Nytt farthinder

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hur många gånger har ni kört över en järnväg? där finns väl sämre förutsättningar än ett farthinder och har någon av er kört omkull på en järnvägsövergång?

Det är räfflad plåt där tanken inte är att de ska röra sig upp och ner och ja de kan faktiskt bli rätt hala. Din fråga är ungefär som "hur många gånger har du blivit rånad efter de satte upp kameror i matvaruaffären?" :rolleyes:
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jag måste vara lite bakom, för jag ser inte problemet med dessa farthinder. Tycker det låter jättebra med en stor plåtbit på vägen, för om det regnar så får även jag chansen till att kunna göra en burnout om jag använder den som underlag! :p
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Vi har 2 filiga 70vägar som blivit omskyltade till 50väg, undrar om du skulle kunna gissa?

Då jag inte sett er väg som blivit omskyltad varken före eller efter förändringen é dé lite svårt att ens gissa. Du ser ganska tydligt i omgivningen vad dé é för väg du kör på eller :va Jag har iaf alltid sett tydlig skillnad på en 30-50väg mot en 70-väg och uppåt. Fattar inte allt gnäll som om ni sitter i en sandlåda :7peta
Vi som kör hoj har ju uppsikt konstant i våran omgivning, trafikanter, vilket håll molnen rör sig åt och t.o.m. om självaste Stålmannen flyger förbi!
Farthinderna sätts inte upp på höghastighetsvägar punkt slut.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag kommer be någon köra snabbt sen tvärnita precis innan, kommer slänga in bomber så att skiter går sönder och kommer att fortsätta att vandalisera deras jävla idioti tills dem lägger av med det. För detta är livsfarligt det kommer att vara halare än ett brunslock och dem kan vara hala.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
:rofl:lol:hihi
Jag kommer be någon köra snabbt sen tvärnita precis innan, kommer slänga in bomber så att skiter går sönder och kommer att fortsätta att vandalisera deras jävla idioti tills dem lägger av med det. För detta är livsfarligt det kommer att vara halare än ett brunslock och dem kan vara hala.
 

jetson

Guest
Jag har en idé - sluta bygga hinder överallt, det är lite som ett tvspel numera med alla avsmalningar och gupp och skit.


Det måste vara en jävla fotgängare som bestämmer över dom här grejerna för en bilist skulle aldrig vara så jävla efterbliven.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har en idé - sluta bygga hinder överallt, det är lite som ett tvspel numera med alla avsmalningar och gupp och skit.

Vi har ett toppenhinder hos oss.

Precis efter en skymd 90 graders högersväng så har de gjort en avsmalning med både trottoarkant och stolpe på höger sida samspelat med ingen väggren utan bara en 20 meter hög bergvägg på vänster sida.
Det är precis så att två bilar kan mötas om man har koll på sitt fordon.
Här kommer även bussar var 15 min.

Efter att stolpen blivit nerkörd ett par dussin gånger så slutade de sätta upp en ny.
Bergväggen får nya färger varje månad och trottoarkanten sjunker lite varje vecka.

Polaren mötte bussen med sin bil och beslutade sig för att vänta så att den skulle komma förbi.
Han blev ändå av med bakljuset eftersom bussen tog honom med midjan i svängen.

Som preicken över i:ett så är det ett övergångsställe när man kommer från andra hållet.

Livsfarligt. :huvet
 

jetson

Guest
Vi har ett toppenhinder hos oss.

Precis efter en skymd 90 graders högersväng så har de gjort en avsmalning med både trottoarkant och stolpe på höger sida samspelat med ingen väggren utan bara en 20 meter hög bergvägg på vänster sida.
Det är precis så att två bilar kan mötas om man har koll på sitt fordon.
Här kommer även bussar var 15 min.

Efter att stolpen blivit nerkörd ett par dussin gånger så slutade de sätta upp en ny.
Bergväggen får nya färger varje månad och trottoarkanten sjunker lite varje vecka.

Polaren mötte bussen med sin bil och beslutade sig för att vänta så att den skulle komma förbi.
Han blev ändå av med bakljuset eftersom bussen tog honom med midjan i svängen.

Som pricken över i:ett så är det ett övergångsställe när man kommer från andra hållet.

Livsfarligt. :huvet


Haha ja dom gillar sina refuger och dylikt. Fartgupp i en ganska brant nerförsbacke (20m efter "krönet") är också kul... känner man inte till dom får man sig en liten flygtur :D


Nej säg till fotgängarna att zebralagen är reviderad - nu håller ni er för fan på trottoaren så vi kan köra i vettiga hastigheter!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det är räfflad plåt där tanken inte är att de ska röra sig upp och ner och ja de kan faktiskt bli rätt hala. Din fråga är ungefär som "hur många gånger har du blivit rånad efter de satte upp kameror i matvaruaffären?" :rolleyes:

Räfflad plåt?
vet inte om jag vill kalla brunnslock för räfflade..
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Om man kör på en 30/50-sträcka och följer hastighetsbestämmelserna så är en sån här grej en extra risk hur du än vrider o vänder på det. Visst, de flesta kommer knappt märka att dom kör över den eller köra vid sidan om, men tänk när den har lite oljerester o är lite fuktig o så kommer man där i laglig fart och måste slå på en nit för att en snorunge/djur/vad som springer ut framför hojen, då är det bra mycket större risk att man går omkull på en blank o hal plåtbit än asfalt.

Jag funderar lite på vad som händer om någon kör för fort och tvingas panikväja för t.ex ett rådjur, lägger cykeln och kasar in i det öppna farthindret... inte så sannolikt kanske, men aj aj aj om det skulle inträffa...

Då jag inte sett er väg som blivit omskyltad varken före eller efter förändringen é dé lite svårt att ens gissa. Du ser ganska tydligt i omgivningen vad dé é för väg du kör på eller :va Jag har iaf alltid sett tydlig skillnad på en 30-50väg mot en 70-väg och uppåt. Fattar inte allt gnäll som om ni sitter i en sandlåda :7peta
Vi som kör hoj har ju uppsikt konstant i våran omgivning, trafikanter, vilket håll molnen rör sig åt och t.o.m. om självaste Stålmannen flyger förbi!
Farthinderna sätts inte upp på höghastighetsvägar punkt slut.

Poängen är ju att om samma väg haft 50-gräns och senare skyltats om till 70 så finns det ingen chans att se vilken hastighet som gäller där, alternativt så gick det inte att se förut. Dvs. om det ser ut som en 50-väg så ser man fel nu, ser det ut som en 70-väg så såg man fel före omskyltningen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det roliga är att geekarna som testat denna säkerligen gjort det under optimala förhållanden i ett labb och på sommaren utomhus. På med lite olja, löv och en skvätt duggregn så får vi se hur många som går omkull på den.

Den är testar i ett år på plats i vägen.
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Vad händer om man faller ner i gropen och inte kan ta sig upp själv, ska man ringa SOS då:dummer

Och om man då samtidigt stukar fingret då man "faller" ner vem är det man ska stämma sen:glömdet
 

Jimmy K

2nd Place Is The First Loser!!!!!
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Linköping
Hoj
Cbr600RR
Hade ingen aning om att du hade busskort Jimmy! :tummenupp

Ha ha nä int har ja de men jag kom lite fort med Volvon typ första dagen de satt upp skiten å trodde hela underredet flög av. Sen läste jag i tidningen ang att det gick sönder pga bussen så då fick jag min hämd :arsele
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Tycker det ser bra ut. Inga problem med Volvon, den håller. XT:n är det frågan om man ens känner guppet :yoparty

Dock lär man aldrig se det på vägar med högre skyltad hastighet än 50.

Tror dom fått tänka om, väldigt många moderna bilar är så pass låga att dom skrapar i farthinder även i standardhöjd...
 

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Vi har ett toppenhinder hos oss.

Precis efter en skymd 90 graders högersväng så har de gjort en avsmalning med både trottoarkant och stolpe på höger sida samspelat med ingen väggren utan bara en 20 meter hög bergvägg på vänster sida.
Det är precis så att två bilar kan mötas om man har koll på sitt fordon.
Här kommer även bussar var 15 min.

Efter att stolpen blivit nerkörd ett par dussin gånger så slutade de sätta upp en ny.
Bergväggen får nya färger varje månad och trottoarkanten sjunker lite varje vecka.

Polaren mötte bussen med sin bil och beslutade sig för att vänta så att den skulle komma förbi.
Han blev ändå av med bakljuset eftersom bussen tog honom med midjan i svängen.

Som preicken över i:ett så är det ett övergångsställe när man kommer från andra hållet.

Livsfarligt. :huvet

Känner igen den platsen, kyrkogård brevid?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
...
Tror dom fått tänka om, väldigt många moderna bilar är så pass låga att dom skrapar i farthinder även i standardhöjd...

Och med detta hinder så är vägen plan i laglig hastighet med blir ett gupp i olaglighastighet...
:dummer
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top