Nybörjare...

HanneZ

Guest
En cbr600 är till för att svängas med, inte köra rakt fram. Det är garanterat där problemet ligger. Skaffa en tourer istället!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Maverick_ou812 skrev:
Är du inte riktigt säker på vad du vill ha än?
Var i samma situation i somras då jag tog mitt A- kort.
Blev övertalad att skaffa:

1. Honda (driftsäker m. okej andrahandsvärde). Fyra polare hotade med stryk...
2. VFR 750 alt. 800 Fi, inte bäst på något men bra på det mesta.

Har inte tröttnat än och kan skrämma upp den lite med Slip on o Dyno Jet, då kan man klämma ut några extra hk (om man inte tycker att 106 räcker...)
Dessutom får man gryyyymt ljud!

Tror också att man kan trötta på en CBR 600.
Extem körställning och rätt kass OM man skulle vilja vara två på hojen.

Bara ett lite tips, lycka till!

Du kan säkert ha rätt i det där med att köra två osv. Men när det gäller motorn så känns iallafall VFR750 tröttare än CBR 600. Det beror såklart på registeret men det är ändå subjektivt.
Fast ska man åka två och åka långt finns det bättre hojar som dessutom är billigare. Dessutom är VFR800 fortfarande sjukt dyra. Du får med lätthet en fin sporthoj för mindre pengar.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Viktor du har helt rätt gällande "klippet", en CBR 600 rastar en VFR 750 alt. 800 Fi.
Men en VFR tröttnar man inte på i första taget, den inte lika extrem körställning som CBR 600.
Visst VFR:en är dyr att köpa men den håller å andra sidan värdet bra om man skulle vilja byta och jag kan lova att effekten räcker till för en nybörjare!
Om man vill ta livet av sig med en effektstark hoj som är svindyr att försäkra så tycker jag definitivt man skall satsa på en Gixxer 750 eller värre.

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Tröttnat..
anja skrev:
jag undrar om en hoj blir värre om man lackar om den.

jag skrattar så att fluorsköljen flyger ur käften. haha. folk, speciellt tjejer som kört hoj ett år, framstår så löjliga när dom säger att en cbr inte skulle vara tillräckligt.
Ojojoj,trampade jag dig på tårna,du har ju visst oxå en sebeär,synd att du inte vågar dig på en värre hoj du som har haft kortet i mer än ett år,en annan har ju bara haft det i tre månader,kan nog kalla mig MODIG :tuttar

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Mirran skrev:
Ojojoj,trampade jag dig på tårna,du har ju visst oxå en sebeär,synd att du inte vågar dig på en värre hoj du som har haft kortet i mer än ett år,en annan har ju bara haft det i tre månader,kan nog kalla mig MODIG :tuttar
Nej, "korkad", "inbilsk" eller "lögnaktig" passar nog bättre.

HanneZ

Guest
Mirran skrev:
Men är du på riktigt eller? Fattar du inte eller driver du med oss?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Mirran skrev:
Förlåt för mitt omogna uttalande! Jag lider av PMS!! :(
Pannkaka Med Sylt...

Tjo och tjim, babysim.

Du, trådstartan, köp en CBR600F, perfa hoj att köra sig blå det första eller 7 första åren på...

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
hållundan skrev:
Pannkaka Med Sylt...

Tjo och tjim, babysim.

Du, trådstartan, köp en CBR600F, perfa hoj att köra sig blå det första eller 7 första åren på...

håller med!
100 HK är mycket att börja på
dessutom har den en fin körställning, tväremot vad andra har skrivit här.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
[PlastRaket] skrev:
håller med!
100 HK är mycket att börja på
dessutom har den en fin körställning, tväremot vad andra har skrivit här.
Min första sporthoj (hade GS500 och CB400n innan) var en FZR 600, en sportig hoj med 91 glada springare. Den gav mig 1400 underbara mil denna säsongen. Inget snack om att gamla sporthojar är bra instegssporthojar.

Tjöp!

Chaser

Tampere/Suomi
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
CBR600F
Tackar för svaren...

Trots att det blev nåt konstigt krig med meningsskiljaktigheter vissa i mellan.. :hihi

Det e klart att jag skulle kunna köpt nåt värre...
Har provat lite olika hojar...
Men kommit på att jag ska nog börja med en hoj som jag klarar av
att hantera... Och lära mig o köra ordentligt först... :banana

Sen när cbr600 inte har mer o ge mig så byter jag upp mig...

Som sagt... Tack för alla inlägg....
Känns som om jag kommer att trivas här....

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Välkommen! Att skaffa sig en 600 är ganska lagom. Dom går ju faktiskt ganska fort.

Vad skönt att tjejor alltid har pms o skylla på. Har sett flera såna inlägg.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det är ganska korkat att råda en nybliven körkortsinnehavare att inte köpa en CBR600 för att den inte är vass nog. 0-100km/h på strax över 3 sekunder, 0-200 på under 15. Toppfart 230-240 ärliga. Låter det väldigt otillräckligt för en som precis tagit lappen? Låter det trist? Är det trist? Nej definitivt inte.....

Jag själv började med en XJ600 från 84, som första tunga hoj. 70 hästar var det i den. Var den tråkig? Nej, jag hade jäkligt skoj på den.

En CBR600F blir aldrig otillräcklig på gata om man kan köra, då kan man hänga av vad som helst och utsöndra duktigt med adrenalin på en sån. Kör man bara rakt fram och vrider rullen i botten titt som tätt tröttnar man på en GSXR-Turbo också.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...