Nybörjarfråga broms

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Ja, vad är det där?
Bör nog följas upp.

@kaninfaan

Hur ser övriga banjokopplingar ut. Gärna bilder. Borde finnas en anledning till att det sitter en avvikande typ just där.
Övriga 'banjokopplingar'... Jag förmodar att det finns en till bakbromsen också, jag skall leta reda på och fota.
Var finns det fler sådana?
Jag tycker inte riktigt den ser hemmagjord ut men det ser onekligen inte ut som de vanligtvis gör.

Jag undrar vad det är för hoj den sitter på?
2022 KTM RC-390
Bild på banjobult ifrån instruktionsboken:
jo.banjo.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Övriga 'banjokopplingar'... Jag förmodar att det finns en till bakbromsen också, jag skall leta reda på och fota.
Var finns det fler sådana?

2022 KTM RC-390
Bild på banjobult ifrån instruktionsboken:
View attachment 499340
På oket/oken fram .
På bakbromsen vid bromscylinder och bromsok.
Har du inte kopplingsvajer så har du en i var ände där också.

Inte lätt att se på den bilden men den ser inte ut som de ”brukar” på ffa japanskt. Går väl mot ner standardiserat, tror jag.

Hoppas allt är iordning!!
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag googlade på brake hose KTM 390 och hittar bilder både som kaninfann och traditionella kopplingar.

Jag noterar att den koppling som som kaninfaan har saknar det invändiga spåret och den har bara ett hål till slangen. Uppenbarligen fungerar det ju så varför sitter det vanligtvis ett spår Jag gissar att det fungerar till bromsen eftersom det är så långa massflöden det handlar om.
Jag tror nog det är som det ska vara.


ktm-390-adventure-to-abs-rear-brake-line-hose-3__15009.jpg



KTM.png
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På oket/oken fram .
På bakbromsen vid bromscylinder och bromsok.
Har du inte kopplingsvajer så har du en i var ände där också.

Inte lätt att sr på den bilden men den ser inte ut som de ”brukar” på ffa japanskt. Går vl mot ner standardiserat, tror jag.

Hoppas allt är iordning!!
De där är väl byggda i något sydostasiatiskt land så det är kanske indiska kopplingar?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tycker inte riktigt den ser hemmagjord ut men det ser onekligen inte ut som de vanligtvis gör.

Jag undrar vad det är för hoj den sitter på?
Hade det varit japanhoj hade jag gissat att de sabbat gängorna, helicoilat haft banjobult i rätt dimension men inte rätt gängstegring.

Är alla lika är det väl bara annan standard. Kan inte vad gängstegringarna heter men sett det har jag! När jag var yngre sa vi bara japangänga eller metrisk. Säkert helt fel men räckte för att hålla isär det vi sysslade med…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hade det varit japanhoj hade jag gissat att de sabbat gängorna, helicoilat haft banjobult i rätt dimension men inte rätt gängstegring.

Är alla lika är det väl bara annan standard. Kan inte vad gängstegringarna heter men sett det har jag! När jag var yngre sa vi bara japangänga eller metrisk. Säkert helt fel men räckte för att hålla isär det vi sysslade med…

Jag har aldrig mätt men tror nog det är metrisk fingänga.

Men hydraulkopplingar är iofs oftast tumgängade.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kör jämt med aluminiumbrickor då jag upplevt positiva egenskaper med dem, men jag vill inte råda någon annan till det då överallt föreskrivs kopparbrickor. Har ställt frågan om varför just koppar men utan riktiga svar.
Har samma fundering.
Alla japanska bilar som jag skruvat i bromsarna på har haft alubrickor :va
Men har inte haft några problem, och byter generellt sett nästan aldrig brickor, vare sig koppar eller alu.......men säger inte heller att det är rätt :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har samma fundering.
Alla japanska bilar som jag skruvat i bromsarna på har haft alubrickor :va
Men har inte haft några problem, och byter generellt sett nästan aldrig brickor, vare sig koppar eller alu.......men säger inte heller att det är rätt :)
Har bara fått svaret att det är hårdheten i materialet det handlar om. Man vill inte ha hårdare bricka än godset det ska täta mot och koppar är ju rätt mjukt. Svårare att veta med alu.

Jag kan vara grundlurad.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Koppar har rätt hårdhet och kan glödgas för återanvändning. Aluminiumbrickor måste du byta efter att du lossat skruven/muttern.
Jag byter dem jämt förutom just när jag justerade banjon på bakbromsen, men tack för påminnelsen

Har även haft den spontana känslan av att mina aluminiumbrickor tätar bättre än kopparbrickorna, men det är väl för att man alltid bytt dem : )

Och en av anledningarna att man använt dem så mycket är ju också mycket pga priset. Och gällande mina customgjorda bromsslangar fram så fick jag konstiga reaktioner/oxid med kopparbrickorna jag använde först. Bytte till aluminium och inga problem. Tror att de banjosarna är förzinkade så här i efterhand.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har bara fått svaret att det är hårdheten i materialet det handlar om. Man vill inte ha hårdare bricka än godset det ska täta mot och koppar är ju rätt mjukt. Svårare att veta med alu.

Jag kan vara grundlurad.
Men är inte båda hyfsat mjuka metaller?
Kan bara det som handlar om kablar egentligen, och där har ju koppar betydligt högre draghållfasthet än aluminium.
Aluminium är ju billigare, så det kanske är därför?
Och så letar vi ju alltid det där sista gramet vikt, för att bli skitsnabba ute på gatan :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men är inte båda hyfsat mjuka metaller?
Kan bara det som handlar om kablar egentligen, och där har ju koppar betydligt högre draghållfasthet än aluminium.
Aluminium är ju billigare, så det kanske är därför?
Och så letar vi ju alltid det där sista gramet vikt, för att bli skitsnabba ute på gatan :)
All of the above.
Sen pengarna, dyra metaller.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men är inte båda hyfsat mjuka metaller?
Kan bara det som handlar om kablar egentligen, och där har ju koppar betydligt högre draghållfasthet än aluminium.
Aluminium är ju billigare, så det kanske är därför?
Och så letar vi ju alltid det där sista gramet vikt, för att bli skitsnabba ute på gatan :)
Det är också risken för galvanisk korrosion som avgör vad och varför...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är också risken för galvanisk korrosion som avgör vad och varför...
Ja, men man undrar ju varför Toyota valt aluminium och Volvo koppar till samma typ av applikation, till exempel oljepluggen till motorn? :va
Det verkar ju funka vilket som, men vad är det egentliga incitamentet till valet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, men man undrar ju varför Toyota valt aluminium och Volvo koppar till samma typ av applikation, till exempel oljepluggen till motorn? :va
Det verkar ju funka vilket som, men vad är det egentliga incitamentet till valet?
Oljetråg i alu resp stålplåt? Koppar är dåligt mot alu, men bättre mot gjutjärn…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ibland är det skillnad på teori och praktik.

Jag är iofs inte kemist så jag kan bara fundera lite över om kanske är det så att brickan är den ädlare metallen i sammanhanget och det är väldigt mycket aluminium på en motorcykel.
Dessutom är koppar även ädlare än stål som i sin tur är ädlare än aluminium.

Detsamma även gällande kopparpasta som av samma anledning påstås vara farligt att använda tillsammans med alu men jag kan inte säga att jag någonsin sett oxidskador som tycks vara orsakade av koppar på hojen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Som sagt, mina frambanjos reagerade med kopparbrickor. Blev en salig blanding av stål,zink, koppar och aluminium tills jag bytte till aluminiumbrickor.

Därför brukar jag också typ jämt föredra aluminiumpasta istället för kopparpasta om man t ex kör med rostfritt eller titan i aluminium. Varför blanda in ytterligare en metall?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top