Nytt förslag på bilskatt, i framtiden kör du sardinburk.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tycker hela den här överdrivna kärleken till stora, tunga, primitiva och törstiga vardagsbilar är rätt löjlig.

Verkligen. Tänk på det, förutom att transportera dig (ca 100 kilo) med bil så måste den även transportera sig själv. 1500 kilo kanske? Det är ju helt barockt. Snacka om slöseri med bränsle.

De små bilarna är inte så himla sexiga, men de är egentligen det enda rätta om man nu inte vill åka kommunalt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kommer ju bli att köra oreggat, oförsäkrat osv i det fallet. Samt skjuta skarpt med pansarskott mot eventuell polis som skall bötfälla.

Måste ju bli en högre kostnad för staten om alla skulle följa det exemplet? Alla begravningar samt omskolning av ny polis för oss att smula sönder. Något måste ju gemene man ta sig för så man visar att folkvalda sitter på sin post för att vi säger att dom får det. :tummenupp

Hur tror du dom löser det problemet?

Mer skatt :tummenupp

----

För min del får dom gärna skatta tunga bilar till förbannelse hellre än att lägga skatten på bränslet.

Jag kör gärna en liten nätt bil som bruksfordon och en schysst hoj för att ha skoj :)

Och enligt artikeln blir ju exempelvis en Volvo V70 D5 billigare istället. Kan väl knappast ses som en liten livsfarlig ölburk eller? Den har ju trots allt 5 stjärnor i NCAP.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Mycket möjligt att detta är en önskvärd utveckling, men varför alltid en skatt? Varför inte en satsning på elstolpar för laddning överallt, en utbyggnad av kärnkraften, slopad skatt på elbilar, slopad moms på el?
Det finns hundratals sätt att göra det möjligt för den otvättade massan att köra mer miljövänliga bilar. Men man väljer istället att höja priset för det lilla fåtal som förmodligen skiter fullständigt i om priset blir lite högre. Är inte detta märkligt?
Fler elstolpar är nog en satsning som bör följa efterfrågan. Vanliga eluttag finns det gott om och duger väl för ändamålet. Elstolparna har som jag fattat det en separat standard (varför vet jag ej) som ännu inte riktigt är fastställd internationellt. Det är rätt små investeringar när väl behovet finns.
Elbilar har redan olika förmåner och vi behöver sannorlikt ingen utbyggd elproduktion för att möta efterfrågan. Man kan nämligen inte jämföra energibehovet rakt av med oljedrivna fordon, tänk på att elfordonen har MYCKET mindre energiförluster.
Billigare elektriciet i det här landet är heller ingen god idé. Tvärtom borde elen bli dyrare. Anledningen är såklart att både industrier och hushåll slösar oerhört mycket el, en självklar men negativ bieffekt av att elen historiskt sett varit så billig. Även här bör man från statligt håll styra konsumtionsmönster och när industrier och hushåll blir energieffektivare kompenseras ett ökande behov av el till fordon.
Elkostnaden för elfordon är forfarande ytterst marginell och lär så vara även i framtiden. Du kan ju göra ett räkneexempel vad det skulle kosta att driva ett elfordon med dubbla dagens elpris. Bli inte förvånad om det forfarande visar sej vara snorbilligt.

Att det gnälls så mycket på det här förslaget visar att det knappast bara påverkar "det lilla fåtal som förmodligen skiter fullständigt i om priset blir lite högre".
Bidrag med hjälp av skattepengar hör till kommunismen även om många borgare ändå tycker som dig. Inte många länder har billigare el än oss så jag tror inte det är elpriset som motar bort elbilarna.

Bättre att skattevägen bromsa icke önskvärt beteende och sänka skatten på önskat beteende.
*host* RUT, ROT och restaurangmoms... *host*
Subventionering av lyxkonsumption är ju precis rätt användning av skattemedel!
Man kan ju alltid hänvisa till att svarta jobb blivit vita och med det sopa bort alla förnuftsbaserade argument.
Verkligen. Tänk på det, förutom att transportera dig (ca 100 kilo) med bil så måste den även transportera sig själv. 1500 kilo kanske? Det är ju helt barockt. Snacka om slöseri med bränsle.

De små bilarna är inte så himla sexiga, men de är egentligen det enda rätta om man nu inte vill åka kommunalt.
Lägg på >200 kg så kommer du närmare lägsta torrvikten för en modern storkombi. :(

Såg för ett tag sen en hemsida där nån holländare utvecklade en 3-sitsig minibil som inte var längre än att den kunde ställas på tvären i en vanlig parkeringsficka. Smidig som få och ändå stor nog för de allra flesta transporter.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Snackar vi elbilar borde Renault Twizy var utmärkt att pendla i.
Batterikostnaden vid 1500mil/året blir 6kr/milen. På det en låg väldigt låg elkostnad.

På en sån enkel konstruktion borde servicekostnader och annat bli låga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
*host* RUT, ROT och restaurangmoms... *host*

Det är tydligt att svenskarna vant sig lite för mycket med sitt höga skattetryck när en lägre skatt benämns som en subvention. Snarare så är även restauranger beskattade och får mig veterligen inga bidrag eller subventioner.

Snarare var det bisarrt tidigare när en godispåse från Konsum hade 12 % moms samtidigt som lunchen bestående av husmanskost beskattades med 25 % moms.
Det ger ganska dåliga incitament om hur staten önskar att vi ska bete oss.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Fler elstolpar är nog en satsning som bör följa efterfrågan. Vanliga eluttag finns det gott om och duger väl för ändamålet. Elstolparna har som jag fattat det en separat standard (varför vet jag ej) som ännu inte riktigt är fastställd internationellt. Det är rätt små investeringar när väl behovet finns.
Elbilar har redan olika förmåner och vi behöver sannorlikt ingen utbyggd elproduktion för att möta efterfrågan. Man kan nämligen inte jämföra energibehovet rakt av med oljedrivna fordon, tänk på att elfordonen har MYCKET mindre energiförluster.
Etc. etc. etc

Angående elutag så är de inte välplacerade om du bor i lägenhet med parkering på gatan.
Om all transport gick på el lär vi behöva bygga ut elkraften.

Jag skulle personligen inte ha något emot att köra en elbil givet några förutsättningar:

Elstolpar tillgängliga hemmavid.
Räckvidd 5-10 mil på endast el, alltså inte en hybridbluff typ Prius. (täcker 95% av mina resor)
Möjlig att köra på annat drivmedel vid längre sträckor.
Inte på något sätt se ut som en Prius.


Jag hade förhoppningar om att Fisker skulle bli en succé men de verkar ha kursat. Jaja, två år kvar tills det är dags att byta ut 1.9 tons klumpen jag åker omkring i nu, kanske finns något intressant då.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eluttag? Vanliga eluttag typ motorvärmarstolpar a 10-16 A ger evighetslånga väntetider för att ladda en elbil, har man sedan två elbilar i hushållet så blir det ännu långsammare.

Vidare så kan vi nog räkna med att marginaleffekterna av ökat elanvändande vid fler elfordon ger rejält höjda elpriser eftersom det skapar huggsexa om elen.
 
Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Utbyggnad av kärnkraft vore väll smart men startar man idag är det lång tid tills ett verk är färdigt.
Slopad moms på el hade troligen slutat i en högre konsumtion av el utan att minskningen av fossila bränslen hade blivit densamma.

Det nya systemet borde göra att folk kommer köpa miljövänliga tjänstebilar då de mer törstiga modellerna blir för dyra? :va

Ja, det tar tid att bygga kärnkraftverk, alltså bör byggena starta nu för att undvika brist i framtiden.

Spelar väl ingen roll vad tjänstebilen/förmånsbilen kostar?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Ja, det tar tid att bygga kärnkraftverk, alltså bör byggena starta nu för att undvika brist i framtiden.

Spelar väl ingen roll vad tjänstebilen/förmånsbilen kostar?

Absolut bör vi utöka kärnkraften.

Tjänstebilar ska väl normalt ligga inom 7,5basbelopp?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är tydligt att svenskarna vant sig lite för mycket med sitt höga skattetryck när en lägre skatt benämns som en subvention. Snarare så är även restauranger beskattade och får mig veterligen inga bidrag eller subventioner.

Snarare var det bisarrt tidigare när en godispåse från Konsum hade 12 % moms samtidigt som lunchen bestående av husmanskost beskattades med 25 % moms.
Det ger ganska dåliga incitament om hur staten önskar att vi ska bete oss.
Verkar som du likställer subventioner och bidrag. Det är i vissa fall korrekt, men en subvention kan också vara ett undantag från att betala fulla avgifter. Ordet skattesubvention används oftast i den meningen.

Sedan förstår jag inte riktigt hur jag ska tolka dej när du skriver "Det ger ganska dåliga incitament om hur staten önskar att vi ska bete oss".
Menar du att en högre restaurangmoms skulle ge oss incitament att äta godis istället för restaurangmat?
Angående elutag så är de inte välplacerade om du bor i lägenhet med parkering på gatan.
Om all transport gick på el lär vi behöva bygga ut elkraften.

Jag skulle personligen inte ha något emot att köra en elbil givet några förutsättningar:

Elstolpar tillgängliga hemmavid.
Räckvidd 5-10 mil på endast el, alltså inte en hybridbluff typ Prius. (täcker 95% av mina resor)
Möjlig att köra på annat drivmedel vid längre sträckor.
Inte på något sätt se ut som en Prius.
Nej det är klart, gatuparkerar man blir det jobbigare. Jag tror ändå de flesta som vill har möjligheten att pynta för en parkeringsplats med stolpe eller med rimligt antal meter till närmsta hål i väggen.

Trist att du ogillar Prius. Personligen tycker jag det är den minst dåliga bil jag kört... :3freak

Eluttag? Vanliga eluttag typ motorvärmarstolpar a 10-16 A ger evighetslånga väntetider för att ladda en elbil, har man sedan två elbilar i hushållet så blir det ännu långsammare.

Vidare så kan vi nog räkna med att marginaleffekterna av ökat elanvändande vid fler elfordon ger rejält höjda elpriser eftersom det skapar huggsexa om elen.
Hur långa väntetider tolererar du? Och varför ska ni slåss om samma uttag?

En Prius (sån som Bivius ska tjöpa) laddas på typ 1½ timme i 16A och ni har säkert mer än ett uttag i 7-miljonerkronorsvillan.

F.ö. är det nog inte många stolpar som klarar 16 A. Tror de flesta hyresvärdar/parkeringsbolag har säkringar som löser ut långt tidigare för att hindrar strömtjuvar.
Tror säkert att de skulle kunna säkra upp för många fler ampere om de ville.
Någon elektriker som vågar gissa hur mycket en stolpe klarar?
Jag tror på 25 A utan problem.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Verkar som du likställer subventioner och bidrag. Det är i vissa fall korrekt, men en subvention kan också vara ett undantag från att betala fulla avgifter. Ordet skattesubvention används oftast i den meningen.

Sedan förstår jag inte riktigt hur jag ska tolka dej när du skriver "Det ger ganska dåliga incitament om hur staten önskar att vi ska bete oss".
Menar du att en högre restaurangmoms skulle ge oss incitament att äta godis istället för restaurangmat?Nej det är klart, gatuparkerar man blir det jobbigare. Jag tror ändå de flesta som vill har möjligheten att pynta för en parkeringsplats med stolpe eller med rimligt antal meter till närmsta hål i väggen.

Trist att du ogillar Prius. Personligen tycker jag det är den minst dåliga bil jag kört... :3freak

Hur långa väntetider tolererar du? Och varför ska ni slåss om samma uttag?

En Prius (sån som Bivius ska tjöpa) laddas på typ 1½ timme i 16A och ni har säkert mer än ett uttag i 7-miljonerkronorsvillan.

F.ö. är det nog inte många stolpar som klarar 16 A. Tror de flesta hyresvärdar/parkeringsbolag har säkringar som löser ut långt tidigare för att hindrar strömtjuvar.
Tror säkert att de skulle kunna säkra upp för många fler ampere om de ville.
Någon elektriker som vågar gissa hur mycket en stolpe klarar?
Jag tror på 25 A utan problem.

Fast priusen har ju batterier som en handfull borrmaskiner, typ.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I Norge får man betala avgift vid införsel inte bara på modell, motor och paket. Nädå, antal högtalare är också belagt med en tariff. Heja! :crash

Najs, när alla ska köra elbil kommer det stå ett vindkraftverk på varenda ledig gräsplätt. :banana
Hell no, mer förbränning åt folket. Bättre olja i tanken än olja i värmeverket. Förbjud oljepannor och oljeeldad elkraft.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur långa väntetider tolererar du? Och varför ska ni slåss om samma uttag?

En Prius (sån som Bivius ska tjöpa) laddas på typ 1½ timme i 16A och ni har säkert mer än ett uttag i 7-miljonerkronorsvillan.

F.ö. är det nog inte många stolpar som klarar 16 A. Tror de flesta hyresvärdar/parkeringsbolag har säkringar som löser ut långt tidigare för att hindrar strömtjuvar.
Tror säkert att de skulle kunna säkra upp för många fler ampere om de ville.
Någon elektriker som vågar gissa hur mycket en stolpe klarar?
Jag tror på 25 A utan problem.

Hur många eluttag brukar det finnas tillgängliga? Bor man i villa så finns det nog bara ett på i bästa fall 16 A, bor man i lägenhet så har man antagligen en stolpe med 10 A och intervallstyrning som förlänger laddtiden ett antal gånger.

Med tanke på hur många stolpar som finns på en normal fastighetsparkering i tex Umeå så är det nog ganska jäkla många ampere som matas redan med 10 A begränsning.
Visst om en person kör elbil kan säkert hans stolpe uppdateras utan problem men om vi alla ska börja köra elbilar blir läget annorlunda och det kommer som jag sa tidigare dra upp våra energipriser avsevärt.

Jag tror snarare att ett stycke skog och ett gengasaggregat är vad man borde investera i som privatperson.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Inte förvånad att sporthojspöbeln gnäller... :hihi

Sporthojspöbeln vill kunna köra stridsvagn, helst ska soppan vara subventionerad också.
När man från statligt håll försöker styra Sverige bort från oljeberoende och samtidigt mot miljövänligare fordon, ja då brölar och grinar man högljutt över "miljötalibaner" och "giriga politiker" som vill ta ifrån dem vad de anser vara deras födslorätt.

Givetvis skall varje ansvarstagande statsmakt agera mot onödig miljöföstöring (t.ex. höga utsläpp).
Givetvis skall varje ansvarstagande statsmakt agera mot onödigt hög konsumtion av importberoende resurser (t.ex. olja).

Jag tycker hela den här överdrivna kärleken till stora, tunga, primitiva och törstiga vardagsbilar är rätt löjlig.

"Onödig miljöförstöring", finnes det en nödvändig sådan, menar du?

Alldeles oavsett, "onödigt hög konsumtion", vem avgör vad som är onödig tillika hög? Du? De, cirka, tretton riksdaler (give or take) vi betalar för en liter bensin är cirka 8, 8,5, ren skatt - främjar detta landsbygden, företagsklimatet tillika utvecklingspotentialen? Att slå ut den svenska, bl.a., bruksnäringen innebär att vi förutom höjd skatt på drivmedel får höjd skatt för att färre skall försörja fler - inte enbart pga. den demografiska utvecklingen utan därtill fler arbetslösa som behöver försörjning genom statliga, fiktiva, tramsåtgärder.

Skall "statsmakten" bedriva häxjakt mot entusiaster, där Sverige står för mindre än 0,01 av världens utsläpp idag (Kina+USA över 65 % tillsammans) - nej. Skall "statsmakten" inneha våldsmonopol, tillämpa de av Riksdagen beslutade lagar, skydda dess medborgare från främmande tillika inhemska angreppsmakter - ja. Skall "statsmakten" ge fan i att måla med breda penseldrag, där netto-nyttan av insatsen är negativ och klåfingrigheten andas Bryssel? Ja.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
"Onödig miljöförstöring", finnes det en nödvändig sådan, menar du?

Alldeles oavsett, "onödigt hög konsumtion", vem avgör vad som är onödig tillika hög? Du? De, cirka, tretton riksdaler (give or take) vi betalar för en liter bensin är cirka 8, 8,5, ren skatt - främjar detta landsbygden, företagsklimatet tillika utvecklingspotentialen? Att slå ut den svenska, bl.a., bruksnäringen innebär att vi förutom höjd skatt på drivmedel får höjd skatt för att färre skall försörja fler - inte enbart pga. den demografiska utvecklingen utan därtill fler arbetslösa som behöver försörjning genom statliga, fiktiva, tramsåtgärder.

Skall "statsmakten" bedriva häxjakt mot entusiaster, där Sverige står för mindre än 0,01 av världens utsläpp idag (Kina+USA över 65 % tillsammans) - nej. Skall "statsmakten" inneha våldsmonopol, tillämpa de av Riksdagen beslutade lagar, skydda dess medborgare från främmande tillika inhemska angreppsmakter - ja. Skall "statsmakten" ge fan i att måla med breda penseldrag, där netto-nyttan av insatsen är negativ och klåfingrigheten andas Bryssel? Ja.

Fast att en fotbollsmamma kör runt 1-2 ungar i en bil som med lätthet kan transportera halva fotbollslaget inkl utrustning måste väl ses som onödigt?

Och att beskatta stora, bensinslukande, nya (!) bilar kan väl knappast sägas vara häxjakt mot "entusiaster"?

Snarare är väl det om NÅGOT ett bra förslag ISTÄLLET för höjd bränsleskatt?

Bor du på landet och MÅSTE köra långa sträckor, köp en lite bil så blir det billigt.
Bor du i stan och inte behöver bil men kanske ändå vill ha det, köp en liten bil så blir det billigt.
Har du klämt ur dig ett gäng ungar och behöver en stor bil, köp en diesel så blir det billigt (se listan i artikeln där ett flertal kombibilar faktiskt blir BILLIGARE med nya förslaget)
Bor du mitt i stan men ändå vill köpa en stor terränggående Porsche för att vara coolast på stan, då blir det dyrt.

För det är väl ingen som kan förneka att MÅNGA kör väldigt onödigt stora och törstiga bilar och det ÄR inte bra att vara så sjukt oljeberoende. Även om jag inte tror oljan kommer ta slut och att jag är medveten om att industrin släpper ut betydligt mer skit än medelsvenssons bil så tror jag många länder och städer skulle må bra av renare bilar.
Och bara för att sverige är en liten del av helheten så ska väl inte det hindra oss att gå i bräschen.

Man vill ju knappast vara känt som världens skitigaste land om 30 år.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Jag är rätt säker på att om Sverige inte haft sin bilindustri skulle vi ha ett liknande skattesystem som våra grannländer på bilar. Det har inte hindrat folk att köpa även väldigt exklusiva bilar i dessa länder. En engångsskatt är inte hela världen.

Grannlandet på andra sidan sundet har ett stegvis ökande avgiftsystem, 105% på de första 79k av avgiftsvärdet och 180% på allt överstigande. (https://www.borger.dk/Sider/Afgifter-paa-biler.aspx alt. http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817284&vId=0&lang=DA) Därtill kommer antingen vægtafgift eller grøn afgift, beroende på första reg.datum, att betalas var 6:e månad. Denna är baserad på antingen vikt (reg. före 1:a juli -97) eller förbrukning (reg. efter 1:a juli -97).

Och jag vet inte om jag är helt enig i att det inte har förhindrat folk i att köpa stora och mer exklusiva bilar. Självklart finns det de som kör stora tyska eller svenska bilar men i jämförelse är de försvinnande få. De mest populära bilarna här nere är ju i storlek med Punto/Swift m.fl. Dock är jag helt enig i att den inhemska bilindustrin i Sverige har skyddat befolkningen mot liknande avgifter.

Avgiftsystemet i DK har också medfört en betydligt lägre utrustningsnivå då allt utöver det som klassas som säkerhetsutrustning ökar på avgiftsvärdet. Tidigare var även t.ex. ABS belagt med extra avgift vilket har haft den effekt att många bilar som utomlands hade ABS som standard inte hade det i Danmark.
Avgifter av den här typen för också med sig att den nationella bilparken inte förnyas på samma sätt som i andra länder, alltså att många bilar rullar runt utan modern avgasrening och med föråldrade motorer - utöver lägre säkerhetsnivå.

Jag tycker att det finns otroligt många faktorer som bör tas med i beräkningarna i ett ev. nytt avgiftssystem och att målsättningen står klar från början (inte bara ökade skatteintäkter).
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tyvärr är det ju så att nästan alla föredrar en stor bekväm bil med rejäl motor om de har råd.
Finns inget riktigt bra incitament att få dessa personer att börja köra liten bil. Den kommer knappast bli tystare, bekvämare eller se coolare ut. Och man blir fast i köer lik förbannat.

Att göra bussfilen tillgänglig för miljöbilar kanske skulle göra dom mer attraktiva, på bekostnad av kollektivtrafiken.

Å andra sidan kunde man bygga ut kollektivtrafiken rejält istället och göra bilar apdyra att köra runt med i storstäderna där problemet är störst.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top