Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Grannlandet på andra sidan sundet har ett stegvis ökande avgiftsystem, 105% på de första 79k av avgiftsvärdet och 180% på allt överstigande. (https://www.borger.dk/Sider/Afgifter-paa-biler.aspx alt. http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817284&vId=0&lang=DA) Därtill kommer antingen vægtafgift eller grøn afgift, beroende på första reg.datum, att betalas var 6:e månad. Denna är baserad på antingen vikt (reg. före 1:a juli -97) eller förbrukning (reg. efter 1:a juli -97).
Och jag vet inte om jag är helt enig i att det inte har förhindrat folk i att köpa stora och mer exklusiva bilar. Självklart finns det de som kör stora tyska eller svenska bilar men i jämförelse är de försvinnande få. De mest populära bilarna här nere är ju i storlek med Punto/Swift m.fl. Dock är jag helt enig i att den inhemska bilindustrin i Sverige har skyddat befolkningen mot liknande avgifter.
Avgiftsystemet i DK har också medfört en betydligt lägre utrustningsnivå då allt utöver det som klassas som säkerhetsutrustning ökar på avgiftsvärdet. Tidigare var även t.ex. ABS belagt med extra avgift vilket har haft den effekt att många bilar som utomlands hade ABS som standard inte hade det i Danmark.
Avgifter av den här typen för också med sig att den nationella bilparken inte förnyas på samma sätt som i andra länder, alltså att många bilar rullar runt utan modern avgasrening och med föråldrade motorer - utöver lägre säkerhetsnivå.
Jag tycker att det finns otroligt många faktorer som bör tas med i beräkningarna i ett ev. nytt avgiftssystem och att målsättningen står klar från början (inte bara ökade skatteintäkter).
Bra inlägg.
Vi är rätt överens i grunden. Jag vet att skatterna är höga på bilar i Danmark och att det styr folks val av bil i de allra flesta fallen, vilket är fullt naturligt. Vi talar om skatter som gör ett bilköp i princip dubbelt så dyrt som här i Sverige. Trots detta ser man att folk som har råd köper lite exklusivare bilar i Danmark. Skatten man talar om att införa här i Sverige är vad jag förstått väldigt liten sett i förhållande till vad bilens nypris ligger på. Jag tror inte den typen av skatter kommer att avskräcka någon från att köpa en bil med större motor om de vill ha det.
Här är ytterligare ett inlägg i debatten jag såg:
http://www.automotorsport.se/artikl...en-pa-tunga-bilar-ar-ett-populistiskt-feltank