Nybörjarhoj? (hjälp mig välja)

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Skulle tittat närmare på kawas ER-6n, fanns fjong ny för 54.900 hos den lokale månglaren, dock var det väl kvarblivna årets eller om det var fjolårets modell, dock 0 km på mätarn .

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Håller med ovanstående. Köp nåt annat än ett slagskepp från åttiotalet...

Jag køpte ett slagskepp, en Kawwa GPZ 1000rx. Det går att ha en 80-talare som førstahojj, ungefær som att køra en bil utan servo bara... Allt blir vældigt lættkørt nær man byter upp sig!

Plus att de ær billigare att køpa och billigare att førsækra (1400 hel/hel om den ær 20 år eller ældre) samt att man kan sælja dem før samma summa man gav før dem eller mer (som i mitt fall).

Lycka till
//Linus

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
En sån här kan jag varmt rekomendera http://www.blocket.se/vi/13430519.htm?ca=9_s . Dom som haft den (bla min bror) har varit grymt nöjda. Bra blandning mellan sport och touring. Skön körställning, går stabilt på vägen men är ändå sportig. Sen att folk berättar för polarna att dom såg en "ninja" gör inte saken sämre. :D Enda sjukdomen vad jag vet är att kamkedjesträckaren är lite klen av sig.

Buffer

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88
Min första hoj var en Honda CB750 "SevenFifty" -99 bra pris på den och billig som fan att försäkra. Kostade för ett år sen ca 350 kr i månaden. Idag kör jag en Hornet 900 -03 den kostar 744 kr i månaden.

Försäkringarna är IF's märkesförsäkring så det funkar även på Triumph och BMW.

Tack för svaret! Har spanat in en Honda CB750 -94, som rullat 4713mil (de vill ha
29 000kr för den, får 3 mån. garanti)
Har den modellen några speciella sjukdomar?

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Eller en gsxr 750, så blir du inte trött på hojen så fort. Denna kanske länk

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tack för svaret! Har spanat in en Honda CB750 -94, som rullat 4713mil (de vill ha

Där är väl inget större fel på dem men det är absolut inget att hänga i julgranen. Suzuki Bandit är samma stuk och den är genomgående betydligt bättre och du hittar 14st på dussinet kring 30kkr på blocket. Annars kan du välja Yamaha XJ600, samma stuk och du får en bra för 25kkr.

Yamaha Xj600
http://www.blocket.se/vi/13114634.htm?ca=9_s
http://www.blocket.se/vi/13923441.htm?ca=9_s Ett verkligt klipp för 21000

Last edited:

Kosken

2 fast 4 u
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
såld
vet ju inte vilken prisklass du är ute efter men du verkar iaf vara ute efter en sporttouringhoj..
ja en nyare är inte såå mycket dyrare o en mindre modern 750 går ju nästan lika bra som en äldre 1000..
är du ute efter nå sportigare så finns ju allt möjligt o välja på.

kanske inte detta ex men den är llikn de du verka söka o en praktiskt hoj.. säkert hyffsad försäkring oså,
http://www.blocket.se/vi/13621261.htm?ca=4_s

är de bara försäkring du är ute efter så är de rätt med en -88 o nedåt. men då ställs ju en massa krav av försäkringsbolaget

kollar du på maskiner runt ca 80hk o kanske inte lika "sportig" så blir de ju hyffsat billigt..
några som e sportigare men inte så hk-stina.
sv650
trx850
bandit 600 650
finns säkert många fler.
Med dom blinkersserna!!!!!!!

Buffer

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88
Där är väl inget större fel på dem men det är absolut inget att hänga i julgranen. Suzuki Bandit är samma stuk och den är genomgående betydligt bättre och du hittar 14st på dussinet kring 30kkr på blocket. Annars kan du välja Yamaha XJ600, samma stuk och du får en bra för 25kkr.

Yamaha Xj600
http://www.blocket.se/vi/13114634.htm?ca=9_s
http://www.blocket.se/vi/13923441.htm?ca=9_s Ett verkligt klipp för 21000

Okej, hur ligger de i försäkringspremie? Vilket bolag är billigast?
Är ute efter en schysst hoj som går att regga på mig, utan att den ska kosta skjortan (runt 4-5000/år verkar lagom). Jag är 22 år och bor i en liten håla^^ (tog körkortet för 7-8 veckor sen).

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Bra cyklar att börja sin karriär på och som är av nyare snitt är bl a:
Sv 650
gsf 600/650
FZ6 N eller S
Hornet 600
ER6
Gsx 600/750f

Kolla totalekonomin. Som tidigare sagts; reparationer är inte gratis. Kan dessutom var billigare att försökra en hoj med färre Hk men av modernare snitt. Desutom ska du kanske sälja den också. Svårt att råda iofs när man inte har " alla fakta på bordet" men välj förnuftigt i början, annars blir karriären kort. Själv köpte jag just ny hoj och det var väl inte det mest förnuftiga man kan göra men är det kärlek så är det.

Kör så det ryker, men var smart, framförallt i trafiken.

Zinzi

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
Yamaha XJR 1300
tja du jag kör en suzuki GSX 600F och den är as bra som första hoj. De finns ju i 750.. min försäkring kostar 3500 om året och det är en helförsäkring!!! en rikigt fin hoj med bra drag i!

Buffer

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88
tja du jag kör en suzuki GSX 600F och den är as bra som första hoj. De finns ju i 750.. min försäkring kostar 3500 om året och det är en helförsäkring!!! en rikigt fin hoj med bra drag i!

Vilket försäkringsbolag? hur gammal är du?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Yamaha FZ6, Kawa ER6, Honda Hornet osv osv är klockrena nybörjarhojar. Allt funkar så länge du har aningens vett innanför pannbenet.

Lycka till!

Zinzi

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
Yamaha XJR 1300
trygghansa och jag är 18År- jo kom ihåg att försäkringsbolagen gör inte skillnad på mellankass och tung mc-längre

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Okej, hur ligger de i försäkringspremie? Vilket bolag är billigast?
Är ute efter en schysst hoj som går att regga på mig, utan att den ska kosta skjortan (runt 4-5000/år verkar lagom). Jag är 22 år och bor i en liten håla^^ (tog körkortet för 7-8 veckor sen).

Du kan komma och kolla på min Ninja står i Valla förnärvarande,, se annonsen nedan.
Så kan du få åka med oss i sommar.:tummenupp

janke

Medlem
Gick med
17 Jul 2003
Hoj
Yamaha Mt-01 05
yamaha fj 1200 lättkörd bra på långfärd billig hållbar vägsäker snabb.
ett väldigt bra köp...Hade en sådan som förstahoj rekommonderas

Last edited:

ajaxajax2000

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
-01 Ducati 996R, -07 Kawa ZZR 1400
Bra cyklar att börja sin karriär på och som är av nyare snitt är bl a:
Sv 650
gsf 600/650
FZ6 N eller S
Hornet 600
ER6
Gsx 600/750f

Kolla totalekonomin. Som tidigare sagts; reparationer är inte gratis. Kan dessutom var billigare att försökra en hoj med färre Hk men av modernare snitt. Desutom ska du kanske sälja den också. Svårt att råda iofs när man inte har " alla fakta på bordet" men välj förnuftigt i början, annars blir karriären kort. Själv köpte jag just ny hoj och det var väl inte det mest förnuftiga man kan göra men är det kärlek så är det.

Kör så det ryker, men var smart, framförallt i trafiken.

Bubbas råd låter klokt. Själv började jag med en 1200 HD som var skittrist att köra. Bytte till en Kawa ZZR 1100 som var underbar på landsväg och hårresande snabb, men lite tung att styra. Bytte till Yama YSF 750 som var en av de goaste hojar jag haft. Rapp och smidig, men fortfarande var den lite för potent för min körförmåga. Därefter hade jag en -96 Triumph Speed Triple. Härlig att busa med, men lite lång och trögstyrd. Se'n en Triumph Daytona T595 som var absolut toppen och då började jag själv kunna matcha hojen. Jag föreslår att du börjar i 600-segmentet och en nyare hoj, det kommer att vara en stoooooor utmaning för dig. Och sen tar du dig uppåt därifrån om det känns rätt.

Lycka till och kör försiktigt (Mycket försiktigt i trafiken, men inte för försiktigt på bana)

rakovic

Bannad
Gick med
30 Oct 2007
Hoj
2st en 07a och en 08a
muppar!!!!!

köp en ny hoj tex k7a sucka eller en kawa zx10R med lite drag i-
1000 cc e ett måste........... du ångrar dig annars på en tönt moppe, speciellt när alla drar i från dig o du står med en gammal häck eller nåt mupp åk på 600Cc... nää fifan

ska man köra hoj ska man ha riktigt med hk/pulver i skiten annars börjar man ju böla

ps om ni inte håller med så skiter väl jag i det

smitt koppar o seg gas, trög kopplad o skeva fälgar e vanligt.
kolla om kåpglaset sitter fast för det brukar skaka loss, en annan sak att tänka på e belysningen brukar va skev -kör upp mot en vägg o kolla;)
bak bromsen brukar kärva o vänstra spegel e ofta på lut..
styrdämp e ofta lös, skruva åt innan test körning. service intervall e ofta varje 200 mil, o kostar ca 6900kr men det e inget;)
tyckler du ska köpa den
ps lycka till

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...