MC Doktorn, är du fortfarande på forumet?
MC Doktorn ledsnade på gratiskonsultationer och hoppade av.
Han reggade sig på nytt under sitt riktiga namn, men har inte varit inloggad här på mer än ett halvår.
Jag har ingen läkarlegitimation, men jag kan tipsa dig om vem som är bäst i landet på denna typen av skador:
Uppsalaortopeden Jan Nowak.
Läs det du kommer över av hans forskning på nätet, och du kan börja här:
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/rontgen-fran-tva-olika-hall-hittar-lomska-nyckelbensbrott/
Det ger dig lite argument i dialogen med dina egna ortopeder.
Röntgen från två olika håll hittar lömska nyckelbensbrott
Patienter med nyckelbensfrakturer måste behandlas mer aktivt och individuellt. Frakturen bör dessutom alltid röntgas från minst två olika håll. Det hävdar ortopeden Jan Nowak som följt 245 nyckelbenspatienter. Efter tio år hade nära hälften av patienterna någon form av problem orsakade av frakturen.
(min fetning)
Här finns ett mycket bra utbildningsmaterial från SU:
http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/Område 3/SgAt/Utbildning/Klavikelfraktur M Ullman 2012-09-19.pdf
Vänder man sig utomlands så har vi Althausen et al:
Clinical and financial comparison of operative and nonoperative treatment of displaced clavicle fractures
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22960145
Summa:
Patients with displaced clavicle fractures benefit clinically and financially from stabilization. They have less chronic pain, less deformity, less weakness, and better range of motion. They return to work sooner, take less pain medication, and require less physical therapy. Their initial hospital bill is higher because of surgical charges but is balanced by less income loss, resulting in a cost savings of $5,091.33 in operative patients.
Jag var lite över 50 år senast jag bröt nyckelbenet. Mig skulle dom absolut inte operera. (Hallands Landsting)
Efter bara 10 minuters chit-chat var både läkaren och jag överens om att jag absolut skulle opereras med implantat. Nyckelord i resonmanget: Riskbeteende, aktiv livsstil, hög smärttröskel, Jan Nowak 2002
Då var det plötsligt precis lika självklart att jag istället skulle opereras.
Kraschade på en lördag, skrev ut mig själv på söndag kväll, möte med ortoped på Tisdag, opererad följande tisdag. Min enda dag borta från arbetet var just precis den dagen jag opererades. Första turen på hoj kunde jag ta 2 veckor senare, men revbenskorgen behövde ytterligare flera veckors läkning innan jag kunde gasa som jag ville.
Min uppfattning är att det är huvudlöst att inte operera klavikelfrakturer. Alldeles oavsett hur fint dom ligger just vid röntenbilden så finns det en speciell sorts daredevils som sätter igång alldeles för tidigt med precis allt dom inte borde göra, och då kommer de framtida problemen som ett brev på posten.
Finns ingen anledning att gå omkring med svårdefinierad smärta eller obehag i veckor i axel/skulderområdet.
Kräv svar, och kräv operation/stabilisering med implantat om det kan hjälpa er.
De svenska dumbfuckupplägget med ett snålt Landsting som suboptimerar för att låtsashålla en fejkbudget är något som tvingar folk till onödigt lidande på både kort och lång sikt och gör att samhället i stort förlorar hemska pengar på dessa felprioriteringar.