Nyköping

morrepal

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Nyköping
Hoj
suzuki gsxr 1000
8maj 22 maj e det banåka på sviesta nån som vill haka på? original system gäller eller 95 db 300:- per kväll 16, 00 på plats till 20.00
 

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
8maj 22 maj e det banåka på sviesta nån som vill haka på? original system gäller eller 95 db 300:- per kväll 16, 00 på plats till 20.00

Hej
Var på sviesta och körde i helgen det snackades då en hel del om ljudkraven.
Och som de sa till mig då så spelar det ingen roll längre vilken pipa man har.
Utan det är 95 db som gäller oavset vilket system man har, men oftast så klarar man sig under 95db med orginal men inte alla.
De har en saftblandare uppsatt som snurrar för fullt när ljudet är över gränsvärdena.

Tipset är att inte gå på full rull ut på målrakan, är i början på rakan som mätningen sker.
När man väl kommit förbi mätpunkten är det full rulle igen som gäller. :yoparty

Kommer troligtvis köra lite Tisdag träningar innan 8 April så jag skickar in lite mera status angående ljudmätningarna där nere.


Se Svemos krav.
http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nyheter/Regelandringangaendeljudinfor2014/

/Daniel
 

j0han11

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2001 R6 Yamaha
Hej körde träningen på sviesta idag. Kan säga att saftblandarn gick hela tiden. Dom svartflagga mer än 60 % utan att överdriva. Blev själv svartflaggad och det dom sa var att åtgärda annars får du inte komma ut på banan.
 

morrepal

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Nyköping
Hoj
suzuki gsxr 1000
Men va fan man kan väl inte göra mer än köra med org? Hur ska man kunna träna om man inte får gasa på ?
 

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
Hej körde träningen på sviesta idag. Kan säga att saftblandarn gick hela tiden. Dom svartflagga mer än 60 % utan att överdriva. Blev själv svartflaggad och det dom sa var att åtgärda annars får du inte komma ut på banan.

Ajaj.
Som det verkar så har svemo och klubbarna tagit detta på högsta allvar nu.
Kommer att vara många som får klia sina huvuden och trixa för att få ner db nivån.
Du var inte nere i Lördags på db test dagen?
Vad för hoj och pipa körde du med idag?

Hämta hem en R1 -08:a igår som ren banhoj. det sitter idag på orginal pipor och min känsla är att jag skiter i att modda det något just nu.
 

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
Har ni licens johan11 o daniel77?

Jag tog min licens nu i helgen.:rock

Dessvärre är dessa ljudkrav något som kommer ifrån högre makter än svemo och motorklubbarna.
Kravet på 95db har funnits i ett par år men har varit för osäkra mätmetoder.
Först nu sätter man igång arbetet på allvar.

Man får helt enkelt tänka sig för när man börjar att modda systemen på hojarna.
 

j0han11

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2001 R6 Yamaha
Jag tog också licens i helgen så vi sågs väl! Ne jag har något okänt avgassystem utan db, finns inget att läsa av på det tyvärr.
 

morrepal

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Nyköping
Hoj
suzuki gsxr 1000
Ok.daniel77 å johan11 ni har alltså licens vilket mesför att man får köra alltid när banan e öppen?
 

morrepal

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Nyköping
Hoj
suzuki gsxr 1000
Jaha ok e själv sugen på att ta licens å köra lite grann å det eju kul om vi e fler från nyköping som härjar runt till banorna:rock
 

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
Jaha ok e själv sugen på att ta licens å köra lite grann å det eju kul om vi e fler från nyköping som härjar runt till banorna:rock

Jag bestämde mig förra året att ta licens och hoppa på första som LMS anordnade.
smc kör licens kurs i juni på gellerråsen. Går även en på mantorp 30Maj 1Juni med actionpics den kan vara fullbokad. Brukar vara teori ena dagen och körning dagen efter.

Brukar gå att hitta licens kurser här på sporthoj.

klart du ska ta licens ju flera från stan som har det destå roligare blir det om man ska iväg.
Roligare att åka flera och snacka lite dynga än att åka själv.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Det trista med Sviestad är att man har endast original system som krav, vilket gör att jag inte kör där längre. Körde ju alltid där förut men efter ändringarna så näe.

opss såg nu att dom tydligen ändrat sig på sviestad, iofs så ändrar det ju inte mycket då db kraven är rent av löjliga ...95 på en racerbana är väldigt lågt.

Vet att man i ducce klubben gjorde en massa mättningar för säsongen på olika banor för att utvärdera nivåerna på olika hojar och system.

verkar inte helt omöjligt att kunna köra med duccen med en db killer men väldigt olika från hoj till hoj då mycket runt om spelar in i så låga db.

Återstår att se hur det utvecklar sig under detta år på Sveriges banor, finns ett skäl till några lägger näsan i vädret då det är svårt för arrangören att ordna med event då buller kraven är så tuffa.

/Björne
 
Last edited:
Gick med
1 May 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9-R -02
Ja, vilket trams med dessa db!!!
Är inte gränsen på svenskbilprovning 103 db???
Har läst att vid var tredje db så fördubblas ljudet, vilket innebär att en hoj som låter 98 db skulle låta dubbelt så mycket som en som låter 95.
Mina öron uppfattar det nog inte riktigt så....
Vore bättre att dom gick på vad som är störande på riktigt!!!!
Hmmm, men vad vet jag, jag kanske har kronisk vaxpropp??? :va
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, vilket trams med dessa db!!!
Är inte gränsen på svenskbilprovning 103 db???
Har läst att vid var tredje db så fördubblas ljudet, vilket innebär att en hoj som låter 98 db skulle låta dubbelt så mycket som en som låter 95.
Mina öron uppfattar det nog inte riktigt så....
Vore bättre att dom gick på vad som är störande på riktigt!!!!
Hmmm, men vad vet jag, jag kanske har kronisk vaxpropp??? :va

Med tanke på din långa karriär som RR-ess borde du kunna allt om bullerkrav på banor i Sverige.
 

morrepal

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Nyköping
Hoj
suzuki gsxr 1000
Blire nåt åka ida mån tro tänkte bygga en db killer till mitt system idag ,varför?jo ja e leeedig:tuttar
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Med tanke på din långa karriär som RR-ess borde du kunna allt om bullerkrav på banor i Sverige.

Va... Måste man haft licens och till och med tävlat lite för att tycka eller ha en åsikt om ljudnivån på vara banor runt om e Svedala.... :)

93-95 db I förbifart är inte många hojar som klarar äns med original system på och det känns lite sådär på en racerbana. Blöää
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top