Nyttan med röd nummerbotten?

sandstream

Guest
Jo, det händer...
Fel kommer alltid att begås men chansen för just detta får väl anses vara minimal i just Sverige där de flesta kör med samma nummer hela året och de flesta tävlingar har samma startande.
Står o flaggar ofta eller :va :rolleyes:
Med alla branta vinklar kåporna har och med tornens placering kan det ta flera varv innan någon lyckats få en klar identifiering av en hoj.
Svälj designprestigen o sätt dit reglementsenliga siffror, så skall ni se att många saker löser sig smidigare.
Nej, har bara gjort det en gång men vad har det med saken att göra?
Jag förespråkar reglementsenliga siffror, gärna så stora som möjligt, men ifrågasatte den röda bakgrunden som B-förare ska ha.

Men du kanske inte har läst hela tråden?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
:hihi

Nej, jag vill inte ta det till mig eftersom det inte är något stort problem. En klass i taget kör och så länge alla har stora siffror är det inga problem.

Du får allt komma med någon bättre motivering än att funktionärerna skulle ha problem :7peta
Men å andra sidan uppstår inga problem på grund av dom olika färgerna på nummerbottnarna heller.Varken i roadracing eller någon annan motorcykelsport.
 

sandstream

Guest
Men å andra sidan uppstår inga problem på grund av dom olika färgerna på nummerbottnarna heller.Varken i roadracing eller någon annan motorcykelsport.
Jo, ett problem är att när en B-förare köper en A-förares hoj måste han fixa en ny nummerbotten och (om än inte så vanligt) vice versa.
Inget stort problem men rätt onödigt. Men vem vet, Svemo kanske har aktier i Falu koppargruva :hihi
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Sandstream skrev:
Någon som vet varför Svemo någon gång bestämde sig för att B-förare ska ha röd nummerbotten på sina hojar?
Depåbitchen skrev:
Kan det möjligtvis vara så att det finns klasser där både A och B förare är tillåtna och det kan vara bra att kunna skilja dom åt under racen?
Några frågor på det?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker det är bra med olika färger på bottnarna, det gör det överskådligt när man glider runt i depån och man ser också om man skulle råka gå ut i fel grupp nån gång. Jag hade gärna haft en sifferbotten för varje klass men det är väl för mycket begärt. :)
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
....Men du kanske inte har läst hela tråden?

Nej jag tog faktiskt ett kliv o lästa utvalda gobitar... :D
Speciellt det med läsbarheten.... När jag har varit med i arrangemengen, har jag undrat varför man inte har lösa klistermärken med sitt nummer. (o andra i reserv)? Då kan man få en "siffra för dagen" o den i sin tur kan vara enhetlig.

Håller med dig i frågeställningen om vikten av olika färg... Men vitt på röd botten syns bra. Men, varför inte lika för alla.... Får läsa på lite mer tror jag :rolleyes:
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Fel kommer alltid att begås men chansen för just detta får väl anses vara minimal i just Sverige där de flesta kör med samma nummer hela året och de flesta tävlingar har samma startande.
Nej, har bara gjort det en gång men vad har det med saken att göra?
Jag förespråkar reglementsenliga siffror, gärna så stora som möjligt, men ifrågasatte den röda bakgrunden som B-förare ska ha.

Men du kanske inte har läst hela tråden?
I Början av denna tråd så står det oxå att FIM har detta i sitt reglemente det är svaret på din fråga dvs SVEMO lyder under deras reglemente precis som all motorsport.
Sen att du allt som oftast vill att reglementen ska ändras så att det passar dej eller din hoj blir till slut lite fånigt.
 

sandstream

Guest
Sen att du allt som oftast vill att reglementen ska ändras så att det passar dej eller din hoj blir till slut lite fånigt.
Men inte ens i närheten av så fånigt som att du på fullt allvar tror att det var därför jag startade tråden :hihi

Att ifrågasätta avsnitt i reglementet är intressant eftersom det ibland visar sig att det inte finns några direkt bra förklaringar till varför de finns. Ibland får man veta saker man inte kände till sedan tidigare och som förklarar varför regeln finns.

Ta tankfoam tex, det finns gott om folk som menar att det är helt verkningslöst men om jag skulle starta en tråd om det skulle svaren bli i stil med "Äh vad fan, tryck ett par kuber, vad är problemet?"
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Fel kommer alltid att begås men chansen för just detta får väl anses vara minimal i just Sverige där de flesta kör med samma nummer hela året och de flesta tävlingar har samma startande.

Lika stor chans att det händer i Sverige!

Det är ett klubbmästerskap där de har fasta nummer efter föregående års placering eller om du inte åkt tidigare efter anmälningsordning.

Jo, ett problem är att när en B-förare köper en A-förares hoj måste han fixa en ny nummerbotten och (om än inte så vanligt) vice versa.
Inget stort problem men rätt onödigt. Men vem vet, Svemo kanske har aktier i Falu koppargruva :hihi

En sprayburk färg eller lite spillbitar självhäftande plast kostar inte många kronor, kanske gratis till och med.
Sedan klipper man ut tydliga siffror istället för specialtryckta svårläsligare siffror.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top