nybliven "sambo" - hur gör man med delad ekonomi?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Okej, så ny har jag flyttat in i tjejens lgh (där det bor flere utöver oss) och i samma veva fått jobb medan tjejen fortf. pluggar. Hur har ni andra gjort med delad ekonomi osv. när ni blivit "sambo".

Jag är inte snål men jag tror inte att det är hälsosamt att dela på cashen, jag misstänker det kan bli det läge att hon sen drar sig för att dumpa mej om hon inte känner att hon "har råd". Samtidigt blir det ju lite konstigt att hon och jag har ganska stor inkomstskillnad.

Å andra sidan, jag har inga problem att leva på studentinkomst, jag skulle kanske bara lägga undan för att "level the playing field", sen kan man ju göra nåt lyxigt tillsammans för det.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Delad ekonomi har man efter man gifter sig.
Det ska väl inte ligga dig till last för att du tjänar mer? Tvärtom.
Du hjälper inte henne om du låter henne leva på dig bara för att du har mer.

Finns säkert flertalet som gör så men fy fan för att ta hand om ett förvuxet barn.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Man gör enkelt såhär:

Man bultar ihop alla gemensamma kostnader i ett excelark. Bredband, telefon, hyra, el, bensin och skit. Sen delar man det på 2. Lägg gärna till ett litet sparande, det är aldrig fel. Skapa ett gemensamt boendekonto.

Sen köper man ju saker till bostaden och sånt. Mat, teveapparater, möbler. Här har jag och min numera fru gjort såhär:

I slutet av månan drar vi in alla våra kontotransaktioner i ett excelark. Man sållar ut sånt som är personligt (luncher, festande osv.) och sen drar man en autosumma. Den som har betalt mest till hushållet får tillbaka skillnaden så är man even steven inför varje månad.

Det har alltid funkat för oss och vi är sams efter snart 6 år. Numera har vi däremot helt gemensam ekonomi pga barn och sånt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ungefär som Zeb här med.

Det där med att jämna ut pengarna för att man tjänar olika mycket tycker jag är så vansinnigt sossigt så det finns inte, hyran/avgiften eller mjölken eller pastan kostar ju inte olika mycket bara för att man tjänar mer eller mindre.

Det somliga gör galet är också att dela helt på boendekostnaderna när man blir sambos och flyttar in i den enes bostadsrätt, sen när det tar slut och den som flyttade in blir utsparkad lika snabbt så inser man att man har hjälpt till att betala på någons lån, varför då kan man undra? Dela på avgiften och om man verkligen vill så räntan då... men på amorteringen... I don't think so.

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Om man tjänar väldigt olika och har en del gemensamma utgifter kan man göra så här:

Lägg ihop alla utgifter. Räkna ut hur många procent av eran totala inkomst du tjänar. Sen betalar du så många procent av räkningarna och hon betalar sin procent. Så gjorde jag i ett tidigare samboförhållande och det funkade.
Numera har man hus och barn och då blir det skillnad. Inte direkt att man kan spara ihop en miljon eller två. Nu åker hela min lön in på servicekontot. Kläder till barnen köper vi för barnbidraget. När tjejens lön(föräldrapenning) kommer så delar vi på den rakt av. Är man en familj så ska inte den ena leva gott och den andra äta brödsmulor. Blir ju lite annan situation för din del förstås...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om man tjänar väldigt olika och har en del gemensamma utgifter kan man göra så här:

Lägg ihop alla utgifter. Räkna ut hur många procent av eran totala inkomst du tjänar. Sen betalar du så många procent av räkningarna och hon betalar sin procent. Så gjorde jag i ett tidigare samboförhållande och det funkade.
Numera har man hus och barn och då blir det skillnad. Inte direkt att man kan spara ihop en miljon eller två. Nu åker hela min lön in på servicekontot. Kläder till barnen köper vi för barnbidraget. När tjejens lön(föräldrapenning) kommer så delar vi på den rakt av. Är man en familj så ska inte den ena leva gott och den andra äta brödsmulor. Blir ju lite annan situation för din del förstås...

Procent????
Räcker det inte redan med att du betalar mer i skatt än din respektive men får ut lika mycket av samhället ändå?

Varför ska man straffas bara för att man tjänar mer? Det borde ju vara tvärtom. De som inte når riktigt hela vägen fram borde ju straffas.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Delad ekonomi har man efter man gifter sig.

Det beror helt på hur du definierar delad ekonomi.

