Nyköpt hoj skall rutinservas: GSXR 750 K8

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du hade fått ett annat märke rekommenderat hos Honda, ytterligare ett annat hos Triumph och ännu ett annat hos Ducati. Märket är fullständigt oviktigt, det är oljans specifikation som betyder något.

Biltemas helsyntetiska mc-olja för 89 kr / litern har specifikation enligt JASO MA2 (Japanese Automotive Standards Organization) och då kan du vara helt lugn; det är den specifikation som gäller för alla moderna motorcykelmotorer med våtkoppling.

köper dock motul billigare än så, men som sagt. jag är i Polen just nu och priserna är helt annorlunda, men normalt sätt har jag alltid kört biltemas olja när jag bytte till Yamahan hemma i sverige, och de har funkat bättre än valvolines olja till den faktiskt.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
jo förvisso finns det ett minimum spec. men de står inget om skillnaden mellan att köra på 96, 95 eller 98a :S samt när respektive kan / inte kan användas

Antar att Suzuki inte skiljer sig så mycket från andra mc-fabrikat...

Det borde stå att 91 är minimum och att du ska byta dig uppåt i oktantal om du märker knackningar i motorn (möjligtvis inte exakt dessa ord men iaf samma budskap).

Har själv kört på 95 sedan stenåldern och har aldrig upplevt knackningar i motorn vare sig på bana, motorväg eller jobbiga uppförsbackar. (Visst, min nuvarande CBR har knacksensor men den har mig veterligen aldrig behövt att dra ner på effekten så att säga).

Bilar med turbo och/eller feta V8 och uppåt rekommenderas däremot minst 98 från tillverkaren för att alltid ge full effekt.

Så kör du på det lägsta du kan hitta i Polen och byt uppåt om du upplever problem. Motorn kommer inte explodera i ett eldhav för några enstaka knackningar. Dessutom har du ju ingen aning om hur förre ägaren har gjort... :rolleyes:
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Antar att Suzuki inte skiljer sig så mycket från andra mc-fabrikat...

Det borde stå att 91 är minimum och att du ska byta dig uppåt i oktantal om du märker knackningar i motorn (möjligtvis inte exakt dessa ord men iaf samma budskap).

Har själv kört på 95 sedan stenåldern och har aldrig upplevt knackningar i motorn vare sig på bana, motorväg eller jobbiga uppförsbackar. (Visst, min nuvarande CBR har knacksensor men den har mig veterligen aldrig behövt att dra ner på effekten så att säga).

Bilar med turbo och/eller feta V8 och uppåt rekommenderas däremot minst 98 från tillverkaren för att alltid ge full effekt.

Så kör du på det lägsta du kan hitta i Polen och byt uppåt om du upplever problem. Motorn kommer inte explodera i ett eldhav för några enstaka knackningar. Dessutom har du ju ingen aning om hur förre ägaren har gjort... :rolleyes:

jag hör dig mannen, jag läser och jag förstår, men ingen verkar förstå min fråga, alla svarar på någon helt annan fråga som inte ens är ställd :va frågan lyder då i klarspråk
Vad gör det för skillnad att köra på högre oktantal om den går bra på lägre utan att man ändrar inställningar osv då såklart. de jag är ute efter är bara ett teoretiskt svar.
dvs scenariot:
den knackar inte på 95 okt. vad för skillnader kommer det att göra om jag tankar 98 okt (risk för knackning är redan utesluten), men vilka andra effekter får man, de borde ju enl. teorin faktiskt bli någon skillnad väl? :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har inget att vinna på högre oktan än vad som krävs, möjligen tidigare i Sverige då 98 vad spritfri.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
jag hör dig mannen, jag läser och jag förstår, men ingen verkar förstå min fråga, alla svarar på någon helt annan fråga som inte ens är ställd :va frågan lyder då i klarspråk
Vad gör det för skillnad att köra på högre oktantal om den går bra på lägre utan att man ändrar inställningar osv då såklart. de jag är ute efter är bara ett teoretiskt svar.
dvs scenariot:
den knackar inte på 95 okt. vad för skillnader kommer det att göra om jag tankar 98 okt (risk för knackning är redan utesluten), men vilka andra effekter får man, de borde ju enl. teorin faktiskt bli någon skillnad väl? :va

Det är det vi försöker säga... det blir inga andra skillnader. :näsblod

Teoretiskt svar? Högre oktantal gör att luft och bränsleblandningen tål högre tryck och temperatur innan det självantänder, that's it.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är det vi försöker säga... det blir inga andra skillnader. :näsblod

Teoretiskt svar? Högre oktantal gör att luft och bränsleblandningen tål högre tryck och temperatur innan det självantänder, that's it.

fast de låter ju inte speciellt bra argumenterat då de onekligen inte är samma energi i molekylerna man smäller, jag menar alltså den totala cocktailen med kolväten, tester visar ju att bilar presterar olika på dyna med olika tillverkares bränsle och oktantal så någon skillnad måste det väl ändå göra eller är det bara slumpen på dynan som visar olika siffror i testerna? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
fast de låter ju inte speciellt bra argumenterat då de onekligen inte är samma energi i molekylerna man smäller, jag menar alltså den totala cocktailen med kolväten, tester visar ju att bilar presterar olika på dyna med olika tillverkares bränsle och oktantal så någon skillnad måste det väl ändå göra eller är det bara slumpen på dynan som visar olika siffror i testerna? :va

Oktanen har inte så mycket med det att göra nej. Det är allt annat som inte redovisas för bränslet som gör skillnaden där vågar jag påstå.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Oktanen har inte så mycket med det att göra nej. Det är allt annat som inte redovisas för bränslet som gör skillnaden där vågar jag påstå.

Iofs sant! kommer ihåg från gymnasiet då vi hade en kemi lärare som jobbade på preem (raffinaderi) och dom blanade olika kolväten för att få fram ett visst oktantal och flyktighet på bensinen. tack för att du fick mig o komma ihåg, bränslets kvalite är det som styr och vilka komponenter man bygger upp bränslet på, och de skiljer sig ifrån bensin till bensin därav kommer ett fordon prestera olika bra beroende på vad som finns i bränslet oavsätt 95a eller 98a, kommer ihåg om de va 5ans växel eller top gear som testade några bränslen och de fick ut mer än 20nm extra i vrid på något bränsle trots samma top hästar (något sådant där prestanda bränsle) så de e ju klart. detta är nog en vildare djungel än vad jag kom ihåg.

Får be om ursäkt för alla som kan tagit illa upp. oktan spelar ju inte så stor roll, de e viktigare vad som finns i bränslet. och de ger väl aldrig bensintillverkarna ut antar jag "hemligt recept" och de kan ju skilja sig ifrån tankning till tankning
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
... tester visar ju att bilar presterar olika på dyna med olika tillverkares bränsle och oktantal...
Om det finns tester där man har kunnat påvisa en signifikant skillnad borde det vara lätt att redovisa en länk till ett sådant test.

Edit: 15 sekunders googlande resulterade i nedanstående utsaga.

”There is little difference in energy content of regular versus premium gasoline. They both contain about 111,400 British Thermal Units of energy per gallon.”

http://www.consumerenergycenter.org/transportation/consumer_tips/regular_vs_premium.html
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om det finns tester där man har kunnat påvisa en signifikant skillnad borde det vara lätt att redovisa en länk till ett sådant test.

Edit: 15 sekunders googlande resulterade i nedanstående utsaga.

”There is little difference in energy content of regular versus premium gasoline. They both contain about 111,400 British Thermal Units of energy per gallon.”

http://www.consumerenergycenter.org/transportation/consumer_tips/regular_vs_premium.html

letade efter en helt annan video där man kör en subaru samt 2 andra bilar med sugmotorer, men nu pratar vi turbo bilar. men jag skulle ju inte smutskasta deras resultat i den här videon så skillnader finns de allt. men märker man dom? Knappast.
https://www.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc

men jag är inte så intresserad av märkbar skillnad utan mest nyfiken i teorin, vad är det som händer med olika bränslen, för ingen kan komma att påstå att alla bränslen är samma sak och gör ingen skillnad för de e ju ren lögn :fakta :banana

Hade varit mkt roligare om någon gjorde sådana här test på mc och se vad bränslen gjorde för olika skillnader, mc är ju (sport mc ffa) rätt högpresterande maskiner. eller någon kanske vet några tester?



EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI

här va den andra :) men som sagt, på turbo bilarna gav de en hel del faktiskt i deras test, som jag antar är legitimt, det är en o samma dyno och de byter bara bränslen. så frågan är då: måste man ha en turbo bil (hoj) för att kunna vinna något eller finns det faktiska siffror o vinna på vanliga super-sport hojar?
 
Last edited:

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
En helt annan fråga;
-Finns det någon fördelaktig försäkring (läs bolag) för Suzukis sporthojar numera?
Tidigare var ju premien okej via Suzuki Länsförsäkringar även om självrisken var helt åt helvete..

Jag har haft 3 Gixxers 750 under 2 år (L0, K9 & L1) och i SAMTLIGA fall har jag fått betydligt bättre premie hos Trygghansa.. :va
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har haft 3 Gixxers 750 under 2 år (L0, K9 & L1) och i SAMTLIGA fall har jag fått betydligt bättre premie hos Trygghansa.. :va

får passa på att lägga in en fråga, du verkar ju ha ägt den jag har nu och uppgraderingen, om jag skulle vilja byta upp mig om några säsonger, vad får man på L1an som är "bättre" än på K8? (antar K8-L0 är mer eller mindre samma hoj) :yoparty K8an är ju grym, men jag har ju inga personliga referenser till dom andra, varken K7 neråt eller L1 uppåt
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Fundera inte så mycket utan kör bara kör:tummenupp

det är för dåligt väder för att köra nu, då funderar man mycket :krama och så blir det en del så här :fyllisar och när kompisarna frågar hur den nya hojen går svarar man såhär :hihi men i verkligeheten mår man så här av att inte kunna köra :huvet

Det har kommit lite snö med andra ord, om du inte förstod de direkt :rolleyes:
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top