Nytt från Svemo, som berör alla.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Helt sjukt!
Vi får väl hoppas att svemo får lite konkurrens.. Jag är inte så insatt men SMA verkar ju fylla en viktig funktion inom bilracingen.

Ja dom har gjort det bra där tydligen. Det finns speedway och cross arrangemang som går under SMA, men ingen har arrangerat RR under SMA vilket skulle vara fullt möjligt.

Som företag får du inte tillståndsnummer av Svemo att arrangera tävling under Svemoflagg, du måste vara förening/klubb som är ansluten till Svemo.
Däremot kan du som företagare arrangera tävling under SMA flagg.

Diskussionen är helt klart intressant och hur Svemo skulle agera om någon arrangerad RR tävling under SMA flagg.

Vi har även arrangörsförsäkring för våra funktionärer och personal genom SMA, något som Svemo eller deras försäkringsbolag inte har kunnat erbjuda utan bara pratat om och aldrig kommit till sak med en korrekt offert.

/Nitrous
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vart hittar du underlag för att förarna har något att säga till om?

Om du och jag bereder dem möjlighet att vara med men de tycker att vi anordnar en fjanttävling så är det ju inte vårt fel.


Analog tolkning..
Från RF:
för att en tävling ska få kunna kallas svensk mästerskap torde krävas att tävlingen har utlysts på ett sådant sätt att de främsta utövarna i landet har beretts tillfälle att delta.

Utövarna kan "nog" inte anses beretts tillfälle att delta om de inte är överens om att det är den tävlingen som gäller för att vinna SM.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Ja som medlem i en enduro och crossklubb så har man ganska mycket med svemo att göra nuförtiden. Dom ska påverka allt och ha ensamrätt i sitt bestämmande. Är bara buga och tacka. Och givetvis betala.. :arsele
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Utövarna kan "nog" inte anses beretts tillfälle att delta om de inte är överens om att det är den tävlingen som gäller för att vinna SM.
Man kan tolka det mesta olika men för mig innebär att bereda någon möjlighet att deltaga att man informerar dem om tävlingen. Vad de sen tycker om själva tävlingen är irrelevant.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man kan tolka det mesta olika men för mig innebär att bereda någon möjlighet att deltaga att man informerar dem om tävlingen. Vad de sen tycker om själva tävlingen är irrelevant.

Fast med den tolkningen skulle ju SM i 600cc RR klassen kunna arras på 4 olika håll, vilket frmagår från RF att så inte är syftet.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Lite svårtolkat med all text.......om jag med svemo licens deltar ett annat än svemo arr så är jag alltså mot svemo....
Så om jag kör på GR i ett av GRs allmänna åkningar så kan jag va rökt....

har jag fattat rätt
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lite svårtolkat med all text.......om jag med svemo licens deltar ett annat än svemo arr så är jag alltså mot svemo....
Så om jag kör på GR i ett av GRs allmänna åkningar så kan jag va rökt....

har jag fattat rätt

Jepp,om du kör oreggat,reggat kör du när och var du vill.
 

PatrikM

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Kvicksund
Hoj
DM BIZeta
För att ge några svar:

- Platsen "förarrepresentant" är vakant inom RR. kom med namn på kandidater!
- En vakant plats finns inom RR-sektionen. Kontakta er klubb med förslag på namn, eller ännu hellre bli klubbrepresentanter och kom till RR-sektionen årsmöte nu på lördag i Karlskoga kl. 10.30
- Svemo har ett samarbete med övriga Nordiska förbund om deltagande i varandras serier. Därför kan Norrmän och Finnar delta i SM.

Frågan om konkurrens är inte enkel då banlicenser, förarlicenser och funktionärslicenser innehåller försäkringar. Försäkringsbolag vill alltid att någon annan ska betala vid en olycka, det är en anledning till varför det måste vara glasklart att inte Svemos licenser inte gäller vid konkurrerande tävlingar, lika lite som "SMA"s eller annan organisations försäkringar/licenser ska gälla vid en Svemo tävling.

Som en av de som lägger en stor del av fritiden på att arrangera tävlingar, rekrytera förare, ordna "prova på", utbilda nya förare, delta i möten och utbildningar mm så vore det roligt om detta forum nån gång kunde få en tråd som säger "Helvete var roligt det är med RR, hur blir vi fler som håller på med denna underbara sport"

Patrik Marklund
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Svemo SBF osv..

Till Patrik och alla andra som med hela sitt hjärta jobbar för att vår hobby ska ge glädje gemenskap och en meningsfull fritid.

Det är inte på grund av er det finns numera alternativ till SVEMO SBF i huvudsak utan på grund av att förbunden inte fungerar som vi tycker att dom borde göra

Det som sker nu är,
på grund av att det INTE fungerar från högre ort.

SVEMO och Bilsportförbundet ska vara till FÖR,
och FÖR att jobba för sina medlemmars intresse.
Utveckla nya grenar av våran hobby när det kommer nya sporter tillbehör maskiner discipliner mm.

Jag har aldrig fått känslan av att SVEMO är där för min skull..
Tvärt om!
Jag ska hålla käften och INTE tycka annorlunda när det pekas med hela handen!!!
Dumma miljökrav om buller mm.
Påhittade ljudregler och inkonsekvens..

MEN !!
När det nu kommer ett alternativ som gör det okomplicerat att köra och tävla mer än, och på andra tider underlag osv så är man svartfot,
Värre än pesten,
olojal mm..

För problemet är som många inte förstått är att:
Vi tävlar inte för våran höga nöjes skull..
NEJ NEEEEEEEJ...
Vi tävlar för kollektivets skull och det är därför det blir problem för att vi är så individuella nu för tiden...

Det är klart som korvspad att om jag vill åka isracing på en sjö där inte SVEMO är involverad så är jag olojal med min "Klubbkompis" någon annanstans i Sverige..
100 Mil därifrån..
VAFAAAN..!!!!

Näää SVEMO har inget intresse i det där dumheterna... Så du ska ge fan i att tävla på någon löjlig sjö...
"Vi har inte hittat på det här, så därför så förbjuder vi det"""
Säger SVEMOkanslistera i en kör...

Mmmm
Inte konstigt att det blir surt bland medlemmarna då det är inte meningen att vara olojal utan vi vill kunna köra när det passar oss INTE SVEMO..

Och Vips!!!
Så dyker det upp ett alternativ Likt Radio Nord eller Radio Syd.
Hatad av SR och Post och Telestyrelsen skulle det här tilltaget kväsas! För Konkurrens är det värsta som finns !!!
Det vill INTE vår Totalitära Statsradio veta av...

Men hur blev det med det då???
Mångfald!!
Det finns numera en radiokanal för ALLA!!
ALLA kan lyssna på vilken radiostation som helst utan att någon ska hota dig med repressalier...

Dom förtäckta hoten och tandagnissland som SVEMO håller på med är skitlöjligt och JÄVLIGT odemokratiskt..
Förbundsstyrelsen kan ta deras jäkla skrivelse och köra upp den dit ljuset INTE når för det här sista brevet passerar alla gränser av anständighet.
Vi lever i ett skapligt fritt land där vi kan välja fritt var vi vill bo och hur vi vill leva.
Då betackar man sig för tvång och skuld som är påhittat 1895 typ...

Och som Du förstår Patrik med flera,så är det inte dom som brinner för vår hobby som har skapat den här situationen utan det är dom som håller på att släcka den.
Dom som behöver komma ner från sina höga hästar och bli en bland oss igen

Tycker
Roffe
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Roffe du har helt rätt,
Vi var först ut med att göra mc tävling utanför svemo det var 3 mars 2009 och genom SMA. Det blev väldigt mycket hot från förbundet men som vanligt så står inte GS Pelle Westling upp för hoten, nu efter 3 år är det inga problem längre och efter KKV beslutet så kan och får inte SBF/Svemo göra något åt förare som dubblar.

Svemo sjunker som en sten just nu och i paniken försöker man hitta på ett sätt att höras och vägrar förlora. Som i arabvärlden så rasar marken under fötterna och folket vinner till slut, inom EU så har dom flesta länder flera mc förbund och nu också Sverige inget konstigt med det, problemet är att Svemo tappar kunder och förlorar makt och pengar.

Det är inte SMA eller vi arrangörer som lämnat förbundet som är hotet utan Svemo själva som är sitt största hot, vi har bara ett mål att göra tävlingar och utveckla Svensk motorsport:tummenupp

www.Landracing.se
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Njae, vem är det som bestämmer & VAD är SVEMO?

