Nybörjartjejen

Bettan

Oskuld bakom styret...
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Gävle
Hoj
VS 800 Intruder
Hej!

Köpte mig en mc till födelsedagen i december, en gammal dröm som förverkligades till slut. Det är bara det att jag har ju aldrig ens kört moppe. :confused: Spännande att se hur det går framöver... Jag har i alla fall läst instruktionsboken från pärm till pärm (vad kan man annars göra denna årstid?) så nu vet jag hur det går till i teorin i alla fall!

Jag har lärt mig starta motorn och bromsa. Vad ska jag börja med sen? Hur brukar man lägga upp det?

Nu vet jag inte mer vad jag ska skriva, så :tuttar så länge och ha en bra helg!
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Bettan skrev:
Jag har lärt mig starta motorn och bromsa. Vad ska jag börja med sen? Hur brukar man lägga upp det?

Starta motorn, gasa, växla, köra på slangen, 12:a, bromsa, stoooopie, bromsa, sen e det klart :tummenupp
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Det brukar lösa sig en eftermiddag när asfalten e torr och solen skiner :tummenupp

Har du körkort eller ska du ta ? (För hoj alltså)

Välkommen :tummenupp

Bettan skrev:
Hej!

Köpte mig en mc till födelsedagen i december, en gammal dröm som förverkligades till slut. Det är bara det att jag har ju aldrig ens kört moppe. :confused: Spännande att se hur det går framöver... Jag har i alla fall läst instruktionsboken från pärm till pärm (vad kan man annars göra denna årstid?) så nu vet jag hur det går till i teorin i alla fall!

Jag har lärt mig starta motorn och bromsa. Vad ska jag börja med sen? Hur brukar man lägga upp det?

Nu vet jag inte mer vad jag ska skriva, så :tuttar så länge och ha en bra helg!
 

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Välkommen hit, och lycka till med åkningen. :tummenupp
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Santo skrev:
köra på slangen, 12:a, stoooopie, bromsa

Kan inte du göra det först...? Med en intruder... :rolleyes:


Sorry för spam... :)

Seriöst: tuffa runt tills du känner hojen... hitta dragläget, känn styrningen (hur det funkar..) och testa lite bromsning..

Själv tuffar jag runt på en parkering så mycket som möjligt.. :)
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
God afton ,hade jag haft något vettig att säga denna sena timme så hade jag gjort det,nu får det vänta tills i morgon.


I vilket fall... Ful-Farbron ropar välkommen :banana
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Intruder...? Du vet att du har knappat in sporthoj.com nu va? :va

Aja.... Du e från samma stad som Brynäs (och jag) så jag ska vara halvsnäll... nästan. Kvartssnäll iaf....
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Hej och välkommen till Sporthoj.

Då du verkar ha en customhoj så är det inte så mycket du behöver tänka på antar jag. En custom åker man med. medan en sporthoj kör man mera aktivt med. En sak som nybörjare på hoj brukar göra är att dom inte kör mitt i körfältet som man ska, utan slickar kanten istället. Gör inte det, utan markera tydligt att du finns gentemot övrig trafik genom att hålla dig mitt i ditt körfält.

Du kan gärna ta och öva hårda inbromsningar också på något avskilt ställe som en parkering eller så för att få reda på hur hojen beter sig om du skulle behöva bromsa maximalt någon gång. Och du vet väl att det är frambromsen du ska använda i huvudsak. Med bakbromsen låser du lätt bakhjulet, så det är överkurs tills du lärt dig det.

Sen har vi det viktigaste: Du måste se till att ha kul när du är ute och kör. :)

Lycka till när våren kommer.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Då får spendera massor med timmar nere vid övningsbanan nere vid lokstallarna i sommar då, jag hatar det stället :lol Ha nån som kör dit hojen och vingla runt där så fixar det sig.
 

Gabor

Guest
Kul med mer tjejer

Välkommen, bry dig inte i dessa dryga , enkelspåriga sk sporthojare, dom skulle också vilja ha en sån hoj som du har, fegisarna vågar bara inte erkänna det.
Då skulle dom bli häcklade och så är dom rädda om sin påklistrade attityd.
Innerst inne är det ensamma, osäkra små pojkar som tror att dom ska vara så fräna jämt.... :lol :rofl :hihi

Har du körkort ellr på gång att ta ??? Vill diu ha hjälp IRL, så är det bara att hojta till.

Både i Gävle å i Uppsala så finns sveriges mest erkända och duktiga hoj FÖRARE, som desutom är ena hejjare på att lära ut hur man KÖR hoj, inte ÅKER som en del på står.... :fatta!

Kom till Rörken gokart bana på måndagar, utanför uppsala, så får du 12 instruktörer som slåss om att få lära dig allt. :tummenupp
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Hej!
Kul med tjejer!
Tänkte bara säga hur jag brukar gärna när ny hoj har skaffats!
Jag brukar ta en dag där jag i princip bara tränar bromsningar med nya hojen, klart viktigast! när man har fått in inbromsningen med nya pärlan kan man ge sig ut på äventyr!

:yoparty
 

Bettan

Oskuld bakom styret...
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Gävle
Hoj
VS 800 Intruder
Hej och tack för alla välkomnande ord! :)

Av min text märktes väl rätt tydligt att jag inte har någon erfarenhet alls av att köra hoj (har dock åkt bakpå en hel del), men jag har haft B-körkort i 13 år, så det är bara själva körandet som är nytt. Plus vad alla delar heter, hur de funkar etc. Och så ska jag försöka förstå alla uttryck ni slänger er med härinne också... :va
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Bettan skrev:
Hej och tack för alla välkomnande ord! :)

Av min text märktes väl rätt tydligt att jag inte har någon erfarenhet alls av att köra hoj (har dock åkt bakpå en hel del), men jag har haft B-körkort i 13 år, så det är bara själva körandet som är nytt. Plus vad alla delar heter, hur de funkar etc. Och så ska jag försöka förstå alla uttryck ni slänger er med härinne också... :va


Ähh lurka runt lite i alla trådar och läs ,sen är det bara att fråga lite snyggt.
:)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top