nybliven "sambo" - hur gör man med delad ekonomi?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
..... Jo, du och arga snickaren. Din vän kanske älskar denna personen som lever på honom. Det har du inget med att göra.
Tyvärr tär sådant på ens relation till sin vän men hans förhållande ska man nog inte lägga sig i.
Kärleken är blind.
Vissa behåller varandra också för att de tror att de inte kan få någon annan.

Så må det vara, men de vännerna kommer inte förbli mina vänner... Jag vill kunna träffa mina vänner i flock och umgås och trivas med alla.

Det gör jag med. Och har inga utsugarpartners att ta hänsyn till...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
.....
Vissa behåller varandra också för att de tror att de inte kan få någon annan.

Och vissa tror hela tiden att gräset är grönare på andra sidan eftersom de har djäkligt många heta babes med snett-uppifrån-i-webcam-foton, som vänner på FB...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Shit... Är ni så många som räknar kronor och ören???

Jag är chockad!

När jag blev sambo tjänade jag ok, och hon pluggade. Jag hade kvar min lägenhet pga stadsbyte så vi tog varsin hyra, de fasta kostnaderna var ganska tydligt uppdelade efter namn på fakturan så det var inget konstigt. Och gick vi ut eller storhandlade så cashade jag. Nu är hon färdig, etablerad och tjänar bra, och jag har börjat plugga igen. Nu står hon för det mesta, och jag försöker att undvika dyra vanor och hålla igen där det går.

Poängen är att man i ett förhållande straffas av ojämnheten. Vill hon gå ut och äta så får hon göra det med nån annan, eller betala. För 8140:-/mån räcker inte till utekvällar, så eré.

Däremot håller jag med de som tagit upp samboavtal. I vårt fall hade vi lite kapitalsaker med oss in i samboskapet. Bilar, båt, hojar, möbler osv.. Det viktiga där är också att ni håller en uppdaterad bilaga med de nya saker som tillkommer hushållet. Köper du ny TV för 15000 så är halva hennes om ni splittar, såvida den inte är inskriven som enskild egendom.

Sambolagen gäller i praktiken som ÄktB. Men är mkt lättare att komma ifrån, ett enkelt papper på vad som är enskild och gemensam egendom räcker. Eller så skriver ni ett samboavtal som säger att X tillhör den som betalat för det om inget annat avtalats.

Och... Grattis ;)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Så må det vara, men de vännerna kommer inte förbli mina vänner... Jag vill kunna träffa mina vänner i flock och umgås och trivas med alla.

Det gör jag med. Och har inga utsugarpartners att ta hänsyn till...

Va trist om någon vän till dig skulle förstöra din bild av ditt perfekta liv.
Ibland träffar man folk man inte trivs med. Att säga upp bekantskapen med sin vän över det är nog lite radikalt.

Fast hur säger man då?
Du e min bäste polare och gör du inte slut med ditt våp till brud som förstör ditt liv så gör jag slut med dig här&nu!!

Eller? :D

Nä, jag vet vad du menar, men egentligen kan man inte göra speciellt mycket mer än att påtala att hon har saker som hon måste jobba med sig själv om och det försvårar er relation. Fast om båda gillar varandra av nån anledning så får man nog ses utan henne varje gång. SÅ odrägliga människor väljer väl inte ens de man umgås med?

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
När jag hade min sambo så hade vi ett konto dit alla pengar gick och sedan 2 kort att ta ut pengarna med! Vi betalade allt från detta konto och det var alldrig några problem! Har jag valt att leva med en kvinna så har jag samtidigt valt att dela min plånbok med henne! Kanske blir mer naturligt när man passerat 30 och har barn tillsammans osv...
Skall kanske tillägga att jag tjänade de dubbla mot vad hon gjorde!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Va trist om någon vän till dig skulle förstöra din bild av ditt perfekta liv.
Ibland träffar man folk man inte trivs med. Att säga upp bekantskapen med sin vän över det är nog lite radikalt.

Fast hur säger man då?
Du e min bäste polare och gör du inte slut med ditt våp till brud som förstör ditt liv så gör jag slut med dig här&nu!!

Eller? :D

Nä, jag vet vad du menar, men egentligen kan man inte göra speciellt mycket mer än att påtala att hon har saker som hon måste jobba med sig själv om och det försvårar er relation. Fast om båda gillar varandra av nån anledning så får man nog ses utan henne varje gång. SÅ odrägliga människor väljer väl inte ens de man umgås med?

