nybliven "sambo" - hur gör man med delad ekonomi?

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Det e segt när en tjänar mer, det blir märkbart jobbigt efter ett tag (nu snackar jag relativt nya samboförhållanden utan barn och icke-gifta).

Å hon pluggar ju, så det finns ju hopp om att det blir bättre framöver.

Jag tror att du får bäst odds för ett långt förhållande genom att du begränsar ditt spenderande till hennes ekonomiska nivå, du kan ju t ex lägga en hård spar-plan för att minska din egen månadspeng, har tex hört att 2012 ska bli ett grymt hojår...

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Bostadsrätt 60 m2 går på 4500kr inkl lån..
Mat 3000kr
Bredband, telefon, el, husållsgrejer.
Bil försäkring ca 500kr månad + lite skatt osv, bruden betalar bensin, då det är hon som använder den.

Det brukar räcka. Sen matkontot brukar ju ta slut innan ibland, men då betalar den som handlar.

Ja så så jävla svettigt har vi det inge med boendet. Rätt skönt och inte behöva sitta och vända på kronorna :tummenupp

Vi har dubbel hyra, men oxå dubbelt så stor lägenhet så det förklarar ju lite :tummenupp:tummenupp

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Om din sambo vinner en miljon är inte ditt problem heller? Då skulle man stå där med hakan i backen för att man inte delade med sig tidigare....:D

Om min sambo skulle vinna en miljon i något sammanhang där jag inte deltagit, exempelvis en trisslott hon köpt själv, skulle jag aldrig få för mig att göra anspråk på de pengarna. Alla har förstås sin syn på saker och ting men det tycker jag är självklart.

Se´n skulle jag tycka det vore trevligt om hon ville dela med sig i form av någon resa eller whatever, men det ser jag inte på något sätt som någon form av skyldighet. Hade jag själv vunnit en miljon på samma sätt så skulle jag vilja dela med mig på olika sätt till min sambo och familj :)

Fast det är kanske enkelt att resonera enligt ovan när alla i familjen besitter det som brukar betecknas sunt förnuft, det är väl tyvärr inte alla människor som befinner sig i den situationen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag ser det som en självklarhet att betala lite mer till vår gemensamma kassa än vad hon gör.

MEN, lika självklart är det att jag aldrig hade varit tillsammans med henne om hon på något sätt hade gjort anspråk på mina pengar eller haft som krav att jag betalar mer.

Som sagt, det är en självklarhet för mig att ge lite mer men skulle aldrig bott med en tjej som krävt att få.

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Om min sambo skulle vinna en miljon i något sammanhang där jag inte deltagit, exempelvis en trisslott hon köpt själv, skulle jag aldrig få för mig att göra anspråk på de pengarna. Alla har förstås sin syn på saker och ting men det tycker jag är självklart.

Se´n skulle jag tycka det vore trevligt om hon ville dela med sig i form av någon resa eller whatever, men det ser jag inte på något sätt som någon form av skyldighet. Hade jag själv vunnit en miljon på samma sätt så skulle jag vilja dela med mig på olika sätt till min sambo och familj :)

Fast det är kanske enkelt att resonera enligt ovan när alla i familjen besitter det som brukar betecknas sunt förnuft, det är väl tyvärr inte alla människor som befinner sig i den situationen.

:tummenupp:tummenupp

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
blir ett proportionalitetsupplägg nu för fasta kostnader, vi delar gemensamma (bredband, hyra, el värme vatten och käk) som liggger på ~8000 enligt inbördes proportion av inkomsterna.

Inte mycket cash för mig, väl värt att jag slipper käka nudlar och att hon slipper oroa sig så mycket för varje krona som studenter annars gör, blir på bättre humör och det blir mer ligga. Sen kan jag bjuda till med resor och så efter behag, och känna mig som självaste jultomten för det.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...