powerglide
Glad amatör
Om inte någon bakom dig kommer ikapp i en allt för hög hastighet så att luckan släpps ner för dig trots att du håller laglig fart.
Då får man stanna idioten bakom och snacka lite allvar.
:fatta
Om inte någon bakom dig kommer ikapp i en allt för hög hastighet så att luckan släpps ner för dig trots att du håller laglig fart.
Då får man stanna idioten bakom och snacka lite allvar.
:fatta
Perfekt, vatten på blankmetall, försök absolut inte att göra en undanmanöver på den plattan då kan du ligga i framstupa sidoläge ögonblicket efter...
... den ser ut å vara max 2-3 dm bred ... ett brunnslock e fan bredare , en vit linje vid ett övergångställe e fan ett par meter lång ... en heldragen på motorvägen är flera hundra meter lång .... varför.... varför i helskotta skulle 2-3dm blöt blankmetall vara farligare än ovanstående på en 30-50 väg .... nä hellre dedär än vägbulor alla dagar i veckan
en "missad" vägbula tagen i 50kmh timmen på en icke motard e ingen trevlig upplevelse ... ett "missat" farthinder av typen i tråden är nog fan en bättre påminnelse , bonkar till nått förjävligt men blir ingen obehaglig flygtur iaf
(och nej jag är inte lika perfekt som alla andra..jag har faktiskt missat vägbulor och kört för fort ibland )
Den är lika bred som ett däck enligt bilden och en standardfälg är 15" + 10cm gummi runt (x2) = snarare 50cm. Sen så ang att man då enbart skulle åka förbi i 30/50kmh så märks den knappt, ptjae vad säger man om det, det är ju inte det som är problemet, problemet är när man SKA bromsa.
Och den självklara utmaningen blir ju att se hur fort du måste köra för att vara snabbare än hindret, skall vi gissa på runt 100 på 30 väg?Om inte någon bakom dig kommer ikapp i en allt för hög hastighet så att luckan släpps ner för dig trots att du håller laglig fart.
"Kostnaden blir cirka 500 000 kronor om man vill ha farthindret i båda riktningarna på en väg."
Vad kostar den vanligaste typen av farthinder? Inte några 500 000 kr gissar jag. Det här experimentet kommer nog inte att bli allt för vanligt sett till kostnaderna. Sedan undrar jag vad underhållskostnaderna blir sett över tiden. Även det är något man bör ta hänsyn till.
"Kostnaden blir cirka 500 000 kronor om man vill ha farthindret i båda riktningarna på en väg."
Vad kostar den vanligaste typen av farthinder? Inte några 500 000 kr gissar jag. Det här experimentet kommer nog inte att bli allt för vanligt sett till kostnaderna. Sedan undrar jag vad underhållskostnaderna blir sett över tiden. Även det är något man bör ta hänsyn till.
Men sett till de vanliga bulorna så lär detta funka. För de gör de garanterat inte nu.
De e lugnt! Lägger på lite på vägtullarna bara!
Fan vad skön du e!hade varit roligare om dom öppnade uppåt istället
I slutändan är det en kostnadsfråga. Jag tror inte man har de ekonomiska resurserna att introducera den här typen av farthinder genomgripande. Möjligtvis placerar man ut dem på lämpliga ställen, men jag tvivlar på att man kommer att se flertalet sådana farthinder inom ett par år. Man har inte direkt gjort sig känd för att välja de kostsamma trafiklösningarna under senare år. Överallt har man valt budgetlösningar för att öka trafiksäkerheten. Jag hoppas inte att man är så korkad att man köper in den här lösningen för 500 000 kr per farthinder som täcker två körfält i vardera riktning. Då tycker jag gott man kan lägga resurserna på andra förbättringar.
En annan fråga man kan ställa sig är om det finns någon klämrisk i anordningen. Den där typen av farthinder kan säkert locka till sig barn och ungdomar. Precis som järnvägar där barn sätter mynt och stenar på spåren lär nog barn/ungdomar roa sig med att sätta saker i den här konstruktionen i försök att sätta den ur spel.
Att öka skatten har ju varit en klassisk lösning på alla finansieringsproblem i alla tider.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|