Nybörjartjejen

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Bettan skrev:
Hej!

Köpte mig en mc till födelsedagen i december, en gammal dröm som förverkligades till slut.
Hur kan du ha en gammal dröm när du ser så ung ut ?
...buuu, dålig jag vet, men välmenande ;)

Du bör väl ha lärt dig styra på k.skolan, ...så då hade jag inte läst för djupt i "motstyrnings" tråden. ....mest förvirrande när man väl sitter där, tycker jag iaf.

En vanlig fadäs bland nybörjare (speciellt tjejer kanske, pga kortare ben) är motorstopp + vältning när man startar från stopp. Kanske mindre risk nu när du har låg bottenstark cykel. Ändå ett bra tips att lära känna dragläget (förhållandet koppling/motor) ordentligt medelst lite kryp & startövningar på en P-plats e.dyl...

Goood Luck, ...bra början att läsa instruktionsboken iaf. Mer än vad dom flesta här gjort skulle jag tro :tummenupp

ddevil

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Hoj
KTM LC4 640 SM
Kanske skulle kännas lite fånligt när du har en riktig hoj, men har du inte kört förr så låna en moppe o tuffa runt. Hels en utan automat Då kan du passa på att träna lite ínnan vägarna är torra o slipper riskera onödiga repor på MCn. Du kan passa på att att åka o göra balansövningar, få in bromsteknik med mera. Eftersom du har en hoj där bakbromsen fakstiskt kan användas rättså mycket så är moppe bromsning inte helt olikt.

Det ger dig mycket gratis... och du kan slippa att behöva åka runt runt på en parkering det första 10 lektionerna på körskolan. Det sparar in en 10 papp oxå...

Bettan skrev:
Hej och tack för alla välkomnande ord! :)

Av min text märktes väl rätt tydligt att jag inte har någon erfarenhet alls av att köra hoj (har dock åkt bakpå en hel del), men jag har haft B-körkort i 13 år, så det är bara själva körandet som är nytt. Plus vad alla delar heter, hur de funkar etc. Och så ska jag försöka förstå alla uttryck ni slänger er med härinne också... :va

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Bettan skrev:
Hej!

Köpte mig en mc till födelsedagen i december, en gammal dröm som förverkligades till slut. Det är bara det att jag har ju aldrig ens kört moppe. :confused: Spännande att se hur det går framöver... Jag har i alla fall läst instruktionsboken från pärm till pärm (vad kan man annars göra denna årstid?) så nu vet jag hur det går till i teorin i alla fall!

Teori i all ära - men har du aldrig kört något tvåhjuligt så är det nog praktiska övningar du behöver. I massor.

Välkommen iaf.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Bettan skrev:
Hej och tack för alla välkomnande ord! :)

Av min text märktes väl rätt tydligt att jag inte har någon erfarenhet alls av att köra hoj (har dock åkt bakpå en hel del), men jag har haft B-körkort i 13 år, så det är bara själva körandet som är nytt. Plus vad alla delar heter, hur de funkar etc. Och så ska jag försöka förstå alla uttryck ni slänger er med härinne också... :va

Välkommen..
ROLLER är en gml kuf.. han ska du inte lyssna på..
Den enda väg han åker är slingerbulten... Och då med filmkameran på tanken....
Orsaken tíll det har vi många gånger funderat på.. Men jag tror jag vet varför..
Så som han kör så är han hela tiden så livrädd så när han kommer hem så måste han sätta sig och titta på film för att veta att han överhuvudtaget har varit ute... :banana

Tipps: Jobba med krypkörning.. Bli vänn med hojen.. Hitta dragläge...
Där har du att jobba med ett tag.. tråkigt men mycket lärorikt.

// MVH SENSEI

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Zoidberg skrev:
Sccchhhtyst, ...hon är jurist. Kan väl vara en bra tillgång !?
Jo, hon kan hota mig duktigt. visst hjälper hon mig med nått rättsligt så kan jag s.k "give her a break" ett litet tag. annars äre bara o köpa ny hoj :hihi

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Swedie skrev:
Men hallå, Sporthoj.com. Köp en ny hoj.

Jag tycker nog att man kan skilja på killar och tjejer här, dvs tjejerna kan få köra va f*n som helst och ändå få regga sig. :tomten

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Välkommen hit Bettan! Ut och öva på en parkering så fort våren kommer och du skaffat dig handledare. Trafiken borde ju inte vara något problem eftersom du har haft B-kort så passlänge. Det är bara försöka brottas med hojen som gäller. Sen om ett tag kommer du vilja ha en sporthoj istället :tummenupp

Lycka till!

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hej & välkommen...men vad gör du här om du precis har köpt en ny glidare?

EDIT: Lät värre än jag menade, så jag ändrade lite...

Last edited:

Bettan

Oskuld bakom styret...
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
VS 800 Intruder
Tack! ...eller nåt. :va

Jag tänkte få kontakt med andra hojintresserade, få tips, råd och delta i diskussioner. Ja, helt enkelt få kontakt med trevliga människor, men man får väl räkna med att en del kan vara sura också.

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Bettan skrev:
Tack! ...eller nåt. :va

Jag tänkte få kontakt med andra hojintresserade, få tips, råd och delta i diskussioner. Ja, helt enkelt få kontakt med trevliga människor, men man får väl räkna med att en del kan vara sura också.
Jag kan rekommendera ett forum som heter Hojsnack om du tänker fortsätta köra glidare och vill umgås med trevliga likasinnade. Det ÄR skillnad på folk och folk i hojkretsar, vare sig man vill det eller inte och de som kör sporthoj har en tendens att inte köra/tänka som de som kör glidare... :3freak

Ingen av de kommentarer jag läst i "din" tråd har varit speciellt sura eller obefogade. Självklart är du välkommen, men frågan är faktiskt om du hamnat rätt? När du kanske kan ha få mycket MER utbyte/kul/info någon annanstans? :)

Fast det är klart... eftersom det var efter Emmis inlägg det blev "surt", så är det kanske ett fall av kvinnlig konkurrens och klöstendenser som kommer fram?!? :tungan

Jag tycker iaf att du är välkommen in i en underbar hojvärld, oavsett vilken väg du väljer att rulla! Lycka till med kortet och ha så himla kul! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln