av att skydda dig den dag du åker omkull, för ja, det händer alla förr eller senare.

Lazer-hjälmar skulle jag undvika iaf, om dom inte har blivit bättre med åren. Jag var dumsnål och köpte en sån som första hjälm och det var tidernas misstag. Bullrig, kass aerodynamik och plastkanten runt halsen sprack efter ett tag. Jag har hört liknande från andra som har haft andra modeller dessutom.

Knox ryggskydd kostar en sland, men dom är otroligt sköna och har räddat min rygg många gånger :tummenupp

Sen får jag hålla med BusAnna också, mc-handskar ska ha krage, det är jävligt jobbigt om det drar in luft vid handlederna. Det kanske är skönt nu när det är +32 i skuggan, men aldrig annars. Dessutom skyddar det den känsliga handleden med en förstärkt krage om du går omkull.

Snåla inte på kläderna, det går inte att köpa dåliga saker och "trimma" det man har köpt, man får köpa helt nya istället. Begagnat funkar, även jag aldrig skulle köpa en hjälm begagnad, den anpassar sig efter ägarens huvud och får anses som förbrukad för andra så fort den är inkörd för en person. Sen är det upp till dig hur sugen du är på andras svettiga stövlar, handskar mm ;)

• Gilla
Reaktioner: SGM

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja, gynna inte de Svenska handlarna för allt i världen. Bättre de lägger ner sina verksamheter så vi kan skicka alla pengar utomlands istället.

Jag har inga problem med att handla småsaker på ebay och sånt, men när du säger man ska utnyttja de lokala handlarna genom att prova sina kläder där och sen beställa utomlands tycker jag är fult.

Men dina råd är bra såklart, och alla har rätt till sin åsikt.

En liten detalj bara. Racingstövlar (Med massa bra och fina skydd som går högt upp på smalbenet, där de flesta skinnställ också har ett hårt skydd, men man ska ju ha kaka på kaka) går inte alltid ihop med allväderskläder, det får helt enkelt inte plats innanför, och man ser ut som en Dansk turist i skidbacken om man trycker in byxorna innanför stövlarna. Och ryggskydd får inte heller alltid plats innanför byxlinningen. Därför jag, om TS köper liknande kläder som jag har, (Jag har racingställ också - rubb och stubb, men jag tyckte jag läste någonstans att TS inte ville ha skinnställ) rekommenderar korta stövlar och ryggskydd i jackan.

Jag känner som du innerst inne jag med, men då är näst intill halva priset när man handlar från utlandet och tar med shipping så är det något som är jävligt snett, jag ser inte varför jag skall supporta distributörer som ser till att handlarna måste ta överpriser och inte får konkurrera med egna prissänkningar.

Sen är det ett ypperligt sätt att få ned priset på sin första utrustning som jag anser bör vara av sjysst kvalité... sen kommer man alltid komplettera vartefter och då gör man det i svenska butiker, så har jag gjort och gudarna skall veta att det finns ett par butiker som fått en hel del av mina pengar.

Dani: Att se cool ut är inte detsamma som snygga kläder i hojkretsar... snarare så att folk tittar snett på en om man inte kör med skyddande kläder, har själv fått utstå ett par frågor kring klädvalet när jag kört med lindstrands kevlarbyxor med skydd i... fått förklara att de faktiskt skyddar en del men absolut inte för en aktiv onsdagsrepa t.ex. utan snarare för A -> B körning.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Eviln: Ang. hjälm så skulle jag få den där för 1.595:- vilket är ett lågt pris? Kanske inte för just DEN hjälmen men det finns ju hjälmar för 10.ooo :confused: Jag ska iaf titta på Sharks, tack för tipset. Ang. ryggskyddet så har det präntats in lite efter all läsning att Track är bäst så jag har lite svårt att inte köpa det. Men ja jag har läst att alla skriver att det är skitvarmt, ska dock testa det du tipsar om :tummenupp

Kanske ska klargöra att Halvarsson Buckler är i stort samma skydd som Track men den har avtagbart och tvättbart tyg.

Ang hjälm:
http://helmetcity.co.uk/Shark-Clearance_B22TP2.aspx
De finns för riktigt bra priser.
I övrigt så är Helmetcity ett bergsäkert ställe att handa på.
Jag har köpt 3 hjälmar därifrn utan minsta problem.

Av ren nyfikenhet, tycker du att det är okej att prova en hjälm i den lokala butiken och sedan köpa den från postorderfirma i Sverige?

En firma i mitt närområde säljer 3 år gamla Shoei hjälmar för 2-3000 spänn mer per styck än flera Svenska postorderfirmor. Köper du alltid där du provat?

