Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Nån dag smo passar bättre än nån annan för överlämning av verktyget ? Kan ta med de till jobbet i stan om de är enklare och samordna transport ?!
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Fick tillfälle att bryta in skinnet idag. Och så som det gjordes. Lärde mig helt klart mer på dagens övningskörning än jag gjort på 4 samlade körlektioner med skolan. Grym den där handledaren!

Tranemovägen var ju inte helt tråkig :rofl

Såhär såg jag väl ut under hjälmen i mer eller mindre 3h :hihi . började fan få ont i kindmusklerna på slutet.

Jag lutade mig inte tillräckligt i svängarna, vilket man självfallet måste. Så fick åka bönpall på min egen hoj och första kurvan så bad jag till gud :Bugar. Efter ett par kurvor såg jag istället ut mer såhär :kär. "Jag som tyckte jag lutade mig bra mycket, måste ju nästan suttit upprätt i svängarna innan"

Så efter det gick det lite bättre i kurvorna!
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Kul med lite körning Chrisx! :) Kan säga det med att med lite rattande på fjädringen så kommer du ha en MYCKET mer lättsvängd hoj som är mer högfarts-stabil än vad hojen är nu. Jag gissar på att du kör på original inställningar nu?

Har du beställt något slip-on ännu? Förstår om du håller i slantarna till körkortet dock :) Men ett 16 framdrev kan du beställa på Nybergs/Online för 250:- Det gör hojen mycket mer rätt drevad.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Tack ändå Rav3n men det är fixat nu. Åkte till biltema och det visade sig att man behövde en sån jätte nittång för att mina nitar(6,4mm) skulle passa. Hade inte lust att köpa en sån för 250kr och använda typ en gång så jag åkte både till k-rauta? och swedol men fanns inget bättre alternativ. Så då gjorde jag en fuling/snål varianten och åkte tillbaka till biltema och köpte skiten. Åker hem och popnitar det jag behöver och sen åker och lämna tillbaka den. Nu sitter jag här nöjd och ska snart till jobbet:D
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Chrisx: Tur du har öron, annars hade väl kakhålet sträckt sig runt hela skallen på dig ;)

Bra runda. Du lyssnar och gör märkbara framsteg :tummenupp

Jensen: Ja lite mjuk kändes den även om jag bara körde med 100+ kg bakpå. Vi får göra en setup på den. Hur stort häng kör man med på de däringa Kåttarna? 30 mm?

Dyra drev btw men behovet finns nog framöver. Halva priset till Suzuki över disk i Hovslätt :)
Kåtten orkade inte på högsta växeln med två pers på men kanske bra med lugnare gasrespons när man är ny. Wheelies tar vi i juni :tummenupp
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jensen: Ja lite mjuk kändes den även om jag bara körde med 100+ kg bakpå. Vi får göra en setup på den. Hur stort häng kör man med på de däringa Kåttarna? 30 mm?

Dyra drev btw men behovet finns nog framöver. Halva priset till Suzuki över disk i Hovslätt :)
Kåtten orkade inte på högsta växeln med två pers på men kanske bra med lugnare gasrespons när man är ny. Wheelies tar vi i juni :tummenupp

Har snackat en hel del med Niklasinorr här på forumet som verkar ha bra koll på fjädrings inställningar och han har gett mig en hel del bra info på hur det ska ställas in, kan ta det via PM för det är mycket text, häng går inte ställa in som en sporthoj på SM'en då den har dubbla fjädringsvägen 200/210mm. Hade varit trevligt med en mek-kväll i stan med! Då kan man ju ta sig en titt på vad som behövs göras på Chrisx hoj :)

Dyra drev.. tja kanske finns billigare kopior men original KTM har en gummi dämpning på sig för att underlätta kedjerassel som man lätt får på lägre varvtal med denna twin.
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Grymt kul! Jag är inte tummen mitt i handen människa. Men däremot har jag ytterst lite erfarenhet av cyklar, och bilar också för den delen. Ratta på fjädringen känns väl som något man kan göra själv. Men hur knepigt är det att dreva om den?

Sliponsen får nog vänta ett tag. Orginalbudgeten var 50.000 för allt. Är väl snart uppe i det dubbla haha. Sjukt värt det dock :yoparty

Rätt drevad säger du: På vilket sätt?
PS: Har du några bra tips på hur man kan få bort lite av den ryckighet som cykeln har i 30-50?

Kul med lite körning Chrisx! :) Kan säga det med att med lite rattande på fjädringen så kommer du ha en MYCKET mer lättsvängd hoj som är mer högfarts-stabil än vad hojen är nu. Jag gissar på att du kör på original inställningar nu?

Har du beställt något slip-on ännu? Förstår om du håller i slantarna till körkortet dock :) Men ett 16 framdrev kan du beställa på Nybergs/Online för 250:- Det gör hojen mycket mer rätt drevad.
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Skicka det inte till mig bara. Det ni snackar om nu är hebreiska!

Antar att det finns ett och annat man kan göra på en fabriksinställd hoj. Är det så att någon eller några skulle bli glada av att kika på hojjen så är det ju inte så att jag kommer neka er denna lycka. Sen kanske jag sitter brevid och nickar jävligt mycket och håller med och låtsas veta va fan ni snackar om. Men så kan det va! :lol

/Chris


Har snackat en hel del med Niklasinorr här på forumet som verkar ha bra koll på fjädrings inställningar och han har gett mig en hel del bra info på hur det ska ställas in, kan ta det via PM för det är mycket text, häng går inte ställa in som en sporthoj på SM'en då den har dubbla fjädringsvägen 200/210mm. Hade varit trevligt med en mek-kväll i stan med! Då kan man ju ta sig en titt på vad som behövs göras på Chrisx hoj :)

Dyra drev.. tja kanske finns billigare kopior men original KTM har en gummi dämpning på sig för att underlätta kedjerassel som man lätt får på lägre varvtal med denna twin.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Med 16 drev är det både lättare att hitta "rätt" växel i stan, 3an kunde annars kännas som aningen hög-växlad och 2an lite låg (och ryckig som du säger)

Jag har massor med tips och modifikationer som hjälper mot detta problem, för det är faktiskt ett problem som KTM haft med sina första 990 modeller med insprut. Har ju en fin OBD2 kabel samt TuneECU för att ladda ner 2011 års mappning till din hoj, bara detta kommer göra en bra skillnad kan jag lova. Sen avaktiverar vi lamda sensorerna samtidigt vilket också gör en hel del. Som sagt finns massor att göra, du kommer bli mer och mer nöjd med hojen kan jag lova! :tummenupp

Rätt drevad säger du: På vilket sätt?
PS: Har du några bra tips på hur man kan få bort lite av den ryckighet som cykeln har i 30-50?
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Är det så lätt att så länge man har dosan och kabeln kan man ladda in nya mappningen?

Har bara en grundläggande förståelse av lambdasonderna. Om du avaktiverar sensorerna så kan de inte påverka syre/soppa blandningen utan cykeln kör på samma blanding hela tiden? Eller är jag ute och "cyklar" nu?

Med 16 drev är det både lättare att hitta "rätt" växel i stan, 3an kunde annars kännas som aningen hög-växlad och 2an lite låg (och ryckig som du säger)

Jag har massor med tips och modifikationer som hjälper mot detta problem, för det är faktiskt ett problem som KTM haft med sina första 990 modeller med insprut. Har ju en fin OBD2 kabel samt TuneECU för att ladda ner 2011 års mappning till din hoj, bara detta kommer göra en bra skillnad kan jag lova. Sen avaktiverar vi lamda sensorerna samtidigt vilket också gör en hel del. Som sagt finns massor att göra, du kommer bli mer och mer nöjd med hojen kan jag lova! :tummenupp
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Man ska spara när man kan, men 250 spänn vart ju ändå inte så farligt. Är det något man byter själv, eller är det verkstaden på den?
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Drev byter man själv om de inte är nån special fäste/anordning på Kåtten... :D

Känns som man kan få till fina körningar i sommar med nya förmågorna med... själv ska man ju ge sig på mer bana efter kurserna som är inplanerade. kommer man troligen bli biten där med... :D
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Drev byter man själv. För det mesta utan större svårighet. Bättre acc, rappare på gas, lättare att wheela med lägre drevning. Felvisning på hastighetsmätare i vissa fall men jag tror att du har den pickupen på framhjulet så då blir det ingen skillnad för din del.
Om hojen orkade varva ur på högsta innan så blir toppfarten lägre
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Är det så lätt att så länge man har dosan och kabeln kan man ladda in nya mappningen?

Har bara en grundläggande förståelse av lambdasonderna. Om du avaktiverar sensorerna så kan de inte påverka syre/soppa blandningen utan cykeln kör på samma blanding hela tiden? Eller är jag ute och "cyklar" nu?

Japp. väldigt smidigt, så slipper du betala Nybergs 500-1000:- för Akra-mappningen när det är dags för slip-on, jag tar bara 499:- för 2 minuters jobb :D :rofl

Stämmer bra som du säger ang. lamda sensorerna. Grejjen är att dom ställer in sig mer eller mindre hela tiden under körning vilket resulterar i att motorn ökar och sänker varv automatiskt, inte mycket men ligger man på 2an i stan och försöker hålla jämn gas i en bilkö eller liknande så är detta irriterande. Och justeringarna är så små så det är ingen fara att stänga av dem. Där emot hade jag haft dem på om jag skulle toura ner till alperna där det skiljer väldigt på luften uppe på högre höjd. Samt när man moddar med öppet system så låter man dom vara på och ställa in sig i början sedan inaktivera dem. När man inaktiverar dem så ger de alltid en signal att de ät rätt inställda och justerar därför ingen blandning.

Off to work.. :)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Rätt drevad säger du: På vilket sätt?
PS: Har du några bra tips på hur man kan få bort lite av den ryckighet som cykeln har i 30-50?
Tänk inte på det, när/om du får kortet så ligger man sällan i 30-50 ;) (utanför dagis/skola mm undantaget)
Körde twin förr, och dem är lite ryckiga i gången. Men gott ljud med rätt pipor.

K-Man skrev:

Hur stor skillnad gjorde mindre drev? Har alltid kört org-drevning.
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Japp. väldigt smidigt, så slipper du betala Nybergs 500-1000:- för Akra-mappningen när det är dags för slip-on, jag tar bara 499:- för 2 minuters jobb :D :rofl

Vad ligger ett par akrapipor på för hojen? Fått för mig att det är upp emot 10 sträcket? Är det något som man kan köpa beggat utan större problem? Man hör ju en bra skillnad på akrapiporna och orginal, hade ju inte varit fel att byta. Men frågan är ju som sagt ifall det smakar lika bra som det kostar. Tror jag får skaffa mig en kärring snart så man får mer pengar över till hojen :tuttar:dummer


Stämmer bra som du säger ang. lamda sensorerna. Grejjen är att dom ställer in sig mer eller mindre hela tiden under körning vilket resulterar i att motorn ökar och sänker varv automatiskt, inte mycket men ligger man på 2an i stan och försöker hålla jämn gas i en bilkö eller liknande så är detta irriterande. Och justeringarna är så små så det är ingen fara att stänga av dem. Där emot hade jag haft dem på om jag skulle toura ner till alperna där det skiljer väldigt på luften uppe på högre höjd. Samt när man moddar med öppet system så låter man dom vara på och ställa in sig i början sedan inaktivera dem. När man inaktiverar dem så ger de alltid en signal att de ät rätt inställda och justerar därför ingen blandning.

Off to work.. :)

Hur smidiga är det att stänga på / av? Är det något man enkelt gör ifall man ska susa i stan nästa dag etc?

Jag märkte att cykeln i ca 30-50 går typ jämnt i 3-4 sekunder, sen rycker den till. 3-4 sen ryck. Gick nästan som på en timer. Kan detta vara sonden som ställer om?

/Chris
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
En snabb koll på Ebay ger att du få punga ut runt 1000-1200us$ för Akra pipor från staterna kollar man Ebay England så ligger dom på 6-700£ och uppåt för slipon...

Akra KTM 990 Ebay
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top