Nybörjare som behöver hjälp med val av hoj

phaze

Hoppas man överlever nästa säsong..
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
CBR600RR
Hej,

Jag håller på att ta mitt motorcykelkörtkort nu och kommer köpa mig en sporthoj när man är klar.

Vad skulle ni rekommendera för motorcykel till en nybörjare för ca. 45-50.000kr?

Mvh
Daniel

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
phaze skrev:
2093251 Hej,

Jag håller på att ta mitt motorcykelkörtkort nu och kommer köpa mig en sporthoj när man är klar.

Vad skulle ni rekommendera för motorcykel till en nybörjare för ca. 45-50.000kr?

Mvh
Daniel

Kan rekommendera Yamaha R6 eller en Honda CBR 600 årsmodell 00-01 ungefär.

Välkommen förresten. :yoparty

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
phaze skrev:
2093251 Hej,

Mvh
Daniel

Köp en ninja, typ en zx9r!
Stor snäll med mycket muskler, mycket bra att växa på!

nikko

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
R6 + ktm 660 04;=)
Tja!!!

börja med en lätt hoj,,,, jag tycker r6 99- 02 är jätte rolig o lätt körd. prova runt lite innan du köpper hoj, kanske kan provköra några som är på blocket :tummenupp

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Det som du även bör fråga dig är hur mycket du kan tänka dig att betala i
försäkringskostnader.

Att tex. försäkra en R6'a eller annan sporthoj för dig kommer kosta en hel del pengar.

Det är inte bara inköpet av hoj som kostar.

Hellzen

Guest
Jag är 18 år och har mellankörkort, kör en GSXR 600 som har 25 kw på papperet :tungan

Har inte någon erfarenheht av andra hojar men jag tycker det är en jevligt bra första hoj. Slå inte på för stort från början med en 1000 cc, som första hoj.. :fatta!

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
Hellzen skrev:
2095399 Jag är 18 år och har mellankörkort, kör en GSXR 600 som har 25 kw på papperet :tungan

Har inte någon erfarenheht av andra hojar men jag tycker det är en jevligt bra första hoj. Slå inte på för stort från början med en 1000 cc, som första hoj.. :fatta!

har en kopmpis som kan fixa skitfin r6 för det priset fina aså nyare

gör som mig

hade inte ens tanke på mc såg en hyper på film vart bara tvungen at ha en köpte en oxå så nu håller jag på att ta mitt körkort men måste förfan gå på skola finns ju ingen här som vill lära mig köra lite =( tjänster o gentjänster

kan fixa 5 stjärningt hotell för bra pris (vart som helst i världen) projektorer etc etc tjänster o gentjänster eller hur var det med det där ?

phaze

Gick med
17 Apr 2006
Hoj
CBR600RR
Hur är det på grusväg?

Hur är det att ta sig fram med sådana här sporthojjar på grusväg?

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
phaze skrev:
2095933 Hur är det att ta sig fram med sådana här sporthojjar på grusväg?

ej att rekommendera..ska du köra mycket grusväg så är väl :va .....motard :4skrika ....att föredra..(förbenade motardvirus) :hihi

men kawasaki Z750 -02 o nyare är ett hett tips .. :tummenupp
elr varför inte knalla in o köpa en splonkans ny ER6n den är väl oxå grusvägs säker :hihi

val av 1:a hoj är inte enkelt...och sen har man försäkringen att tänka på....det e inte billigt med en R6:a ,nytt kort,låg ålder....
jag rekommenderar en 750...den är inte minst men inte störst...
oftast billigare i försäkring än 600,900,1000....
och som sagt..har du möjlighet att testa först så gör det...
alla sitter inte lika på hojar...

lycka till.. :tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Har du råd rent försäkringsmässigt och hittar ett ok exemplar som du själv gillar för de pengarna, skulle jag köpa en literhoj på en gång. Skippa 600-kubikarna och gå på de stora maskinerna på en gång.

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
phaze skrev:
2093251 Hej,

Mvh
Daniel

TL 1000 S.... sett ett par riktigt fina för bra priser. Dock rätt dyra i försäkring. Att man säger att man ska börja med en "liten" maskin är konstigt. Du kör lika lätt ihjäl dig på en 600cc som på en 1000cc.

phaze

Gick med
17 Apr 2006
Hoj
CBR600RR
Tack alla för era svar.

