Nybörjare söker utrustning, vad tror ni om detta?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jacka: Satsa på en jacka som du kan reglera ventilationen på, dvs öppna upp på varma dagar och dra till och köra med innerfoder då det är kallare. Med en sån jacka så förlänger du användningstiden med jackan.

Byxor: Jeans i all ära (har ett par lindstrands själv som jag skrev) men jag skulle verkligen inte vilja gå ikull med de på och då har jag hårda skydd i också. Däremot finns det cordurabyxor och liknande material som skall vara helt ok.

Skor: Högre stövlar brukar man kunna ha under byxorna, jag har det när jag kör med jeansen och då ser de ut som vilka skor som helst... jag kör med någon slags touringstövel med helt ok skydd. Däremot sneglar jag på ett par riktiga racingstövlar... bana är ju förbaskat skoj! :)

Hjälmen: Här kommer du gräma dig något otroligt vid ett felköp, det går inte att lämna tillbaka den och ingen vill köpa den av dig... så välj rätt och testa mycket och fråga angående vindbrus, för visst, du säger att du inte har problem med massa vindljud men konstant vindbrus kommer göra dig trött, irriterad och ofokuserad.

Handskar: Bra skydd är A och O men sen gäller det att hitta några som sitter bra.

Sen framför allt, tänk på att det är varmt och blåser inte så mycket inne i butiken, det blåser desto mer när du ligger i 70km/h och 150 skall vi inte ens nämna. :)

Sen när du nu gör budget för allt och när du sen köpt din Hornet (som förövrigt är en trevlig hoj att börja på) så försök gärna ha lite pengar över till en bankurs med SMC... det handlar inte om bankörning som vi gjort med HPC otaliga ggr utan snarare förarutveckling på riktigt för att göra dig till en mycket bättre och säkrare förare... tro mig, man utvecklas otroligt mycket och får större marginaler i sin körning i trafiken... även om man inte gassar järnet och kör som en tok.

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Mycket intressant tråd!
Är på g att ta körkort och precis som trådskaparen har jag tänkt mig ett allvädersställ till att börja med. Nu har jag bestämt mig för att köpa ett RUKKA som sitter bra på mig. Kan varmt rekommendera RUKKA Athos och unit byxa om du är lång som jag är. Inga andra märken kommer i närheten förutom Lindstrands STR jacka (Howard) som var en riktigt trevlig jacka.

Det som jag grämer mig lite över är att jag inte hittat några skor med högt skaft som passar. TCX x-cube provade jag och de satt hur skönt som helst på foten. Dock låg sko och där med kanske inte den bästa om jag skall lyssna på vad många skriver i denna tråd.
Är det någon som har bra tips på stövlar/skor i storlek 45 som inte sitter som ett par gummistövlar? Viktigt för mig är att skorna ger möjlighet att känna detaljer i växling etc.

Ryggskydd blir antingen ett Track eller Buckler.

Köpte en hjälm ganska omgående då jag började övningsköra.
Efter lite provande så köpte jag en Lazer Fiber D1 och den har funkat bra för mig.
Upplever den som tyst och skön. Passar mitt huvud som en smäck.
Farsan provade dock hjälmen i veckan och efter det upplevde jag att hjälmen inte satt lika bra på mig. Tror farsans tjockskalle töjde ut hjälmen. Bara hoppas att det blir bra igen. Betalade dock bara 1300 SEK via ebay så jag ser hjälmen mer som en slit och släng pryl. Om jag i framtiden behöver köpa en ny så gör jag det då.

Har också tänkt på det här med att utnyttja den lokala handlaren och sedan köpa via nätet. Jag känner mig inte okej med tanken att jag utnyttjar en service som jag sedan inte primerar. Känns helt fel och därför bestämde jag mig för att köpa RUKKA stället lokalt. Jag vill kunna få en service nära mig och inte behöva förlita mig på tur när jag köper utrustning som kan innebära en livsavgörande skillnad.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Har också tänkt på det här med att utnyttja den lokala handlaren och sedan köpa via nätet. Jag känner mig inte okej med tanken att jag utnyttjar en service som jag sedan inte primerar. Känns helt fel och därför bestämde jag mig för att köpa RUKKA stället lokalt. Jag vill kunna få en service nära mig och inte behöva förlita mig på tur när jag köper utrustning som kan innebära en livsavgörande skillnad.

Tänkte lite likadant, så jag lade ner lite forskning på mina mått och mått tabeller och beställde ett ställ från mlol.de sitter perfa! :)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag tycker att alla grejor verkar vara schyssta. När det gäller underställ så är väl mitt råd att undvika syntet eftersom det kan smälta fast i skinnet om du vurpar och glider på asfalten. Personligen gillar jag ullfrotté från tex Ullfrotté (Woolpower) eller Ullmax. Svalt på sommaren och varmt på vår/höst/vinter.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Nu har jag köpt all utrustning och t.o.m en MC. Vi börjar uppifrån och går ner så får ni se vad jag har köpt. Det är fritt fram att idiotförklara mig för mina val :)

Hjälm: Lazer VertigoAC/LX, fick med ett mörkt visir oxå
http://www.lazerhelmets.com/en/catalog/motorcycling-1/full-face-2/product/ac-lx-72

Ryggskydd: Halvarssons Track
http://www.mc-boden.se/sortiment/snoskoter-klader/skydd/halvarssons-track-ryggskydd

Jacka: Lindstrands Jericko
http://www.mc-boden.se/sortiment/jacka/textiljackor/lindstrands-jericko

Handskar: Berik 4926 Racing (PS. Låååååååång länk)
http://www.google.co.uk/imgres?imgu...=Berik+4926+Racing&um=1&hl=en&sa=N&tbs=isch:1

Byxa: Lindstrands Curtis
http://www.mc-boden.se/sortiment/byxa/textilbyxor/lindstrands-curtis

Stövlar: TCX X-Cube WR
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=457094

Allt köptes på Bike i Trollhättan. Tack till Mikael o co för all hjälp :)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag tycker att alla grejor verkar vara schyssta. När det gäller underställ så är väl mitt råd att undvika syntet eftersom det kan smälta fast i skinnet om du vurpar och glider på asfalten. Personligen gillar jag ullfrotté från tex Ullfrotté (Woolpower) eller Ullmax. Svalt på sommaren och varmt på vår/höst/vinter.

Jepp det har hänt mig, det var jävligt jobbigt att dra loss det. Tur allting gick att rycka loss i ett svep, men det var som att rycka loss ett lager skinn

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Klart du ska köpa snygga saker du trivs i!!! Ingen vill väl se ut som en mupp. Om sedan allt inte blir rätt direkt så se det som läropengar.

Däremot verkar det svårt att kränga MC-kläder begagnat efter man till slut skaffat "rätt" grejer och vill ha tillbaka lite av sina läropengar. Jag har lite grejer ute på blocket som ingen verkar vilja ha. Kanske har för dyr prislapp eller nåt.

Dock kan jag berätta av erfarenhet att det är ett helvete att vurpa i mc-jeans med bara kevlar och inte "hårda" skydd. Saknas hårda skydd skulle jag hellre lägga pengarna på ett par vanliga snygga jeans istället för mc-jeans eftersom de skyddar ungefär lika bra.

Sagt efter en vurpa. Vilket bra underlag.
Vad är det som är bra med hårda skydd?
Är plåt bra? eller ska det vara i plast? Plast är ju kass i alla andra sammanhang i samband med mc. Vad är det för fel med t ex NP-skydd som är väldigt kraftabsoberande och blir "hårdare" ju med kraft de utsätts för. Ingen vill väl ha en hjäl som enbart är hård. Då hade vi kört i plåthjälmar.
Lite onyanserat ibland när det gäller utrustning. Det verkar vila mycket på tradition.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Sagt efter en vurpa. Vilket bra underlag.
Vad är det som är bra med hårda skydd?
Är plåt bra? eller ska det vara i plast? Plast är ju kass i alla andra sammanhang i samband med mc. Vad är det för fel med t ex NP-skydd som är väldigt kraftabsoberande och blir "hårdare" ju med kraft de utsätts för. Ingen vill väl ha en hjäl som enbart är hård. Då hade vi kört i plåthjälmar.
Lite onyanserat ibland när det gäller utrustning. Det verkar vila mycket på tradition.

Du vill nog definitivt ha en hård hjälm och inte bara en kevlarduk på huvudet..?
Jag förstår inte vad det är du vill ha sagt? Vem som helst inser väl att man vill ha hårdare skydd än tyg för att absorbera stötar?

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Han menar nog att en hjälm av enbart hårt material inte hade gjort nån nytta mer än att förvärra situationen och att det ligger mer än bara "ett hårt material" bakom ett bra och säkert skydd.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jepp det har hänt mig, det var jävligt jobbigt att dra loss det. Tur allting gick att rycka loss i ett svep, men det var som att rycka loss ett lager skinn

Det är väl förvisso sant att det är djävligt jobbigt att rycka loss sådant som fastnat i sår.
Men om man ska vara lite krass.
Dom material som är i syntetkläder, för det mesta nylon eller polyester, har smältpunkter på över 250 grader.
Vid den temperaturen så har du redan fått ganska rejäla brännskador.
Brännskador vätskar och går sönder så oavsett material så kommer det att fastna i sårytan. Dvs även om du har material som inte smälter så kommer det att bäddas in i såret och det är inte särskilt mycket lättare att få loss det än något annat.

Med det sagt så är visserligen ett bra underställ i syntet riktigt skönt men det går inte upp emot ett riktigt bra underställ i ull eller liknande.
Woolpower och liknande är oslagbart skönt i underställ och strumpor.

Den största fördelen med att inte använda syntetunderställ enligt mig är att ett underställ i syntet kommer att börja lukta apa mycket fortare än ett underställ i exempelvis ull.
Med syntetunderställ kommer man att lukta apa varje dag när man kommer fram. Lätt överdrift jag vet men exempelvis ett craft underställ börjar ganska fort lukta illa.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...