Ja och pricken på i:et är lite dieselspill. Slät metall + vatten + olja/diesel.... intressant är hur en del säger att det är ofarligt..
Blank plåt + regn och kant = mästervurpa
Om man då kommer i fart så att hindret åker ner och slår i "en stålklädd kant." När den har slitits lite då kan man väll få punka?
Allvarligt, skulle man ens känna av den där med hoj, som har någon annan slags fjädring än stenhård motogp?
Känns lite dramaqueen över det hela..
Snarare tvärtom, ju mer den slits ju rundare kommer kanten att bli.
Det hade dom ett på prov i Västertorp ett tag, med en "fartkamera" som kände av om man körde över 30 km/h och höjde upp en bred platta en dm ungefär.
Det roliga var att den siktade rätt långt bort, så om någon närmade sig hindret i 25 blås och man snabbt närmade sig denne bakifrån så fick dom sig ett hopp.
Jätteroligt
Det roliga är att geekarna som testat denna säkerligen gjort det under optimala förhållanden i ett labb och på sommaren utomhus. På med lite olja, löv och en skvätt duggregn så får vi se hur många som går omkull på den.
Det hade dom ett på prov i Västertorp ett tag, med en "fartkamera" som kände av om man körde över 30 km/h och höjde upp en bred platta en dm ungefär.
Det roliga var att den siktade rätt långt bort, så om någon närmade sig hindret i 25 blås och man snabbt närmade sig denne bakifrån så fick dom sig ett hopp.
Jätteroligt
Du ser väl ändå skillnad på en 30-50väg och en 70väg hoppas jag? Annars kan man ifrågasätta om du behöver ta om körkortet
Tanken är väl att den inte ska se utryckningsfordon, så att dom slipper sakta ner. Dessutom har många yrkesförare klagat på att dom måste guppa över konventionella farthinder dagarna i ända, det sliter ganska bra på ryggen bla.De har säkert använt Volvo Cross Country och Range Rover som referensfordon.
Utan en tanke på någon som kommer med sin 150cc scooter med 12" hjul.
Förhoppningsvis slippar vi se dessa på landsvägar mitt ute i ingenstans eftersom de måste dra el till skiten också.
Om de bara hamnar på 30 vägar är det väl mer okej. Dumt att gasa på 30 vägar.
Å andra sidan så finns det en tendens att det går inflation i 30, 40 skyltar även där det inte känns motiverat och 5-10 över skyltat är lätt hänt även om man inte är ute på en dödsföraktande bombrepa.
Är det bara på 30 vägar så fungerar väl traditionella farthinder.
Måste väl vara lägre installations och driftskostnader för en vanlig vägbula än om man ska ha high tech hinder som öppnar en fallucka för de som kör 5km/h för fort, 10km/h för fort så får man spikmatta under och 20km/h för fort så kommer det upp en press som trycker ihop hela bilen till en kub. För de som kör minst 10km/h under skyltat så bjuder den på kaffe. Vad kostar ett sånt hinder egentligen?
Hur bred ser den ut att vara... sådär en 40-50cm eller nåt sånt... om man åker på en "mästervurpa" på det så är det nog inte första gången man går i backen skulle jag gissa.
Som eget exempel kan jag nämna att jag för en vecka sedan körde över en något större frusen vattenpöl och det var absolut inga problem att hålla sig på hjulen trots att jag körde på is...
Snarare tvärtom, ju mer den slits ju rundare kommer kanten att bli.
Jag har faktiskt lite svårt att i se skillnad på en 30 väg och en 50 väg?
Så då menar du att jag behöver ta om mitt körkort? Eller kan du upplysa mig om den
om den fysiska skillnaden?
Hur kan ni köra omkull om ni kör rakt fram?
Den ena har en 30-skylt och går oftast utanför skolor.Jag har faktiskt lite svårt att i se skillnad på en 30 väg och en 50 väg?
Så då menar du att jag behöver ta om mitt körkort? Eller kan du upplysa mig om den
om den fysiska skillnaden?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |