Nytt farthinder

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
fattar inte fuzzet ....
skiten lär inte sitta i en kurva , skiten lär bara sitta på 50 vägar eller lägre , å skiten känns väll som ett större potthål om man nu skule råka lösa ut det

dom som gnäller "öööhhh.... blöt metall,dieselspill halka .... ooohhh" ... vaffan man åker rakt fram över den , dendär e knappast värre än å köra på en vitmarkering i gatan ...eller dieselspill i en rondell ...

Fler sånna hinder framför skolor och dylikt så alla som kör lungt inte behöver köra över nån bula eller gupp !!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då får man stanna idioten bakom och snacka lite allvar.
:fatta

Jaså är du en sån där plastpolis också? Som blockerar omkörningsfilen så att ingen kör snabbare än din lagliga hastighet? Och vad ger dig rätten att bestämma hur fort andra ska köra? Eller vad vet du om hur bråttom någon annan har?


Vad ska du snacka för alvar med honom då? Jag skulle fråga dig om du är dum i huvudet om det var jag som råkade bromsa in sent inför ett farthinder och du började jiddra. Därefter skulle jag fråga dig om du själv ska flytta på din bil eller om jag ska knuffa den av vägen så jag kommer fram.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Perfekt, vatten på blankmetall, försök absolut inte att göra en undanmanöver på den plattan då kan du ligga i framstupa sidoläge ögonblicket efter...
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Perfekt, vatten på blankmetall, försök absolut inte att göra en undanmanöver på den plattan då kan du ligga i framstupa sidoläge ögonblicket efter...

... den ser ut å vara max 2-3 dm bred ... ett brunnslock e fan bredare , en vit linje vid ett övergångställe e fan ett par meter lång ... en heldragen på motorvägen är flera hundra meter lång .... varför.... varför i helskotta skulle 2-3dm blöt blankmetall vara farligare än ovanstående på en 30-50 väg .... nä hellre dedär än vägbulor alla dagar i veckan

en "missad" vägbula tagen i 50kmh timmen på en icke motard e ingen trevlig upplevelse ... ett "missat" farthinder av typen i tråden är nog fan en bättre påminnelse , bonkar till nått förjävligt men blir ingen obehaglig flygtur iaf :hihi

(och nej jag är inte lika perfekt som alla andra..jag har faktiskt missat vägbulor och kört för fort ibland :4skrika )
 

tkdrille

Guest
Helt underbar uppfinning .. Hoppas de kan byta ut exakt alla gupp till dessa. För mig som kör taxi så kör jag över x antal onödiga helvetesbulor varenda dag
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
... den ser ut å vara max 2-3 dm bred ... ett brunnslock e fan bredare , en vit linje vid ett övergångställe e fan ett par meter lång ... en heldragen på motorvägen är flera hundra meter lång .... varför.... varför i helskotta skulle 2-3dm blöt blankmetall vara farligare än ovanstående på en 30-50 väg .... nä hellre dedär än vägbulor alla dagar i veckan

en "missad" vägbula tagen i 50kmh timmen på en icke motard e ingen trevlig upplevelse ... ett "missat" farthinder av typen i tråden är nog fan en bättre påminnelse , bonkar till nått förjävligt men blir ingen obehaglig flygtur iaf :hihi

(och nej jag är inte lika perfekt som alla andra..jag har faktiskt missat vägbulor och kört för fort ibland :4skrika )

Den är lika bred som ett däck enligt bilden och en standardfälg är 15" + 10cm gummi runt (x2) = snarare 50cm. Sen så ang att man då enbart skulle åka förbi i 30/50kmh så märks den knappt, ptjae vad säger man om det, det är ju inte det som är problemet, problemet är när man SKA bromsa.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Poängen med farthinder är ju att man ska få ner farten, men så som man utformat trafikmiljön lär det bli en utopi. Kör man inte regelbundet på vissa vägar kan man omöjligen upptäcka alla farthinder i tid i dåligt väder. Mörkt, våt vägbana, snö etc. Jag vet inte hur många gånger jag kört in i ett farthinder som integrerats vid ett övergångsställe. Man har gjort två nivåer på vägen och det är 40 km/h som hastighetsbegränsning. Sedan avslutar man det med en ytterst korkad rondell. Just det man har gjort om ena filen till en bussfil. Gissa om man riskerar att bli påkörd av en bilist som inte upptäckt att vänsterfilen leder till en högersväng i rondellen om man själv gått över i högerfil och ska rakt fram. Kan omöjligen vara en som framför fordon som stått för trafikplaneringen.

Angående det här nya farthindret så ska det bli intressant hur väl det fungerar. Det ser inte ut att vara någon underhållsfri lösning direkt. Om man nu mot förmodan skulle köra för fort, lär väl hjulinställningar påverkas och kanske en och annan fälg som får sig en tryckare. Man får helt enkelt skylla sig själv eller hur? Sedan undrar jag hur utryckningsfordon med påverkas av alla dessa nymodigheter?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Den är lika bred som ett däck enligt bilden och en standardfälg är 15" + 10cm gummi runt (x2) = snarare 50cm. Sen så ang att man då enbart skulle åka förbi i 30/50kmh så märks den knappt, ptjae vad säger man om det, det är ju inte det som är problemet, problemet är när man SKA bromsa.

Själv tänker jag bara på hur lätt man gör en undanmanöver eller dylikt på ett gupp... ;)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Fy bubblan för en stor bit metallplåt över vägen för en mc åkare.Har lärt mig med ren skräck över hur hal en vit mittlinje kan vara vid t ex regn som jag fick ett svårare kast på i samband med en omkörning.Vad blir nästa steg för trafikivrarna, ett stort hål med spetsade järnpålar !?. :crash
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

tkdrille

Guest
"Kostnaden blir cirka 500 000 kronor om man vill ha farthindret i båda riktningarna på en väg."

Vad kostar den vanligaste typen av farthinder? Inte några 500 000 kr gissar jag. Det här experimentet kommer nog inte att bli allt för vanligt sett till kostnaderna. Sedan undrar jag vad underhållskostnaderna blir sett över tiden. Även det är något man bör ta hänsyn till.

Men sett till de vanliga bulorna så lär detta funka. För de gör de garanterat inte nu.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
"Kostnaden blir cirka 500 000 kronor om man vill ha farthindret i båda riktningarna på en väg."

Vad kostar den vanligaste typen av farthinder? Inte några 500 000 kr gissar jag. Det här experimentet kommer nog inte att bli allt för vanligt sett till kostnaderna. Sedan undrar jag vad underhållskostnaderna blir sett över tiden. Även det är något man bör ta hänsyn till.

De e lugnt! Lägger på lite på vägtullarna bara!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men sett till de vanliga bulorna så lär detta funka. För de gör de garanterat inte nu.

I slutändan är det en kostnadsfråga. Jag tror inte man har de ekonomiska resurserna att introducera den här typen av farthinder genomgripande. Möjligtvis placerar man ut dem på lämpliga ställen, men jag tvivlar på att man kommer att se flertalet sådana farthinder inom ett par år. Man har inte direkt gjort sig känd för att välja de kostsamma trafiklösningarna under senare år. Överallt har man valt budgetlösningar för att öka trafiksäkerheten. Jag hoppas inte att man är så korkad att man köper in den här lösningen för 500 000 kr per farthinder som täcker två körfält i vardera riktning. Då tycker jag gott man kan lägga resurserna på andra förbättringar.

En annan fråga man kan ställa sig är om det finns någon klämrisk i anordningen. Den där typen av farthinder kan säkert locka till sig barn och ungdomar. Precis som järnvägar där barn sätter mynt och stenar på spåren lär nog barn/ungdomar roa sig med att sätta saker i den här konstruktionen i försök att sätta den ur spel.

De e lugnt! Lägger på lite på vägtullarna bara!

Att öka skatten har ju varit en klassisk lösning på alla finansieringsproblem i alla tider.
 

tkdrille

Guest
I slutändan är det en kostnadsfråga. Jag tror inte man har de ekonomiska resurserna att introducera den här typen av farthinder genomgripande. Möjligtvis placerar man ut dem på lämpliga ställen, men jag tvivlar på att man kommer att se flertalet sådana farthinder inom ett par år. Man har inte direkt gjort sig känd för att välja de kostsamma trafiklösningarna under senare år. Överallt har man valt budgetlösningar för att öka trafiksäkerheten. Jag hoppas inte att man är så korkad att man köper in den här lösningen för 500 000 kr per farthinder som täcker två körfält i vardera riktning. Då tycker jag gott man kan lägga resurserna på andra förbättringar.

En annan fråga man kan ställa sig är om det finns någon klämrisk i anordningen. Den där typen av farthinder kan säkert locka till sig barn och ungdomar. Precis som järnvägar där barn sätter mynt och stenar på spåren lär nog barn/ungdomar roa sig med att sätta saker i den här konstruktionen i försök att sätta den ur spel.



Att öka skatten har ju varit en klassisk lösning på alla finansieringsproblem i alla tider.

Ja de är de negativa med dem. Att de kostar så mycket. Men med tanke på hur jävligt folk kör idag så skulle de behövas på vissa område. Jag är positiv till dem iallafall, och de hade garanterat varit mycket bättre än de klassiska bulorna som är rena skiten för bilar.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
är det bara jag som tänker att nu kommer farten öka utanför skolor och dylikt? Förut om det var säg en 50 väg med farthinder innan och efter skolan så orkade jag iaf sällan gasa på imellan.
Man saktade ner för det första som halvgled man till nästa i nästan samma fart.

Med dom nya kan man ju hålla 50 hela vägen förbi?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top