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Av ren nyfikenhet, tycker du att det är okej att prova en hjälm i den lokala butiken och sedan köpa den från postorderfirma i Sverige?

En firma i mitt närområde säljer 3 år gamla Shoei hjälmar för 2-3000 spänn mer per styck än flera Svenska postorderfirmor. Köper du alltid där du provat?
Nä, självklart skulle jag inte betala 3000 mer för en hjälm hemma än hos en annan firma i. Pruta.

Men jag betalar gärna lite extra för att gynna den lokala handeln, och sen så har man ju nära till service.

Carnivore. Nä, jag håller med. Får backa lite på mitt fräna uttalande. Om det är halva priset där mot här, då skulle jag nog också handla där. Men som jag sagt tidigare, det är inte omöjligt att handla på 50% rea här heller... Jag tror inte en hjälm som förvarats inomhus, är sämre om den blev tillverkad för 4 år sen, eller om den blev byggd igår.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Busanna: Det kan jag visserligen förstå, jag tänkte mest att jag inte vill ha för tunga, varma och otympliga grejer. Jag får nog tänka om där och köpa "vanliga" längre handskar. Jag såg dock en kille som såg jävligt häftig ut imorse 07.00 på en Yamaha som körde utan handskar :D

M-Tin: Grejen är att jag helst vill undvika skinn, de grejer jag tittat på har sk. Hi-Art och ska vara "nästan" lika slitstarka som skinn. Jag kanske resonerar dumt/fel men jag kan iaf stå för det och säga att jag verkligen inte vill ha skinn. Det kändes bara mkt bättre i textiljacka än skinn, men jag är väl medveten om att skinn är bättre ur kraschsynpunkt osv. Kalla mig dum eller vad som helst men det ska mkt till för att jag inte ska köpa textil.

Hjälmen ska vara i glasfiber och bättre än plast, jag har läst tester och då ska den av väldigt bra ändå. Finns säkert bättre men ska man bara ha det "BÄSTA" så blir det fan så dyrt.

Jag får kanske tänka om lite ang. stövlar oxå då fastän det tar emot :tungan

Plåtniklas: Nu fokuserar du lite mkt på en viss mening. Klart att jag ska ha bra grejer men det är bra om jag slipper se ut som ett miffo. Jag är inte dummare än till en viss gräns hehe.

Carnivore: Jepp jag vet :) Jag kommer i nuläget att köpa en Hornet och eftersom jag har STOR respekt för hojen och riskerna så kommer jag inte åka ut och busköra utan jag tyckte bara det var grymt skönt att glida på två hjul i även låga hastigheter och "va fri". Självklart vet jag att man kan skada sig även i 50KM/H så det är inget jag ignorerar. Jag ska titta runt lite mer på stövlar, handskar och byxor så får vi se.

Jag ignorerar inte det ni säger utan det var exakt detta jag ville ha när jag skrev tråden, tips och råd för jag kan ju som sagt noll.

Bollox: Jag är mest inne på dessa kläder för att jag trivdes bäst i dom, det är säkert en vanesak oxå men det kändes bäst i dessa istället för skinnkläderna och min hojåkning kommer inte va jätteaktiv så därför vill jag gärna ha låga stövlar, textilkläder mm. Ryggskydd blir ett icke inbyggt iaf.

Hoztic: Point taken men som sagt, det med "miffo på stan" ska ni inte lägga för stor vikt på :)

Nu blev det riktigt långa inlägg men hoppas ni kan utläsa vafan jag skriver och vem det är riktat till. Grymt stora tack för hjälpen hittills, det uppskattas jättemkt.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Plåtniklas: Nu fokuserar du lite mkt på en viss mening. Klart att jag ska ha bra grejer men det är bra om jag slipper se ut som ett miffo. Jag är inte dummare än till en viss gräns hehe.

Det blir alltid roligare om man bara läser vissa saker.

Jag skulle rekommendera att köpa ett begagnat textilställ av bra kvalité OCH ett begagnat skinnställ. Det är så jag kör. Då jag använder mina hojar både för nöje och transport så är det bara att ta kläder efter vad man ska göra.

Ska jag in till stan och göra ärenden, eller till jobbet, så blir det mitt Rukka. Ska jag ut och busköra tar jag skinnstället. Du borde inte ha några problem alls att hitta schyssta prylar för bra pengar på blocket. Ny hjälm och resten begagnat.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Det du säger är väldigt vettigt, jag får se om jag har råd med två ställ annars får det bli ett textil för jag är helt ny på hoj och kommer köra lugnt till en början.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...