Nytt kök ?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad gäller vitvaror så håll dig borta från E-lux. Vilket skit. Har det i nya lyan och det har varit en massa strul med dom, plus att grejjerna inte känns riktigt genomtänkta.

Go Siemens är mitt tips.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ikea är bra och prisvärda men inte billigast och inte bäst.
Jag har monterat många kök och även byggt kök åt mig själv och har då valt stommar och luckor från Ikea men gjort egna bänkskivor för att få rätt utseende och kvalité.
Kvik är dynga, åtminstone det jag har monterat. Känns billigare än Ikea när vi snackar Kviks budgetserie, kanske finns bättre dyrare prylar. Var iofs ett tag sedan så där kan det ha gått framåt.
HTH's grejer är bra och deras service likaså. Men inte speciellt prisvärda om du frågar mig, men de har stort utbud jämfört med Ikea.

Jag funderar på att bygga mina egna luckor nästa gång jag bygger kök, men frågan är om det blir prisvärt :näsblod

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Om du inte tvingas till en massa uddamått för att kunna utnyttja utrymmet så skulle jag tro att IKEA duger gott när det gäller stommar.
För min del blev det ett annat kök just för att det fanns tex 40 och 30 bredd på vissa skåp.

Jag hittade inga luckor jag gillade hos IKEA heller men det vet du ju bäst själv.

Gångjärn och såna prylar är ju samma skit oavsett märke, IKEA ligger väl ett år efter bara.

Siemens/bosch är väl de som är bäst när det gäller diskmaskin.
Även ugn tycker jag de har flest funktioner och vettig storlek, Husqvarna/e-lux ugnar är små som f-n.
Husqvarna/AEG/E-lux är väl bäst i mellanklassen när det gäller frys/kyl.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Siemens/bosch är väl de som är bäst när det gäller diskmaskin.
Även ugn tycker jag de har flest funktioner och vettig storlek, Husqvarna/e-lux ugnar är små som f-n.
Husqvarna/AEG/E-lux är väl bäst i mellanklassen när det gäller frys/kyl.

Nja, jag skulle nog sätta Miele ett snäpp eller två över Siemens/Bosch i alla fall.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vad gäller vitvaror så håll dig borta från E-lux. Vilket skit. Har det i nya lyan och det har varit en massa strul med dom, plus att grejjerna inte känns riktigt genomtänkta.

Go Siemens är mitt tips.

Siemens är gymt, kör på det, vi har inte haft några bekymmer

Jag kontrar direkt med GO MIELE! efter att ha haft siemens som krånglat i förra lyan...

/ Jens

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Varför rita själv när det finns dom som jobbar med det dagligen och har utbildning för det?

För att man inte behöver ha gått en 3-poängs kvällskurs i "Klipp & Klistra" för att kunna rita ett KÖK i ett simpelt pc-program.

Förra sommaren byggde vi nytt kök efter egna ritningar, och det kunde inte ha blivit bättre. Planeringen gjordes i IKEAs program, och även skåp och luckor köptes där då de tillsammans med ett bra pris har lika bra kvalitet som allting annat, samt att de har en evighet av garanti.
Det blev Siemens vitvaror på allt som syns. Kylen blev E-lux då de hade det största skåpet som gick att sätta en täckskiva på.

Ang vad som håller bäst så tror jag att det är same same med allt. Min Siemensmikro för 6500 spänn höll knappt ett år, medans en skitmikro för 800 spänn har hållt i flera år. Päronen har Gaggenau rakt igenom och även det, som ska vara the shit, är inte som man förväntar sig.
Man tar det där smak och plånbok möter varandra, och sen blir det nog bra.

Jag har samma erfarenhet som Gustav O ang. andra köksleverantörer, dvs att det är tomt i butiken men inte en käft som släpper blicken från Facebook.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Skulle jag byta kök för att höja värdet på lyan så skulle jag köra med Ikea.
Vore jag händig och hade tid så skulle jag scouta blocket efter ett bättre begagnat kök som oftast skänks bort gentemot nermontering och bortforsling. Finns många helt ok kök att hämta för den händige.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Nja, jag skulle nog sätta Miele ett snäpp eller två över Siemens/Bosch i alla fall.

Ja kanske, eller ungefär samma lika men priset är ju lite annorlunda :D

Höll mig till mellanpriser.

Fick pris från Kaptensgården när jag köpte, 2 mm tjockare stommar i skåpen annars ingen skillnad vad jag kunde bli klok på, dubbla priset.

Jag tyckte inte att det var värt det.

Lite samma sak med Miele, Gaggenau mfl, skall man ha kvalitet på riktigt får man ju köpa industrigrejor

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
När vi ändå är inne på vitvaror..

Jag har handlat kåk där det är vitvaror från Gorenje. En Pininfarina-serie från 2006.

Är det bra skit eller ska jag räkna med att få problem?

/ Jens

Smagatusk

Guest
IKEA´s stommar och luckor duger alldeles finfint.
Däremot skulle jag sikta på andra handtag (för att slippa "katalogkök").
Sen skulle jag absolut sikta på andra vitvaror... men deras duger väl.

Orsaken till att jag skulle sikta på andra vitvaror är för att IKEA´s är basicgrejer och jag har lärt mig att uppskatta lite bättre grejer med åren, men det beror även på hur länge du tänkt leva med köket.

Men IKEA´s vitvaror är väl från Whirlpool? Åtminstone dem en polare köpte från IKEA. Det står tryckt lite varstans inne i kylen och frysen, men inte på dörren.
Men Whirlpool är kanske skit, har ingen erfarenhet av dem.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men IKEA´s vitvaror är väl från Whirlpool? Åtminstone dem en polare köpte från IKEA. Det står tryckt lite varstans inne i kylen och frysen, men inte på dörren.
Men Whirlpool är kanske skit, har ingen erfarenhet av dem.

Whirpool är ju Philips. Philips är inte skit, men inte heller det bästa.

IKEA är däremot frikostiga med garantier.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC