Nytt personbästa 443.32hk

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
man får gratulera till mer hästar på slangen :tummenupp

har du bara höjt laddtrycket eller har du exprementerat med något mer:yoparty
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Faktiskt rätt kul att man med matimatiska beräkningar ( även om dom är bonde mässiga) kan bekräfta sannolikheten i vissa effektsiffror


enligt den enkla beräkningen att 1bar ger 100% effektökning kan man kontrolera sina mätvärden


Massor av parametrar är med och styr i denna GROVA förenkling

men faktum kvarstår att SÄLLAN kliver man över denna linjära effektberäkning

Snarare halkar man neråt ( rejält) när man laddar på

Men det går faktiskt att vända kurvan uppåt med avancerad turboladdning

Så som Christer Johansson och grabbarna ( 701 hk busan för 3 år sen)


Till slut kör man även sådana extrema setuper i botten , då halkar man under strecket igen



Exempel , En motor ger 200 hk i grund - vi laddar 1 bar och erhåller 400 hk


200x2 ( atmosfärstryck+ 1 bar = 2 absolut tryck) = 400 hk



( påhittade siffror) vi erhåller 463 hk vi vet att grunden ger 185hk

463 / 185 = 2.50 ( absolut) - 1bar = 1.5 bar laddtryck , som sagt väldigt förenklat men faan så rätt ändå:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Tjena!
Grattis! Inte illa! Mest imponerande är dessutom att man kan se ditt effektmonster dyka upp på tex en gruppkörning eller stripkörning på Barkarby eller liknande! Ingen engångsraket liksom:tummenupp

Har du noterat vad du har för avgastemp i header eller efter turbo när du peakar den? Nyfiken! :hihi
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Lustigt vilka proportioner man får på saker och ting. Kändes som jag hade 25cm kewk nu när jag var ute och gäsa på min lilla fjuniga 600. Efter att ha läst den här tråden försvann snabeln in i byxorna och gömde sej, riktigt ordentligt dessutom. Så! Fötterna på jorden igen…
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är det nån som har den korrekta formeln för sambandet mellan vridmoment och effekt?

Vore kul att kunna plottra ut en effektkurva utifrån en vridmoments dito

Mest bara för att själv se vad som är rimligt
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är det nån som har den korrekta formeln för sambandet mellan vridmoment och effekt?

Vore kul att kunna plottra ut en effektkurva utifrån en vridmoments dito

Mest bara för att själv se vad som är rimligt

Självklart.

P= (M*n)/9550. M i Nm, n i varv/min. Ut får du effekten i kW. Vill du ha ut i hästkrafter, ta svaret och dela med 0,7355. Eller få hästkrafterna direkt med hk=(M*n)/7024.

På andra hållet (för att få vridet) blir det ju då såklart: M=(9550*P)/n med effekt i kW in, eller M=(7024*hk)/n med effekt in i hk.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Imponerande siffror! Grattis!

Självklart.

P= (M*n)/9550. M i Nm, n i varv/min. Ut får du effekten i kW. Vill du ha ut i hästkrafter, ta svaret och dela med 0,7355. Eller få hästkrafterna direkt med hk=(M*n)/7024.

På andra hållet (för att få vridet) blir det ju då såklart: M=(9550*P)/n med effekt i kW in, eller M=(7024*hk)/n med effekt in i hk.


:Bugar Nån hängde med i skolan...
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Faktiskt rätt kul att man med matimatiska beräkningar ( även om dom är bonde mässiga) kan bekräfta sannolikheten i vissa effektsiffror


enligt den enkla beräkningen att 1bar ger 100% effektökning kan man kontrolera sina mätvärden


Massor av parametrar är med och styr i denna GROVA förenkling

men faktum kvarstår att SÄLLAN kliver man över denna linjära effektberäkning

Snarare halkar man neråt ( rejält) när man laddar på

Men det går faktiskt att vända kurvan uppåt med avancerad turboladdning

Så som Christer Johansson och grabbarna ( 701 hk busan för 3 år sen)


Till slut kör man även sådana extrema setuper i botten , då halkar man under strecket igen



Exempel , En motor ger 200 hk i grund - vi laddar 1 bar och erhåller 400 hk


200x2 ( atmosfärstryck+ 1 bar = 2 absolut tryck) = 400 hk



( påhittade siffror) vi erhåller 463 hk vi vet att grunden ger 185hk

463 / 185 = 2.50 ( absolut) - 1bar = 1.5 bar laddtryck , som sagt väldigt förenklat men faan så rätt ändå:yoparty


Har för mig att MR Blue lyckades ligga ganska mycket över den teoritiska effekthöjningen jmf med ladd..
Om jag inte minns fel så har han en liten fläkt..
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
:Bugar Nån hängde med i skolan...

Hehe, jag går fortfarande i skolan också... Läser till Maskiningenjör och har tenta på måndag i konstruktionsteknik, och då räknar vi på en massa sådant med effekt och moment och kopplingar och bromsar och skruvförband och transmissioner och växlar och krympförband och en jäkla massa annat, så det är nog inte så konstigt att jag kunde det :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är 9550 något slags konstant? Och i så fall, vad för en?

Ursäkta ot! Jääävla hårigt att klämma ur 440 hk ur en 1.3 liten liten skit! Fortsätt så!

Det är en förenklad formel. Konstanten konverterar från rad/s och W till kW. I SI-enheter ska nämligen varvtalet uttryckas i radianer/s och vridmom i Nm då behövs ingen konstant och effekten erhålls i Watt.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det är en förenklad formel. Konstanten konverterar från rad/s och W till kW. I SI-enheter ska nämligen varvtalet uttryckas i radianer/s och vridmom i Nm då behövs ingen konstant och effekten erhålls i Watt.


Men va fan, du går ju inte i skolan längre !

Ruggia siffror:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
lite graf och broms data
 

Bifogat

  • Busa hybrid-444hk.txt
    4.3 KB · Visningar: 159
  • busa 444.JPG
    busa 444.JPG
    163.2 KB · Visningar: 28,964
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top