Jag har varit och kollat på en del hojjar och en R6:a verkar vara mycket hoj för pengarna.

Vad tror ni är en 600kubik för lite? Bruttan ska kunna åka bak ibland också, och då vill man ju inte att det ska gå slött..

Hur fort går en R6:a 0-100?

Angående grusväg så tänkte jag bara om det ens går att ta sig fram, har en liten grusväg till stugan som man måste ta sig genom. typ 2mil lång..

//Daniel

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
phaze skrev:
2101614 Tack alla för era svar.

Jag har varit och kollat på en del hojjar och en R6:a verkar vara mycket hoj för pengarna.

Vad tror ni är en 600kubik för lite? Bruttan ska kunna åka bak ibland också, och då vill man ju inte att det ska gå slött..

Hur fort går en R6:a 0-100?

Angående grusväg så tänkte jag bara om det ens går att ta sig fram, har en liten grusväg till stugan som man måste ta sig genom. typ 2mil lång..

//Daniel

Angående accelerationen så är det väl som de flesta sporthojjar av senare år. Mellan 3 och 3,5s med en erfaren förare i sadeln.
Det är inga som hellst problem att sjutsa på en R6:a. Såvidare ni inte båda är ett par betar på 100+, då kanske det blir aningens "slött". Visst, en mindre motor behöver mer varv för att få mos i motorn, men det har sin charm det med. Angående grusvägen så är det inga problem. Kan vara både kul och lärorik med grusväg, även med Sporthoj. :hihi

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
det räcker gott o väl. men du kanske ska tänka på att inte lira läcker för bruden så att det blir nån olycka.

Enligt en tråd här på sporthoj skrivs der mycket om att tjejerna är den största anledningen till olyckor.
:tuttar

Jonzz

Blött å kall!!! Husrenov. får ta tid!!
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Thundercat!! - KTM 520 - Minibike
phaze skrev:
2093251 Hej,

Mvh
Daniel

Köp en Thundercat.... :yoparty . Underbar att köra, billig att försäkra :tummenupp

Perfekt hoj för nybörjare och erfaren åkare....

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
För min del skulle jag satsat på en Honda Hornet 600. Går extremt bra och väldigt lättkörd (mest lättkörda hoj jag haft än så länge). Försäkringsmässigt så ligger den väldigt bra till jämfört med t.ex en R6:a eller 1000 kubikare av värsting modell. Visst det är inte lika roligt att ligga o flåsa i farter över 200 km/h med horneten eftersom att den inte har några kåpor, men sen o andra sidan, vart kör man mest på motorvägen eller på de kurviga småvägarna? 0-100 ligger horneten likvärdig med R6:an, kanske någon hundradel efter, men vilken vanlig person som inte är roadracingförare märker av ifall hojen gör 0-100 på 3,4 sekunder eller 3,7 sekunder?

Jag betalar ca 3300 kr helförsäkring/helår för min Hornet. Bor inne i centrala helsingborg och är 28 år. Tycker jag är rätt överkomligt med tanke på vad de andra hojarna ligger på.

Tyvärr är det ju så i dagens läger att man får kolla vad försäkringen också ligger på, om det ens är ekonomiskt försvarbart i jämförelse med hojens värde. Vissa hojar kan man ju lika gärna köpa 2 st utav och ha den andra i reserv om man skulle vurpa för det blir ändån billigare än att betala försäkringen under 2-3 år.

/Kim

Mr Pink

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
VTR 1000F
V-twin?

Hej

Om du inte måste ha supersport är ju t ex en Honda vtr 1000f firestorm att rekomendera. mycket hoj till bra pris, både inköp och försäkring.
Med en v-twin motor har du mycket "vrid" (bra när man skjutsar) och behöver inte köra på så höga varv som med en skrikig 600 ( hade en kawa zzr600 innan)
Ljudet är grymt, låter som crazy frog fast tvärtom.

Föräkring Honda/IF , sporttouring 2 går den som.
http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Peace out
Mr Pink

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...