Nytt batteri - räcker det till?

benzok

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 929 RR -00, Highland -99
Då jag ibland kör när det närmar sig nollan, ville jag "gardera" mig mot start-strul. Hitintills har det fungerat bra.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Dubbelt så många Ah 4(12) jämfört med 80-171 2,4(6) , 3 hg tyngre med 0,9kg mot 0,6kg, och 300kr dyrare idag med 1099kr mot 799kr.
Blir spännande och se hur 80-171 kommer klara sig. Men förvaras hojen varmt och minst +17C för att starta hojen går det kanske bra ?
Spännande !
- We´ll see for sure : ) (Men jag kommer nog starta den i svalare temperatur än +17)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja, det räcker ju att du mäter spänningen över batteriet på hojen vid lite olika varvtal, ska ligga inom 13,9 Volt till 14,9 Volt.
Gör spänningen det och du INTE idag har ett blybatteri av VÅT typ, dvs med 6 lock där du då och då fyller på batterivatten
så ska det väl gå bra.
För äldre hojar med VÅTA batterier använder ofta batteriet för en del av spänningsregleringen.
Men enligt Biltema ska du inte ha batteriet i fordonet under laddning.
Citat: "Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning." Citat slut
Och du ska hålla koll på batteri temperaturen.
Kan du inte ta i batteriet ska laddningen avbrytas och batteriet få svalna innan laddningen återupptas.
Så batteriet ska laddas utanför hojen. Ej monterat. ?????
Se utdrag ur Manualen till Biltema 80-171
Det säger sig ju självt att det där är dumheter. Det är klart att det går att ladda batteriet i hojen. Annars skulle man inte kunna köra med batteriet i hojen eftersom den ju laddar batteriet under körning.
Att man skriver så beror till stor del på att äldre "dumma" laddare kan ge en del skräp i laddströmmen som kan förstöra elektroniken i hojen (eller bilen). Men det ska inte vara något problem.
Med Litiumbatterier så har man ju visserligen risken att det kan ta eld men även om risken är störst under laddning så kan dom faktiskt ta eld när som helst. Även under lagring.

Däremot är det ju korrekt att du bör ha rätt spänning ifrån generatorn när hojen går för att man inte i onödan ska riskera att något brinner upp. Men det är bättre med lite för lågt än lite för högt. Lite för högt kan resultera i eldsvåda. Lite för lågt leder till att batteriet inte blir helt fulladdat men det är bara ett problem om det blir så lite laddat att det blir problem att starta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att man skriver så beror till stor del på att äldre "dumma" laddare kan ge en del skräp i laddströmmen som kan förstöra elektroniken i hojen (eller bilen). Men det ska inte vara något problem.
Otroligt va mycket skräp som säljs med namnet batteriladdare ! Hade ingen aning.....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Otroligt va mycket skräp som säljs med namnet batteriladdare ! Hade ingen aning.....
Nu är ju inte risken speciellt stor. Jag har personligen laddat batteriet i bilen med en billig "dum" laddare från Biltema som uttryckligen säger att man skall koppla ifrån batteriet innan laddning för att förhindra skador på elektronik. Och jag har inte märkt av något.
Dock är det så att dom inte testat den för det och dom kan ha konstaterat att den ger en del rippel i laddströmmen som teoretiskt sett skulle kunna störa eller förstöra känslig elektronik.
Skriver dom att man skall koppla bort batteriet så slipper dom hamna i situationen att någon börjar kräva ersättning för att ha stekt elektroniken i bilen bara för att dom inte varnat för det. Det är så att säga en försäkring från deras sida.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite smartare laddare kan ju också ha svårt att förstå när batteriet är fullt så att den ska övergå till underhållsladdning om batteriet är kopplat till ett fordon som hela tiden drar lite för att hålla igång larm, klocka, uppkoppling och f@n vet vad.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu testade jag det här ultralätta lilla batteriet på Viragon som stått o sovit i över ett år i ur o skur o minusgrader. Den gnäggade motvilligt ett bra tag, men gnistrade till o startade till slut. Kontrollerade batteriets självdiagnos efteråt, o det visar fortfarande fullt.


 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top