Till Patrik och alla andra som med hela sitt hjärta jobbar för att vår hobby ska ge glädje gemenskap och en meningsfull fritid.

Det är inte på grund av er det finns numera alternativ till SVEMO SBF i huvudsak utan på grund av att förbunden inte fungerar som vi tycker att dom borde göra
.....................

Dom förtäckta hoten och tandagnissland som SVEMO håller på med är skitlöjligt och JÄVLIGT odemokratiskt..
Förbundsstyrelsen kan ta deras jäkla skrivelse och köra upp den dit ljuset INTE når för det här sista brevet passerar alla gränser av anständighet.
Vi lever i ett skapligt fritt land där vi kan välja fritt var vi vill bo och hur vi vill leva.
Då betackar man sig för tvång och skuld som är påhittat 1895 typ...

Och som Du förstår Patrik med flera,så är det inte dom som brinner för vår hobby som har skapat den här situationen utan det är dom som håller på att släcka den.
Dom som behöver komma ner från sina höga hästar och bli en bland oss igen

Tycker
Roffe

Jae,
När alla tycker att man har rätt oavsett argument är det oftast flera som inte riktigt läst på...

Skrivet förr xx gånger - SVEMO är ju styrt av medlemmarna
Det är ju faktiskt du & jag som påverkar hur förbundet skall agera/fungera genom vårt klubbengagemang.

Kort omskrivning på enkel Svenska - Vi har det förbund som vi själva gjort oss förtjänta utav!

Visst finns det massor av saker att förändra/förbättra inom SVEMO (precis som i andra förbund) Men det alltförmånga inte verkar förstå är ju att det är DU som måste påverka saker i den riktning som du själv anser vara "bättre el mera rätt". Så länge som DU tycker annorlunda men samtidigt väljer att INTE försöka förändra/påverka så sluta - det blir liksom bara löjligt sandlådetjafs utan mätbart resultat.

Kosta på dig att fråga dig själv som klubbmedlem el utövare vad egentligen du själv "ställt upp med" till sportens bästa, så är oftast svaret otroligt klent...

Att det sen finns eldsjälvar inom vårt sport som år efter år lurar sig själva med mantrat "det kommer bli bättre" är beundransvärt! Särskilt när en del av dem mest får skäll när de följer reglementet el försöker skapa ordning därefter.


Visst, förändring behövs,
Idag har vi ett annat samhälle än när förbundet startades 1935. Och självklart måste det sätt vi idag engagerar och kommunicerar med förbund/medlemmar komma i nivå med samtiden vi lever i idag. Hur vi gör detta finns det fler än en lösning på.

Men tillbaks till rotorsaken i tråden "att vi/du tycker att SVEMO är urdåliga"
Det beror (enl min uppfattning) på att det allför länge saknats ett sunt engagemang utanför banorna och när säsongen är över - det engagemanget är ju faktiskt ditt/medlemmarnas ansvar eller MÖJLIGHET som jag ser det. Försök att ta vara på den möjligheten istället för att komma med osorterade kommentarer och tyckanden som absolut inte för sporten eller dess förbund framåt till den nivå det borde ha!

Och konkurrens ÄR bra,
Oavsett framtiden för motorsport så är det ibland nödvändigt med påverkan från t ex. andra serier. Det kommer oavkortat leda till snabbare förändring av det befintliga - men försökt för "17" att utöka ditt eget ansvar till förändring innan du sätter igång med SH kommentering om vad andra skulle se till att justera så det blev "bättre för dig"....!


/Eric
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Frågan om konkurrens är inte enkel då banlicenser, förarlicenser och funktionärslicenser innehåller försäkringar. Försäkringsbolag vill alltid att någon annan ska betala vid en olycka, det är en anledning till varför det måste vara glasklart att inte Svemos licenser inte gäller vid konkurrerande tävlingar, lika lite som "SMA"s eller annan organisations försäkringar/licenser ska gälla vid en Svemo tävling.

Detta är redan glasklart och ingen opponerar sig mot det

Som en av de som lägger en stor del av fritiden på att arrangera tävlingar, rekrytera förare, ordna "prova på", utbilda nya förare, delta i möten och utbildningar mm så vore det roligt om detta forum nån gång kunde få en tråd som säger "Helvete var roligt det är med RR, hur blir vi fler som håller på med denna underbara sport"

Patrik Marklund

En stor eloge för allt arbete du lägger ner för att du försöker ordna fler aktiva :tummenupp
men jag tror det är här många aktiva blir lite irriterade på SVEMO.

Om någon klubb har en medlem som gör samma sak och lägger ner all sin fritid för att deras klubb ska kunna ordna träningar, tävlingar etc etc. Samma person har samtidigt under hela året byggt på sin hoj, scooter, spark eller bil för att kunna delta på Speedweekend i Orsa. Detta är den enda tävlingen han deltar i under året, resten av året är han tränare, flaggvakt och tävlingsledare för sin hemmaklubb.
Har han otur så faller han under lojalitetsregeln och bli av med sin licens, ie klubben står nu utan sin tävlingsledare, tränare. Om det vore tex Speedway där klubben betalar lön etc så kan jag förstå att klubben ställer hårda krav men att SVEMO ställer samma höga krav på frivilliga eldsjälar är för min del väldigt konstigt.

Är detta verkligen så SVEMO vill tacka alla frivilliga som lägger ner en vansinnigt massa tid för att medlemmar ska kunna tävla o träna? Ärligt, kan du förklara hur dom tänker för jag kan inte se någon som helst logik i det hela?

Hur ska klubbar kunna få sina medlemmar att gå utbildningar för funktionärer, tävlingsledare med incitamentet "Ska du gå Svemo kurs, måste du sluta med allt annat du gör på din fritid för SVEMO tycker inte det är rätt, antingen är du med dom eller emot dom" :confused:
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jae,
När alla tycker att man har rätt oavsett argument är det oftast flera som inte riktigt läst på...

Skrivet förr xx gånger - SVEMO är ju styrt av medlemmarna
Det är ju faktiskt du & jag som påverkar hur förbundet skall agera/fungera genom vårt klubbengagemang.


/Eric

Det ligger helt klart någonting i det du skriver:tummenupp. Men det är flera som har försökt att påverka och förnya, men fått jävligt klen respons från Svemo. Svemo är stora, "ett stort skepp svänger långsamt" och det finns de som inte väntar till nästa liv för att förverkliga sina idéer när det finns enklare vägar att gå och det har klart upprört Svemo.


Ta Landracing.se som ett tydligt exempel. De har försökt, men fått gehör trögt som sirap för sina idéer vilket ledde till att de tackade Svemo för visat ointersse och valde att samarbeta med SMA istället.

Svemo var för tungjobbade när det gällde att vara med att skapa någonting nytt, men jävligt snabba att börja gnälla när Landracing.se skapade event som drog "Svemos förare". Det trots att det var motorevent som Svemo inte ens har "under sina vingar".
Då lyfte Svemo deras "lojalitetsregel" fram under näsan på alla inblandade där de poängterades att du som medlem i Svemo kan bestraffas om du är aktiv i ett event som inte är sanktionerat av Svemo.
Det fick flera att vakna till då de innan inte tänkt på just den "lojalitetsregeln" tidigare eftersom "konkurrenter" till Svemo varit få fram tills då. De har först nu insett att det finns något att förändra och det eftersom deras och arrangerörers valfrihet försvåras i och med Svemos storlek och deras "bara leka med mig-regel". Sedan finns det bra och mindre bra forum att uttrycka sitt missnöje på, helt klart.

Men jag tror fler och fler kommer höja sina röster på det vis du efterfrågar vart eftersom de får smaka på denna aktuella "heta potatis".

Här är några exempel på de som, jag beskriver det, insett enkelheten i annan aktör och tröttnat på Svemo. Klippt från SMAs hemsida.

"Allierade Organisationer

-Svensk Racing (mx och Snöskoter i norra sverige)
-Mx-Sektionen (Mx främst i mellansverige)
-Fiddy
-Landracing (dragracing & Speedevents)"


/Mange
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
SVEMO Med flera..

ERIC !
"Jae,
När alla tycker att man har rätt oavsett argument är det oftast flera som inte riktigt läst på...

Skrivet förr xx gånger - SVEMO är ju styrt av medlemmarna
Det är ju faktiskt du & jag som påverkar hur förbundet skall agera/fungera genom vårt klubbengagemang. "

MMMmm Men det är ju det som brister enligt mig.
Då dom valda i förbundet inte förstår varför dom har mandat att sitta där.
Strikt så är dom valda dit för att företräda medlemmarna.
Men så är det inte i praktiken.
För om jag vill åka en annan tävling som inte SVEMO har hittat på,
så är inte mitt arbete dom andra 364 dagarna på året värt ett skit..:arsele

Så länge SVEMO är ett monopol och ger fullständig faen i att lyssna på dom som betalar licensen,
kommer i deras ögon olydnaden att växa.

Vi ser samma sak händer med totalitära stater.
Där folket är förtryckt och ledarna beter sig illa mot folket genom att ignorera folkets enkla önskemål om frihet att få säga sin mening utan att bli idiotförklarad

Länge hade vi "Bara" Konsum och ICA.
Nu kommer LIDL WILLYS osv...
Varför då??
Jooooo Därför att folk är pisströtta på att surdegarna har hållit på för länge med sin kartell
tillsammans med stadsbyggnadskontor runt om i landet.
Som bara godkände under väldigt lång tid två alternativ för matvaruförsäljning.
Dom gjort självmål ett par gånger för mycket,
Vilket gör att man stöder nya alternativ som bryter upp gamla mönster
och ger samma produkter till ett lägre pris eller vad man nu vill ha..

Då kan ju inte Konsum och ICA skriva ett brev till sina gamla kunder och hota dom med repressalier på grund av att dom nu slutat handla där till förmån för VE OCH FASA!! LIDL!! :gnissla.

Jag kan hålla på hela dagen och peka på likheter i det övriga samhället som nu sker med SVEMO,
som nu släpas in i verkligheten skrikandes som en gris med ARSLET före..

Hursomhelst så är jag oerhört glad och tacksam att ni som jobbar ideellt gör det för oss och hobbyn.
Ni ska ha massor av :krama:krama:krama

Tycker
Roffe:tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Men vad är kärnan i problemet?

Är licensen för dyr, dåliga klasser, för få utövare, är reglerna åt helvete...

Att bara kasta skit på Svemo för dom inte tillåter konkurrans låter mer som ett politiskt argument om alternativen inte är bättre.
Det Eric Tusen säger säger låter vettigt, om ni organiserar er kan ni påverka det ni vill förändra?

Själva grunden i föroreningarnas paradis Sverige.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Hur var det nu igen

ERIC !
MMMmm Men det är ju det som brister enligt mig.
Då dom valda i förbundet inte förstår varför dom har mandat att sitta där.
Strikt så är dom valda dit för att företräda medlemmarna.
Men så är det inte i praktiken.
För om jag vill åka en annan tävling som inte SVEMO har hittat på,
så är inte mitt arbete dom andra 364 dagarna på året värt ett skit..:arsele

Så länge SVEMO är ett monopol och ger fullständig faen i att lyssna på dom som betalar licensen,
kommer i deras ögon olydnaden att växa.
Tycker
Roffe:tummenupp

Men även om du har bra synpunkter här,
Så förändrar inte det fakta - ditt och andras engagemang/ansvar att påverka exisiterar ju knappt...! I vart fall är det oerhört svårt att märka.

Klarspråk igen,
Om inte du förmår att mötas, diskutera och tycka till så blir det ju exakt samma situation i morgon - som den du anser vara "fel" idag...

Inför årsmötet/grensektionen nov 2010 på Arlanda så skrevs det massor av tyckande här på SH om allt från bojkott till att trycka tröjor med "Hata SVEMO". Vad blev resultatet - jo, 2st aktiva anslöt till mötet varav jag var den ena. Och mina damer & herrar - är engagemnaget så oerhört lågt så är det väl "för FN" inte konstigt att ingen förändring sker (oavsett område), eller att det tar lååång tid att få ngt att hända?

Som förr: Vi har det förbund vi själva förtjänar.
Lika mycket engagemang vi investerar i SVEMO - lika mycket kommer tillbaks, Och... det är väl just storleken på insats jag önskar du som läsare tänker till på.


Att anta Marklunds utmaning/engagemang/inbjudan ovan och komma till mötet i Karlskoga är en lite start på rätt väg.
Dessvärre tar det ett par år till innan vi kan bekosta medlemmarnas resor till möten som t ex, Sparkaboll eller leka m puckförbundet har möjlighet till...

/E
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top