Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Tvätta efter varje körning, byt o olja in luftfilter inför varje körning... oljebyte var 5:e timme o filter var 10:e timme, samt smörja alla vajrar... Fuskade aldrig med det under mina år i endurospåret, o det gav utdelning! =)

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Okey. Man lär sig alltid något nytt.
Jag har alltid ett filter liggandes i en hink med såndär luftfilter rengöring. Sen tvättar ja av det noga och smörjer de alltid. Tvättar gör ja efter varje körning. Har en tvätthall på jobbet med en riktig diesel högtrycks tvätt med varm vatten. Brukar spruta på bil schampo innan ja tvättar också. Vågar inte köra med avfettningen vi har då den missfärgade mina gamla fälgar på 125an. Brukar smörja upp kedjan efter tvätt men inget annat. Hur smörjer man vajrar osv lättast?

Byter såklart både oljefilter,v-låde olja och motoroljan med ca 5-6 h intervall. Men ja brukar oftast byta allting då. Osäker på om de är v-låds oljan man ska byta varannan egentligen eller om de är motoroljan?

Last edited:

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
E det inte samma olja i motor o låda?!?!?! Köp dig en "vajersmörjare" på biltema, den funkar klockrent för att vara till salu på Feltema! =)

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Snackade med snubbarna på MC Sport Arena och han sa de att man kör samma olja i transmissionen och motorn. visst kan man köra olika men finns ingen mening med de... SÅ jag kör med MOTOEX 10w-40 i båda och de funkar bra.

På CRF:n så är transmissionen och motoroljan separerade så man får dubbelarbete. Enligt Service boken så ska man byta transmissions oljan vid 5tim och motoroljan vid 8-10tim men oftast så tar jag bägge runt 6-7 tim och vet att jag böt sist när timräknaren stog på 3 så blev 6 tim denna ggn innan byte.

Högtryck kör man med hemma med så man får loss sen riktigt ingrodda smutsen...

Okey men vad för olja i smörjaren då? Eller de kanske redan är i?

Gällande hur vajersmörjaren funkar så att du sätter den på ena ändan av vajern och sprutar sedan in kedjefett eller något annat smörjande i de lilla hålet efter att du har skruvat åt skruven så att de blir tätt mellan smörjaren och vajerhöljet, detta tvingar in fettet under vajerhöljet.

Bra rekommenderad fett/olja att anv så håller de länge, Vitt Litiuimfett med teflon CRC. Finns på Clas Ohlson's bl.a. annars funkar 5-56, wd40 eller vapenolja men dom är mer rinniga och ger skydd men kanske inte lika varande. Kedjespray ska funka med så de är är bara att pröva sig fram. Själv kör ja med litiumfettet...

Litiumfett

Last edited:

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Jävla lack blir man... Tänkte åka ut i skogen en sväng idag. Årets finaste väder. Men vad händer? Jo hojjen startade inte. Fick seriöst kicka runt 100 ggr och de ända som hände var att den fick en förgasar smäll men inget annat. Den har blivit skit svårstartad de senaste. Har fått kicka 10-15 ggr innan den hoppat igång. I höstas räckte de med 2 kick för att den skulle starta? Då ja bara mekat med 2-takt och mina gamla fiddys så vill ja inte skruva med denna själv. Därför blir det att åka till McSport arena på måndag å se va de kostar att lämna in för lite service :/

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Då får man hoppas de är nått enkelt med den... Stiftet är hyfsat skick på eller ?

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Aa köpte ju ett nytt stift för ca 10 h sen. Men när ja plockat bort det och gjort rent de eller vad man säger så brukardet fungera. Den blev ju säkert tjurig när ja kickade så många ggr med soppa kranen på och med choken. Men den ska ju starta innan den hinner bli sur. Antar att de är ventilerna som behövs justeras.

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Det låter som du har ett ventilbyte framför dig, i bästa fall justering, men det är lite konstgjord andning, har ventilerna börjat gå ner sig, så är det bara en tidsfråga till du står där o kickar igen...

Hur gör du när du ska kicka igång den? Det e ju natt o dag o kicka 2 eller 4 takt... Ska du ha igång en 4 takt smidigt så vrid på soppakranen, lägg ner hojen på sidan till den flödar ut bränsle ur förknasarn, res upp hojen, vrid på rullen två ggr, ut med choken, sen ge fan i gasrullen utan bara kicka... Tro mig, efter att ha sänkt min hoj duktigt på GGN så har jag svart bälte i kickning... =)

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Tur man har en lättkickad cykel då... Räcker att kicka den för mycket så blir de jobbigt... Men den startar oftast så lätt så den är inga bekymmer ännu..: Men verkar onekligen som du har bra koll på de där med kickande Kid... :D :tummenupp

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tycker man ska vara försiktig med högtryckstvätten också.
Lätt att spola sönder packningar och in i lager osv.
Högtryckstvätten tar jag bara fälgarna och skärmarna med.

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Aa ja ser fram imot ett ventil byte ;) jodå att kicka igång den har ja lärt mig ;) Jag vrider på sås kranen och ut med chocken. Sen brukade den starta på 2 kick men inte längre :/ att gasa när man kickar gör ja aldrig. De gör man bara med varm körda 2taktare ;) När ventilerna är bytta så ska den säljas. Då blir det en 250 2takt ;) inga mer ventil byten för mig:banana

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Börja bli sugen på en grus/äventyrshoj.
En ktm 950 adventure skulle nog kunna vara kul, någon som har koll på den eller liknande hojjar?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aa ja ser fram imot ett ventil byte ;) jodå att kicka igång den har ja lärt mig ;) Jag vrider på sås kranen och ut med chocken. Sen brukade den starta på 2 kick men inte längre :/ att gasa när man kickar gör ja aldrig. De gör man bara med varm körda 2taktare ;) När ventilerna är bytta så ska den säljas. Då blir det en 250 2takt ;) inga mer ventil byten för mig:banana

Jasså tillbaka till 2 takt igen.. :D Nja ja gillar 4 stånkan så den får hänga kvar ett tag till.. :D Skulle kunna tänka mig en 500 2-takt men inte som ersättning, snarare som komplement... :D

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Aa efter man dräglat framför ytube så är man så sjukt sugen ;) Funderar på en cr 250. Då skiljer ju typ bara motorn mot min 450 ;)

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Plockade bort stiftet nyss och tog fram stålborsten och borstade lite. Satte tillbaka det och den startade som vanligt på 2 kick. Tror inte de är ventilerna då. Kan kanske vara att de är så kallt ute å står i dåligt garage. Sen så startas den ju inte på varannan vecka heller eftersom ja jobbar som ja gör? Den blev ju såhär så fort de började bli kallt ute. Förövrigt ska ja köra lite imon. Någon som ska med? ;)

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Aa okey. Skulle vart Nice om vi blev ett par stycken till helgen. Bara de inte är snö eller is för ja kör med vanliga "sommar däck" ;)

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Hahaha ;D Testade min innan idag i samhället å fan vad de spann på asfalten. Ska nog köra lite imon men tror nästan de kan vara is på enduro spåret på vissa ställen. Funderar på att bara dra ut med hojjen å gopron och köra lite "freeride" ;)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet