Nytt farthinder

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
min offroad kommer gilla dessa starkt, kommer köra extra mycket vid dessa platser
med sport kör jag vid sidan av :)

roligare när det svänger lite..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vilken bagatell. De är ju långt efter norrbaggarna som lägger färistar i kurvorna, skymt eller ej. Det bara rasslar till och så befinner man sig 1-1,5 m längre åt h/v. Spennande.

Idén med en portabel fallucka i tidiga inlägg finner jag lockande. :phantasy
När det är nån/nåt man inte gillar kastar man bara fram sin fallucka och låter "the obstacle" försvinna med någon skön ljudeffekt. Utmärkt när sysslolösa ligister i mörk bävernylon och reflexväst hänger utmed vägarna och ställer till förtret t ex.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag kör genom flera samhällen (50-sträckor) dagligen, både till o från jobbet med bil. Jag kan säga att jag skulle vara djävligt tacksam om jag kunde hålla 50 genom dessa samhällen utan att behöva sakta ner till typ 3 km/h när jag ska passera över dessa förbannade gupp. Jag tycker att dessa ny farthinder verkar alldeles utmärkta, byt ut ALLA gupp mot dessa säger jag.
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Jag kör genom flera samhällen (50-sträckor) dagligen, både till o från jobbet med bil. Jag kan säga att jag skulle vara djävligt tacksam om jag kunde hålla 50 genom dessa samhällen utan att behöva sakta ner till typ 3 km/h när jag ska passera över dessa förbannade gupp. Jag tycker att dessa ny farthinder verkar alldeles utmärkta, byt ut ALLA gupp mot dessa säger jag.

Jag håller med dig om att dessa är mycket skönare när man kör bil. Problemet är bara kostnaden om man ska byta ut dom gamla mot dessa, antar att service och underhåll kommer att kosta dyrt utöver kostnaden att fixa dessa.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du ser väl ändå skillnad på en 30-50väg och en 70väg hoppas jag? Annars kan man ifrågasätta om du behöver ta om körkortet :tungan

Vi har 2 filiga 70vägar som blivit omskyltade till 50väg, undrar om du skulle kunna gissa?
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
När någon av däcken (oftast framdäcket) har en friktion som är likamed noll så kan en lutning (i vägbanan eller att du lutar lite grann) göra att däcket/däcken tappar greppet och kan då i värsta fall resultera i att man kör omkull. Som bekant kanske du vet att blöt metall inte erbjuder den bästa friktionen på marknaden.

Har man dom problemen ska man inte köra i regn heller. Regn och vitmålat går inte bra det heller.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Dom farthinderna är nog mycket bättre än dom som är idag. Underhållet behöver inte bli dyrt. Snö ochh is kan man bota genom värme. Det som kommer kosta i början är sabotage. Kommer bli likandant som när fartkamerorna kom.

Det kommer skona yrkeschaufförers ryggar och bussar. Idag har lågbyggda bussar problem med att dom tar i vissa farthinder oavsett hur sakta dom kör över.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Om man kör på en 30/50-sträcka och följer hastighetsbestämmelserna så är en sån här grej en extra risk hur du än vrider o vänder på det. Visst, de flesta kommer knappt märka att dom kör över den eller köra vid sidan om, men tänk när den har lite oljerester o är lite fuktig o så kommer man där i laglig fart och måste slå på en nit för att en snorunge/djur/vad som springer ut framför hojen, då är det bra mycket större risk att man går omkull på en blank o hal plåtbit än asfalt.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Akta er för övergångställena, dem är jättehala o jättemånga.
:rolleyes:
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
De installerade en typ av farthinder på Henrik Menanders väg i Malmö.
Vad jag förstod så var det ett vinkelstål som tippades upp om man körde över skyltad hastighet. (Inte samma sak som att köra för fort)

Mig veterligt så aktiverades aldrig systemet och efter ett par år (?) var det hela asfalterat igen.
Detta system låg mitt i en kurva så kanske t o m trafiksäkerhetstalibanerna insåg att det skulle göra mer skada än nytta ...
 

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Bättre för miljön och utryckningsfordon, whats the problem? Slippa alla inbromsningar och accelerationer efter dom förbannade väg bulorna. Men dom prata om sådanna här för snart 10 år sedan och kunde inte lösa det med utryckings fordonen. Har dom löst det nu? sensorer eller dylikt som säger till dom att inte sjunka in?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Lite regn o ett styrvobbel på det där så har "gropen" verkligen stoppat en fartsyndande hoj... :dummer
Jag har då aldrig lyckats med styrvobbel i varken 30 eller 50kmh.
Men den dagen jag får det så ska jag skriva en ursäkt här:glömdet
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ja och pricken på i:et är lite dieselspill. Slät metall + vatten + olja/diesel.... intressant är hur en del säger att det är ofarligt.. :va

Då dessa hinder lär vara tänkta att sitta på raka vägar så ser jag inte problemet, det går att köra på is om man så vill så länge som man kör rakt fram och inte förändrar hastigheten eller liknande

Ska ni gnälla så gnäll på något vettigt Tex det som redan finns idag i alla städer, brunnslock( de sitter dessutom inte bara på raka vägar.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det här verkar dumt och vansinnigt, slöseri med skattepengar. Vad är det för fel på en vanlig vägbula om det nu är 30väg vi snackar om? Gärna en sån där fyrkant som man lätt kan köra runt med mc.


Ring in till närmaste företag som har stadsbussar och fråga dem hur många som är sjukskriva just nu pga ryggproblem.
Om du inte visste det så är detta ett stort problem trots luftfjädrade stolar för förarna.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det roliga är att geekarna som testat denna säkerligen gjort det under optimala förhållanden i ett labb och på sommaren utomhus. På med lite olja, löv och en skvätt duggregn så får vi se hur många som går omkull på den.
Den har suttit 1år (eller om det var 2 år) och det med vinter utan problem.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Blank plåt + regn och kant = mästervurpa :rolleyes:

När någon av däcken (oftast framdäcket) har en friktion som är likamed noll så kan en lutning (i vägbanan eller att du lutar lite grann) göra att däcket/däcken tappar greppet och kan då i värsta fall resultera i att man kör omkull. Som bekant kanske du vet att blöt metall inte erbjuder den bästa friktionen på marknaden.


Hur många gånger har ni kört över en järnväg? där finns väl sämre förutsättningar än ett farthinder och har någon av er kört omkull på en järnvägsövergång?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag håller med dig om att dessa är mycket skönare när man kör bil. Problemet är bara kostnaden om man ska byta ut dom gamla mot dessa, antar att service och underhåll kommer att kosta dyrt utöver kostnaden att fixa dessa.

En sjukskriven för att ryggen har blivit kass så är det farthindret intjänat
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top