- We´ll see for sure : ) (Men jag kommer nog starta den i svalare temperatur än +17)Dubbelt så många Ah 4(12) jämfört med 80-171 2,4(6) , 3 hg tyngre med 0,9kg mot 0,6kg, och 300kr dyrare idag med 1099kr mot 799kr.
Blir spännande och se hur 80-171 kommer klara sig. Men förvaras hojen varmt och minst +17C för att starta hojen går det kanske bra ?
Spännande !
Det säger sig ju självt att det där är dumheter. Det är klart att det går att ladda batteriet i hojen. Annars skulle man inte kunna köra med batteriet i hojen eftersom den ju laddar batteriet under körning.Nja, det räcker ju att du mäter spänningen över batteriet på hojen vid lite olika varvtal, ska ligga inom 13,9 Volt till 14,9 Volt.
Gör spänningen det och du INTE idag har ett blybatteri av VÅT typ, dvs med 6 lock där du då och då fyller på batterivatten
så ska det väl gå bra.
För äldre hojar med VÅTA batterier använder ofta batteriet för en del av spänningsregleringen.
Men enligt Biltema ska du inte ha batteriet i fordonet under laddning.
Citat: "Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning." Citat slut
Och du ska hålla koll på batteri temperaturen.
Kan du inte ta i batteriet ska laddningen avbrytas och batteriet få svalna innan laddningen återupptas.
Så batteriet ska laddas utanför hojen. Ej monterat. ?????
Se utdrag ur Manualen till Biltema 80-171
Otroligt va mycket skräp som säljs med namnet batteriladdare ! Hade ingen aning.....Att man skriver så beror till stor del på att äldre "dumma" laddare kan ge en del skräp i laddströmmen som kan förstöra elektroniken i hojen (eller bilen). Men det ska inte vara något problem.
Nu är ju inte risken speciellt stor. Jag har personligen laddat batteriet i bilen med en billig "dum" laddare från Biltema som uttryckligen säger att man skall koppla ifrån batteriet innan laddning för att förhindra skador på elektronik. Och jag har inte märkt av något.Otroligt va mycket skräp som säljs med namnet batteriladdare ! Hade ingen aning.....
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|