Nytt hojmärke var väl att ta i.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Dina hojar går väl utmärkt att köra. Eller vad är det du gör här?
[YOUTUBE-ID]_uq6m7ZsljU[/YOUTUBE-ID]

Fan Stellan. Trodde inte att man skulle hitta dig här också men du verkar bli mer och mer bunden till nätet efter att du börjad blogga. :)

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Pratade igår med en kopis som tillverkar många utav grejerna till denna hoj.
Med Stellans "tänkand utanför ramarna" och med den kompetens som finns i dessa samarbetspartners så kommer hojen en riktig käftsmäll.

Stellan, har följt dina byggen och enligt mig är det du som vågar och står för nytänkande i hojvärlden.

Alla kommer inte gilla allt but who gives a fuck !:tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dina hojar går väl utmärkt att köra. Eller vad är det du gör här?
[YOUTUBE-ID]_uq6m7ZsljU[/YOUTUBE-ID]

Fan Stellan. Trodde inte att man skulle hitta dig här också men du verkar bli mer och mer bunden till nätet efter att du börjad blogga. :)

Ordet körbarhet innefattar långt mycket mer än att den rör sig framåt för egen maskin.

Stellan Egeland

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Hoj
Massa gammalt skit
Det där är en bedömmningsfråga.
Mina hojar är ungefär lika okörbara som en Motardhoj, det går alldeles utmärkt om man har lite stake men om man är ett tunnbröd så orkar man bara tio mil.
Om jag skulle lägga upp en film där jag kör till Malmö skulle ändå några gnälla om att jag inte kan köra skiten till Rivieran.

Summan är: Vill man tycka illa om nåt/nån så gör man det.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sälj den Copperbird till mig !. Den snyggaste Triumph ever !. Sen jag så den i MCM har jag varit kär i den. Sälj den till mig !
Att bygga på trumpeter är öppet mål.
Kan inte bli fel.
bambstor1.jpg

flat111.jpg

silverd5.jpg

Urban har en fantastisk stilkänsla.
Men: Stellan bör få Nobelpriset i Übercoolhet.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ordet körbarhet innefattar långt mycket mer än att den rör sig framåt för egen maskin.

Amen!

Blir sjukt trött på att det ska vara macho att sitta som ett gem och ha ont för då är man en riktig man....:rolleyes:

Ja det är obekvämt på en SH också men då av en anledning! Skulle jag få samma egenskaper fast bekvämt skulle jag ta det!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att det är stor skillnad på vanliga motorcykelkonsumenter och motorcykelintresserade. För de förstnämda är hojen i bästa fall ett redskap för körupplevelser, likt ett datorspel eller vattenskoter. När nyare versioner med bättre prestande finns så byter man passionslöst till ett nytt redskap

Jag tror tex inte att min hoj skulle intressera ngn ur den förstnämda gruppen, men för mig är den en passion. Jag vill inte att den ska vibrera mindre, jag vill inte att den ska ge mig nåd från fartvinden. Jag vill inte att den ska ha tankmätare, tippsensor, stödkontakt, växellägesindikator, färddator, osv osv

Ärligt talat så har ingen klagat på min hoj heller, jag lånar ju inte ut den. Det är ju det som är så skönt med att vara motorcykelintresserad, att man har glädjen av dubbla dimensioner. Först nöjet att bygga en hoj som man vill ha den, och sedan få njuta av att köra densamma. Att köra ngt man själv har satt ihop eller renoverat ger så mycket mer.

Tycker jag.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror att det är stor skillnad på vanliga motorcykelkonsumenter och motorcykelintresserade. För de förstnämda är hojen i bästa fall redskap för körupplevelser, likt ett dataspel. När nyare versioner med bättre prestande finns så byter man.

Jag tror tex inte att min hoj skulle intressera ngn ur den förstnämda gruppen, men för mig är den en dröm. Jag vill inte att det ska vibrera mindre, jag vill inte att den ska ge mig nåd från fartvinden, jag vill inte ha tankmätare, tippsensor, stödkontakt, växellägesindikator, färddator, osv osv

Ärligt talat så har ingen klagat på min hoj heller, jag lånar ju inte ut den. Det är ju det som är så skönt med att vara motorcykelintresserad, att man har glädjen av dubbla dimensioner. Först nöjet att bygga en hoj som man vill ha den, och sedan få njuta av att köra densamma. Att köra ngt man själv hart satt ihop eller renoverat ger så mycket mer.
Äggsagtemundo.
Men:
Insprutning?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är en bedömmningsfråga.
Mina hojar är ungefär lika okörbara som en Motardhoj, det går alldeles utmärkt om man har lite stake men om man är ett tunnbröd så orkar man bara tio mil.
Om jag skulle lägga upp en film där jag kör till Malmö skulle ändå några gnälla om att jag inte kan köra skiten till Rivieran.

Summan är: Vill man tycka illa om nåt/nån så gör man det.

Om din hoj är körbar eller inte det har jag ingen aning om och ifrågasätter därför inte heller det. Och jag gillar definitivt designen på dom.

Och att kalla en motardhoj okörbar är definitivt felaktig tolkning av "körbarhet". Dom flesta motardhojar har väldigt god körbarhet men däremot är dom inga touringfordon. Skulle man däremot t.ex byta ut bakstötdämparen mot ett plattjärn så blir motarden helt plötsligt okörbar av den anledningen att den kommer studsa av vägen vid minsta gupp.

Är man kräsen så kan man tycka att en hoj är "okörbar" bara för att fjädringen är felaktigt inställd.

Det där med komfort är räknas knappt in i ordet körbarhet. Möjligen att det har vikt på touringhojar men på vissa hojar är komfort helt oinressant för körbarheten.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har så många normativa påståenden i flera av dina inlägg att jag får intrycket att du har patent på sanningen. Utifrån ett anonymt men anspråksfullt nick talar du för läsaren om hur saker "är".

Jag tror att det blir roligare att diskutera om man säger vad man "tycker" och sedan underbygger detta med egna argument.

Om din hoj är körbar eller inte det har jag ingen aning om och ifrågasätter därför inte heller det. Och jag gillar definitivt designen på dom.

Och att kalla en motardhoj okörbar är definitivt felaktig tolkning av "körbarhet". Dom flesta motardhojar har väldigt god körbarhet men däremot är dom inga touringfordon. Skulle man däremot t.ex byta ut bakstötdämparen mot ett plattjärn så blir motarden helt plötsligt okörbar av den anledningen att den kommer studsa av vägen vid minsta gupp.

Är man kräsen så kan man tycka att en hoj är "okörbar" bara för att fjädringen är felaktigt inställd.

Det där med komfort är räknas knappt in i ordet körbarhet. Möjligen att det har vikt på touringhojar men på vissa hojar är komfort helt oinressant för körbarheten.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Vo voj voj Stellan, vad har du nu gett dig in i...

Det är ju här alla riktigt hårda hojåkare hänger.

Här finns det ingen som erkänner att de trampat i hundskit inte. Och absolut inte i strumplästen...

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Word pal..

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
..skulle varit kul.
Kommer nog bli fint det här, dina byggen håller ju som sagt världsklass. Esox Lucius är en av de snyggaste custombyggen jag sett, retro-framtidshoj. ^^

Har du några design idéer/skisser du kan visa Stellan?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati