Nytt BILLIGT bolag i Sverige!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
IF var billigast på en av mina hojar, som blev stulen i våras. Ledsen om jag bidrog till ökningen:rolleyes:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
SVooSh skrev:
2421489 Visst är det fullt tillåtet att göra som du. Men att gnälla på att skenförsäkrare inte betalar tillräckligt och samtidigt göra som du är helt åt skogen illa.
Nu är jag inte en av dem som har gnällt på skenförsäkrare utan svarade mer som en av dem som ställer av hojjen...

SVooSh skrev:
2421489 Ponera att en skenförsäkrare får billigare premie genom att försäkra på sin farsa men betalar premie för hela sässongen så lär han/hon ändå betala in mer pengar till sitt FB än den som ställer av och på så fort solen skiner.
Nja är inte helt säker, jag har haft alla bilar + hojjar försäkrade på mig själv så jag har betalat en hel del pengar till bolagen genom åren och på detta sätt "förtjänat" mina rabatter. Som jag skrev så sätts en anna premie på en "avställningsbar" försäkring och jag betalar nog mer pengar per kilometer än en skenförsäkrare.
Vem säger förresten att skenförsäkrare inte ställer av sina hojjar när de inte kör?

SVooSh skrev:
2421489
Vissa bolag tillåter ju numer bara att man har en åretrunt försäkring säkert just för att slippa av och påställnings "permiesmitning. Tex har Vesta som tråden handlar om enl deras sida endast helårsförsäkrinar för MC.
därför har de en låg årspremie också medan andra b olag har andra premier. Folksam där jag försäkrar har en åretruntförsäkring och sen har de en "avställningsbar" försäkring.

Den avställningsbara försäkringen kostar mig 36000:-/år ifall jag skulle ha hojjen påställd hela tiden och då har Folksam tydligen kommit fram till att jag betalar min andel med denna försäkring.

Det finns en anledning till att vissa boag tillåter avställning medan INGA tillåter skenförsäkring.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Blir ingen Vesta försäkring för min hoj heller. Hos dom skulle den kosta nästan det tredubbla jämfört med vad jag betalar idag trots att jag då skulle ha hem och bil på dom.

QUOTE=Maciej EVO VI]2421522
Nu är jag inte en av dem som har gnällt på skenförsäkrare utan svarade mer som en av dem som ställer av hojjen...
[/QUOTE]

Det jag skrev var inte riktat direkt till dig, tänkte bara få dom som kände sig träffade att tänka efter lite. Dom inser kanske inte att dom själva inte heller tillför FBen så mycket pengar.

Maciej EVO VI skrev:
2421522
Vem säger förresten att skenförsäkrare inte ställer av sina hojjar när de inte kör?

Var ett exempel helt taget ur luften, var ju därför jag skrev "ponera".

Maciej EVO VI skrev:
2421522
Nja är inte helt säker, jag har haft alla bilar + hojjar försäkrade på mig själv så jag har betalat en hel del pengar till bolagen genom åren och på detta sätt "förtjänat" mina rabatter.

Sant där! Har haft mina fordon på mig själv hela tiden medan andra i närheten haft guldpremier för att dom skenförsäkrat... Skan nog också fixa lite rabatt.:tummenupp

Last edited:

Ludenben

Med lem
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
zx9r -99
kollade vad vesta skulle ha för min yamaha FZR 1000 -87.

57000 hel och 29000 halv !!
heeelt galna!

21 år, bor i stockholm.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
SVooSh skrev:
2421555 Sant där! Har haft mina fordon på mig själv hela tiden medan andra i närheten haft guldpremier för att dom skenförsäkrat... Skan nog också fixa lite rabatt.:tummenupp
fördelen är också att man slipper oroa sig för att inte få ut någon ersättning ifall det händer något.

Som jag skrev så gnäller jag inte på dem som skenförsäkrar men jag har heller inget som helst medlidande när de kraschar och gnäller om att de inte får ut någon ersättning.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
SVooSh skrev:
2421316 Men samtidig tycker samma personer att det är helt ok att ställa av och på sin hoj stup i ett för att få ner sin egen totalkostnad.[/B] Detta innebär ju helt klart att dessa inte ens i närheten har betalt igen försäkringsbolaget vid eventuellt föräkringsärende.

Du vet att om man äger någon större skogsmaskin eller större byggmaskin
så ringer man in till försäkringsbolaget när man sätter sig i hytten och sedan
så ringer man igen när man hoppar ur! (Detta för att man bara behöver vara
försäkrad när man nyttjar fordonet)
Varför ska man försäkra sin hoj när man inte använder den?
Konstig idé. . .

Btw, jag har 2800:- i hel/hel året runt försäkring!

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04
Det där med att behöva betala för försäkring hela året är kanske att ta i lite. Försäkringsbolagen räknar nog ut vad det ska kosta om du har den påställd helår/väljer att ställa av. Därför finns ofta helårs- resp avställningsbar försäkring. Det ska finnas en produkt man kan ha nytta av om man åker merparten av året, och det ska även gå att försäkra sig om man t ex äger många veteranmc, som man bara kör någon vecka per år vardera. Därför blir premien/dag högre om man väljer en försäkring som går att ställa av. Det är för att avställd period är medtaget i beräkningen. Det man betalar då, är bara för kaskot, dvs brand, stöld och likn, dvs en garageförsäkring. Ofta kan man välja bort även denna, så att man är helt oförsäkrad om man så önskar.
Så länge ägaren/brukaren är samma som försäkringstagaren, så sköter försäkringsbolagen riskberäkningen på ett korrekt sätt. Det är när hög risk betalar för låg premie (skenförsäkring), som skadekostnaden blir högre än premieintäkten, och premierna skjuter i höjden för övriga i skadekollektivet.

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04
dwestlund skrev:
2491978 Du gillar verkligen detta ämne. Det va liksom 28 dagar sen nån skrev nått om detta, men du verkar glubbla hela dagarna. :7peta

Jättehäftigt. Du kanske borde grubbla lite innan du skriver inlägg? T ex om ifall jag inte varit påloggad i över 1 mån, och när jag idag loggade på kollade svar på inlägg, och därefter skrev det jag tyckte om ämnet ifråga?
Det är ju rimligt att jag funderat i 28 dagar på vad jag skulle skriva... :dummer

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Seså... huvudförfallodag 29/11.
Ringde Bilsport/MC och sa upp nuvarande försäkring på 5012kr helförsäkrat helår.
Nästa samtal gick till Vesta.
De sänkte premien ÄNNU mer än den tidigare offerten.:pannkyss

Så nu betalar jag 2609kr helförsäkrat helår.

Ångrar inte en sekund att jag köpt en GSX1400!:tummenupp

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag fick bäst premie på en bil där också! Viken tur att jag såg den här tråden.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Mohahahahaaaaa

För min SP1a -00

35 650:- hel/hel
21 430:- halv/hel

Tror jag stannar hos TH....Idag pröjsar jag 8400 hel/hel, man 37 år, hojkort sedan -92, bor i zon 2.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Cervantes skrev:
2287233 IF är ju grymt billiga tycker jag! betalar 1300.-/månaden helförsäkring påställd och 150.- månaden avställd kk sen -06 6k i självrisk..
husa fs650 -02 kostar idag för mig hos Folksam 1500:- halv/helår. bor i Norrtälje norr om sthlm.

fazerfun skrev:
2658213 För min SP1a -00

35 650:- hel/hel
21 430:- halv/hel

Tror jag stannar hos TH....Idag pröjsar jag 8400 hel/hel, man 37 år, hojkort sedan -92, bor i zon 2.
FB som jag ringt och kollat tar ingen hänsyn till hur länge man haft hojkort, vilket jag tycker är konstigt.. säger dem något annat till er?

Ringde Folksam och kolla upp försäkring på en gsxr750 idag, halv/helår 4303:-
de måste ja säger är väldigt bra! då jag fick högre premie på en honda CBR600F på 7760:- för 4 veckor sedan.

Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Vesta var klart billigast och hade lägst självrisker för mig. Hojen är en DRZ 400SM och jag är 26 år, haft A-behörighet i 2 år och bor i Uppsala.

Halvförsäkring hos Vesta kostar mig ca 3300 kr per år vilket kan jämföras med Länsförsäkringars 6351 kr och TH 12000 kr (!).

Det finns offroadförsäkringar som är ungefär lika dyra som Vesta, men då har de ofta ett antal särskilda villkor som t.ex. förvaring och dyra självrisker. Hos Vesta var självrisken 0 kr på trafikdelen och 1500 kr på delkasko. Att Vesta dessutom var 33 % billigare på hemförsäkringen och 25 % billigare på bilförsäkringen än vad jag betalar nu gör inte saken sämre :tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Njä..

Vesta 2434kr/halv helår
BilsportMC 1750/halv helår (sänkt med 100kr för i år :tummenupp )

Ska inte kosta mer att ha roligt :D

peppe67

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Honda CBR 1000F 1995
Kollade jag med!

Och om jag krånglade med att byta till Vesta som försäkringsbolag för bilen och fritidshuset, så skulle jag väl kunna få teckna en helförsäkring för hojen till en kostnad av ca 4400:-/år. Det blir inget byta för mig således, eftersom jag betalar 3500:-/år hos bilsport och MC.
Vesta verkar vara en sån typ av försäkringsbolag som sätter sina premier lite hur som helst! Har haft med såna bolag att göra förut, och jag är inte imponerad! Det brukar kunna bli krångel om man vill få ersättning för någon skada!

Kolla in www.vesta.se/
Det är ett nytt bolag i Sverige från den första juni i år. Tydligen Danmarks största och Norges tredje största.
Har flyttat bilen dit (före 5300kr på Vesta 2900kr), Villahem (före 5600kr på Vesta 4200kr). Då man tog villahem fick man 20% extra rabatt!
Kollade även på hojen. GSX1400 -05. Betalar idag 5010kr på Bilsport MC. Kan ju inte byta till Vesta nu. Huvudförfallodagar e besvärliga. Men de lämnade en prisuppgift iallafall. 2800kr helförsäkrat helår!

Byter nästa säsong.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Och om jag krånglade med att byta till Vesta som försäkringsbolag för bilen och fritidshuset, så skulle jag väl kunna få teckna en helförsäkring för hojen till en kostnad av ca 4400:-/år. Det blir inget byta för mig således, eftersom jag betalar 3500:-/år hos bilsport och MC.
Vesta verkar vara en sån typ av försäkringsbolag som sätter sina premier lite hur som helst! Har haft med såna bolag att göra förut, och jag är inte imponerad! Det brukar kunna bli krångel om man vill få ersättning för någon skada!

Här i norr finns det få skadereglerare så de verkar jobba åt "alla" bolag.
Det är skaderegleraren som bestämmer.
Alltså spelar det mindre roll vilket bolag man väljer... iallafall här i krokarna.
Sen så finns det inget bolag som inte tar chansen att slippa betala ut pengar. Det är ju inte välgörenhet de pysslar med.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
15.881 Helår för en helförsäkring på min R1 06, 29 år KK i 7
betalar idag 13.100 på ett annat "okänt" bolag så visst bra billigt var det men det finns billigare m.a.o :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0