GeEssKryssÄrr skrev:
2297948 Tack, äntligen ett sansat svar med vettiga argument i stället för spydiga kommentarer. "Nytt billigt bolag" var tagit ur trådens rubrik med en nypa ironi, sorry om jag glömde smilie,n. Visst, jag förstår att det skiljer på villkor hos olika bolag, men du som är i branchen kan väl förklara varför jag kan få en hyfsad premie i bolag A och en tokhög premie i bolag B när Kalle, med likadan hoj, får en mycket bättre premie i bolag B än i bolag A. Tittar du runt i andra trådar finns det mycket större skillnader än vad jag har. För mig är MC-försäkringar ett stort lotteri. Det är inte det här bolaget jag reagerar på, utan att det kan vara så otroligt stora skillnader mellan olika bolag och att bolagen "turas om" att vara billigast. Det finns säkert en tråd om alla bolag där det bolaget är billigast och alla andra bolag är mycket dyrare. Fortsätt gärna förklara vart jag gick vilse.
Jag kan säga direkt att du inte är vilse. Det som skapar "ogenomskinligheten" i prissättningen är att det är privata bolag det rör sig om, och de uppger bara allmänt hur premien beräknas.
Det handlar i grund och botten om huvudprincipen bakom sakförsäkring. Många i ett kollektiv, betalar en liten slant för att bekosta ett fåtal skador i kollektivet, som var för sig kostar en större slant. Det finns lagstiftning som tvingar bolagen att ta in så mycket premie som krävs för att bekosta skadorna + administration. Den sistnämnda brukar normalt till stor del bekostas av förräntningen av premiepengarna (skadan sker ju oftast inte direkt efter att premien betalats in, utan ligger på sk reservkonton).
Svenska bolag har dessutom skyldighet att försäkra alla i samhället en sk kontraheringsplikt, och måste ta ett "skäligt" pris, vilket gör att man inte kan välja och vraka mellan kunderna, även om det verkar så ibland.
Problem för extrema grupper som MC-ägare, särskilt tex kl 7, uppstår när de stora bolagen börjar konkurrera om pris. Svensken är tyvärr extremt prismedveten vad gäller försäkringar, och det har urholkat det villkorade skyddet successivt (ju mindre premie man får in, desto mindre skadekronor har man råd att betala ut), detta drabbar såklart alla som försäkrar sig.
För att klara av att hålla ett lågt pris på tex Volvo V70, som så många äger, och därigenom skaffa många kunder, så kategoriserar bolagen "kollektivet", så att inte längre alla kunder betalar för allas skador, med enda skillnaden att man betalar mer om man står för en högre risk. Numera är det många små kollektiv i beräkningen. Ska Volvon kunna vara så billgi som möjligt, så ska en så liten del av den premien som möjligt finansiera kl 7 MC, och till största del sig själv. Därför kan man säga att prishöjningar på 150% på någons MC-premie sannolikt beror på en sån effekt (att man låtet det kollektivet bära en ännu större del av sin egen kostnad), än att skadorna ökat med så mycket senaste året.
Hade kl 7 MC fått bära sin egen kostnad helt och hållet, särskilt som många skenförsäkrar och utsätter kollektivet för större risk, än de bör betala in i form av premie, så hade de försäkringarna varit osäljbara, och väldigt få hade haft råd att ha dem.
Så, att premierna varierar på samma person, kan delvis förklaras med ändring av beräkningsgrunderna, och delvis med förändring av skadestatistiken för det enskilda objektet och för kollektivet som stort.
Att premierna varierar på samma objekt men mellan personer, är för att det antagligen skiljer i andra variabler tex ålder, kön personnr, tidigare skador, mängdrabatt osv. Har man otur, så träffar man "fel" på en faktor som kanske ger stort utslag på priset, negativt.
För att sammanfatta utläggningen, så kan man grovt uttrycka det som att motorcyklar i stort är en oattraktiv kundgrupp för bolagen, eftersom de urholkar kassakistan. De erbjuder försäkringar för att kunna ge kunder möjligheten att teckna alla sina sakförsäkringar på samma ställe, och på så vis skydda kunden från konkurrens från de andra bolagen. En "helkund" är mycket mer lojal mot sitt bolag, stannar längre osv. Därför alla dessa mängd och helkundsrabatter. Det är mycket dyrare för ett försäkringsbolag att skaffa ny kund än att behålla en gammal, och den bäste kunden är den som har allt försäkrat på samma ställe, aldrig flyttar, och sällan får skador.
Puh! Hoppas jag inte var för långdragen, och att du fick svar på frågan.