Nytt framdäck -> vobbel..., eller Hur drar man bäst åt framaxeln?

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Tjenix

Jag fick just tillbaka framhjulet till min Fireblade -00 från verkstan där man bytt hjullager och däck.

Tog en liten tur och upptäckte att hojen plötsligt blivit nervös i fronten och att styret fladdrade över ojämnheter. Det har den aldrig gjort förr, ens med förra utslitna framsulan.

Nu undrar jag om det är att vänta att helt nya däck kan ge styrfladder, trots att jag aldrig märkt nåt sånt förut?

Eller har verkstan klantat sig med lagren? Verkar osannolikt.

Eller har jag dragit åt framaxeln klantigt? Säg mig om ni tycker att denna procedur verkar korrekt:

1 - Lyft in hjulet mellan gaffelbenen
2 - Krångla tillbaka bromsoken
3 - Fetta in distansringarna på sidorna och sätt tillbaka dem - den breda på hojens högra sida, den smalare på hojens vänstra sida.
4 - Knacka i axeln
5 - Dra i axelns stora tjocka skruv (hattformad sak med 22 mm skalle)
6 - Dra i klämskruvarna (M10) som håller axeln, två på varje sida
7 - Dra i bromsokens skruvar
8 - KLART! TA EN SVÄNG OCH KÄNN...fladder...?

Punkt 3 är jag litet osäker på, har jag blandat ihop höger och vänster? Jag tror mig minnas att jag gjorde det förra gången och då gick det inte att sätta i hjulet alls. Fast jag kanske har fel? Är det nån som kan verifiera om den bredare ringen skall sitta på (hojens) högra sida på en Honda CBR900RR 2000?

Tack för all spilld visdom.

/Suck, stön
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Är det samma märke som bakdäcket? Om inte, så kan profilen vara så pass annorlunda att de inte fungerar med varandra. Eller om det är samma så är det ändå pass hög profil på framdäcket att minsta ändring i asfalten blir som en "spårning".
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Folkezx9r skrev:
Kolla däckstrycket !!... För lågt tryck = skitnervös hoj !!

Info om din hoj har du här : http://www.powersportspro.com/
Vore det lågt däcktryck så blir inte hojen nervös på det sättet. Då blir den svajjig/mosig och ovillig att svänga.

Extremt hårt däcktryck kan annars ge likartat beteende i med att däcket inte absorberar ojämnheter lika mycket då.
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Håller med Swedie, gissar på högt däckstryck.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Swedie skrev:
Vore det lågt däcktryck så blir inte hojen nervös på det sättet. Då blir den svajjig/mosig och ovillig att svänga.

Extremt hårt däcktryck kan annars ge likartat beteende i med att däcket inte absorberar ojämnheter lika mycket då.

Bedömningen är nog hur man tolkar fladdrig o nervös.. :) . Lågt däckstryck fram på min 929:a gjorde att den seglade över hela vägen , ville "svänga själv" , reagerade nervöst på ojämnheter , etc.... Lättast är ju bara att kolla däckstrycket ??? :rolleyes:
 

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Hej och tack för respons

Jag gick ut och lossade på alla framaxelskruvar och ryckte och riste i styret en stund i förhoppningen om att eventuellt mikroskopiskt snedmontage skulle rätta till sig. Det verkade fungera, för när jag drog åt och stack iväg på tur igen så kändes det mycket bättre.

Bakdäcket bytte jag nyligen och det blev ett Continental Conti Force. Verkar vara okej, inte speciellt dyrt, inte speciellt ambitiöst heller, känns neutralt.

Framdäcket blev ett Michelin Nånting eftersom det var vad butiken hade inne. För ögat ser det buktigare ut i profilen än den rätt flacka baksulan, man kan beskriva det som att om hojen ligger i 45 grader så tror jag framsulan är högre upp på sidan proportionellt sett mot baksulan. Det bekräftas nog av känslan av att trippa på tå, och att den verkar vara spårkänsligare än förut - den rör sig på en smalare remsa på mitten av däcket och reagerar starkare när kontaktpunkten flyttar sig i sidled, skulle jag tro. Fast jag är ingen expert.

Förra bakdäcket gick jag ner till 180/55 och satte Bridgestone både fram och bak, och den var bergstabil i femtonhundra mil. Jag kör som en kärring dock och lägger väl inte ner speciellt mycket, så mot slutet såg hojen mest ut som en ångvält men var fortfarande stabil. Det var bara när man skulle bända runt i korsningar inne i stan som man kände att man "bände den över en kant".

Nu har jag inte mätt däckstrycket, men det blev i alla fall mycket bättre, speciellt när jag fått skava av fosterhinnan på framsulan några mil. Men den är fortfarande litet lynnigare än med gamla däcket. Ena stunden går den som en solstråle i 260+, i nästa vaggar den nervöst i 190 bara för att asfalten blev grövre. Fast jag skall förstås kolla luften imorgon.

Jag får väl avskriva fallet som en typisk båge-excentricitet. Jag har hört att olika hojar kan reagera väldigt olika på samma däck, men det här var första gången jag känt det så tydligt.

Tack för hjälp
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om det nu vore att framhjulet var monterat fel så vore det att man bultarna inte drogs åt i rätt ordning. Det ska göras i ett speciellt mönster. Annars kan det bli glappt och agera fel.
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
1 - Lyft in hjulet mellan gaffelbenen
2 - Krångla tillbaka bromsoken
3 - Fetta in distansringarna på sidorna och sätt tillbaka dem - den breda på hojens högra sida, den smalare på hojens vänstra sida.
4 - Knacka i axeln
5 - Dra i axelns stora tjocka skruv (hattformad sak med 22 mm skalle)
6 - Komprimera framgaffeln ett par gånger innan du går på punkt 7.
7 - Dra i klämskruvarna (M10) som håller axeln, två på varje sida
8 - Dra i bromsokens skruvar
8 - KLART!
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jag tror jag hade det på samma sätt innan jag bytte bakdäck (som Swidie beskrev)

hade ett "platt" slitet Avondäck, och det "spårade" ordentligt på slitna vägar (slalom typ) och på bana så betedde den sig underligt i svängarna, den reste sig i bakändan och ville självsvänga på något otäkt sätt (halt, överstyrd) Avondäcket kanske inte är så bra på bana....
Men nu har jag bytt till ett D207gp och snacka om skillnad (Jag har samma framdäck) nu lajnar den precis som JAG vill i kurvorna och kan lägga ned cykeln med kontroll.

nice...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top