Nytt batteri - s1000rr

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tjena!
Lagom tills jag plockade ut hojen från verkstaden dog batteriet. Eller ja, lite längre än så kom jag. Hann köra på besiktning, få nedslag på att blinkersen krånglade (lågt batteri) och sen få stopp i ett industriområde.

Dags att köpa nytt helt enkelt. Mekanikern på kenneths mc avrådde från biltemas batterier. Är de verkligen så kass? Trodde deras gelbatterier var helt okej ändå.

Nu när jag ändå måste byta funderade jag på om man skulle slänga in ett litiumbatteri för skojs skull, men det kanske kommer med andra problem?

Så vad rekommenderar ni för typ av batteri och vilka fabrikat är värda att satsa på? Bor i Göteborg så är en fördel om det går att handla lokalt.

Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Klart du skall ha litiumbatteri på en sån hoj, sparar ju flera viktiga kilo på vikten. Shorai är ett kvalitetsmärke.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Klart du skall ha litiumbatteri på en sån hoj, sparar ju flera viktiga kilo på vikten. Shorai är ett kvalitetsmärke.
Hur är det med att ladda litiumbatterier? Kan tänka mig att min vanliga ctek inte fungerar? Kollade runt lite snabbt och litiumbattierna ser ut att ha ungefär hälften så många amperetimmar som originalbatteriet. Men det kanske inte är några problem?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Du har la batteri bolaget i V.Frölunda som säkert har massor av olika märke. (Yuasa tex)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Du har la batteri bolaget i V.Frölunda som säkert har massor av olika märke. (Yuasa tex)
Jodå, de finns om det är batterilagret du tänker på?
Är mer en fråga om vad jag borde välja nu när jag ska ha nytt.

Batterilagret ett batteri i rätt storlek, det är ett gelbatteri av märket "poweroad" för 649kr. Om det är bättre eller sämre än biltemas dito vet jag inte.

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Biltema håller 1-2 år och kostar 500kr och Yuasa håller i regel 8 år och kan köpas för 1200kr från tyskaland eller ebay.

Litium är såklart lättare oftast halv vikten men köp ett som har bra märke typ Shorai och Yuasa. Litium har lägre amp men lika hög startström (cca) välj ett som har högsta möjliga cca amp som väger som halva org batteriet eller lättare. Många säger ju sätt dit största möjliga litium som passar måtten i batterilådan men då blir viktskillnaden minimal och då är vitsen borta med litium.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Biltema håller 1-2 år och kostar 500kr och Yuasa håller i regel 8 år och kan köpas för 1200kr från tyskaland eller ebay.
Är även gelbatterierna så pass dåliga eller är det deras standardbatterier? Om alla är så pass dåliga får jag tänka om och välja något annat.

Antar att deras Litiumbatterier är att glömma med?
De hade ett 4Ah på 0.9kg eller ett 5Ah på 1.0kg som passade annars.

Litium är såklart lättare oftast halv vikten men köp ett som har bra märke typ Shorai och Yuasa. Litium har lägre amp men lika hög startström (cca) välj ett som har högsta möjliga cca amp som väger som halva org batteriet eller lättare. Många säger ju sätt dit största möjliga litium som passar måtten i batterilådan men då blir viktskillnaden minimal och då är vitsen borta med litium.
Originalbatteriet från Yuasa väger 3.2kg och verkar ha 8.6 eller 9.1Ah.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är det ett YTZ10S du har nu? Vikt 3,2 kg.

Vikt Shorai LFX19: 1,12 kg.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Är det ett YTZ10S du har nu? Vikt 3,2 kg.
Vikt Shorai LFX19: 1,12 kg.
Ja, jag är ganska säker på att det är ett originalbatteri från Yuasa som sitter i.
När jag googlat ser det ut att heta YTZ10S och väga 3.2kg precis som du skriver.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kombiladdare, både för lithium och vanliga batterier. Testat den för båda och den gör sitt jobb. Finns en större variant också men....den här duger alldeles gott.

OffT.

Stämmer texten angående WP800-laddaren?
"Input: 120 VAC"

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har köpt 5 MC batterier på Biltema. Sedan började jag handla på mds.
Det tar en vecka för få hit paketet.
Kanske detta skulle passa ?
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa-ytz10s-motorcycle-battery.html
Annars är det som sagt bara gå ner till Biltema och inhandla
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc-batteri-12v-7ah-2000029879
har samma mått som Yuasabatteriet ovan och är lättare ! 2,9kg mot 3,2kg för YTZ10S

Lithium går bort för mig. En brand skulle drabba dom som bor över garaget.
Och de jag delar garage med.
Mot risken för brand i Lithiumbatteri talar för att jag redan varit med om en kollega som vid 10-tiden tar sin rykande bärbara dator och bär ut den på gården. Där rökutvecklingen upphörde.
För har det som inte kan hända redan hänt så är ju sannolikheten det händer på nytt ännu mindre än det var innan det hände. Eller hur ?
https://www.qwant.com/?q=Tage Danielsson Harrisburg Youtube&t=web

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag har köpt 5 MC batterier på Biltema. Sedan började jag handla på mds.
Det tar en vecka för få hit paketet.
Kanske detta skulle passa ?
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa-ytz10s-motorcycle-battery.html
Annars är det som sagt bara gå ner till Biltema och inhandla
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc-batteri-12v-7ah-2000029879
har samma mått som Yuasabatteriet ovan och är lättare ! 2,9kg mot 3,2kg för YTZ10S

Lithium går bort för mig. En brand skulle drabba dom som bor över garaget.
Och de jag delar garage med.
Mot risken för brand i Lithiumbatteri talar för att jag redan varit med om en kollega som vid 10-tiden tar sin rykande bärbara dator och bär ut den på gården. Där rökutvecklingen upphörde.
För har det som inte kan hända redan hänt så är ju sannolikheten det händer på nytt ännu mindre än det var innan det hände. Eller hur ?
https://www.qwant.com/?q=Tage Danielsson Harrisburg Youtube&t=web

Till sist men inte minst, TS skriver:
"Lagom tills jag plockade ut hojen från verkstaden dog batteriet. Eller ja, lite längre än så kom jag. Hann köra på besiktning, få nedslag på att blinkersen krånglade (lågt batteri) och sen få stopp i ett industriområde."
1) Inget fel på batteriet. Hojen startade ju ! Och ett batteri som startar hojen är inte dött några timmar / dagar senare.
2) Sen få stopp i ett industriområde. Det som händer om laddningen inte fungerar !

Ta och ladda batteriet med valfri MC-smartladdare.
Starta hojen och mät batterispänningen med tänt ljus och vid varierande varvtal.
Fungerar laddningen på din S1000RR ska du ha ca 14,3 Volt oberoende av varvtal över batteriet. Med tänt ljus.

På min GSX1300R ligger den oberoende av varvtal på 14,3 Volt. Från tomgång.
På Sprint RS ligger den på 14,3 Volt. Men fladdrar iväg till 14,4Volt i några sekunder om jag slår av ljuset tills det blir 14,3Volt Igen. Och tvärtom, tänder jag ljuset sjunker den till 14,2Volt i några sekunder innan den blir 14,3 Volt igen.

Vad jag gjorde i ditt ställe. Köpte nytt batteri. Men eftersom det inte hjälpte så blev det felsökning. Och felet var kass laddningsregulator !

Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Till sist men inte minst, TS skriver:
"Lagom tills jag plockade ut hojen från verkstaden dog batteriet. Eller ja, lite längre än så kom jag. Hann köra på besiktning, få nedslag på att blinkersen krånglade (lågt batteri) och sen få stopp i ett industriområde."
1) Inget fel på batteriet. Hojen startade ju ! Och ett batteri som startar hojen är inte dött några timmar / dagar senare.
2) Sen få stopp i ett industriområde. Det som händer om laddningen inte fungerar !

