Nybörjare söker utrustning, vad tror ni om detta?

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Det du säger är väldigt vettigt, jag får se om jag har råd med två ställ annars får det bli ett textil för jag är helt ny på hoj och kommer köra lugnt till en början.

Helt rätt tänkt, för det är ju sällan olyckor händer när man är helt ny på hoj :tummenupp

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Äh jag orkar inte, tolka det precis som du vill. Om jag vill köra i flip flops och linne får jag väl göra det oavsett hur pantat det är. Jag bad om råd inte spydiga kommentarer, ge fan i att skriva isf när de andra redan har påpekat betydelsen av skinnställ och jag har gett motargument. Det går att framföra saker på ett vettigt sätt utan att låta som Stig-Britt, inavelsbarn till Örjan och Hilda.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Klart du ska köpa snygga saker du trivs i!!! Ingen vill väl se ut som en mupp. Om sedan allt inte blir rätt direkt så se det som läropengar.

Däremot verkar det svårt att kränga MC-kläder begagnat efter man till slut skaffat "rätt" grejer och vill ha tillbaka lite av sina läropengar. Jag har lite grejer ute på blocket som ingen verkar vilja ha. Kanske har för dyr prislapp eller nåt.

Dock kan jag berätta av erfarenhet att det är ett helvete att vurpa i mc-jeans med bara kevlar och inte "hårda" skydd. Saknas hårda skydd skulle jag hellre lägga pengarna på ett par vanliga snygga jeans istället för mc-jeans eftersom de skyddar ungefär lika bra.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Jag tänkte isf ha Hi Art förstärkta Jeans med skydd naturligtvis, tänker inte köpa utan. Nu har jag bara hört vad säljaren sagt och enligt han är Hi Art nästan lika slitstarkt som Skinnställ men det kan ju vara så att han säger det bara för att sälja saker oxå.

Jag känner iaf att det är väl bättre att ha textilgrejer som sitter bra och som man trivs i än att irritera sig över ett skinnställ under tiden man kör. Nu har jag inte provat precis alla skinnställ men ni hajar förhoppningsvis vad jag menar :)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Idag åkte jag i shorts för min skinn-overall skulle jag aldrig dra på mig till jobbet en dag som denna, och ett par MC-jeans lär ju skydda mer än mina shorts.

Ska du köra satan lär du ha riktigt skinnställ, men du kommer ju ha kvar jeansen nästa sommar när det är för varmt för skinn också.

Det jag försöker säga är väl; Hellre mc-jeans som inte är lika bra som skinnställ, än att ha skinnställ som ligger i garderoben medans du kör i shorts.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Kom nyss hem från en runda och är glad att jag köpte allväderskläder. Hade ju kreverat i full skinnmundering idag... TS, vad har du för storlek? Det var ett snyggt, nästan oanvänt Dainese Gore-Tex ställ ute på blocket inte så länge sen. Stl 52, tror jag. Jönköpings län. Det står Kawasaki på ryggen, men eftersom du ännu är hojlös så... :)

Såna där kevlarjeans funkar nog rätt bra, hoppas jag. För jag kör i såna ibland jag med. Det är ju bara det där med blötan, om man ska nånstans. Regnställ fixar ju det förstås, men det är inte kul... Särskilt inte om det kommer i skurar.

Minns en sommar, -99 tror jag, jag åkte till stugan i Finland. Från Åbo är det 35 mil. Det brukar ta ungefär 4 timmar med hoj. Den här sommaren tog det 7. Det var först fint, sen kom ösregnet. Bara att stanna fort som fan i en busskur, och slita på sig regnstället. Inte helt lätt när skinnet blivit lite blött. Sen hann jag köra några mil, det slutate ganska snart och regna, men jag pinade vidare, tänkte det regnar nog snart igen. Sen efter en stund när jag svettats halvt ihjäl stannade jag och tog av skiten. Skönt... Körde vidare och sen kom regnet :D Så höll det på hela vägen... Något att tänka på bara :)

Kna-Z

[99%]
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Söker...
Inte funderat på skyddsväst?
Tycker det är kanon om man vill köra varma sommardagar
att ha det och en hoodie över så det fläktar lite...
Köpte en CE-märkt på biltema.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Busanna: Det kan jag visserligen förstå, jag tänkte mest att jag inte vill ha för tunga, varma och otympliga grejer. Jag får nog tänka om där och köpa "vanliga" längre handskar.

Det finns både sommar och vinterhandskar med krage. Se till att du köper med skydd över knogarna om du tänker köra bana med SMC, det kan vara ett krav. Och så är det såklart en säkerhetsgrej, tydligen vanligt att man bryter sig där om man vurpar, handen fastnar lätt mellan handtagen.

Jag köpte såna här: http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=260_282_655&products_id=1646

Dom är sommarsvala och väldigt nätta, som vanliga handskar men med en hård balk över knogarna, som inte känns. Ser bulligare ut än dom är.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Geggamoja: Bra tänkt, även om jag inte är helt 100% så lutar det åt skinnställ.

Bandit: Jag är inte så jättekänslig för oljud men det är klart att man hellre vill ha en som inte för alldeles för mkt oljud.

Bollox: Jag väger ca 82KG och är 185cm, M passade mig på textilkläderna iaf men jag kommer fan inte ihåg vad jag hade på skinnställen. 52 känns för stort? Jag är iaf inte så rund och mullig utan mer slimmad/vältränad, utan att låta "ghey" :p

Kna-Z: Med skyddsväst menar du typ som man har på cross?

BusAnna: Tack för tipset, ska prova dessa innan jag handlar något :)

Gateway

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2010
Hoj
KTM 990 SMT -09
Har läst långt ifrån allt som skrivits men sitter i ungefär samma sits, har själv inget kort ännu men har köpt mig en 900 Hornet som jag övningskör på.

Jag inbillar mig själv att "neon kläder" (kläder med en smula varsel i) syns betydligt bättre framför "snygga" kläder. Då ja kör 40-60mil/dag i långtradare har ja fått för mig att folk som har sådant på sig syns bra mycke bättre så jag köpte en allvädersställ (byxa/jacka) från Richa med varsel på rygg och armar, köpte även Richas rygg/bröst platta tillsammans med Shoei XR-1100 som sitter som gjutet och är (inte för att jag har jätte mycket att jämföra med men...) relativt tyst..

Vet inte om detta hjälper något eller om ja bara snörrar till de för dig men va fan :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Inte funderat på skyddsväst?
Tycker det är kanon om man vill köra varma sommardagar
att ha det och en hoodie över så det fläktar lite...
Köpte en CE-märkt på biltema.

...det här har ju avhandlats förut.

Västarna är skalskydd, tillverkade av mestadels nylon....vad händer med nylon när det blir varmt?
Hur länge skyddar hoodien mot friktionen den dagen man går ikull? Min gissning är att den åker av direkt. :hihi

Tror sjukhuspersonalen lär älska att plocka plast ur köttet...

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Ja, gynna inte de Svenska handlarna för allt i världen. Bättre de lägger ner sina verksamheter så vi kan skicka alla pengar utomlands istället.

Jag har inga problem med att handla småsaker på ebay och sånt, men när du säger man ska utnyttja de lokala handlarna genom att prova sina kläder där och sen beställa utomlands tycker jag är fult.

Men dina råd är bra såklart, och alla har rätt till sin åsikt.

Ja, man saknar inte kon förrän båset är tomt. Den dagen då handlaren är borta hur testar man då? Fast jag kan tycka det är ruggigt märkligt att man kan beställa prylar till mellan 30-50% billigare från andra sidan jordklotet inkl. frakt än att gå till sin lokala handlare!

Bara en sån sak som elgiganten (ett exempel). På hemsidan kostar en pryl 2190:- medans den i Butik kostar 2990:-. Dessutom från samma kedja!? Man kan sedan beställa varan från Internetbutiken och hämta ut den fraktfritt i butiken???:va Nu blev det lite Off Topic, ledsen för det...

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Ganska kul vad du visar upp för utrustning.

Jag har själv lagt ögonen på mer lr mindre exakt samma grejer som KOMPLEMENT till mitt skinnställ.

Jag har tänkt att ha de när ja enbart kör inom stan, ner till bio, kvällsfikan lr liknande o inte vill kränga på mig skinnstället.

Har du verkligen inte tänkt köra aktivt, landsväg lr snabbare än 70 så e de väl helt OK. Men även om du e ny idag så kommer du snabbt in i de. Fråga dig själv om du verkligen inte kommer köra fortare, testa hijen fullt ut nån gång o köra lite landsväg (vilket ja o många andra tycker e mkt roligare än att bara glida stan).

Mao, de e bra utrustning till rätt syfte... :krama

Lycka till!

Edit: Hjälmen kanske du ska satsa på oavsett hur du än tänkt köra.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jag väger ca 82KG och är 185cm, M passade mig på textilkläderna iaf men jag kommer fan inte ihåg vad jag hade på skinnställen. 52 känns för stort? Jag är iaf inte så rund och mullig utan mer slimmad/vältränad, utan att låta "ghey" :p

Jag tror inte alls 52 är för stort på allväderskläder. Det ska inte sitta som en kondom. Jag tror förresten 52 är precis samma som M.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Gateway: All input som är saklig uppskattas.

drm4rtin: Jag fattar inte heller det där, bara för man beställer på nätet så blir det billigare än att en säljare gör dealen...jaja så är det.

oskrapt: Till en början så kommer jag ta det lugnt och lära mig, märker jag att jag vill gasa mer osv (nästa år då) så köper jag skinnställ då men det är nog skönt att ha bägge, som de flesta skriver oxå. Jag kanske är gammal men jag har jävligt stor respekt för farten och riskerna på MC så jag lär inte busköra.

Bollox: OK, ska testa i butik igen i helgen så hör jag av mig om det blir intresant, länka gärna om du har nån annons.

Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Låga skor är lika jobbiga som höga skor. Som redan nämts så skyddar höga skor fotleden samt SMALBENET. Vill inte ha en hoj på smalbenet utan något som helst skydd.

Men, om du köper höga skor, köp inte sådana med innersko. Jag har slutat använda mina alpinestars för att det är så jävla jobbigt att lägga på. De åker endast på när det blir inspirerad körning.

Skulle jag ha höga skor utan innersko skulle jag lägga på dem till jobbet.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Men, om du köper höga skor, köp inte sådana med innersko. Jag har slutat använda mina alpinestars för att det är så jävla jobbigt att lägga på. De åker endast på när det blir inspirerad körning.

Va?

Jag kör i Astars supertech (antar att du kör samma om Astars inte har fler med innersko), och de är supersmidiga att få på snabbt, man kliver i innerskon I stöveln, alltså, palta inte med innerskon utanför, och sedan försöka få i foten. :)

/J

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Snåla inte vad gäller MC-stövlarna, köp ett par med så mycket skydd som möjligt! Det är lätt att fastna med foten under hojen och vrida till fotleden.

Min mor har fortfarande problem med ena fotleden efter en MC-olycka på rullgrus för 4 år sedan, då hon fastnade under hojen med foten och gled med när hojen kasade på gruset...

Hon hade ganska mjuka stövlar, om hon hade haft mera skydd kanske hon inte haft ont av den olyckan idag...

I övrigt tycker jag att det ser ut som att du är inne på rätt spår! :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...