mkii
Sporthojsnörd
Det gör det säkert, i instruktionsboken till min anges 91 oktan.
jo förvisso finns det ett minimum spec. men de står inget om skillnaden mellan att köra på 96, 95 eller 98a :S samt när respektive kan / inte kan användas
Det gör det säkert, i instruktionsboken till min anges 91 oktan.
Du hade fått ett annat märke rekommenderat hos Honda, ytterligare ett annat hos Triumph och ännu ett annat hos Ducati. Märket är fullständigt oviktigt, det är oljans specifikation som betyder något.
Biltemas helsyntetiska mc-olja för 89 kr / litern har specifikation enligt JASO MA2 (Japanese Automotive Standards Organization) och då kan du vara helt lugn; det är den specifikation som gäller för alla moderna motorcykelmotorer med våtkoppling.
jo förvisso finns det ett minimum spec. men de står inget om skillnaden mellan att köra på 96, 95 eller 98a :S samt när respektive kan / inte kan användas
Antar att Suzuki inte skiljer sig så mycket från andra mc-fabrikat...
Det borde stå att 91 är minimum och att du ska byta dig uppåt i oktantal om du märker knackningar i motorn (möjligtvis inte exakt dessa ord men iaf samma budskap).
Har själv kört på 95 sedan stenåldern och har aldrig upplevt knackningar i motorn vare sig på bana, motorväg eller jobbiga uppförsbackar. (Visst, min nuvarande CBR har knacksensor men den har mig veterligen aldrig behövt att dra ner på effekten så att säga).
Bilar med turbo och/eller feta V8 och uppåt rekommenderas däremot minst 98 från tillverkaren för att alltid ge full effekt.
Så kör du på det lägsta du kan hitta i Polen och byt uppåt om du upplever problem. Motorn kommer inte explodera i ett eldhav för några enstaka knackningar. Dessutom har du ju ingen aning om hur förre ägaren har gjort...
men vilka andra effekter får man, de borde ju enl. teorin faktiskt bli någon skillnad väl?
En tommare plånbok
jag hör dig mannen, jag läser och jag förstår, men ingen verkar förstå min fråga, alla svarar på någon helt annan fråga som inte ens är ställd frågan lyder då i klarspråk
Vad gör det för skillnad att köra på högre oktantal om den går bra på lägre utan att man ändrar inställningar osv då såklart. de jag är ute efter är bara ett teoretiskt svar.
dvs scenariot:
den knackar inte på 95 okt. vad för skillnader kommer det att göra om jag tankar 98 okt (risk för knackning är redan utesluten), men vilka andra effekter får man, de borde ju enl. teorin faktiskt bli någon skillnad väl?
Det är det vi försöker säga... det blir inga andra skillnader.
Teoretiskt svar? Högre oktantal gör att luft och bränsleblandningen tål högre tryck och temperatur innan det självantänder, that's it.
fast de låter ju inte speciellt bra argumenterat då de onekligen inte är samma energi i molekylerna man smäller, jag menar alltså den totala cocktailen med kolväten, tester visar ju att bilar presterar olika på dyna med olika tillverkares bränsle och oktantal så någon skillnad måste det väl ändå göra eller är det bara slumpen på dynan som visar olika siffror i testerna?
Oktanen har inte så mycket med det att göra nej. Det är allt annat som inte redovisas för bränslet som gör skillnaden där vågar jag påstå.
Om det finns tester där man har kunnat påvisa en signifikant skillnad borde det vara lätt att redovisa en länk till ett sådant test.... tester visar ju att bilar presterar olika på dyna med olika tillverkares bränsle och oktantal...
Om det finns tester där man har kunnat påvisa en signifikant skillnad borde det vara lätt att redovisa en länk till ett sådant test.
Edit: 15 sekunders googlande resulterade i nedanstående utsaga.
”There is little difference in energy content of regular versus premium gasoline. They both contain about 111,400 British Thermal Units of energy per gallon.”
http://www.consumerenergycenter.org/transportation/consumer_tips/regular_vs_premium.html
En helt annan fråga;
-Finns det någon fördelaktig försäkring (läs bolag) för Suzukis sporthojar numera?
Tidigare var ju premien okej via Suzuki Länsförsäkringar även om självrisken var helt åt helvete..
Jag har haft 3 Gixxers 750 under 2 år (L0, K9 & L1) och i SAMTLIGA fall har jag fått betydligt bättre premie hos Trygghansa..
Fundera inte så mycket utan kör bara kör
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |