Nytt drivpaket men strul kvarstår????

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Eftersom min kedja var olika spänd när jag snurrade på hjulet så införskaffades ett nytt drivpaket. Men det är samma skit med det nya, så felet måste ligga någon annanstans...Har funderingar på om fälgen kan vara något skev även om jag inte kan se att den är skadad. Alt. hjullager(dock finns inget glapp) eller kanske ryckutjämnarna som blivit dåliga... Är det någon som kan ha en idé??:va

//Morgan
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Eftersom min kedja var olika spänd när jag snurrade på hjulet så införskaffades ett nytt drivpaket. Men det är samma skit med det nya, så felet måste ligga någon annanstans...Har funderingar på om fälgen kan vara något skev även om jag inte kan se att den är skadad. Alt. hjullager(dock finns inget glapp) eller kanske ryckutjämnarna som blivit dåliga... Är det någon som kan ha en idé??:va

//Morgan

Det är nästan mer regel än undantag att bakdrevet är ovalt! Det ska vara så du lär inte hitta något som är perfekt! :)
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Det är nästan mer regel än undantag att bakdrevet är ovalt! Det ska vara så du lär inte hitta något som är perfekt! :)

hehe ok. Jag kan köpa att dreven är lite ovala, men fi snackar här om skillnad fiolsträng-20 mm slack...det tycker jag är lite väl häftigt med tanke på att slacket inte ska vara större än 15-20 mm på min maskin....:va
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
hehe ok. Jag kan köpa att dreven är lite ovala, men fi snackar här om skillnad fiolsträng-20 mm slack...det tycker jag är lite väl häftigt med tanke på att slacket inte ska vara större än 15-20 mm på min maskin....:va

Ok! Ja, det låter mycket, men 15-20 mm låter lite? 25 mm brukar det vara på de flesta hojar!!! Men jag antar att du kollat upp detta i service boken! Hur mäter du? skjutmått? Jag är själv förvånad över att dreven är så dåliga jag köper ändock kvalitetsdrev! Men det är ibland som du säger, rätt, mm antal sen vrider man hjulet litegrann och det finns knappt slack alls?
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Ok! Ja, det låter mycket, men 15-20 mm låter lite? 25 mm brukar det vara på de flesta hojar!!! Men jag antar att du kollat upp detta i service boken! Hur mäter du? skjutmått? Jag är själv förvånad över att dreven är så dåliga jag köper ändock kvalitetsdrev! Men det är ibland som du säger, rätt, mm antal sen vrider man hjulet litegrann och det finns knappt slack alls?


Jo det är enligt boken... nja uppmätningen har gjorts med två mycket exakta mät-redskap, nämligen ögonmått och synvinkel:gnissla
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Eftersom min kedja var olika spänd när jag snurrade på hjulet så införskaffades ett nytt drivpaket. Men det är samma skit med det nya, så felet måste ligga någon annanstans...Har funderingar på om fälgen kan vara något skev även om jag inte kan se att den är skadad. Alt. hjullager(dock finns inget glapp) eller kanske ryckutjämnarna som blivit dåliga... Är det någon som kan ha en idé??:va

//Morgan

Ditt nya drivpaket, original eller "pirat" -drev?

Edit/ Utgår från att du bytt allt, dvs kjedja + drev.

/B
 
Last edited:

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Ditt nya drivpaket, original eller "pirat" -drev?

Edit/ Utgår från att du bytt allt, dvs kjedja + drev.

/B

Jo det är pirat av märket Regina.....och ja, allt är bytt.

Ha 25mm slak kedja på det spänndaste stället... alla drev är ovala...

25mm slack på spänndaste stället när boken säger 15?? Vad jag har förstått så kan en felaktigt spänd kedja leda till en jävla massa piss....för tajt= torsk för utgående axel och för slak= torsk för lådan.....:confused:
 
Last edited:

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Ja men 15mm är på tok för lite spel.. men du gör som du vill, bara så att du vet så kommer du vara fasligt nära ett kedjebrott,lagerras på utgående axel om du bara har 15mm. men men smaken är som baken det är ju din hoj och ditt och andras liv som står på spel bara för att du ska ha 15mm spel.
Åk med mer spel det skadar inte... tror du mej inte så åk och fråga en mc mekaniker så ska du få höra vad han säger.
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Ja men 15mm är på tok för lite spel.. men du gör som du vill, bara så att du vet så kommer du vara fasligt nära ett kedjebrott,lagerras på utgående axel om du bara har 15mm. men men smaken är som baken det är ju din hoj och ditt och andras liv som står på spel bara för att du ska ha 15mm spel.
Åk med mer spel det skadar inte... tror du mej inte så åk och fråga en mc mekaniker så ska du få höra vad han säger.

Det är bara det att både haynes, orginal service-handbok, ägar-handbok och en polare som åkte fzr i 10-15 år säger 15-20mm... och jag har hört att för stort spel ska vara skadligt för lådan. Varför skulle dom(böckerna) rekomendera ett spel som är direkt skadligt för både hoj och förare? :confused:

Men vad kan skiten bero på? Jag kan som sagt köpa att dreven är LITE ovala även som nya, men jag tror inte att dom skulle vara så ovala att slacket förändras nästan 30mm....:va
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Upplever, helt ovetenskapligt, men varit med om det några gånger nu, att originaldrivpaketet som sitter på hojen när den levereras är betydligt bättre än vad man sedan byter till.

Dvs, med originaldrivpaketet, innan det började förfalla, så hade jag på tex Firestormen inga problem med att kjedjan var olika spänd i olika positioner, men med det nya, DID-kjedja, samt originalbakdrev, piratdrev fram (för att jag ändrat drevningen) så finns det klara tendenser till att kjedjan är olika spänd i olika lägen, ett elände på Firestormen då röret till ena ljuddämparen passerar under kjedjan.

Vad det beror på, hmm, borde finnas något logiskt svar, men jag har det inte...

/B
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
är det något du märker av när du kör?
ditt drivpaket är väl bland dom billigaste som går att hitta?
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
är det något du märker av när du kör?
ditt drivpaket är väl bland dom billigaste som går att hitta?

Jag har inte hunnit provköra än, så jag vet inte om det märks. Jo det är nog ett av de billigaste, så jag förväntar mig inte 100% inpassning, men som sagt tycker jag det verkar vara lite väl stor skillnad....
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Jag har inte hunnit provköra än, så jag vet inte om det märks. Jo det är nog ett av de billigaste, så jag förväntar mig inte 100% inpassning, men som sagt tycker jag det verkar vara lite väl stor skillnad....

Är väl så, och även detta ett helt ovetenskapligt inlägg/åsikt som bara grundar sig på mina egna erfarenheter, att oavsett det handlar om bromsbelägg, batteri eller drivpaket, så kan man ju alltid komma billigare undan för stunden genom att köpa billigaste möjliga alternativ.

Jag har prövat på allt från sketbilliga batterier, diverse piratbromsbelägg, till billigaste möjliga drivpaket, det har känts bra i plånboken för stunden, men med tiden har det fått konsekvenser, allt från snabbt utslitna bromsbelägg eller belägg som blivit "glasade" efter några hundra mil, vinda bromsskivor, batteri som ger upp efter två år och drivpaket som tagit slut bums, eller inte ens varit OK från början.

Angående drivpaket, originalpaketet på Firesstormen höll nog närmare 4.000 mil, sedan köpte jag ett "piratpaket", billigt och bra, men Firestormen slet sönder det på 500 mil. Köpte efter det originalbakdrev (men pirat fram pga omdrevning) och dyraste möjliga kjedja, har nu rullat 2.000 mil helt OK. Gissar att mina mindre problem med ojämn kjedjespänning beror på det odugliga piratdrevet fram.. :gnissla

Inte för att "mästra", finns nog en anledening till varför man kan köpa grejor till hojen i olika prisnivåer, handlar om olika kvalité helt enkelt.

(Men finns givetvis undantag, original bakhjulslager höll 1.700 mil, köpte då "pirat/standard" SKF istället för japanskt junk, och det/dom har nu hållt närmare 5.000 mil)

/B
 

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Är väl så, och även detta ett helt ovetenskapligt inlägg/åsikt som bara grundar sig på mina egna erfarenheter, att oavsett det handlar om bromsbelägg, batteri eller drivpaket, så kan man ju alltid komma billigare undan för stunden genom att köpa billigaste möjliga alternativ.

*knipps*


Inte för att "mästra", finns nog en anledening till varför man kan köpa grejor till hojen i olika prisnivåer, handlar om olika kvalité helt enkelt.

(Men finns givetvis undantag, original bakhjulslager höll 1.700 mil, köpte då "pirat/standard" SKF istället för japanskt junk, och det/dom har nu hållt närmare 5.000 mil)

/B

Hehe ja det är precis det det handlar om...komma billigt undan för stunden. Har ganska nyligen köpt hojen och åker på att byta kopplingen också vad det lider, så därför försöker jag få ner detta års utgifter lite :) Om jag sen åker på att byta det igen under/efter nästa säsong så bör det finnas lite mer kulor så då kan jag handla lite bättre grejer. Givetvis förstår jag att kvalitén i viss mån är proportionell mot priset. :tummenupp

MEN! Nu har jag varit och kollat lite mer på hojen och jag är mer övertygad om att det är en viss skevhet som är orsaken till fenomenet. Jag börjar därför fundera på om det finns någonting vid axel/lager/distanser/ryckutjämnare som kan hamna snett så drev-plattan inte centrerar korrekt. Återstår att se då jag inte hade tid att riva idag.

/Morgan
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top