Nybörjarfråga broms

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har köpt lite reservdelar från Brembo genom åren och det har alltid varit koppar. Oljetråg på olika hojar är blandat och jag har aldrig sett någon röd tråd i valet av koppar/aluminium

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ibland är det skillnad på teori och praktik.

Jag är iofs inte kemist så jag kan bara fundera lite över om kanske är det så att brickan är den ädlare metallen i sammanhanget och det är väldigt mycket aluminium på en motorcykel.
Dessutom är koppar även ädlare än stål som i sin tur är ädlare än aluminium.

Detsamma även gällande kopparpasta som av samma anledning påstås vara farligt att använda tillsammans med alu men jag kan inte säga att jag någonsin sett oxidskador som tycks vara orsakade av koppar på hojen.
Du har inte haft förmånen att köra i saltslask! Därmed slipper du upplevelsen.

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Banjomutter vid bakre bromsskiva. tog bilderna innan jag kom tillbaka här och läste @blueridge 's listning som jag skall se hur många jag hittar imorgon.
I mina ögon ser den här likadan ut.
Hur 'skall' en banjomutter se ut?

Eftersom Bajaj äger 48% av KTM så förmodar jag att de byggs i Indien.
Men jag är noob på motorcyklar så...

20240604_193714.jpg20240604_193723.jpg

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Det finns ingen "mutter" på dina bilder - det finns en "banjoskruv" och en "banjoanslutning"

Banjoskruv ser ut såhär - funktionen är självklart att den skall fördela vätska från hålet i centrum till hålet "på tvären". En viktig grej på banjoskruven är att ytan på undersidan av skallen är plan och har bra ytfinish så att den röda brickan du ser på bild kan täta ordentligt1717525896576.png

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Banjomutter vid bakre bromsskiva. tog bilderna innan jag kom tillbaka här och läste @blueridge 's listning som jag skall se hur många jag hittar imorgon.
I mina ögon ser den här likadan ut.
Hur 'skall' en banjomutter se ut?

Eftersom Bajaj äger 48% av KTM så förmodar jag att de byggs i Indien.
Men jag är noob på motorcyklar så...

View attachment 499361View attachment 499362
Men då är det dom det skall vara. Inga bytta eller obehöriga delar av annan standard.

1. Kör.
2. Kontrollera.
2.Ha kul!

Last edited:

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Och återigen; tack alla som överhuvudtaget varit in och tittat på den här tråden och tack faan alla som coachat.
Ovärderligt.
Åsså vet jag att jag har en ventiljusteringskurs att se fram emot. :) :shrules:bow

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gillar banjoskruvar med lufnippel, så man kan lufta utan att behöva lossa banjon, men de är ganska ovanliga. Av alla mina hojar jag haft har bara min Aprilia haft sådana från fabrik. Men det är lite extra trevligt att ha det. :hihi

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag gillar banjoskruvar med lufnippel, så man kan lufta utan att behöva lossa banjon, men de är ganska ovanliga. Av alla mina hojar jag haft har bara min Aprilia haft sådana från fabrik. Men det är lite extra trevligt att ha det. :hihi
Aldrig sett. Rätt coolt

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Och vill man dominera totalt kör man Goodridge Speed Bleeders. Aldrig varit så enkelt och kul att lufta bromsarna och inget läckage i gängorna. Bytt alla nipplar på hela hojen mot dessa. M8 1.25 samt M7 1.0 på Busa.

Försökte använda samma på bilen för det är samma gänga på den men den kräver längre nipplar, men nu har jag fått hem sådana också.

På med slang, öppna nippeln 1/4 varv och pumpa. Se bara till att ha bromsvätska i behållaren. När luften är borta, dra åt nippeln-klart!

Finns nån tysk variant också men den har jag ingen info om.

20240620_184724.jpg20240620_184717.jpg

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Och vill man dominera totalt kör man Goodridge Speed Bleeders. Aldrig varit så enkelt och kul att lufta bromsarna och inget läckage i gängorna. Bytt alla nipplar på hela hojen mot dessa. M8 1.25 samt M7 1.0 på Busa.

Försökte använda samma på bilen för det är samma gänga på den men den kräver längre nipplar, men nu har jag fått hem sådana också.

På med slang, öppna nippeln 1/4 varv och pumpa. Se bara till att ha bromsvätska i behållaren. När luften är borta, dra åt nippeln-klart!

Det låter ganska likt helt vanliga nipplar sett till dess funktion

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ja, precis.
De är väl inte billiga direkt för vad det är.
Och man måste ha superkoll på att man får rätt gänga.
Jag kontrollerade mina med gängtolk innan jag gjorde något annat.
Haha ok jag läser bara ”enklare och billigare att fortsätta som vanligt med vanliga nipplar”

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, men man undrar ju varför Toyota valt aluminium och Volvo koppar till samma typ av applikation, till exempel oljepluggen till motorn? :va
Det verkar ju funka vilket som, men vad är det egentliga incitamentet till valet?
Notera brickorna 17:24
Jag kan förövrigt rekommendera denna videoserie. 80-talspump i bakgrunden, småroliga skämt här och där

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Jädrans, ha rman levt ett långt mc-liv och missat dessa. Kommer att beställa omedelbart.
En fråga, begränsas flödet något när man vill skölja igenom systemet så att man då bör byta till original?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj

Stahlbus - har samma funktion, men de har också en annan pryl som kan vara användbar - en oljedräneringsventil som ersätter pluggen. Fördel är mest (tycker jag) att gängan i tråget inte "belastas" genom att man lossar/drar åt oljepluggen. Nackdel är att den tar någon cm av markfrigången. För den som byter olja ofta är den ett lyft

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Stahlbus - har samma funktion, men de har också en annan pryl som kan vara användbar - en oljedräneringsventil som ersätter pluggen. Fördel är mest (tycker jag) att gängan i tråget inte "belastas" genom att man lossar/drar åt oljepluggen. Nackdel är att den tar någon cm av markfrigången. För den som byter olja ofta är den ett lyft

Jag ser ett problem som tyskarna inte har löst, trådlåsning av locket till avtappningspluggen.
Annars hade en sådan redan legat i varukorgen.
Eller finns det material nog för att BORRA ett låstrådshål i kanten?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...