Nybörjare

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Välkommen!
Ska du köra upp på din K7:a?
Du får komma förbi Ö-o på en tur nästa sommar!
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Du vet väl att det inte är automatlåda på sporthojar va? Inget för ett gammalt moppefucko med gott självförtroende. Köp en 600:a du kommer ändå inte klara av att "köra skiten ur den" (även fast den är smidigare och med mindre effekt) :arsele
Avundsjuka är ett otyg..

Grattis till en råkool hoj, tänk på att det finns folk som väntar på dig hemma bara!
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Du vet väl att det inte är automatlåda på sporthojar va? Inget för ett gammalt moppefucko med gott självförtroende. Köp en 600:a du kommer ändå inte klara av att "köra skiten ur den" (även fast den är smidigare och med mindre effekt) :arsele

Vaknat på fel sida eller? :hihi

Går att köra ihjäl sig precis lika bra på en 600:a dessutom är dagens 1000cc hur smidiga som helst.

Till trådskaparen, grattis till en grymt fin hoj och kör med skallen :)
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Tror du att bilen framför/jämte/bakom etc etc kommer göra nåt dumt.... då gör fanskapet ofta det oxå!
Titta 4 ggr extra för att undvika gubbar med keps som svänger ut mitt framför dig...
 

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Västerås
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Som många andra säger. Ta det ooootroligt lugnt :) Det viktigaste som jag gjorde hela tiden(när jag fortfarande körde på väg) är att räkna med HELA tiden att ingen ser dig, för det gör dom inte. Så fort det är en utfart med en väntades bil så så slår man av direkt, dom kommer att köra ut.

Att köra bandagar är det bästa du kan göra för träning men det är dessutom det roligaste! :) Lycka till!
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Vaknat på fel sida eller? :hihi

Går att köra ihjäl sig precis lika bra på en 600:a dessutom är dagens 1000cc hur smidiga som helst.

Till trådskaparen, grattis till en grymt fin hoj och kör med skallen :)

Det händer att man blir lite sur när hoj-abstinensen gör sig påmind, men jag vill i grund och botten bara väl. Vill inte att killen ska bli en siffra i statestiken...:)
 

Vargasisarocker

Barnslig
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Stockholm, västerort!
Hoj
KTM Duke 2
Är det en fråga om hur det är att köra hoj som nybörjare eller vill du ha tips om hur du ska ta kortet? Jag tog faktiskt mitt kort i västerås även fast jag bor i stockholm.

Men jag var ute på ett antal parkeringar först på min polares hoj. Känns lite som att man kan lära sig att starta och stanna en motorcykel själv. Körde på min polares gamla suzuki, motard. Känns ju inte som man är så sugen på att lägga ned pengar för att puttra omkring på två hos en mc skola. Har du en kompis som har kort så kan ju han/hon lika gärna lära dig det mest grundläggande....
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hoppas att allt kommer gå bra! Uppkörning och hela köret, själv var jag nervös som fasen före uppkörningen och fick köra upp X-antal gånger men det är skönt när man står där med kortet. :tummenupp
 

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Linköping
Hoj
Gixxer1000
Hej jag är också ny här och lite djärvt tänkt börja min hojjkarriär med en gsx-r 1000 dock en -02a.:)

Har läst alla tipps och råd och är tacksam för dom!! Ska köra lugnt men jag har en fråga: funderar på om jag ska träna som fan under sommaren och köra upp med gixxern eller ta typ 5 körlektioner och sen köra upp med körskolans (förhoppningsvis lättkörda) hojj??:va

En fråga till föresten! skillnaden mellan -02ans gixxer och de nyare modellerna? Någon stor skillnad? -02 fortfarande en riktigt bra hojj??
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Körkort är ett helvete! Kör bäst varje gång på uppvärmningen inför uppkörningen men sen slår det slint i skallen då det gäller, missar på saker som man aldrig gjort förr.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Hej jag är också ny här och lite djärvt tänkt börja min hojjkarriär med en gsx-r 1000 dock en -02a.:)

Har läst alla tipps och råd och är tacksam för dom!! Ska köra lugnt men jag har en fråga: funderar på om jag ska träna som fan under sommaren och köra upp med gixxern eller ta typ 5 körlektioner och sen köra upp med körskolans (förhoppningsvis lättkörda) hojj??:va

En fråga till föresten! skillnaden mellan -02ans gixxer och de nyare modellerna? Någon stor skillnad? -02 fortfarande en riktigt bra hojj??

Det skiljer rätt mycket i svängradie på skolans mc och en sporthoj (jag antar att r1 och gsxr har ungefär samma svängradie). Vilket gör att man i princip får göra garagesvängar med R1an medans med körskolans hoj får man mycket mer marginal till begränsningslinjerna på lågfartsprovet. Men och andra sidan kan man öva obehindrat med sin egen vilket man inte kan med den på körskolan då de ska ha 700 jävla kr för lite drygt en timmes körning.
 

devil_rider

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r1
tack för alla svar! :D jag ska mosa min 125a i vinter! sen får jag längta till gixxern :D men som alla säger tatt lugnt i början! och när man tror man behärskar den fortsätt ta de lugnt
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hej jag är också ny här och lite djärvt tänkt börja min hojjkarriär med en gsx-r 1000 dock en -02a.:)

En fråga till föresten! skillnaden mellan -02ans gixxer och de nyare modellerna? Någon stor skillnad? -02 fortfarande en riktigt bra hojj??