I princip kan man säga att man får delad ekonomi, i praktiken, när man bott i sex månader under "äktenskapsliknande förhållanden". Samboegendom bodelas den med enligt sambolagen. För att vara säker på att t.ex. slippa förlora lägenheten bör man skriva ett samboavtal.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Lägg ihop alla utgifter. Räkna ut hur många procent av eran totala inkomst du tjänar. Sen betalar du så många procent av räkningarna och hon betalar sin procent.

Verkar helt idiotiskt. Varför ska man betalar mer för samma sak bara för att man tjänar mer?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man träffar en familjejusrist och skriver lite papper så att allt är reglerat den dagen det kanske skiter sig. Det kostar några tusingar och är värt varenda krona.

Tänk på att allt ni köper tillsammans delas lika när/om ni flyttar isär. Om ni tex köper en lya ihop, där den ena betalar mer, så delas denna LIKA när ni separerar. Samma gäller bil, möbler osv sov.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Man har ett gemensamt konto, förslagsvis hos typ ICA dit man betalar en klumpsumma varje månad. Från detta konto och med medföljande kort gör man ALLA gemensamma betalningar och köper mat eller betalar för gemensamma restaurang och biobesök.

Det som är kvar på de egna kontona styr man själv över.

Jag betalar en större klump eftersom jag har betydligt högre lön men å andra sidan har jag även mer kvar på mitt egna konto.

Mycket enklare och rättvisare än så blir det inte.
Dessutom blir det inget gnäll om jag impulsköper ett skinnställ, golfklubber eller en ny dator för mina pengar eftersom det just är mina pengar.

Det blir heller inget tjafs eftersom det gemensamma kontot och korten enbart skall användas till gemensamma saker.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Betala hälften av de fasta gemensamma utgifterna, resten av dina pengar är dina och hennes är hennes.

Gifter ni er och skaffar barn så är det ju en annan sak.
PS. Är ni två tjejer eller har jag missförstått?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Verkar helt idiotiskt. Varför ska man betalar mer för samma sak bara för att man tjänar mer?

Därför att den som har betydligt högre lön kan tycka att det är schysst att å ena sidan vilja ha en gemensamt högre levnadsstandard, än vad den andra personen skulle haft råd med, utan att den med lägre inkomst för den skull skall behöva betala in varenda lönekrona till det gemensamma.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Därför att den som har betydligt högre lön kan tycka att det är schysst att å ena sidan vilja ha en gemensamt högre levnadsstandard, än vad den andra personen skulle haft råd med, utan att den med lägre inkomst för den skull skall behöva betala in varenda lönekrona till det gemensamma.

My point exactly. Det är inte bara en liten inkomstskillnad, hon har alltså bara studiebidrag och jag har ganska hyfsad "riktig lön". För att vardagen för oss ska vara lite roligare än nudlar 24-7 är jag inte så snål att jag inte kan bjuda till lite, jag har ju råd och man lever bara en gång. Inte för att studielivet är så outhärdligt toftigt jag har levt gott i 5 år nu, men det är ju skönt att inte vända varenda krona.

Frågan är dock vad en rimlig gräns är.

PS. Är ni två tjejer eller har jag missförstått?

Två brudar, om nu det spelar in i kalkylerna :)

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Klart det spelar in! Är ni två cheyor kan ni ju gå ut och handla på Rea för att tjäna pengar! :fakta

- Titta titta, 300kr rea på den här tröjan och 250kr i rabatt på dina byxor är trehundra plus tvåhundrafemti, alltså femhundrafemti, FEMHUNDRAFEMTI!! Vi har tjänat femhundrafemti!! Ska vi äta ute i kväll?! :tuttar

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
My point exactly. Det är inte bara en liten inkomstskillnad, hon har alltså bara studiebidrag och jag har ganska hyfsad "riktig lön". För att vardagen för oss ska vara lite roligare än nudlar 24-7 är jag inte så snål att jag inte kan bjuda till lite, jag har ju råd och man lever bara en gång. Inte för att studielivet är så outhärdligt toftigt jag har levt gott i 5 år nu, men det är ju skönt att inte vända varenda krona.

Bor du i kollektiv?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Det är väl en fråga om hur länge ni varit tillsammans, vad ni tidigare haft för syn på det "gemensamma" o.s.v.

Mitt förslag:
- Gemensamt konto, typ ICA som använd för alla gemensamma räkningar och alla gemensamma räkningar.

Hon betalar in hälften av era gemensamma kostnader för räkningar och "studentmat".
Du betalar in hälften av de gemensamma kostnaderna och mat PLUS att du kan sätta in din "guldkantsbonus".

Min åsikt är alltså INTE att du skall sänka hennes kostnader så mycket... utan snarare att du hjälper till att sätter den guldkant som hennes studentekonomi inte tillåter.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...