Tjenix
Jag fick just tillbaka framhjulet till min Fireblade -00 från verkstan där man bytt hjullager och däck.
Tog en liten tur och upptäckte att hojen plötsligt blivit nervös i fronten och att styret fladdrade över ojämnheter. Det har den aldrig gjort förr, ens med förra utslitna framsulan.
Nu undrar jag om det är att vänta att helt nya däck kan ge styrfladder, trots att jag aldrig märkt nåt sånt förut?
Eller har verkstan klantat sig med lagren? Verkar osannolikt.
Eller har jag dragit åt framaxeln klantigt? Säg mig om ni tycker att denna procedur verkar korrekt:
1 - Lyft in hjulet mellan gaffelbenen
2 - Krångla tillbaka bromsoken
3 - Fetta in distansringarna på sidorna och sätt tillbaka dem - den breda på hojens högra sida, den smalare på hojens vänstra sida.
4 - Knacka i axeln
5 - Dra i axelns stora tjocka skruv (hattformad sak med 22 mm skalle)
6 - Dra i klämskruvarna (M10) som håller axeln, två på varje sida
7 - Dra i bromsokens skruvar
8 - KLART! TA EN SVÄNG OCH KÄNN...fladder...?
Punkt 3 är jag litet osäker på, har jag blandat ihop höger och vänster? Jag tror mig minnas att jag gjorde det förra gången och då gick det inte att sätta i hjulet alls. Fast jag kanske har fel? Är det nån som kan verifiera om den bredare ringen skall sitta på (hojens) högra sida på en Honda CBR900RR 2000?
Tack för all spilld visdom.
/Suck, stön
Jag fick just tillbaka framhjulet till min Fireblade -00 från verkstan där man bytt hjullager och däck.
Tog en liten tur och upptäckte att hojen plötsligt blivit nervös i fronten och att styret fladdrade över ojämnheter. Det har den aldrig gjort förr, ens med förra utslitna framsulan.
Nu undrar jag om det är att vänta att helt nya däck kan ge styrfladder, trots att jag aldrig märkt nåt sånt förut?
Eller har verkstan klantat sig med lagren? Verkar osannolikt.
Eller har jag dragit åt framaxeln klantigt? Säg mig om ni tycker att denna procedur verkar korrekt:
1 - Lyft in hjulet mellan gaffelbenen
2 - Krångla tillbaka bromsoken
3 - Fetta in distansringarna på sidorna och sätt tillbaka dem - den breda på hojens högra sida, den smalare på hojens vänstra sida.
4 - Knacka i axeln
5 - Dra i axelns stora tjocka skruv (hattformad sak med 22 mm skalle)
6 - Dra i klämskruvarna (M10) som håller axeln, två på varje sida
7 - Dra i bromsokens skruvar
8 - KLART! TA EN SVÄNG OCH KÄNN...fladder...?
Punkt 3 är jag litet osäker på, har jag blandat ihop höger och vänster? Jag tror mig minnas att jag gjorde det förra gången och då gick det inte att sätta i hjulet alls. Fast jag kanske har fel? Är det nån som kan verifiera om den bredare ringen skall sitta på (hojens) högra sida på en Honda CBR900RR 2000?
Tack för all spilld visdom.
/Suck, stön