02:ans Gixxer 1000 är en mkt trevlig hoj men kanske lite väl mycket att åka med som första.. Skillnaden från 01-02modellerna är väl främst mer effekt och den senaste K7:an har riktigt bra med effekt men då på högre varvtal jämfört med din K2:a. Personligen tycker jag att K7:an är den "smidigaste" av dem men den har även en mer "ban" anpassad motor som funkar bäst om man "ligger på" lite mer och då måste man även vara mer erfaren för att göra det med säkerhet.

Personligen gillar jag K2:eek:rna skarpt, svårt att hitta en trevligare hoj och när jag köpte K2:a och körde den för första gången så höll jag på att skratta ihjäl mig inne i hjälmen då den levererade sådan effekt:tummenupp

Egentligen anser jag att det borde krävas mer vana innan man får köra en supersport MC, att bara få köpa den värsta som kan köpas för pengar kan ofta resultera i en plötslig död, Det går enormt fort att komma upp i extrema hastigheter och för den ovane kan första kurvan bli den sista..

Själv gjorde jag samma start men då på en trimmad 1100 och har många "erfarenheter" från de åren, klarade mig från olyckor men nog var det nära mer än en gång så ni som direkt köper en "värsting" tänk före ni kör så ni hinner med att lära er använda värstingen också.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hej jag är också ny här och lite djärvt tänkt börja min hojjkarriär med en gsx-r 1000 dock en -02a.:)

Har läst alla tipps och råd och är tacksam för dom!! Ska köra lugnt men jag har en fråga: funderar på om jag ska träna som fan under sommaren och köra upp med gixxern eller ta typ 5 körlektioner och sen köra upp med körskolans (förhoppningsvis lättkörda) hojj??:va

En fråga till föresten! skillnaden mellan -02ans gixxer och de nyare modellerna? Någon stor skillnad? -02 fortfarande en riktigt bra hojj??

Har bara provat en 02 lite snabbt men den är trevlig och är en av dom bättre! Dock så skulle jag nog inte köra upp med den(gjorde det i våras så jag har fortfarande det fräscht) svänradien är alldeles för dålig för en ovan förare! En kompis körde upp på en r1 men det var efter han tappat kortet och så har han åkt cross sen han var 3bast! Tränar du manöverprovet på gixxern och fixar det klarar du det lätt på en skolas hoj men tänk på att bromsprovet kommer bli direkta motsatsen då gixxern har grymt bättre bromsar än skolans hoj! lycka till:tummenupp
 

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Linköping
Hoj
Gixxer1000
Okaj!!

Tack än en gång för alla tipps och jag har respekt för monstret så jag kommer ta det väldigt lugnt ibörjan! :tummenupp

Måste bara frakta upp hojjen från Ronneby i söder till Boden i norr..:5sure
Får nog bli släp, bussgods var ganska billigt men jag vet inte hur jag ska slå in hojjen så den inte får sig massa stötar på vägen upp isf..
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Jag övade med min triumph tt-600.. Åkte runt på parkeringar å satte upp koner osv.. de va skitsvårt med en sporthoj tyckte jag... men nötte tills de satt.
När man sen satt sig på körskolans er-6 så nästan skrattade man hur lätt det var... =) Så nöt på..
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
ok lite offtopic men eftersom de snackas om att köra bana så ställer jag (inte helt utan att skämmas) frågan om de går att komma dragandes med t.ex. min hoj till bana för att lära sej bättre kurvtagning (känns lite skakigt än efter +2år)? och i så fall - tilläggsförsäkringar för bana täcker inte min försäkring...

och till grönrejsarn säger jag förstås Hej och välkommen!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ok lite offtopic men eftersom de snackas om att köra bana så ställer jag (inte helt utan att skämmas) frågan om de går att komma dragandes med t.ex. min hoj till bana för att lära sej bättre kurvtagning (känns lite skakigt än efter +2år)? och i så fall - tilläggsförsäkringar för bana täcker inte min försäkring...

och till grönrejsarn säger jag förstås Hej och välkommen!

vad man har för hoj spelar ingenroll.
 

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha r1
ehh man lär sig jag ägde en pocketbike innan jag köpte min första riktiga hoj 1000cc



Hur tänkte du nu då med att starta med en av de värsta hojarna som finns?...
Jag vill absolut inte klanka ner på dig lr ditt val av hoj...men för fan..hade det inte varit bättre att börja lite lättare med t.ex. en 400:a.

Själv började man med moppe, sen 125:a vidare till gsx-r 400 till 600 till 750 osv tills den jag har idag.
Jag har kört mc i 18 år nu och en hel del klotningar har det blivit :näsblod men det tillhör ju inlärnings processen.

Men helt seriöst killen..kör lugnt !!!!!
Det är trots allt ENDAST duktiga roadracing förare som kan hantera en sådan här hoj fullt ut.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
ok lite offtopic men eftersom de snackas om att köra bana så ställer jag (inte helt utan att skämmas) frågan om de går att komma dragandes med t.ex. min hoj till bana för att lära sej bättre kurvtagning (känns lite skakigt än efter +2år)? och i så fall - tilläggsförsäkringar för bana täcker inte min försäkring...

och till grönrejsarn säger jag förstås Hej och välkommen!

Det finns ju ett forum för detta kolla där istället!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top