Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Om din Retta är lika mjuk bak som Goffens var så hade den nog gått lika bra som Hondan för'na

Tänkte mest på bilen som nästan gjorde en vänstersväng.. :)

Ja R1an är ganska mjuk bak nu, den var på högsta förspänningen så jag klickade ner den 3 hack för att känna..

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Tänkte mest på bilen som nästan gjorde en vänstersväng.. :)

Ja R1an är ganska mjuk bak nu, den var på högsta förspänningen så jag klickade ner den 3 hack för att känna..
Jo, jag förstod det. Väldigt glad att jag inte hade henne bakpå just då... Hade väl iof inte gått riktigt lika fort då så då hade situationen kanske aldrig uppstått.

Hur menar du att stöten stod innan? på hårdaste eller mjukaste? Inte förvånande om den stod på hårdaste. Vi var tvungna att ställa Goffens så också för att få hyfsat häng. Verkar som om många R1'or egentligen behöver hårdare fjädrar bak.

Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Såg i annan tråd att ni åkt en sväng till Laxå Ring här i Närke..

Hur illa var asfalten Undenäs-Tived?

Åkte där senast i juni och det var så skadat att man gärna åker omvägen över Älgarås-Hova-Gårdsjö-Finnerödja. Gillar man smalt (som i första delen från Undenäs) är ju vägen över Skaga kapell till Älgarås liknande - men inte lika skadad. Annars åker man en bit till mot Töreboda innan man svänger till Älgarås.

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Medevi brunn (tyvärr stängt men fint för en bensträckare)

http://www.ombergsturisthotell.com/
är ett minst lika vackert alternativ som är öppet. Ett stenkast från Alvastra klosterruin - huvudklostret för alla andra kloster i Sverige när det begav sig.

Det finns en enkelriktad vacker väg på Ombergs kant mot Vättern som startar innanför turisthotellet och kommer ut i Borghamn. Det går även att fika på Stocklycke vandrarhem som ligger en bit in på denna väg. Trevligt bensträckarställe där eller nere i Stocklycke hamn.

Hade valt 32:an till/från Motala och kört över Fågelsta och Vadstena före 50:an.

Nu har ni ju åkt, men till en annan gång..

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
http://www.ombergsturisthotell.com/
är ett minst lika vackert alternativ som är öppet. Ett stenkast från Alvastra klosterruin - huvudklostret för alla andra kloster i Sverige när det begav sig.

Det finns en enkelriktad vacker väg på Ombergs kant mot Vättern som startar innanför turisthotellet och kommer ut i Borghamn. Det går även att fika på Stocklycke vandrarhem som ligger en bit in på denna väg. Trevligt bensträckarställe där eller nere i Stocklycke hamn.

Hade valt 32:an till/från Motala och kört över Fågelsta och Vadstena före 50:an.

Nu har ni ju åkt, men till en annan gång..

Alltid trevligt med tips!:tummenupp

Ja vägen var "ganska" dålig en liten bit där någonstans vid tived, ska nog testa den andra vägen nästa gång.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Oj oj oj... surt att de lider mot slutet på säsongen när man får hem nått sånt... Men de går säker klämma in nått körande innan man får ställa in..

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Såg i annan tråd att ni åkt en sväng till Laxå Ring här i Närke..
Hur illa var asfalten Undenäs-Tived?....
Att åka över Älgarås gör ju att man hamnar på fel sida sjön Unden och nästan tvingas ta E20 sista biten till Laxå..... eller?

Det är värt en del tjälskott för att få köra 205'an två gånger :tummenupp Skicket är säkert detsamma som i juni. Lite studsigt men inga hål och bitvis bra och roligt.

Tack för tipsen iaf!

[YOUTUBE-ID][/YOUTUBE-ID]Speciellt när det sitter PC III och Yoshi helsystem på!
Två dar kvar :banana
Vi får ta en tripp till Lovsjörakan med GoPron och göra en wheeliefilm du kan njuta av hela vintern. Sambon och barnen är bortresta mån-tis så där kan jag ha möjlighet om du är hemma och det är uppehåll. Ev blir det extrajobb för min del då men jag har inte hört nåt än och delar av dagen är ju ledig ändå.

Jag har varit sugen att montera sidostagen och GoPro'n på Gixxern och köra Liaredsvägen samt även wheela lite. Har en ny montageidé jag vill testa nu också :)

minns förra sommaren intill bemannade poliskontrollplatsen :D

Bifogat

• GoffePic02.jpg
    GoffePic02.jpg
    114.2 KB · Visningar: 35
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Åker till Mantorp på lördag, sen är jag nog ledig söndag oxå. Sen bär det av till Malmö igen, och hemma nästa fredag-söndag.

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Bästa mc-vägen runt Vättern

Att åka över Älgarås gör ju att man hamnar på fel sida sjön Unden och nästan tvingas ta E20 sista biten till Laxå..... eller?

Det är värt en del tjälskott för att få köra 205'an två gånger :tummenupp Skicket är säkert detsamma som i juni. Lite studsigt men inga hål och bitvis bra och roligt.

Tack för tipsen iaf!

Ja en kort bit E20 vid Hova. Du svänger in och kör gamla rikssexan över Gårdsjö efter 2-3 km och vidare sedan till Finnerödja - efter Gårdsjö höger i korset någon km efter att man kommit bort från järnvägen. (E3, gamla namnet på E20, kanske den delen av rikssexan aldrig hette..) I Finnerödja sedan söderut mot Tived och antingen svänger man mot Röfors och kommer ut på rakan precis väster om Laxsjöarna eller så kör man ända till Tived och kommer ut öster om alltihop. Röforsvägen är kurvig, kul och fick nytt oljegrus i år. Väl på Laxå Ring kan man åka fram och tillbaka och sedan fika på campingen och fundera på om man ska köra fram och tillbaka igen.. Så länge det blir udda antal kommer man sluta i östra änden Dohnafors. 1-3-5-7.. vändor ;) Eller varför inte köra samma väg tillbaka som man kom.

Östra sidan av Vättern är rätt trist körning om man inte åker in till 51:an. Gärna över Askersund-Snavlunda-Skyllberg-Närkesberg vidare till Hjortkvarn, om man pallar att köra 5 km grusväg över till Hjortkvarn. (Sväng i Haddebo mot Gryts bruk/Björnhammaren så blir det kortast väg med grus) Sedan i Hjortkvarn (god italiensk glass i fiket!) söderut och mot Tjällmo-Borensberg. Väl där finns gott om vägar över östgötaslätten mot Fågelsta-Ödeshög Eller varför inte bakvägarna i Holavedsskogarna. Hogstad (bra fik förr iaf) Trehörna, Linderås och sedan har ni nog rätt bra koll på vägarna mot JKP. Nu har jag nog fördubblat milen på dagsturen.. :tungan Dessutom slipper ni se den där stora sjön medan ni rundar den. Den ser ni ju nog av hela tiden i Jönköping.. ;)

Summa summarum: mer kvalitativa, kurviga mil på lågtrafikerade vägar. :tummenupp

Nästa gång kanske jag hakar på när ni är uppe i mina trakter..

Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Detta mötte mig på parkeringen vid Shell uppe på A6 efter ett besök på McD. En fullastad Lincon Towncar Limo eller liknande som var fullpackade med Combat 18 nassar... Innan jag åkte därifrån kollade jag upp en bil med som nån bara dumpat där och ringde in den till Polisen och dom visste om den sen tidigare verkar vara stulen...

Bifogat

• IMG_0444.jpg
    IMG_0444.jpg
    249.5 KB · Visningar: 42
  • IMG_0446.jpg
    IMG_0446.jpg
    243.5 KB · Visningar: 42

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Blev en tur på lovsjörakan med Kman idag, fan va kul att slanga lite när man väl börjat komma igång!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...