Nytt farthinder

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Allvarligt, skulle man ens känna av den där med hoj, som har någon annan slags fjädring än stenhård motogp?

Känns lite dramaqueen över det hela..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, blank plåt, allmän smuts och regn på det så kan ju den där bli ganska skithal :näsblod

Vill nån busa med den så är det väl bara att sätta dig några loppor med gassvetsen. Nån hantverkare som känner sig manad? :D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja och pricken på i:et är lite dieselspill. Slät metall + vatten + olja/diesel.... intressant är hur en del säger att det är ofarligt.. :va

Blank plåt + regn och kant = mästervurpa :rolleyes:

Hur bred ser den ut att vara... sådär en 40-50cm eller nåt sånt... om man åker på en "mästervurpa" på det så är det nog inte första gången man går i backen skulle jag gissa.

Som eget exempel kan jag nämna att jag för en vecka sedan körde över en något större frusen vattenpöl och det var absolut inga problem att hålla sig på hjulen trots att jag körde på is...

Om man då kommer i fart så att hindret åker ner och slår i "en stålklädd kant." När den har slitits lite då kan man väll få punka?:confused:

Snarare tvärtom, ju mer den slits ju rundare kommer kanten att bli.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Allvarligt, skulle man ens känna av den där med hoj, som har någon annan slags fjädring än stenhård motogp?

Känns lite dramaqueen över det hela..

Beror ju på hur hög kanten är. Är den 1cm är det väl som att köra över en liten sten

Är kanten 1dm knäcker man ju evetuellt gaffeln och man lär få ett fint stomsläpp i däcket.

Snacka om att jag skulle bli förbannad om en sån där jävla grej förstörde mina däck.....
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Jag bor just där denna sitter och åker förbi den nästan varje dag med bil och o mc. Det är en 30-sträcka på ca 50m med en korsning med rödljus mitt i. Precis innan(3-5m) rödljusen finns dessa farthinder. Så man saktar ner hursom. Det finns gott om plats för att köra runt hindret och man ser klart och tydligt tidigt att dom sjunker ner, så det blir aldrig någon överraskning. Det största problemet är när man kommer med bil och inte vet hur lång tid det tar för den att åka upp igen, man helst inte köra över den för det känns rätt mycket fast än den inte är så djup.

Dessutom är det två sorter en där det är en lång platta som åker ner, då åker man runt på sidorna. Den andra består av två korta plattor med ett glapp i mitten som lätt går att köra på med hojen, ganska stort glapp som inte åker ner.
Sen är det som Perki säger ibland kan man komma hur snabbt som helst så reagerar den inte och ibland är den nere hela tiden.

Det hade dom ett på prov i Västertorp ett tag, med en "fartkamera" som kände av om man körde över 30 km/h och höjde upp en bred platta en dm ungefär.
Det roliga var att den siktade rätt långt bort, så om någon närmade sig hindret i 25 blås och man snabbt närmade sig denne bakifrån så fick dom sig ett hopp.
Jätteroligt :hihi

Den kommer jag också ihåg bodde i närheten då, anledningen till att man tog bort den var att någon kärring hade kört för fort och inte sett den så hon fick en rejäl skada och massa skadestånd. Dessutom är det utryckningsväg.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det roliga är att geekarna som testat denna säkerligen gjort det under optimala förhållanden i ett labb och på sommaren utomhus. På med lite olja, löv och en skvätt duggregn så får vi se hur många som går omkull på den.

De har säkert använt Volvo Cross Country och Range Rover som referensfordon.
Utan en tanke på någon som kommer med sin 150cc scooter med 12" hjul.


Förhoppningsvis slippar vi se dessa på landsvägar mitt ute i ingenstans eftersom de måste dra el till skiten också.
Om de bara hamnar på 30 vägar är det väl mer okej. Dumt att gasa på 30 vägar.
Å andra sidan så finns det en tendens att det går inflation i 30, 40 skyltar även där det inte känns motiverat och 5-10 över skyltat är lätt hänt även om man inte är ute på en dödsföraktande bombrepa.
Är det bara på 30 vägar så fungerar väl traditionella farthinder.
Måste väl vara lägre installations och driftskostnader för en vanlig vägbula än om man ska ha high tech hinder som öppnar en fallucka för de som kör 5km/h för fort, 10km/h för fort så får man spikmatta under och 20km/h för fort så kommer det upp en press som trycker ihop hela bilen till en kub. För de som kör minst 10km/h under skyltat så bjuder den på kaffe. Vad kostar ett sånt hinder egentligen?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det hade dom ett på prov i Västertorp ett tag, med en "fartkamera" som kände av om man körde över 30 km/h och höjde upp en bred platta en dm ungefär.
Det roliga var att den siktade rätt långt bort, så om någon närmade sig hindret i 25 blås och man snabbt närmade sig denne bakifrån så fick dom sig ett hopp.
Jätteroligt :hihi

Vi har en sådan här i Örebro. Funkar säkert jättebra, jag har åtminstone aldrig kört för fort på den sträckan.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Du ser väl ändå skillnad på en 30-50väg och en 70väg hoppas jag? Annars kan man ifrågasätta om du behöver ta om körkortet :tungan

Jag har faktiskt lite svårt att i se skillnad på en 30 väg och en 50 väg?
Så då menar du att jag behöver ta om mitt körkort? Eller kan du upplysa mig om den
om den fysiska skillnaden?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
De har säkert använt Volvo Cross Country och Range Rover som referensfordon.
Utan en tanke på någon som kommer med sin 150cc scooter med 12" hjul.


Förhoppningsvis slippar vi se dessa på landsvägar mitt ute i ingenstans eftersom de måste dra el till skiten också.
Om de bara hamnar på 30 vägar är det väl mer okej. Dumt att gasa på 30 vägar.
Å andra sidan så finns det en tendens att det går inflation i 30, 40 skyltar även där det inte känns motiverat och 5-10 över skyltat är lätt hänt även om man inte är ute på en dödsföraktande bombrepa.
Är det bara på 30 vägar så fungerar väl traditionella farthinder.
Måste väl vara lägre installations och driftskostnader för en vanlig vägbula än om man ska ha high tech hinder som öppnar en fallucka för de som kör 5km/h för fort, 10km/h för fort så får man spikmatta under och 20km/h för fort så kommer det upp en press som trycker ihop hela bilen till en kub. För de som kör minst 10km/h under skyltat så bjuder den på kaffe. Vad kostar ett sånt hinder egentligen?
Tanken är väl att den inte ska se utryckningsfordon, så att dom slipper sakta ner. Dessutom har många yrkesförare klagat på att dom måste guppa över konventionella farthinder dagarna i ända, det sliter ganska bra på ryggen bla.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag antar att dom monteras på raksträckor och inte i kurvor så jag förstår inte riktigt problemet... Däremot kan det bli intressant om en sån går sönder och alltid ligger i botten t.ex.?
Vad händer under vintern? Kan den fyllas med is och snö? :va
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur bred ser den ut att vara... sådär en 40-50cm eller nåt sånt... om man åker på en "mästervurpa" på det så är det nog inte första gången man går i backen skulle jag gissa.

Som eget exempel kan jag nämna att jag för en vecka sedan körde över en något större frusen vattenpöl och det var absolut inga problem att hålla sig på hjulen trots att jag körde på is...


Snarare tvärtom, ju mer den slits ju rundare kommer kanten att bli.

Du glömde Murphy.
Går det att ramla på den så kommer någon att ramla på den.

Är ju enkelt att fixa genom att belägga den med asfalt bara.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker den verkar vara en bra lösning jämfört med dagens farthinder som kräver hastigheter långt under lagstadgade. Kör man 70 över dagens farthinder på en 70-väg så känns det som att man precis skrotat hela bilen. Med hoj spelar det ju mindre roll för då räcker det ju att lyfta lite på rumpan så kan man passera i vilken fart som helst.

Och de på bilden har ju lämnat lite utrymme på bägge sidor så det är ju bara att köra på sidan om luckan.
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Jag har faktiskt lite svårt att i se skillnad på en 30 väg och en 50 väg?
Så då menar du att jag behöver ta om mitt körkort? Eller kan du upplysa mig om den
om den fysiska skillnaden?

Då jag skrev 30-50väg OCH en 70väg betyder dé att du borde se skillnaden med de två förstnämnda mot den sistnämnda dvs en 30väg och en 70väg samt en 50väg och en 70väg. Annars kunde jag skrivit 70-90-110-120väg.
Läs om, läs rätt :krama
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Känns som något som kommer fungera i ett par år sedan blir det väl för mycket underhåll så Trafikverket skippar väl det eller att man låser de i nedfällt läge jämt och ständigt.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hur kan ni köra omkull om ni kör rakt fram? :va

När någon av däcken (oftast framdäcket) har en friktion som är likamed noll så kan en lutning (i vägbanan eller att du lutar lite grann) göra att däcket/däcken tappar greppet och kan då i värsta fall resultera i att man kör omkull. Som bekant kanske du vet att blöt metall inte erbjuder den bästa friktionen på marknaden.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har faktiskt lite svårt att i se skillnad på en 30 väg och en 50 väg?
Så då menar du att jag behöver ta om mitt körkort? Eller kan du upplysa mig om den
om den fysiska skillnaden?
Den ena har en 30-skylt och går oftast utanför skolor.
Den andra har en 50-skylt och brukar finnas på övriga ställen inom tätbebyggda områden.
:tungan

Dags att skaffa glasögon? ;)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top