Nytt kök ?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Då ere dags för köket att få sig en skopa stil.
Tittat runt lite på Kvik,Epoq och Ikea och Ikeas grejer verkar ju faktiskt duga,iaf om man ser till BFTB-faktorn (Bäng får te buck).
Vad har ni,åsiktsmaskiner,för åsikter i detta ämne? Ska man akta sig för något speciellt eller ere bara att brassa? Hur e tex Ikeas egna Vitvaror?:tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
IKEA´s stommar och luckor duger alldeles finfint.
Däremot skulle jag sikta på andra handtag (för att slippa "katalogkök").
Sen skulle jag absolut sikta på andra vitvaror... men deras duger väl.

Orsaken till att jag skulle sikta på andra vitvaror är för att IKEA´s är basicgrejer och jag har lärt mig att uppskatta lite bättre grejer med åren, men det beror även på hur länge du tänkt leva med köket.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
har kök från ikea, inklusive kyl/frys---->helt ok skit om du inte är märkesbög och sånt trams.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Nja,då hade man nog droppat namn som Marbodal,Ballingslöv osv. Ikea duger alldeles utmärkt för en Svennebanan som mig.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Svenskarnas absolut viktigaste statussymbol är just köket, så se för fan till att få det rätt!!

PS. Du bör ha bänkskiva i betong eller granit, eller Gotländsk kalksten, annars riskerar du att mobbas av dina vänner....

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nja,då hade man nog droppat namn som Marbodal,Ballingslöv osv. Ikea duger alldeles utmärkt för en Svennebanan som mig.

Den stora skillnaden är att vissa av de där flashiga märkena så kan du få stommar i samma färg som luckorna... hos IKEA är alla stommar mattvita.

Vad gäller vitvarorna så är det skillnad på vissa nymodigheter när det kommer till ismaskin/vatten, frostfritt, ljudnivåer, rymlighet, anpassning av hyllor osv osv... men inget man bryr sig om ifall man inte är petig med sånt från början.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Beror på hur man ser det... Själv lägger jag hellre 400 000 på ett fint kök som jag ser som hemmets hjärta, än att lägga 400 000 på en halvsportig bil...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag valde lite av varje till mitt kök. Skåp + luckor från IKEA. Bänkskiva från kvikk och vitvaror från Hemma-butiken. Det blev lite blandad utan att behöva kosta onödigt mycket.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Beror på hur man ser det... Själv lägger jag hellre 400 000 på ett fint kök som jag ser som hemmets hjärta, än att lägga 400 000 på en halvsportig bil...

Beror på var man njuter som bäst... är man sån som äter ute hela tiden så kvittar det hur köket är, tycker man däremot om att laga mat så är nog köket ganska högt på priolistan.

Jag valde lite av varje till mitt kök. Skåp + luckor från IKEA. Bänkskiva från kvikk och vitvaror från Hemma-butiken. Det blev lite blandad utan att behöva kosta onödigt mycket.

Trevligt, lite av en finsmakare alltså. :)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Luckor och skåp från IKEA, handtag från järnhandeln och skivor från Bauhaus
Från dassigt till fräscht kök för 10papp

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Jag kommer aldrig köra nått från kvik pga.deras megadryga reklam med dubbade dansken.Spelar ingen roll om det supergrejer.så dålig är reklamen

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sen kan man ju alltid fundera över olika lösningar också... t.ex. djupet på bänken, skall det vara standarden på 600mm eller skall man köra 700mm istället och få lite mer yta... skall man köra på standardhöjden på överskåpen eller sätta de lite högre upp för lite mer luft i köket... osv osv osv.

Jag har väl mentalt planerat vårt nästa kök i 1år... det är förmodligen 2-3år kvar tills det skall byggas.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Den största anledningen till att vi valde IKEA, förutom rent praktiska saker som att det är Blum mekanik, sakerna finns på lager om man gör fel, det kostar inte skjortan och hjälpen är gratis etc, var den makalöst dåliga service de andra stora leverantörerna visade upp. Genomgående självgod och usel service, lång väntetid innan någon uppmärksammar att du är kund trots tom butik för att sedan få svaret "ååhh vi har så mycket att göra så ni måste boka tid för att ens få prata med oss" etc. Blev så jävla trött på att de inte ens verkade intresserade av att sälja sitt skit att det var avgörande för val av IKEA.

Som många andra nämnt kan man med fördel komplettera med tex. diskbänk från Stala då IKEAS diskbänkar är ett skämt, andra vitvaror, handtag etc.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tillbringar våldsamt lite tid i köket,kan knappt koka potatis. Själva iden med Köket är väll,rent krasst,att snygga till för en ev försäljning vid ett senare datum. Så det ska vara billigt,men endå snyggt och "bra".

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tillbringar våldsamt lite tid i köket,kan knappt koka potatis. Själva iden med Köket är väll,rent krasst,att snygga till för en ev försäljning vid ett senare datum. Så det ska vara billigt,men endå snyggt och "bra".

Kör IKEA rakt igenom... blir billigast och det kommer bli tillräckligt bra.

Fast varför renovera köket överhuvudtaget då? Priset skjuter inte i höjden pga ett renoverat kök som de ändå kommer vilja göra om... i dagens läge så går renoveringsobjekten och topprenoverade för i stort sett samma pengar.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR

Jag hade en förståndig chey som hjälpte mig att välja "rätt" saker. Är du som jag, ganska talanglös så se till att få hjälp att matcha sakerna. Det kommer göra väldigt mycket. Jag går gärna från den där röda tråden och väljer en av varje sak som jag tycker är snyggast. Ofta slutar det ju i katastrof :rolleyes:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ta då mått på köket (även takhöjd), rita in vart avlopp/vatten och vent/köksfläkt sitter. Även dörrar/fönster. Sen åker du runt till olika kökstillverkare som ger dig förslag som brukar vara kostnadsfritt. Dom har riktigt bra ritprogram så man får en bra uppfattning hur det kommer se ut....
När du fattat tycke för ett förslag, så gör du det så likt som möjligt med det som Ikea har att erbjuda...

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Det satt ett IKEA kök med deras vitvaror inbygda i skåpen när jag flyttade in. Helt ok kvalitet, det enda som stör mig är nu är jag helt låst till deras kyl/frys då det är den enda som har de mått att passa in i skåpet. :mad: Har inte vågat mäta upp ugnen och kokhällen, det jag inte vet lider jag inte av.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ta då mått på köket (även takhöjd), rita in vart avlopp/vatten och vent/köksfläkt sitter. Även dörrar/fönster. Sen åker du runt till olika kökstillverkare som ger dig förslag som brukar vara kostnadsfritt. Dom har riktigt bra ritprogram så man får en bra uppfattning hur det kommer se ut....
När du fattat tycke för ett förslag, så gör du det så likt som möjligt med det som Ikea har att erbjuda...
Eller så gör man det själv via IKEAs eget program där du kan sitta och pilla, byta och greja.
Mina erfarenheter gällande hjälpen från de andra köksleverantörerna var usla. De var så självupptagna att jag ville kräkas. IKEA hade kanonservice från början och vi ritade själva. Blev kanon.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Eller så gör man det själv via IKEAs eget program där du kan sitta och pilla, byta och greja.
Mina erfarenheter gällande hjälpen från de andra köksleverantörerna var usla. De var så självupptagna att jag ville kräkas. IKEA hade kanonservice från början och vi ritade själva. Blev kanon.

Va du in på Tibro kök då?
Ikeas förslag jag fick var uruselt... Varför rita själv när det finns dom som jobbar med det dagligen och har utbildning för det?

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...