driverinblack
Turbo är roligt men dyrt
man får gratulera till mer hästar på slangen
har du bara höjt laddtrycket eller har du exprementerat med något mer
har du bara höjt laddtrycket eller har du exprementerat med något mer
Är det nån som har den korrekta formeln för sambandet mellan vridmoment och effekt?
Vore kul att kunna plottra ut en effektkurva utifrån en vridmoments dito
Mest bara för att själv se vad som är rimligt
Självklart.
P= (M*n)/9550. M i Nm, n i varv/min. Ut får du effekten i kW. Vill du ha ut i hästkrafter, ta svaret och dela med 0,7355. Eller få hästkrafterna direkt med hk=(M*n)/7024.
På andra hållet (för att få vridet) blir det ju då såklart: M=(9550*P)/n med effekt i kW in, eller M=(7024*hk)/n med effekt in i hk.
Faktiskt rätt kul att man med matimatiska beräkningar ( även om dom är bonde mässiga) kan bekräfta sannolikheten i vissa effektsiffror
enligt den enkla beräkningen att 1bar ger 100% effektökning kan man kontrolera sina mätvärden
Massor av parametrar är med och styr i denna GROVA förenkling
men faktum kvarstår att SÄLLAN kliver man över denna linjära effektberäkning
Snarare halkar man neråt ( rejält) när man laddar på
Men det går faktiskt att vända kurvan uppåt med avancerad turboladdning
Så som Christer Johansson och grabbarna ( 701 hk busan för 3 år sen)
Till slut kör man även sådana extrema setuper i botten , då halkar man under strecket igen
Exempel , En motor ger 200 hk i grund - vi laddar 1 bar och erhåller 400 hk
200x2 ( atmosfärstryck+ 1 bar = 2 absolut tryck) = 400 hk
( påhittade siffror) vi erhåller 463 hk vi vet att grunden ger 185hk
463 / 185 = 2.50 ( absolut) - 1bar = 1.5 bar laddtryck , som sagt väldigt förenklat men faan så rätt ändå
Nån hängde med i skolan...
Självklart.
P= (M*n)/9550. osv
Är 9550 något slags konstant? Och i så fall, vad för en?
Ursäkta ot! Jääävla hårigt att klämma ur 440 hk ur en 1.3 liten liten skit! Fortsätt så!
Det är en förenklad formel. Konstanten konverterar från rad/s och W till kW. I SI-enheter ska nämligen varvtalet uttryckas i radianer/s och vridmom i Nm då behövs ingen konstant och effekten erhålls i Watt.
Men va fan, du går ju inte i skolan längre !
Ruggia siffror
.. 443.32hk
Ingen kompressor i just nu.. Hojen trimmas konventionellt med bigbore osv..Hur mycket förväntar du dig få med kompressorn?
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
2025 års Honda CB1000 Hornet
2025 års Honda CB1000 Horne... |
|
GGN-träning med Stark Varg!
Nu gäller den sista finslip... |
|
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?
Efter en längre tids förhan... |
|
Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |