Nytt farthinder

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Personligen skiter jag i att det sitter sådana där prylar på 30-vägar, kör jag på en 30-väg så håller jag hastigheten, det finns andra, betydligt mer lämpade ställen att gasa på.

Men skulle det börja ploppa upp sådana där farthinder på t ex 70-vägar skulle jag tycka att det sög gammal svettig getpung.

Dubbelmoral? Förmodligen.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Är det värre än en traditionell vägbula? Håller man rätt hastighet så slipper man obehaget. Borde inte va så svårt.
 

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki er-6n
Det står:
Någon ökad risk för motorcyklister ska inte finnas.
Jag bedömer det inte som någon stor skaderisk.
Hmm, menar han att det finns en liten skaderisk då eller?? :confused:
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Finns en ännu värre grej här i Bromma.
Mitt på en raka på en 30 väg har de lagt in en 90-graders kurva med en vertikal bergvägg längs hela utsidan. :crash
Fullkomligt livsfarlig om man kommer i 180+. Alla motorcyklister som håller 160 km/h eller mer blir till grytbitar.
De kör med argument som att 'berget funnits där sedan istiden' etc....Jättefubbit! :fakta
Det måste bli ett slut på denna 10 000-åriga hets mot oskyldiga mcförare.

Planspräng och asfaltera hela landet så blir det bra sen... :arsele

/e
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Testluckan ligger vid det enda trafikljuset på Rydsvägen på sidan in mot stan från Statoil Ryd. Den ligger alltså precis innan McDonalds och det är 30 km/h där av den stora orsaken att varje morgon cyklar väl en sisådär 5-10000 studenter över vägen där. Jag har missat den ngn enstaka gång med bil och det smäller bra. Skulle inte vilja köra ner i en sån håla med hoj ens i krypfart. MEN den är väldigt lätt att köra på sidan av med hoj. 6 cm låter kanske inte mkt men det är en rejäl kant det blir.

Men att köra 100.. nja det är 50 hela rydsvägen...
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2012-03-23 kl. 03.24.26.jpg
    Skärmavbild 2012-03-23 kl. 03.24.26.jpg
    25.5 KB · Visningar: 230

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Ort
Johanneshov
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Du har uppenbarligen aldrig varit på vägen i fråga, det handlar om en väg med helt fri sikt som lika gärna kunnat vara 70-väg. Den är bara 30-väg eftersom det går bussar där. En skön sommardag med bra underlag är det inga som helst problem att köra lite fortare på vägen...

Hur fan kan du ligga i 100 km/h på en 30km/h sträcka? Är det 30 så håller du 30, sen spelar det ingen roll hur bra vägen är och mycket fri sikt det är. Gör oss alla en tjänst och klipp ditt kort och skrota hojen.
 

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Linköping / Stockholm
Hoj
Ducati 748
Du har uppenbarligen aldrig varit på vägen i fråga, det handlar om en väg med helt fri sikt som lika gärna kunnat vara 70-väg. Den är bara 30-väg eftersom det går bussar där. En skön sommardag med bra underlag är det inga som helst problem att köra lite fortare på vägen...

Alltså...hindret är precis vid en stor cykelkorsning bredvid mcDonalds och vägen mellan bostadskvarteret Ryd och universitetet för alla studenter. Det ofta skitmycket folk där, och svårt att se cyklister framförallt som kommer cyklande från skolan. Det finns alla skäl i världen till ha ha 30 där, och desto färre skäl till att överskrida det.

Edit: eftersom det verkar störa så hade jag tagit motortrafikleden som löper parallellt bort till första avfarten (ryds c), som går fram till den del av rydsvägen du beskriver. Då slipper du farliga korsningar, cyklister, hinder och kommer antagligen fram snabbare utan att överstiga någon hastighetsgräns. När nu bättre, snabbare, alternativ finns - varför ger du dig ut och kör 100 på en 30 väg? Min uppfattning är att det mest handlar om att posera, men du får gärna rätta mig! Vore intressant att veta.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Måste vara jävligt KrEnkande att inte kunna köra 100 på en 30 väg.

Ärligt talat, fan så mycket bättre än fartguppet på vår lokala 30-väg där fjädringen slår i botten även om man kör 10 km/h

Angående TS:

whining.jpg
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Den där märks ju bara i låga farter. I 150+ med lagom laddtryck så att framhjulet jämt snuddar backen så lär den inte märkas alls.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Det står:
Någon ökad risk för motorcyklister ska inte finnas.
Jag bedömer det inte som någon stor skaderisk.
Hmm, menar han att det finns en liten skaderisk då eller?? :confused:


Det finns väl en "liten" skaderisk från första stund du sätter dig på hojen.
Ett vanligt fartgupp utgör förmodligen precis lika stor skaderisk som denna nya uppfinning.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Ytterligare en anledning att köpa en 1200 GS. Sen kan man köra rakt över både falluckor, studenter, och andra väghinder utan att komforten drabbas nämnvärt.
 

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki er-6n
Visst är det så att det finns en "liten" risk.
Man tycker ju ändå att om det satsas så mycket pengar på att få ner hastigheterna så kan det ju satsas lite mer för att komma ifrån "riskerna".
Det är ju inte kul att komma ut på gatan med nytt körkort och sin nyköpta hoj och råka ut för en sån bara för att man hållt lite för hög hastighet.
Eller e det bara jag som tycker så??
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst är det så att det finns en "liten" risk.
Man tycker ju ändå att om det satsas så mycket pengar på att få ner hastigheterna så kan det ju satsas lite mer för att komma ifrån "riskerna".
Det är ju inte kul att komma ut på gatan med nytt körkort och sin nyköpta hoj och råka ut för en sån bara för att man hållt lite för hög hastighet.
Eller e det bara jag som tycker så??

Karar man inte av en liten nivåskillnad i vägbanan så är omkullkörning på 30väg en lindrig följd.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Spelar ju stor roll om det sätter sånt här på 30 och 50-sträckor!? Dessa sträckor är ju tätbebyggt område eller skola/dagis. Varför i h***ete ska kan köra så fort där där?
Är väl bättre att köra av sig på någon mer avskild vägsträcka eller plocka ut hojen på bana, men det kanske inte är lika kul när ingen ser ens jETtetUfa körning i stadstrafik?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
TR6pC.jpg
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Dock så står det Ju att det kommer komma på 100 vägarna med.
Och ingen här har väl sagt att dom kör 100 på 30 väg? Dom menar väl att det kommer komma på 100 vägarna med? Inte sant? Snacka om massuppfittning!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dock så står det Ju att det kommer komma på 100 vägarna med.
Och ingen här har väl sagt att dom kör 100 på 30 väg? Dom menar väl att det kommer komma på 100 vägarna med? Inte sant? Snacka om massuppfittning!

På 100väg, så kommer man förmodligen inte ens märka ett sådant farthinder.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top