Nytt farthinder

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
lär ju iallafall vara värre å "glömma" hastigheten och ta en vanlig vägbula i 70 blås än å köra i 70 över dendär fartfällan

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Beror ju på hur hög kanten är. Är den 1cm är det väl som att köra över en liten sten

Är kanten 1dm knäcker man ju evetuellt gaffeln och man lär få ett fint stomsläpp i däcket.

Snacka om att jag skulle bli förbannad om en sån där jävla grej förstörde mina däck.....

6 cm är väl det vanligaste måttet ?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
På 100väg, så kommer man förmodligen inte ens märka ett sådant farthinder.

Jag skulle vilja se dig göra en panikinbromsning från 100km/h på en sådan täckt av dieselspill, löv och vatten iförd minimal lagstadgad skyddsutrustning för MC, gärna med en bil/lastbil körandes bakom.

Eller rättare sagt, jag tycker att vi borde kunna kräva det av idioten som föreslog att implementera detta på 100km/h sträckor, det är trots allt ett fullt möjligt scenario där inga hastighetsföreskrifter/lagar bryts.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skulle vilja se dig göra en panikinbromsning från 100km/h på en sådan täckt av dieselspill, löv och vatten iförd minimal lagstadgad skyddsutrustning för MC, gärna med en bil/lastbil körandes bakom.

Eller rättare sagt, jag tycker att vi borde kunna kräva det av idioten som föreslog att implementera detta på 100km/h sträckor, det är trots allt ett fullt möjligt scenario där inga hastighetsföreskrifter/lagar bryts.

Du är medveten om att det ingalunda är någon avgrund som öppnas?
Den kommer icke att märkas i 100+.

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
äckligt fort
har för mig att det var ett djävla gnäll på mitträfflorna på bulten innan någon provat så det här lär inte hindra oss hojåkare heller

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj
Åkte där med bilen idag och har gjort det massor ggr, aldrig kört ned i hålet. Man kan åka vid sidan om.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
På 100 väg känns lite overkill?
Är det 6cm kanten blir så är det faktiskt en rätt rejäl kant, typ kanten som är när man lägger ny asfalt måste ju va nå liknande? tänk er pelle 18år som nyss köpt en golf med feta 19 tums fälgar med lågprofils däck. Har svårt å tro att ett gäng fälgar mår jätte bra av å bestiga 6cm kant i 110 blås.

Kanon på 30 väg tkr jag, kanske inte lika kanon på motorvägen...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
kör man tillräckligt fort hinner den ej fällas ner :p

annars får man väl råka tappa en öppen cementsäck en regnig dag på eländet :D

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Du är medveten om att det ingalunda är någon avgrund som öppnas?
Den kommer icke att märkas i 100+.

Ja för att åka över en metalplatta beklädd med vatten, diesel och löv med låsta hjul är inga problem... För det är juh precis det vi behöver på dom svenska motorvägarna, fler metallytor... :dummer

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Hehe... Man kan ju starkt ifrågasätta många medlemmars förmåga att köra motorcykel :)

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Som många andra så tror jag att en sånhär grej inte märks om man kör i över 100km/h med motorcykel, men om denna dyker upp under en panik bromsning så är man nog rätt körd då metall brukar vara ganska halt och plussa på att pulsen är 180 och man har smått panik redan...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
De kommer väl inte sätta dem i kurvor så låser man hjulet så är det bara släppa bromsen så rätar hojjen upp sej funkar iallafall bra på grusvägar

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Haha! Kan du utveckla? :)
Ja folk här verkar tro att de aldrig kommer hamna i en klämd situation där de behöver utföra en panikmanöver, den allmäna jargongen är något i stil med "jag är gud bakom styret, således kommer jag aldrig råka ut för något".
Det är naivt att tro att man aldrig hamnar i en situation som kräver panikmanövrerande bara för att man anser sig själv ha koll på sina körförmågor och hojen man gränslar, det finns en hel del andra puckon där ute i trafiken...

De kommer väl inte sätta dem i kurvor så låser man hjulet så är det bara släppa bromsen så rätar hojjen upp sej funkar iallafall bra på grusvägar

Jag har behövt väja för för kamikaze bilister på raksträckor, har du aldrig behövt göra det ska du skatta dig lycklig. Men den dagen du behöver göra en sån manöver i 100km/h på motorvägen i ösregn, då ska du nog vara glad för att slippa stora fina metallplattor på vägen...

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Jag har faktiskt lite svårt att i se skillnad på en 30 väg och en 50 väg?
Så då menar du att jag behöver ta om mitt körkort? Eller kan du upplysa mig om den
om den fysiska skillnaden?

Om du tittar på skyltningen brukar hastighetsgränsen framgå där (det är en rund skyllt med en siffra i mitten t.ex. 50 & det betyder då att man inte får köra fortare än just 50 km/h, inte så svårt som det låter) annars är avståndet mellan vägens mittlinjes streck en indikator då det minskar med tillåten hastighet. Om du inte visste detta bör du göra om teoriprovet. Teoriprovet är numera anpassat även för människor med funktionsnedsättningar.
Men jag är säker på att du fixar det – Lycka till!

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
har för mig att det var ett djävla gnäll på mitträfflorna på bulten innan någon provat så det här lär inte hindra oss hojåkare heller

Bogesundsvägen har de lyckats förstöra, den var belagd med grovkornigt grus typ makadam sist jag var där, till råga på allt fick jag bakhjulspunka. Men det berodde ej på vägbeläggningen utan på en metallflisa från en väg sopmaskin.

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
anti-terrorist-barrier-test.jpg
Som många andra så tror jag att en sånhär grej inte märks om man kör i över 100km/h med motorcykel,

Det beror väl på hur lång "luckan" är på 30 väg är den väl bara 40-50 cm lång så du hinnner ramla ned 6 cm (om du kör tex 40 km/h) och slå i kanten ordentligt.

Jag har sett någonstans att på tex motorväg kan den vara 2-3 meter lång så du garanterat hinner falla den de där 6 centimetrarna innan du slår i kanten.

Jag antar att det känns ungefär som att missa rejält och dundra in i en vanlig 6 cm hög refug i motorvägsfart.

HAr sett bilar som gjort detta och då exploderade i alla fall däcken, iblad gick även fälgen åt pipan.

Vägverkets dröm.....

anti-terrorist-barrier-test-2.jpg

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...