Nyproduktion av 250sp?

Bo Diddley

Bo Diddley
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 996
Har länge känt lusten att börja tävla lite, bara på skoj. Tog licens i somras. Har kommit på att 250sp kanske är klassen för mig - förhållandevis billig och en bra intro-klass (??). Har att par frågor: Produceras det nya 250sp? Läste i någon tråd att klassen riskerar att dö ut då det inte produceras några nya hojar, eller i alla fall mycket få. Planen är att börja tävla om ett par år, om man köper sig en hoj för att börja träna på vill man ju inte klassen dött ut då man ska börja tävla. Om man ska titta på annonser, hur vet man att hojen funkar för 250sp? Dom Aprillia rs 250 som säljs på annons, funkar om alla för 250sp, eller körs en del i 250r? Sista frågan - 250sp, är den öppen både för A-och B-förare, eller varierar det från tävling till tävling?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag är ingen expert på klassen precis men hade tänkt köra den själv så lite koll har jag.

Alla RS250 går att köra i 250SP, i stort sett alla kör RS250 även om alla 250 2-takt och 400 4-takt är tillåtna. År 2004 var sista året RS250 tillverkades och du bör skaffa en från -98 eller nyare då ett antal förbättringar gjordes just då.

Klassen är populär och verkar snarare växa så det är nog inte fel att satsa på den, tvärtom. Däckskostnaden är nog lägst av alla klasser.

Både A- och B-förare kör ihop i 250SP och du får köra 250R med en RS250 men det blir knappast några topplaceringar.
 

Bo Diddley

Bo Diddley
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 996
OK, tack för svaren. Om man ska kolla runt på hojar, vilka alternativ finns det förutom Aprillia? Prioritet nummer ett är tillförlitlighet, nummer två pris.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Bo Diddley skrev:
OK, tack för svaren. Om man ska kolla runt på hojar, vilka alternativ finns det förutom Aprillia? Prioritet nummer ett är tillförlitlighet, nummer två pris.


Nästan inga.

Suzuki hade väl sin RGV 250 eller vad den nu hette men det är i stort sett samma hoj som en RS250 - fast äldre typ.

Sen kan man köra 400cc - 4takt. Men dom är betydligt tyngre och förmodligen inte konkurenskraftiga.... men va vet jag.


Edit: i vinter så får en RS 250 -98 eller nyare för mellan 25' och 35'

Edit II: Om du nu ska köra fyrtakt tror jag på något i denna stil.... : http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=krad&id=11111111151285690&
 
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Bo Diddley skrev:
Okej, nu är jag nästan klar med mina frågor. Honda RS 250 då, är det ett alternativ?
Du menar inte Honda NSR250? För det är ett grymt coolt alternativ till Aprilia RS250, mekbar som en racer också enligt Martin som återgick till sin NSR efter en säsong på en Aprilia RS250 (i 250SP då).
Sen är det väl tyvärr så att inga bananpassade 250cc tvåtaktare kommer att nytillverkas längre, de som finns räcker dock rätt så långt. Ska du börja rejsa så är det väl lika bra att börja på en gång? Hålla på och harva med träningar bland stora hojar ger inte hälften så mycket som att kasta sig in i hetluften direkt! Det finns alla nivåer i 250SP, både gattempo och så-mycket-hojen-tål-tempo så det finns alltid någon att tampas med.
Läs även min sticky tråd om RS250 i det här forumet.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Bo Diddley skrev:
Okej, nu är jag nästan klar med mina frågor. Honda RS 250 då, är det ett alternativ?

Hejsan
Alternativ till aprilia RS250 är Honda NSR 250 (tror jag beteckningen är). OM jag inte är helt ute å cyklar så produceras de fortfarande i Japan.
Men mitt tips är att köpa aprilia RS250 -98 och nyare för det är den alla kör och det är lätt att låna delar och få inställningstips. Det finns hojar att få tag i, tyvärr är många så kära i sina "apor" att de inte vill sälja.
Klassen som sådan är kanonbra, bra sammanhållning, billigt och racing på lika villkor.

/JPS
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Bo Diddley skrev:
Okej, nu är jag nästan klar med mina frågor. Honda RS 250 då, är det ett alternativ?
Nej. RS250R, vilket är den korrekta modellbeteckningen, är en racer, den kör man med i 250R. Däremot finns Honda NSR 250 som man får köra med i 250SP. Snygg och annorlunda men knappast ett klokt val om man tänker satsa på att köra mer än tisdagsträningar och ett B-race. Kawan som Webspy länkar till är läcker fast jag skulle välja en NSR 250 alla dagar i veckan framför en 400 4T oavsett märke. Vill du tävla är det Aprilia RS250 som gäller. Pungt.
 

Bo Diddley

Bo Diddley
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 996
Okej, då verkar det som Aprillia är det kloka valet. Bara att övertyga familjen om det kloka i en satsning på 250sp då, så ses vi på banorna
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Lånar jag tråden, då jag är inne på att köpa en RS250.
Vart kan jag köpa reservdelar?
 
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
sandstream skrev:
Varför kör de flesta Aprillia?

aprilia byggde den bästa hojen i slutet på 90-talet och på nästan alla kontinenter kördes någon form av aprilia challenge. I sverige blev den ren produktionsklass, men i resten av världen har man kört mer "super street".
Idag kan du i princip totalskrota din "apa" och ändå kunna låna ihop prylar och komma till start. Jag vet ingen som inte skulle låna ut grejer till sin värsta konkurent. Och där i ligger förklaringen till att man väljer en aprilia RS250

/JPS
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jörgen Player Special skrev:
aprilia byggde den bästa hojen i slutet på 90-talet och på nästan alla kontinenter kördes någon form av aprilia challenge. I sverige blev den ren produktionsklass, men i resten av världen har man kört mer "super street".
Idag kan du i princip totalskrota din "apa" och ändå kunna låna ihop prylar och komma till start. Jag vet ingen som inte skulle låna ut grejer till sin värsta konkurent. Och där i ligger förklaringen till att man väljer en aprilia RS250

/JPS

Och för de som är på jakt efter en hoj står det 1st ? på AVA mc och väntar, såg NY ut.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Rolle Rotax skrev:
Och för de som är på jakt efter en hoj står det 1st ? på AVA mc och väntar, såg NY ut.

Jag åkte dit, ivrig och dan och kollade. Den är rejält plågad (repig och jävlig) och förmodligen inte ens tvättad innan den ställdes in i hallen. Med knappt tusen mil på mätaren är den mogen för kolvbyte och annan service, och för 49000:- får den gärna stå kvar för min del.
 

Prästen

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
blge
Hoj
ingen än :(
hur skulle en 250 2t motard te sig?

Det var ju nån som körde en 125 motard i 125-junior eller vad det var som det gick riktigt bra för
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Prästen skrev:
hur skulle en 250 2t motard te sig?

Det var ju nån som körde en 125 motard i 125-junior eller vad det var som det gick riktigt bra för
Den KTM som kördes i Linköping lär ha varit långt ifrån reglementsenlig för 125J klassen. Det måste ha varit ett hjärnsläpp av domaren/juryn som lät den vara med i racet.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
6008pro skrev:
Den KTM som kördes i Linköping lär ha varit långt ifrån reglementsenlig för 125J klassen. Det måste ha varit ett hjärnsläpp av domaren/juryn som lät den vara med i racet.

Och eftersom en 250SP inte är mycket långsammare än vad en 125R är så lär det bli svårt med en 250cc motard..
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top