nybliven "sambo" - hur gör man med delad ekonomi?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
(edit: Såg att ni var två tjejer, så biten om sunt förnuft faller ju bort. Men håll er till det andra bara så fixar det sig ;))

TS är en man som skriver på tjejens nick ...så då är det bara jag kvar då eller :va

Stämmer in i kören.

Jag tjänar mer än tjejen och kan därför bjuda till lite extra när det gäller nöjen, resor osv.
;))

Jag hoppas att de tjejer som tjänar mer än killen också har samma inställning.

Jäkligt irriterade en månad när vi fick lönebesked och det visade sig att killen fick 1kr mer än mig, den kronan retar mig fortfarande:D

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ja räknar man mat och allt betalar tjejen och jag ca 10.000:- per skalle, iochförsig inkl båt, och bensin till bilen mm..

Räknar man med mat och soppa tror jag det rinner iväg iallfall 17000 för min del... :(. Jag pendlar en bra bit så rimligare vore nog 15000 inkl allt gemensamt så att säga.. Plus personliga grejer som mobil å så...

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Som någon nämnde, underlättar det ju om man har ungefär samma ekonomiska tänkande. Alltså, utgifterna först, nöjena sen.

Och har man gemensamt boende, delar man självklart på dom kostnaderna. I den mån man känner att det blir "rättvist"

Vad som sen blir kvar på respektive konto, och hur man väljer att fördela det, är upp till var och en.

Och det gäller väl att man känner förtroende och respekt för varandra. Att inte den ena får slita för brödfödan, medans den andra spenderar stålarna och tycker att den är i sin fulla rätt.

Ekonomi kan vara källa till många gräl om man inte lixom strävar åt samma håll. Om en "spara" är sambo med en "slösa" kan det bli tufft.

Men har man bara lite sunt förnuft, brukar det ordna sig. :)

//M

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Den som har mest pengar betalar mest, så gjorde jag med min förrförra flickvän när vi bodde ihop. Jag hade dubbelt som mycket som hon hade efter skatt. Så jag betalade typ allt och hon fick ge 2000 + att vi delade på maten.
Jag gjorde så mest för att tjejer är tjejer och behöver få gå o klippa sig o shoppa lite och gå på ansiktsbehandlingar och sånt skit för att känna sig lyckliga och nöjda. Och det vill väl alla att ens partner ska vara lycklig?

Min partner gör mig lycklig, inte frisörbesök, shopping o dylikt.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Jag är sambo och vi delar lika på allt som vi har gemensamt såsom boende, bil, mat, kostnader förknippade med gemensamt barn osv osv.

Vi har båda några sparanden för framtiden och där sparar vi ungefär lika mycket vardera.

Egna intressen och utsvävningar betalar man helt själv, exempelvis mina motorcyklar eller mitt snus.

Nu är förvisso ingen av oss student, vi har båda fast arbete, men hon tjänar bra mycket mer än mig. Men jag skulle aldrig drömma om att göra någon form av anspråk på hennes lön, det som blir över efter att allt gemensamt är betalt gör hon vad hon vill med.

Det är klart att det aldrig blir 100% lika, ibland vill man kanske bjuda på middag på krogen eller nå´t men det jämnar mer eller mindre ut sig i längden.

Vi tycker båda att ovanstående är självklart och ser inte varför det skulle vara på något annat sätt :)

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
R6
Lättaste är att man håller ihop med en som har typ samma intressen som en själv! Både min man och jag, har tidigare åkt cross och nu åker vi väghoj/banåkning (sonen åker cross och även dottern en kortare tid)! Vi har hållt ihop i över 15 år och aldrig tjafsat om pengar!!! Båda två vill lägga pengar på samma saker!!! :tungan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror att det skulle underlätta om vi fick se en bild på paret ifråga, gärna i underkläder så att vi inte förleds av klädseln....

(Mars, du vet hur jag är, det var inte seriöst menat, du kan skicka bilderna privat till mig som vanligt)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Skönt det måste vara sen efter avklarad utbildning när båda jobbar. Då räcker det ju att jobba i 4 år och sen gå ner till halvtid.

Skönt! :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
du vet vad jag var ute efter, sluta dryga dig...

Vissa kan bara inte sluta basunera ut hur supermegabästigast deras pojkvänner är och hur fantastisktultralyckliga de är. Det är som tvångstankar allt sedan den tid då de klottrade just detta på collegeblock, skåpdörrar och skolbänkar till nutid då de kunnat uppgradera basunerandet till forum och sociala media där det varhelst det finns statusfält finns möjlighet att skriva små gulliga kärleksförklaringar till sin supermegabästigaste partner som de bara är såååååå kääääära i....

Puss puss

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Sjukt billigt ni lever !! galet låg hyra eller ??

Bostadsrätt 60 m2 går på 4500kr inkl lån..
Mat 3000kr
Bredband, telefon, el, husållsgrejer.
Bil försäkring ca 500kr månad + lite skatt osv, bruden betalar bensin, då det är hon som använder den.

Det brukar räcka. Sen matkontot brukar ju ta slut innan ibland, men då betalar den som handlar.

Ja så så jävla svettigt har vi det inge med boendet. Rätt skönt och inte behöva sitta och vända på kronorna :tummenupp

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Varit ihop i 8½år, sambo i 7 och har nu två barn (7mån och 2år). Vi har fortfarande separat ekonomi vilket fungerar bra, för oss.

Nu är hon hemma med barnen och jag pröjsar rubbet -barnkläder. Hon har barnbidragen och fixar deras kläder (mest arvegods till dem. Bra med syskon som producerat 5 ungar före oss). Vill hon ha mer pengar får hon ta ut föräldradagar. Jag är hemma en dag i veckan föräldraledig och avlastar lite. Vi går knappt runt på detta sätt just nu, men vi har många f-dagar kvar att ta ut.

Innan kidsen så tjänade jag ca det dubbla och betalade runt 70-80 % av alla husshållets utgifter + rubbet för bilen. Hojen är min hobby och ingår inte i hushållet.

Eftersom jag består av stor en stor del smålänning och är xls-facist, så skrivs alla utgifter upp och tidigare användes bl.a. som kontroll att ungefärlig betalningsnivå bibehölls.

Fördelen med separat ekonomi är att det inte blir tjafs om jag köper något till hojen. Mina hobbys är betydligt dyrare än hennes, vilket skulle skapa mer diskussioner och rabalder om vi hade gemensam ekonomi. Innan kidsen åkte hon med bak på och vi campade mm, men hon har inte något intresse av hojåka. Med barnen så blev det en räsermaskin till mig istället, eftersom hennes åkturer tog slut med växande mage.

Det som är viktigt att särskilja är att om ni tex, går ut och käkar, så måste man kunna skilja på vad som är att du vill bjuda ut henne och göra henne glad och vad som är normal betalning av din "hushålls-%". Att kunna se den extra guldkanten utöver betalningsplikten gör förhållandet och livet lite trevligare.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Vissa kan bara inte sluta basunera ut hur supermegabästigast deras pojkvänner är osv osv..

Puss puss

Huvudet på spiken, är av samma åsikt som dig men orkade inte lägga energi på att formulare en längre mening.
Typiskt bloggbeteende.

Kneedrag

Guest
Om man tjänar väldigt olika och har en del gemensamma utgifter kan man göra så här:

Lägg ihop alla utgifter. Räkna ut hur många procent av eran totala inkomst du tjänar. Sen betalar du så många procent av räkningarna och hon betalar sin procent. Så gjorde jag i ett tidigare samboförhållande och det funkade.
Numera har man hus och barn och då blir det skillnad. Inte direkt att man kan spara ihop en miljon eller två. Nu åker hela min lön in på servicekontot. Kläder till barnen köper vi för barnbidraget. När tjejens lön(föräldrapenning) kommer så delar vi på den rakt av. Är man en familj så ska inte den ena leva gott och den andra äta brödsmulor. Blir ju lite annan situation för din del förstås...

Så gör vi med.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Vi delar på de kostnader vi har (Hyra, tv , internet, sophämtning osv.).
Att jag tjänar mer är inte mitt problem.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Med erfarenhet av både gemensam ekonomi och separerad så är min dom - kör separerad. Splitta alla gemensamma kostnader i två och det som blir kvar behåller respektive.

Det ska inte behöva sägas att man fortfarande bjussar varann på saker och ställer upp om den ene har det kärvt.

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vi delar på de kostnader vi har (Hyra, tv , internet, sophämtning osv.).
Att jag tjänar mer är inte mitt problem.

Om din sambo vinner en miljon är inte ditt problem heller? Då skulle man stå där med hakan i backen för att man inte delade med sig tidigare....:D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy