Nyttan med röd nummerbotten?

sandstream

Guest
Någon som vet varför Svemo någon gång bestämde sig för att B-förare ska ha röd nummerbotten på sina hojar?
Det jag undrar egentligen är varför det är så viktigt att skilja på A- och B-förare med hjälp av nummerbotten, inte varför det blev just rött.

Är man rädd att en Rookie 600-förare ska köra ut på Superstock 600-kvalet av misstag och ha möjlighet att stoppa honom redan i depån eller vad?

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Kan det möjligtvis vara så att det finns klasser där både A och B förare är tillåtna och det kan vara bra att kunna skilja dom åt under racen?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Kanske för att rött är en signalfärg som ofta används för att markera fara av olika slag på t ex stoppskylt, LGF-märke och trafiksignal. På banan är det väl tänkt att man med en röd sifferbotten ska uppmärksamma andra förare på att man är en vinglig och långsam nybörjare.

Bifogat

• lgf.jpg
    lgf.jpg
    12 KB · Visningar: 1,781

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
I bilracing fick vi köra med bokstaven C vid siffrorna de 3 första tävlingarna, sedan fick vi B-licens och slapp bokstav :)

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På Knutstorp för nått år sen var det en Rookie600 som skulle köra sitt första race som lyckades förvirra sig ut i Supersport. Var nog bara på en fredagsträning men tror nog dom andra förarna uppskattade att han hade en röd nummerbotten då.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Kan inte se någon nackdel med det? Fördelar är ju att det är lättare att skilja hojar åt i depåer osv, annars går det ju inte att se vem som kör t ex superbike och vem som kör rookie1000 osv.

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ténéré 700, XSR900
för att publiken ska veta när det är dax att gå och handla korv:)
mx & enduro har väl oxå olika färg kombinationer i sina olika klasser.
& trav hästarna!! det ska väl stå i tävlingsprogramet / startlistan,
vilken klass som har vilka färger, för publikens skull.
är det just färgen röd som du hakat upp dej på :confused: :hihi

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det är för att dj-vlas med dig Perra, så att det ska skära sig maximalt mot din babyblå färg. Svemo lovar att släppa sin uppdatering så fort du avslöjat vilken färg du ska ha på din Retta :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alla klasser har ju olika färgkombinationer vilket antagligen är för att underlätta för funktionärer och tävlingsledningar att se vad som för hojar som är ute på banan. Det gäller ju över i de flesta motorsporter.

sandstream

Guest
Det är för att dj-vlas med dig Perra, så att det ska skära sig maximalt mot din babyblå färg. Svemo lovar att släppa sin uppdatering så fort du avslöjat vilken färg du ska ha på din Retta :D
Den blir Ducati-röd såklart! :D

Köper inte riktigt det här med att det skulle vara bra för funktionärer och tävlingsledning. Förarna vet väl när det är deras tur att köra?
(En SST600-förare kan ju vingla ut bland Superbike-förarna)

För publikens del spelar det ju knappast någon roll. De är väl mest intresserade av att kunna se numret på hojen.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Den blir Ducati-röd såklart! :D

Köper inte riktigt det här med att det skulle vara bra för funktionärer och tävlingsledning. Förarna vet väl när det är deras tur att köra?
(En SST600-förare kan ju vingla ut bland Superbike-förarna)

För publikens del spelar det ju knappast någon roll. De är väl mest intresserade av att kunna se numret på hojen.
Du får gasa lite mera så du blir värdig en vit sifferbotten :7peta

:tungan

sandstream

Guest
Du får gasa lite mera så du blir värdig en vit sifferbotten :7peta :tungan
Jag stuntar faktiskt i färgen, jag var mest intresserad av att veta varför skillnaderna finns :)

Personligen tycker jag att A och O borde vara så stora siffror som möjligt så att publiken kan se vem som är vem.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Jag stuntar faktiskt i färgen, jag var mest intresserad av att veta varför skillnaderna finns :)

Personligen tycker jag att A och O borde vara så stora siffror som möjligt så att publiken kan se vem som är vem.
Vinner man ofta så blir man igenkännd utan siffror :tungan

Skämt åtsido jag fattar vad du menar men som sagt reglementet kan härstamma från FIM som det mesta gör vad det gäller regler osv.

sandstream

Guest
Skämt åtsido jag fattar vad du menar men som sagt reglementet kan härstamma från FIM som det mesta gör vad det gäller regler osv.
Det kan säkert stämma men jag tror inte det skulle vara några problem om Svemo ville ändra.

Ibland kör ju förare från andra nordiska länder så det kanske har lite med det att göra också?

Nej, tacka vet jag NASCAR, där är det inga problem att se vem som är vem! :tungan

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Det kan säkert stämma men jag tror inte det skulle vara några problem om Svemo ville ändra.

Ibland kör ju förare från andra nordiska länder så det kanske har lite med det att göra också?

Nej, tacka vet jag NASCAR, där är det inga problem att se vem som är vem! :tungan

Om vi vänder på frågan då, varför skulle B-förare inte ha olik nummerbotten som A-förarna? Eftersom du startade tråden så antar jag att du har nån anledning till att det ska vara så? :)

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.

Nja.. är det nu så att det är internationella regler så tror jag inte Svemo kan ändra på det hur som.Rookisar från norden har väl oxå rött och vitt iaf dom flesta.Och en del kör även i andra länder utanför Norden.

NASCAR Hmm. menar du att du behöver stödhjul för att bli igenkänd? :tungan

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Utomlands så har Superstock 600 röd botten o gula siffror.
Snyggt!

Bifogat

• normal_IMG_5186.jpg
    normal_IMG_5186.jpg
    18.4 KB · Visningar: 101

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag säger som Samuel W. vad är problemet med att olika klasser har olika kombinationer på siffror/färgbotten? :va

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept