nybliven "sambo" - hur gör man med delad ekonomi?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Därför att den som har betydligt högre lön kan tycka att det är schysst att å ena sidan vilja ha en gemensamt högre levnadsstandard, än vad den andra personen skulle haft råd med, utan att den med lägre inkomst för den skull skall behöva betala in varenda lönekrona till det gemensamma.

Det är väl just där jag inte håller med. Ska man bo ihop så får båda fundera igenom om de har råd med bostad/bil/TV/kycklingfilé. Att konsumera under premissen att den ena alltid betalar mer verkar helt koko i min värld.

Men vi kan vara överens om att inte vara överens. :)

Klart det spelar in! Är ni två cheyor kan ni ju gå ut och handla på Rea för att tjäna pengar! :fakta

- Titta titta, 300kr rea på den här tröjan och 250kr i rabatt på dina byxor är trehundra plus tvåhundrafemti, alltså femhundrafemti, FEMHUNDRAFEMTI!! Vi har tjänat femhundrafemti!! Ska vi äta ute i kväll?! :tuttar

I det läget ska man köpa samtliga plagg i affären. PhatTa vad man tjennar pengar då!! :D

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Två brudar, om nu det spelar in i kalkylerna :)

Tja, det är ju ingen av oss som har erfarenhet av att två känslofulla individer bor ihop. För oss så är ju alltid den ena lite mer "praktiskt" lagd :D

Tycker inte att du ska dra någon gräns stenhårt då du bara bygger upp förhoppningar om att du borde faktiskt betala. Detta blir omöjligt att vända tillbaks sen utan dispyt.

Istället så kan du väl sticka och storhandla någon gång extra till hushållet. Det blir ju en 1000-lapp för 4 ICA-påsar direkt. Men det är ju inget som ska tas för givet.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ungefär som Zeb här med.

Det där med att jämna ut pengarna för att man tjänar olika mycket tycker jag är så vansinnigt sossigt så det finns inte, hyran/avgiften eller mjölken eller pastan kostar ju inte olika mycket bara för att man tjänar mer eller mindre.

Det somliga gör galet är också att dela helt på boendekostnaderna när man blir sambos och flyttar in i den enes bostadsrätt, sen när det tar slut och den som flyttade in blir utsparkad lika snabbt så inser man att man har hjälpt till att betala på någons lån, varför då kan man undra? Dela på avgiften och om man verkligen vill så räntan då... men på amorteringen... I don't think so.

Vi kommer börja göra så (plussa ihop bådas inkomster och sedan dela på 2) nu när vi får barn. Annars blir det sjukt ohållbart, vi är ju liksom en familj och då ska ju inte den ena spara på hög och den andre vara orolig för fogden.

Sen i framtiden så kanske vi går tillbaka till att ha varsitt, men så länge vi tar ut föräldrapenning och så så delar vi 50/50.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Att konsumera under premissen att den ena alltid betalar mer verkar helt koko i min värld.

Oj vad många familjer/hushåll som skulle få ändra sitt leverne å det grövsta om den lägsta lönen skall lägga ribban.

Så om en ingenjör och en förskolelärare skall bo ihop så är din åsikt att de två rimliga alternativa tillvägagångsätten är:

1) Bo i den förortstvåa som förskolelönen räcker till.

2) Bo och ät bättre men fattiglappen får handla kläder på myrorna och aldrig unna sig något eftersom denne skall betala på kronan lika mycket till det gemensamma och vill fattiglappen ha något får han/hon gå med mössan i hand till ingenjören.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det hade inte varit nåt problem om du hade varit kille. Då förväntas du betala och du gör det också. Tjejer är mycket snålare. När det kommer till deras egna pengar alltså.

Sen hade ju jag aldrig flyttat ihop med nån som man inte är säker på. Men hade jag varit du så hade jag splittat hyra och mat på hälften ungefär och sen pröjsat det mesta, typ nöjen, strap-ons och äta ute, när hennes pengar är slut.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Man kan ju göra som en kompis till mig gjorde. Han betalade ALLTING och hon, som tjänade 15tusen kr+ handlade kläder för ALLT. han betalade mat och resor de gjorde och precis allt. Hon bara shoppade.

Sen stack hon med världens fetaste garderob:hihi
Han blev helt knäckt och sen hämatde han hem en likadan tjej, fast från Brazilien - 15 år yngre dock.

Ja, han är rätt onormal för övrigt med.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vi delar de gemensamma räkningarna efter inkomst.

Tjänar den ene 60% av hushållets pengar betalar denne 60% av den gemensamma utgiften.

Det är gött att inte längre vara löneledande i familjen!:banana

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad roligt att se hur många det är som lurar sig själv. :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Man kan ju göra som en kompis till mig gjorde. Han betalade ALLTING och hon, som tjänade 15tusen kr+ handlade kläder för ALLT. han betalade mat och resor de gjorde och precis allt. Hon bara shoppade.

Sen stack hon med världens fetaste garderob:hihi
Han blev helt knäckt och sen hämatde han hem en likadan tjej, fast från Brazilien - 15 år yngre dock.

Ja, han är rätt onormal för övrigt med.

Varför ska man basera sitt handlande efter en total idiot? :confused:

Jag fattar inte hur såna här saker kan vara ett problem?

Vad roligt att se hur många det är som lurar sig själv. :)

Kan inte herr allvetande snälla berätta hur "dom" gör det?

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vi kommer börja göra så (plussa ihop bådas inkomster och sedan dela på 2) nu när vi får barn. Annars blir det sjukt ohållbart, vi är ju liksom en familj och då ska ju inte den ena spara på hög och den andre vara orolig för fogden.

Sen i framtiden så kanske vi går tillbaka till att ha varsitt, men så länge vi tar ut föräldrapenning och så så delar vi 50/50.

När jag och frugan gifte oss så blev det helt gemensam ekonomi, alla pengar in till ett och samma konto för att betala räkningar och lägga till sparkonto osv... vi unnar varandra pengar till nöjen. Funkar kanon för oss men det kanske inte lirar för alla.

Om man tjänar väldigt olika och har en del gemensamma utgifter kan man göra så här:

Lägg ihop alla utgifter. Räkna ut hur många procent av eran totala inkomst du tjänar. Sen betalar du så många procent av räkningarna och hon betalar sin procent. Så gjorde jag i ett tidigare samboförhållande och det funkade.
Numera har man hus och barn och då blir det skillnad. Inte direkt att man kan spara ihop en miljon eller två. Nu åker hela min lön in på servicekontot. Kläder till barnen köper vi för barnbidraget. När tjejens lön(föräldrapenning) kommer så delar vi på den rakt av. Är man en familj så ska inte den ena leva gott och den andra äta brödsmulor. Blir ju lite annan situation för din del förstås...

Det är det här jag tycker är helpucko. För mjölken kostar precis lika mycket om du tjänar 13.000:- som om du tjänar 30.000:-.
Sen kan man självklart skjuta till lite till om man känner för det men de faktiska kostnaderna skall delas upp lika mycket åt alla håll i min värld.

Man träffar en familjejusrist och skriver lite papper så att allt är reglerat den dagen det kanske skiter sig. Det kostar några tusingar och är värt varenda krona.

Tänk på att allt ni köper tillsammans delas lika när/om ni flyttar isär. Om ni tex köper en lya ihop, där den ena betalar mer, så delas denna LIKA när ni separerar. Samma gäller bil, möbler osv sov.

Inte helt oviktigt utan snarare jäkligt vettigt. :tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Varför ska man basera sitt handlande efter en total idiot? :confused:

Jag fattar inte hur såna här saker kan vara ett problem?

Kan inte herr allvetande snälla berätta hur "dom" gör det?

Dela hyra och el.
Resten delar man ju inte lika. Mat är ju rätt svårt att dela, kanske bäst att dela lika där med. Beror väl på om den ena är kroppsbyggare och äter för 6000kr i månaden.

Varför ska man betala mer bara för att man tjänar mer?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
När jag och frugan gifte oss så blev det helt gemensam ekonomi, alla pengar in till ett och samma konto för att betala räkningar och lägga till sparkonto osv... vi unnar varandra pengar till nöjen. Funkar kanon för oss men det kanske inte lirar för alla.

Vi gör detsamma. Man är ju tillsammans för att kunna unna varandra det goda i livet. Jag fick iår satsa på RR helhjärtat, nästa sommar kommer frugan kunna hoppa fallskärm så öronen blöder om hon vill (och jag blir barnpassare på marken...)

Dessutom vet jag att hon kommer gå långt och jag kan skörda längre fram... :D

Dela hyra och el.
Resten delar man ju inte lika. Mat är ju rätt svårt att dela, kanske bäst att dela lika där med. Beror väl på om den ena är kroppsbyggare och äter för 6000kr i månaden.

Om man har ett seriöst förhållande så vill man leva ett liv tillsammans, om jag tjänar mer några år så kommer det säkert igen när några år flutit på. Då tjänar min partner mer.

Jag tycker det är gott att kunna leva lika, annars kunde jag kanske inte bott i det huset jag bor i, köra den bilen jag kör osv...

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Nu går jag lite emot det jag själv skrivit i tråden, men då detta är internet så... :gnissla

En anledning till att man väljer att betala mer än den andre kan det finnas många anledningar till och skall helst vara en överrenskommelse och allra helst ett initiativ från den som faktiskt tjänar mer.

Men är det så att man ställer en sån här sambofråga på internet så kan i alla fall jag bara bistå med vissa grundtips utifrån det lilla jag vet (att två personer som gillar varandra skall bo ihop).
Sen om det finns annat som höga boendekostnader och dylikt inblandat så förändrar det frågan en hel del.

Men grundinställningen skall vara att dela lika rakt av anser jag.

vet t.ex. ett par där kvinnan tjänar nånstans mellan 20-30.000:- före skatt och mannen tjänar drygt 60.000:- före skatt.
Dessa har löst det genom att han betalar mer men å andra sidan flyttade hon in till honom i hans trea mitt inne i city (sthlm) vilket medför en klart högre boendekostnad... sen pröjsar han resor och sånt men det är också ett medvetet val från hans sida.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Den som tjänar mer ska betala mer för att man ska kunna enas om en gemensam levnadsstandard utan att den ena ska bli helt ruinerad av det.

Om jag hade en tjej som flyttade in hos mig skulle jag knappast kräva att hon betalade halva priset av månadskostnaden för en vindsvåning på Södermalm bara för att det är den nivån jag själv satt på mitt leverne. Och jag tänker ju inte bo i andra hand i förorten för att hon inte har råd att bo hos mig. Hela tanken att bara splitta alla kostnader rakt av trots att jag tjänar det dubbla är ju helt skev. :va

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vi gör detsamma. Man är ju tillsammans för att kunna unna varandra det goda i livet. Jag fick iår satsa på RR helhjärtat, nästa sommar kommer frugan kunna hoppa fallskärm så öronen blöder om hon vill (och jag blir barnpassare på marken...)

Som hos oss då... jag har fått satsa på mitt hojåkande vilket har kostat en hel del, hon har sin ridning men som inte kostar så mycket... visst, det kanske aldrig kommer jämna ut sig men vad gör det, vi unnar varandra tiden att ägna oss åt det som vi blir lyckliga av, det finns det inga pengar i världen som kan ersätta.

Den som tjänar mer ska betala mer för att man ska kunna enas om en gemensam levnadsstandard utan att den ena ska bli helt ruinerad av det.

Om jag hade en tjej som flyttade in hos mig skulle jag knappast kräva att hon betalade halva priset av månadskostnaden för en vindsvåning på Södermalm bara för att det är den nivån jag själv satt på mitt leverne. Och jag tänker ju inte bo i andra hand i förorten för att hon inte har råd att bo hos mig. Hela tanken att bara splitta alla kostnader rakt av trots att jag tjänar det dubbla är ju helt skev. :va

Som sagt, det förändrar förutsättningarna något än bara den vanliga standardfrågan som tråden började med.

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu går jag lite emot det jag själv skrivit i tråden, men då detta är internet så... :gnissla

En anledning till att man väljer att betala mer än den andre kan det finnas många anledningar till och skall helst vara en överrenskommelse och allra helst ett initiativ från den som faktiskt tjänar mer.

Men är det så att man ställer en sån här sambofråga på internet så kan i alla fall jag bara bistå med vissa grundtips utifrån det lilla jag vet (att två personer som gillar varandra skall bo ihop).
Sen om det finns annat som höga boendekostnader och dylikt inblandat så förändrar det frågan en hel del.

Men grundinställningen skall vara att dela lika rakt av anser jag.

vet t.ex. ett par där kvinnan tjänar nånstans mellan 20-30.000:- före skatt och mannen tjänar drygt 60.000:- före skatt.
Dessa har löst det genom att han betalar mer men å andra sidan flyttade hon in till honom i hans trea mitt inne i city (sthlm) vilket medför en klart högre boendekostnad... sen pröjsar han resor och sånt men det är också ett medvetet val från hans sida.

Oftast är det inte tal om några höginkomsttagare när folk frågar efter hur man löser det med pengar vid en inflyttning.

Rör man sig bland så stora summor så brukar det nog kvitta vem som betalar maten denna gången. Eller så blir man snål som en smålänning :hihi

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Den tiden brukar ju dessutom inte vara så länge, är man seriös i det hela brukar det ju sluta med en gemensam boning som man köper tillsammans. Iallfall har mina förhållanden slutat så..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...