Nä, man kan ju aldrig göra mer än att uttrycka sin åsikt om deras partner. Den personen som blir utnyttjad kommer ju inte fortsätta umgås i gruppen om ingen kommer överrens med dess sambo och då så vips, är man inte vänner längre. Det är inget att gräma sig stort över.

Det är väl därför många i ens omgivning ändras med åren..? Man lirar inte på alla plan längre, ibland intressen, ibland partners, ibland knark, ibland annat...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tips! oavsett hur ni gör se båda till att ni är överens och att inga otrevliga överaskningar dyker upp, sätter er ner och se över er situation, hur ska ni göra om ngn av er får en drastiskt sämre ekonomi etc. Många frågor. Tror det finns en hel del tips på konsumentverktes hemsida.

Hemma gör vi så att jag betalar "mina" räkningar det vill säga sådant som står på mig och killen betalar det som står på honom. De övriga räkningarna delas nog ganska lika då vi tjänar ganska lika o skulle det vara ojämnt fördelat ngn månad så är det inget vi grämer oss för så länge räkningarna blir betalda.

Istället för att bråka om räkningar så lägger vi krut på att få ner räkningarna och det går bra bara man tar sig tid att ringa lite tfnsamtal..o jag kan lova att det uppskattas av din sambo ;)

Vi har inget gemensamt konto, har olika banker. Fungerat bra och ser ingen anledning att ändra ngt som funkar :)

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Däremot håller jag med de som tagit upp samboavtal. I vårt fall hade vi lite kapitalsaker med oss in i samboskapet. Bilar, båt, hojar, möbler osv.. Det viktiga där är också att ni håller en uppdaterad bilaga med de nya saker som tillkommer hushållet. Köper du ny TV för 15000 så är halva hennes om ni splittar, såvida den inte är inskriven som enskild egendom.

Sambolagen gäller i praktiken som ÄktB. Men är mkt lättare att komma ifrån, ett enkelt papper på vad som är enskild och gemensam egendom räcker. Eller så skriver ni ett samboavtal som säger att X tillhör den som betalat för det om inget annat avtalats.

En nära släkting som är jurist bodde en kort period med sin tjej. När han köpte en ny TV för 100% "egna" pengar så packade han upp den hemma hos en kompis för att på så vis fortfarande äga den till 100% när den kom in i gemensamma hemmet. (Om jag förstod allt rätt)

Något säger mig att du skulle äta betydligt mer hemma om du blev sambo... det är inte för att tanten tvingar en att äta hemma utan för att det är ganska mysigt att laga och äta mat hemma när man är fler än ensam.

Det är 100% sant, blir alltid mer äta hemma när man är sambo ...

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tips! oavsett hur ni gör se båda till att ni är överens och att inga otrevliga överaskningar dyker upp, sätter er ner och se över er situation, hur ska ni göra om ngn av er får en drastiskt sämre ekonomi etc. Många frågor. Tror det finns en hel del tips på konsumentverktes hemsida.

Hemma gör vi så att jag betalar "mina" räkningar det vill säga sådant som står på mig och killen betalar det som står på honom. De övriga räkningarna delas nog ganska lika då vi tjänar ganska lika o skulle det vara ojämnt fördelat ngn månad så är det inget vi grämer oss för så länge räkningarna blir betalda.

Istället för att bråka om räkningar så lägger vi krut på att få ner räkningarna och det går bara man tar sig tid att ringa lite tfnsamtal..o jag kan lova att det uppskattas av din sambo ;)

Vi har inget gemensamt konto, har olika banker. Fungerat bra och ser ingen anledning att ändra ngt som funkar :)

Den dagen snorisar kommer in i bilden är den dagen man ändrar på det, annars funkar det ju jättebra som du beskriver.

Respekt kallar jag det..

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Oj vad många familjer/hushåll som skulle få ändra sitt leverne å det grövsta om den lägsta lönen skall lägga ribban.

Så om en ingenjör och en förskolelärare skall bo ihop så är din åsikt att de två rimliga alternativa tillvägagångsätten är:

1) Bo i den förortstvåa som förskolelönen räcker till.

2) Bo och ät bättre men fattiglappen får handla kläder på myrorna och aldrig unna sig något eftersom denne skall betala på kronan lika mycket till det gemensamma och vill fattiglappen ha något får han/hon gå med mössan i hand till ingenjören.

Om man är gift och har barn ihop så delar man på allt. Ett lönekonto, inget tjafs.

Innan dess separerar cashen, när man har flickvän/sambo/whatever.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det kostar att hålla sig med ung, snygg flickvän...

Speciellt om dom är så unga att dom inte har studerat färdigt.

Men om du väger det mot att ligga med russin så ser du att det är värt varenda krona!

Go for it marstjejjen!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag är sambo med en student och vi har ett barn ihop. Själv har jag arbete får ju då ut mer än dubbelt så mycket som hon. Vi brukar dela på utgifterna så gott det går. Dom flesta månaderna har hon inte haft råd att betala 50% men hon gör så gott det går.

Jag hade ju redan studielån, bil, husvagn och hoj mm innan vi träffades så mina fasta utgifter är ju betydligt större än hennes.

Det har blivit så att hon gör så gott det går och sen skjuter jag till med det som saknas. Till våren ska hon börja jobba, då kommer vi nog dela 50% på allt gemensamt och sen behåller vi varsitt.

Beträffande hyran så köpte jag en bostadsrätt när vi flyttade ihop. Där räknar vi in avgift plus ränta som "hyra". Att hon ska vara med och betala på hyra går ju att disskutera. Men, jag ser det som att det är den kostnaden det ändå är för att kunna bo så bra som vi har det. Allt renoverades innan vi flyttade in. hade jag amorterat hade hon naturligtvis inte betalat nåt av det.

MC Doktorn

Guest
Vilka probelm ni har .
Tjänar hon bättre så delar ni på ekonomin om inte så delar ni inte.

Jag är inte kroniskt singel.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Herre gud vad folk har förutfattade meningar om hur andra väljer att leva sitt liv. Man kanske ska se om sin egen dörr först innan man börjar kritisera andra. Det finns inget rätt eller fel utan är helt upp till personerna i relationen att avgöra hur de vill ha det. Vissa har gemensam ekonomi, andra väljer att inte ha det. Skälen varför man valt det kan skilja sig.

Det vore väldigt lätt att säga att man ska dela 50/50 på alla gemensamma utgifter, men i praktiken är det inte så enkelt om man nu inte har ungefär samma inkomster och livsstil. Så är många gånger inte fallet. Det vittnar om inte annat svaren i tråden på.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Herre gud vad folk har förutfattade meningar om hur andra väljer att leva sitt liv. Man kanske ska se om sin egen dörr först innan man börjar kritisera andra. Det finns inget rätt eller fel utan är helt upp till personerna i relationen att avgöra hur de vill ha det. Vissa har gemensam ekonomi, andra väljer att inte ha det. Skälen varför man valt det kan skilja sig.

Det vore väldigt lätt att säga att man ska dela 50/50 på alla gemensamma utgifter, men i praktiken är det inte så enkelt om man nu inte har ungefär samma inkomster och livsstil. Så är många gånger inte fallet. Det vittnar om inte annat svaren i tråden på.

Precis, därför ska man gifta sig rik;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Tjeck..

Däremot är bristen på insikt om hur pass viktigt det blir efter ett tag en stor källa till separationer :fakta

HUR man väljer att göra är en sak, det viktiga som jag ser det är att man faktsikt pratar igenom det och GÖR något. Samt att man är överens om det.

Har ett par i kretsen som varit ihop sen lågstadiet ungefär. Hon ärvde en hel del pengar tidigare, men pluggar. Han hade ingenting från start, men tjänar hyfsat nu. Relationen knakar och han slingrar sig från att signa ett samboavtal? Tilläggas ska att hon i praktiken cashade för lägenheten. Vad göra?

Att vi (jag och min fröken) valt att ha gemensam kassa är för att det blir för administrativt annars. Vad ska delas? Om jag köper TV/stereo för 25 lax, är hälften hennes om vi splittar då? Krasst, nej den är ju min. Men om hon för samma pengar köpt mat som vi båda konsumerat? Har vi betalat lika mkt då?
Ska man hålla reda på vem som betalar kapitalvaror så måste man bokföra vem som handlar mat, tankar bilen och betalar på krogen också. Ohållbart säger jag.

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
no focking bike
En riktig man betalar för sin kvinna!
Do it The Balkan Way!!!

Nu såg jag att TS var tjej och därför är mitt svar riktat till er andra (män alltså). :D

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...