Ta och ladda batteriet med valfri MC-smartladdare.
Starta hojen och mät batterispänningen med tänt ljus och vid varierande varvtal.
Fungerar laddningen på din S1000RR ska du ha ca 14,3 Volt oberoende av varvtal över batteriet. Med tänt ljus.

Vad jag gjorde i ditt ställe. Köpte nytt batteri. Men eftersom det inte hjälpte så blev det felsökning. Och felet var kass laddningsregulator !
Efter att hojen hade stått över vintern var batteriet helt urladdat. Jag använde då en smartladdare (Ctek) för att ladda batteriet från tomt tills laddaren ansåg att batteriet var "redo" att starta hojen.

Men "redo" räckte inte för att dra runt startmotorn, så jag tog hjälp av ett startbatteri för att få igång hojen. När motorn hade fått stå och gå ett tag var det inga problem att stänga av och starta igen. Så jag är säker på att generatorn ger ström och batteriet tar laddning.

Efter detta passade jag på att köra 20 mil spritt över 3-4 dagar. Det var aldrig några problem att starta. Jag antog faktiskt att körningen skulle ha hunnit ladda upp batteriet närmast fullt, men det kanske var väl optimistiskt?

Jag funderade också på om urladdningen kunde bero på elfel, så jag städade i kablaget från tidigare ägare. Tog bort cigguttag, bytte en trasig kontroller för handtagsvärme och bytte ledljus med tillhörande eldosor mot standard H7-lampor.

Sen hamnade hojen hos verkstaden och stod där i en månad.

När jag hämtade ut den måste batteriet varit nästan slut, för bort till besiktningen var det bara någon kilometer och där inne blev det ett antal korta starter innan jag skulle göra ett kort stopp i industriområdet, som också bara låg någon kilometer bort.

Mekanikern trodde att han hade låtit den stå på laddning, men han lät lite osäker.

Så visst kan det vara så att generatorn ger för låg spänning till batteriet och det aldrig laddar fullt, lika gärna som det kan vara ett batteri som är slut och helt enkelt inte tar laddning ordentligt längre.

Det som talar för att det är batteriet, är att jag inte tror det har bytts innan och i så fall är 8 år gammalt. Ingen aning om hur det skötts tidigare.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det som talar för batteribyte är okänd skötsel. Beställ nytt batteri från MDS.
Men ta och kolla hur mycket ström hojen drar stillastående.
Min GSX1300R 0,8mA, Sprint RS 2,8 mA.
Laddas den ur stillastående ?
Och mät batterispänningen vid varierande varvtal och tänt ljus, halvljus och helljus.
Ska alltid ligga på ca 14,3 Volt oavsett varvtal.

Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
QUOTE=Sniglom;6414179]Jodå, de finns om det är batterilagret du tänker på?
Är mer en fråga om vad jag borde välja nu när jag ska ha nytt.

Batterilagret ett batteri i rätt storlek, det är ett gelbatteri av märket "poweroad" för 649kr. Om det är bättre eller sämre än biltemas dito vet jag inte.[/QUOTE]

Jag har haft Biltema batterier (ej Gel) som har funkat bra i flera år, det beror mycket på hur det förvaras under vintern.

Jag är själv i behov av ett nytt batteri då ett Yuasa jag köpte för 14 månader sedan inte vill vara med längre. Det orkade starta hojen tre-fyra ggr efter full laddning och nu går det inte ens att ladda fullt.

Det blir ett Biltema Gel, dels då jag vill ut och köra och dels då jag inte märker något större skillnad på Biltema och dyrare märken om jag förvarar det på ett vettigt sätt under vintern och laddar med en bra laddare.

Jag undrar vilka som tillverkar Biltemas batterier?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Om du laddat Youasha batteriet med bara smartladdare så ge de en chans med en dumladdare modell från kriget utan finesser. Jag har haft dålig erfarenhet av de smartladdare jag provat de tycks inte ge lika hög toppspänning som hojens egna laddning eller en dumladdare ger. Även om jag laddat batteriet under hela vintern med smartladdare måste jag toppa det någ timme med 4-6 amp dumladdare då funkar de klockrent hela sommaren år efter år.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA